Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2069 ggr
Maria
2014-04-10 15:37

Mobb...

Jag läste om det tragiska fallet där en 21-åring misstänks för flera sexuella övergrepp på små barn.

Nu ska man visserligen ta det som står i tidningarna med en nypa salt men jag läste också att killens familj har fått hot och besök.

Hur tänker folk egentligen?

Det är ju en fruktansvärd tragedi även för killens närstående.

Jag hoppas man får tag i dessa som försöker uppvigla folk till mobbstämning.

Jag blir nästan lika upprörd över det som brottet i sig själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2014-04-10 15:48
#1

Det är farligt vilken effekt media har och hur folk litar blint på den.

Har hänt flera gånger att historierna varit felaktiga och folk fått lida för det.

Maria
2014-04-10 16:00
#2

Javisst är det farligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fialialej
2014-04-10 17:56
#3

Ja jag håller med. Fruktansvärt framför allt att "vanligt folk" har så nära till hat och i vissa fall också våld.

"På natten är alla katter svarta"

Imasy
2014-04-10 18:25
#4

Samma sak hände ju när man grep den där killen i Göteborgstrakten(?) som plågade katter till döds. Han hängdes ut med bil på diverse forum och hans familj likaså, de fick ta emot hot mm.

Maria
2014-04-10 18:29
#5

#4 Japp, jag var lika upprörd då. Jag bor i samma område och det var riktigt illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2014-04-10 22:08
#6

När anmälningar av detta slag succesivt dropppar in efter att ett fall blivit offentligt så är jag som regel mycket skeptisk till detta. Jag hoppas att det sker en grundlig utredning och att sanningen kommer fram.

Givetvis skall varesig mannen, hans familj eller de som anmält utsättas för någon form av våld eller hot. Människans beteende skrämmer mig ofta tyvärr. Samma sak med han som är misstänkt för dödsmisshandel i Helsingborg… Så djupt tragiskt på så många nivåer.

Annons:
[Thiah]
2014-04-11 09:12
#7

Tänkte precis som dig Maria när jag läste detta imorse. Stackars familj som inte gjort någonting.  

#6 "Givetvis skall varesig mannen, hans familj eller de som anmält utsättas för någon form av våld eller hot. Människans beteende skrämmer mig ofta tyvärr. Samma sak med han som är misstänkt för dödsmisshandel i Helsingborg… Så djupt tragiskt på så många nivåer. "

Kan inte annat än hålla med

Martin
2014-04-13 20:23
#8

#6 Jag håller till viss del med dig Moa, när antalet anmälningar trillar in efter hand så finns det anledning att vara vaksam. Men nu är det ju inte heller bara barn på förskolan som är drabbade (vad gäller anmälningar med mannen som misstänkt) såvitt jag förstår och samtidigt är det inte helt sällan om det handlar om en serieförbrytare med flera offer att det är mer än 2-3 stycken.

Nu säger jag inte att det är så, men det är inte på något sätt orimligt att det är så. Det beror nog mycket på vad övergreppen består i/av om hur pass stor chans man har att upptäcka dessa i ett tidigt skede, och om någon annan har gjort en upptäckt och man kan få hjälp av någon som vet hur man skall prata med barnen för att få fram vad som har hänt, då är det nog lättare att upptäcka.

Men jag tror också att det finns de som har har anmält, för att de tycker att det varit något konstigt/onormalt med barnet och vill vara säker på att man med professionell hjälp kan utesluta att barnet blivit sexuellt utnyttjat på något sätt.

mvh Martin

Martin
2014-04-13 20:27
#9

Och gällande hot/vedergällning mot antingen den utpekade gärningsmannen oavsett han/hon är dömd eller inte, samt dessas anhöriga så är det bara att beklaga att sådant är samhället idag. Det är inte på något sätt förlåtande eller förståndigt och jag tycker det blir oftare och oftare som man går på de anhöriga, som om de skulle vara medskyldiga eller något.

mvh Martin

Indriz
2014-04-18 15:05
#10

Vare sig mannen i fråga är skyldig eller ej så har vissa medier brutit mot vad som anses god publicistisk sed. Mannen har till exempel beskrivits för mycket i detalj, vilket gjort det lätt att lista ut vem det kan vara.

Kan tillägga att det hela bryter mot de etiska spelreglerna för press radio och tv.  "Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig." (Pressens Samarbetsnämnd, 2010, s 8)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Martin
2014-04-18 20:41
#11

#10 Men det förekommer ju - om inte ofta - att man i media hänger ut den misstänkte (efter dom) helt och hållet med namn och bild. Så visst finns det etiska spelregler men det är ju inget man behöver följa utan bara något man "bör" följa (enligt Pressens samarbetsnämnd).

Jag kan tycka att det ibland är ganska förkastligt att publicera bild och namn osv på den misstänkte eller dömde, det kommer inte att underlätta för att komma tillbaka till samhället efter avtjänat straff.

mvh Martin

Indriz
2014-04-19 17:07
#12

#11 Det händer inte så ofta som du tror. Testa en gång att sätta dig ner med en papperstidning i hand och leta efter artiklar med rättsjournalistiskt innehåll. Varje dag finns det mängder av artiklar och notiser med sådant innehåll. Inte många varav hängs ut.

Det handlar om kunskap och överväganden.
Många journalister har inte utbildning inom rättsjournalistik - något som jag själv anser är enormt viktigt.
Det är endast i mycket speciella fall som man anser att personer kan få "hängas ut" - Kapten klänning eller Thomas Quick är exempel på det - där fanns det nämligen ett sådant stort allmänintresse.

Sen finns det även en hel del löpsedlar med bilder på förbrytare från andra länder än Sverige - det vill säga att de redan hängts ut i ett annat land, där de inte använder våra pressetiska regler. Och det kan också vara värt att tänka på att i vissa fall så är publicering av bild och namn ett sätt för medierna att hjälpa polisen i sitt arbete att få tag i till exempelvis förrymda brottslingar.

Sen kan jag också förklara lite närmre angående de pressetiska reglerna. Det är etiska regler ja, så det är inget brottsligt att bryta med reglerna, men du kan bli anmäld till PO (Pressens ombudsman) och därmed behöva skriva ett slags "förlåt" för dåligt uppförande. Är du dessutom medlem i journalistförbundet så får du en prick i ditt register. Allt ovanstående gör det svårare för journalisten i fråga att få jobb i framtiden och tidningen hen arbetar för förlorar mycket anseende vid uppenbarade fel som detta. En större förlust att man kanske tror vid första anblicken.

Hoppas det gav lite bättre insikt i vad jag menade. Vill också tillägga att jag inte anser att man bör göra som vissa medier har gjort i dagsläget.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Martin
2014-04-19 17:25
#13

#12 Du missade nog ett ord i mitt inlägg #10. Jag skrev inte att det sker ofta. Jag skrev att det sker, "om än inte ofta".

Jag tror alltså inte att det sker ofta, vilket du påstår att jag tror i #11.

mvh Martin

Annons:
Indriz
2014-04-19 17:34
#14

#13 Ja det har du rätt i. Du får ursäkta mig. Hoppas mitt inlägg hjälpte ändå.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Martin
2014-04-19 20:56
#15

Ingen fara.

Har rätt bra koll på de bitarna även om jag inte är journalist eller journalistutbildad. Tycker att media är ett intressant fenomen som gör mycket bra men också en del saker som är mindre bra, ibland rent av direkt dåliga. 

Ditt inlägg hjälper säkert någon som inte visste det!

mvh Martin

redstaryena
2014-04-28 22:17
#16

Att vi människor lätt "hänger på " i stora massor och lätt förvanskar saker och ting för att lättare kunna få utlopp för annan underliggande ilska, det är primitivt. 

Men vedergällning kan ni lita på hade skett från min sida ifall nån hade rört min son eller plågat mina djur. Då hade en mobb efter sig varit att komma undan lindrigt. 

En pappa tog lagen i egna händer efter rättegången och utslaget var klart. Den tilltalade befanns skyldig och minns inte nu vad han dömdes till men det blev några löjliga år för grov våldtäkt mot barn. Helt ärligt så vet jag inte vad jag skulle gjort om detta hände mitt barn. Och  Sveriges straff när det gäller vissa brott, är skrattretande. 

Min son visade nåt hemskt (som jag absolut inte kunde titta på mer än i några sekunder) Det var en  kille som lade ut en video på facebook där han misshandlade sin hund. Ja vad ska man säga…Lite svårt att tycka att han inte borde fått stryk, vilket han fick

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: