Annons:
Etikettmedia
Läst 1361 ggr
Freke
2014-04-08 07:18

Skjuten till döds..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18683366.ab

Mannen reagerade inte på pepparspray, inte heller på skott i benet..

Måste ha varit väldigt påverkad och sjukt adrenalinstinn…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Martin
2014-04-08 07:51
#1

Att inte reagera på pepparspray är relativt vanligt, ca 10-15% tror jag det är påverkas inte nämnvärt av styrkan i den pepparspray svensk polis använder.

Ser inget i artikeln om att han sköts i benet och inte reagerade på det?

Tråkigt oavsett men det känns som en ganska befogad skjutning. Måste även varit motiverad - åkt tillbaka till exfrun direkt när han släpptes. Det var nog tur att han inte kom in i lägenheten eller kom åt frun med tanke på knivbeväpningen.

mvh Martin

Freke
2014-04-08 07:58
#2

Tidningen har redigerat artikeln ifrån det första inlägget..

men i expressen står följande:

"Till UNT säger Kenneth Sundin på Uppsalapolisen att man då skjuter mannen i benet. Men inte heller det fick honom att sluta, enligt Sundin. Då valde man att skjuta mot hans kropp.

Han fördes till Akademiska sjukhuset, men hans liv gick inte att rädda.

– Han är konstaterat död på sjukhus strax efter klockan 05 på morgonen"  

Och i UNT stär följande
http://www.unt.se/uppsala/knivman-ihjalskjuten-av-polis-3087638-default.aspx

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2014-04-08 09:01
#3

Ok, ja, inte lätt att veta. Hade inte sett det någon annanstans så det var därför jag undrade.

mvh Martin

Imasy
2014-04-08 11:52
#4

Det är tydligen Fadimes bror som blev skjuten enligt Aftonbladet.

TjockaBerta
2014-04-08 13:49
#5

Han hade tidigare skjutit mot sin fru från balkongen. Om han var känd av polisen var de kanske extra mycket på sin vakt.

>>>Malum domesticum<<<

fatcat
2014-04-08 15:55
#6

Det bästa vore ju om poliserna är utrustade med "elpistoler", a.k.a "elchockvapen". Kan förhindra att sådana här olyckor inträffar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
2014-04-08 19:07
#7

#6 Det är både och. Det bästa vore om folk fick den vård de behövde.

Finland och Sverige har liknande lagstiftning för när poliser får skjuta och en rapport jag läste för ett par år sedan så har man ungefär lika många polisskjutningar men med 1/4 döda i Finland jämfört med Sverige. Anledningen är att man i Sverige skjuter på korta avstånd, genomsnitt 4-5 meter och oftast i nödvärn. I Finland skjuter man mot benen på 10-12 meter - och har annan ammunition också.

Jag är kluven till elpistoler, det är säkert ett bra hjälpmedel men jag är också övertygad om att det ändå kommer att skjutas ihjäl folk, se på USA t.ex.

mvh Martin

[Mustangcab]
2014-04-08 19:35
#8

Ytterligare ett vapen att hålla reda på och bära med sig. Det tror jag inte på är lösningen.

Martin
2014-04-08 20:19
#9

#8 I min värld måste det bli ett alternativ, något annat måste bort om man väljer att man skall ha elpistol. Eller så får man lägga krav på midjemåttet på poliserna, och det är nog inte heller en lösning man vill ha :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: