Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 5291 ggr
ennycc
2014-03-26 19:58

Nätlurad bedrägeri, hjälp!

Var nyss på polisförhör och är sjukt arg och frustrerad. Ska försöka förklara så gott jag kan. Jag har en bloppis på instagram. En tjej kontaktade mig på kik och ville köpa en tröja av mig. Hon sa att hon bodde i skåne och att jag skulle möta hennes kompis här i stockholm och lämna över tröjan till henne, som sedan skulle ge den till köparen. Tröjan kostade 200. Jag gav henne mitt kontonr och jag fick 1500kr på mitt konto. Hon sa: oj, min mamma trodde att hon skulle överföra för en jacka jag skulle köpa, kan du ta ut 1300kr (växeln) och ge mig samtidigt som tröjan till min kompis? Javisst och en vecka senare hade jag lämnat över pengarna och tröjan. Detta var i januari. För 3 veckor sen fick jag en polisanmälan för bedrägeri, och jag hade ingen aning om vad det handlade om. Idag var jag på förhör och jag förstår allting nu. En tjej, vi kallar henne Elin, la upp en annons på instagram där hon undrade om någon ville sälja en märkesjacka till henne. En tjej kontaktade henne, vi kallar henne Diana. Och samtidigt gjorde Diana affären med mig. Diana säger till Elin att hon kan sälja jackan för 1500 och Elin sätter in pengarna till henne - tror hon. Diana har uppgett MITT kontonr och pengarna kommer till mig. Diana sa då till mig att det var ett misstag osv. Hoppas ni förstår. Diana har skapat ett fejk konto där hon pratat med mig och Elin, jag och Elin har aldrig pratat med varandra och det är Diana som har styrt upp allting. Elin får aldrig sin jacka och polisanmäler, vilket då blir mig eftersom det är mitt kontonr. Ingen vet Dianas riktiga namn och alla bevis pekar på att jag har stulit någons identitet och tjänat pengar på detta. Nu behöver jag hjälp, går det att bevisa att det inte var jag som lurats? Känns förjävligt att jag ska bli oskyldigt dömd och får betala för jackan och att "Diana" tjänade 1300kr+en tröja på detta.

Annons:
[Moa-]
2014-03-26 20:08
#1

ennycc; stämmer det du säger så är det mycket tragiskt. Dock, talar du sanning så kräv att IP-nummer kollas upp på transaktionerna och skriv ej på något strafföreläggande.

Tyvärr är jackan och de 1300 kr det mindre problemet, bedrägeri i belastningsregistret är jobbigare att förklara i framtiden när man söker arbete etc. (Förutsatt att du är över 15 år.)

ennycc
2014-03-26 20:13
#2

#1 Allt som står stämmer. Jag skulle aldrig lura någon och ser ingen mening med att göra det. Jag fyller 17 nu i sommar. Att kolla ip-nummret går inte eftersom det är inte bedragarens kontonummer, det är mitt och Elins (hon som skulle köpa tröjan) och båda vi är helt oskyldiga. Det finns inget som visar vem Diana är, eftersom hon är under ett falskt namn och har inte gett kontonummer, adress osv.

[Moa-]
2014-03-26 20:16
#3

ennycc; varför menar du att det inte går att kolla IP-nummer? Vet du vad IP-nummer är för något undrar jag då… Utan detta så se din situation inte lovande ut.

Har du kvar konversationen där du lovat att träffa "kompisen"?

ennycc
2014-03-26 20:21
#4

#3 Det enda dem som skulle kunna kolla ip-nummret på var Dianas kik, om dem kan det. Ip-nummer är väl datorns "nummer"? Funkar det på mobilen? Har ej kvar konvarsationen, tyvärr.

Hanna
2014-03-26 20:28
#5

#4 Vart har ni skrivit till varandra? Så vitt jag vet går det i vissa fall att återskapa raderade konversationer.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Moa-]
2014-03-26 20:29
#6

ennycc; ja, det är spårbarhet även mobilnummer och vart de nyttjats går att spåra i olika utsträckning. IP-nummer är identifikationen på en uppkoppling, inte datorn i sig.

Hur kommer det sig att du inte har kvar konversationen i någon form?

Annons:
ennycc
2014-03-26 20:35
#7

#5 Vi har skrivit till varandra på kik (chattapp på mobilen). Jag sa på förhöret att dem kan få kolla igenom min mobil och se att det inte är något där, då sa polisen argt att det går att ta bort på mobilen och det vet du mycket väl om. Lät som att jag sa en ursäkt när jag bara ville bevisa att jag inte gjort något och att det inte är jag som lurats… #6 Då tycker jag dem kan kolla upp det, kommer dem göra det? Polisen misstänker verkligen mig.. Jag brukar radera alla konversationer, om inte så skulle det ta upp en massa minne. Och hade ingen aning att det här skulle sluta med att jag blev polisanmäld

[Moa-]
2014-03-26 20:43
#8

ennycc; det är tveksamt, men framhäv detta och argumentera för det. Teknisk möjlighet för det har de, frågan är om fallets art motiverar kostnaden och ansträngningen… Enligt mig låter det konstigt att du inte har kvar något alls från detta. När i tiden skall detta ha skett?

ennycc
2014-03-26 20:47
#9

#8 I början av januari skedde det. Och jag hade ingen aning förrän nu efter förhöret. Vad tror du kommer hända, kommer jag bli dömd? Vad tror du jag isf kommer få för straff och hur påverkar det mig sen, tex med jobb osv?

ennycc
2014-03-26 20:47
#10

Kan dem inte ta fram konversationer man raderat?

[Moa-]
2014-03-26 20:59
#11

Som sagt, det verkar som om du ej har det förmånligaste läget, det låter ovanligt att någon har raderat alla konversationer som exempel.

Konversationer kan i vissa fall återskapas, jag kan inte Kik, så kan ej uttala mig om det tekniska i det.

Brottet bedrägeri straffas med fängelse i upp till två år. För någon i din ålder bör det resultera i böter eller ungdomstjänst, möjligen ungdomsvård om det anses finna skäl till detta. 

Påföljden och brottet kommer om du (eller någon annan) skulle dömas att noteras i belastningsregistret och ligger kvar där fem år om den dömde är under 18 år vid brottet.

sisela
2014-03-26 21:33
#12

Har elin inte kvar någon konversation heller då? Jag tycker inte alls att det är konstigt att man tar bort vissa konversationer. Handeln var ju avslutad och har man inte varit utsatt för bedrägeri förut eller har hört mycket om det är ju chansen stor att man inte är misstänksam så lång tid efter. Det är ganska vanligt att bedragare vill köpa något, sätter in för mycket och ber om att få överskottet tillbaka, sedan drar tillbaka den första betalningen. Det här var en ny vinkel jag inte hört om förut. Att spela ut två personer mot varandra och själv försvinna. Usch! Hoppas det löser sig för dig! Tröjan och pengarna är ju ett mindre problem. Det är värre om du skulle bli oskyldigt dömd. Ge inte upp!

fatcat
2014-03-26 21:57
#13

Synd att du inte har konversationen kvar.. Polisen går ju alltid efter bevismaterial. Om andra offret som överförde pengarna möjligtvis har IP-nummer eller annat från gärningsmannen så kanske det finns en chans.. 

https://kikinteractive.zendesk.com/entries/23500326-Can-I-get-deleted-conversations-back-

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
ennycc
2014-03-26 21:59
#14

#12 Elin har kvar konversationen med Diana kvar, där köpet genomförs. Fick se att Diana hade skrivit mitt kontonr. Och polisen tror att det är jag som är Diana. Jag och Elin har aldrig pratat. Precis, jag bryr mig inte så mycket om att betala 1500kr eller så, det är det att jag blir helt oskyldigt dömd och detta påverkar mig jättemycket, stressad och orolig, svårt att sköta skolan. Fyfan

fatcat
2014-03-26 22:02
#15

Upp med hakan tjejen, ingen skall bli oskyldigt dömd i Sverige! Den andra tjejen är pusselbiten i polisernas utredning. Förhoppningsvis granskar de hennes dator eller telefon..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

sisela
2014-03-26 22:10
#16

# 14 ja men då måste de ju försöka spåra ip adressen genom henne.

Martin
2014-03-27 08:39
#17

#16 Och gör det inte de utan att du säger till dem så skall du såklart se till att ha den invändningen med, att du kräver att det skall göras. Hade du försvarare eller föräldrar med på förhöret?

mvh Martin

ennycc
2014-03-27 09:20
#18

#17 Jag hade min farfar med mig på förhöret eftersom mina föräldrar inte kan svenska. Så ska vi kontakta polisen och säga att dem ska kolla upp vem personen är? Polisen blev så arg när jag sa att dem kunde kolla igenom min mobil..

Martin
2014-03-27 09:49
#19

#18 Finns väl ingen anledning för polisen att bli arg förvisso, men samtidigt är det ju så att visa upp sin mobil där det inte finns något är ju faktiskt inget bevis. Om de inte har funderat själv över möjligheten att begära in ip från konversationen säljaren har kvar så bör du påpeka det då det kan rentvå dig. Är ni inte vana vid rättegångar osv bör du utnyttja rätten till försvarare då jag uppfattar det som att du är delgiven misstänkt och uppsatt som misstänkt i utredningen.

Är brottsrubriceringen bedrägeri? 

Sägas skall ju dock att det inte är helt osannolikt att de som lurats använder en kontantkortstelefon och då kommer det mest sannolikt inte att leda någonstans att begära ut uppgifterna, men det är ju värt ett försök.

mvh Martin

ennycc
2014-03-27 09:52
#20

#19 Ja jag är misstänkt för bedrägeri Hur tycker du jag ska göra? Har ingen erfarenhet alls av detta..

Annons:
Martin
2014-03-27 11:02
#21

I förhör framöver, begära den rätten du har till en försvarare som är betydligt mer van vid straffrätt och kan ta tillvara dina rättigheter, t.ex. att be om utredande kompletteringar (begära in ip, telefonlistor mm).

Det är inte på något sätt en garanti att du går fri men det kommer inte att bli sämre heller.

mvh Martin

SLCH
2014-03-27 17:31
#22

Du bör kontakta en advokat omgående som sätter sig in i det hela. Prata inte mera med polisen utan advokaten. Så bör han kunna få dig friad.

En eventuell dom skulle ge dig en prick i registret och böter om du tidigare är ostraffad då det inte är grovt bedrägeri.

[Moa-]
2014-03-27 18:23
#23

SLCH; hur skall en advokat så säkert få vederbörande friad?

Det finns inga prickar i Sverige, brottet som sådant noteras, inte någon prick. Hur kan du vara så säker på böter som påföljd?

Det känns lite oärligt att ge människor falsk tilltro till saker som inte är säkra.

SLCH
2014-03-27 18:46
#24

Jag har suttit anklagad för bedrägeri mer än en gång och känner flera andra som även gjort det.

Och märk väl jag skrev bör.

fatcat
2014-03-27 18:53
#25

Tycker du låter alldeles för negativ Moa.. Måste finnas hopp om att hon inte blir oskyldigt dömd. 

Visst ska man inte ge människor falska förhoppningar men en försvarsadvokat kan mycket väl fria henne! Ingenting är omöjligt i detta land, se bara på våldtäktsstatistiken hur många fall som verkligen leder till fällande dom.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-03-27 18:58
#26

Vi lever i gärningsmännens förtrollade land. Är du kriminell våldtäktsman så blir det automatiskt synd om dig och du slipper kanske åtal (kvinnan hade ju faktiskt möjlighet att blinka under akten). Alltså var hon inte i hjälplöst tillstånd.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

ennycc
2014-03-27 19:03
#27

Jag visste inte att man fick ha en advokat på förhören? Polisen frågade bara oss om det var okej att rätten gav oss en advokat, eftersom vi inte känner någon och vi sa att det var okej. Hur fixar man en advokat? Ska man prata med polisen om det?

Annons:
fatcat
2014-03-27 19:07
#28

Om rätten redan fixat en advokat så har du väl redan en? Åklagarmyndigheten kan väl annars ge dig en offentlig försvarare..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-03-27 19:11
#29

Blir bara så arg att sådant här ens förekommer.. 🤔Om jag var polis så hade jag manipulerat bevismaterial för att få dig friad.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

ennycc
2014-03-27 19:16
#30

#28 

Ja, men jag vill gå till polisen igen och berätta hur det hela ligger till. För på senaste förhöret så sa jag inget om det och polisen snacka bara om att det var jag som är Diana. Så det är inte rätten jag vill ha advokaten till utan jag vill ha en när jag går till polisen, på ett till förhör antar jag. Hoppas du förstår.

Blir arg med! Hon har verkligen lurat mig och satt mig i klistret, om hon kommer fast så kommer det komma fram att hon begått brott med 3 personer. Mig, Elin och så har hon stulit någons identitet, hon heter alltså inte Diana. Komplicerat. Och det suger ännu mer att polisen inte tror mig och är helt emot mig. När vi var på förhöret så hade jag ingen aning om hela historien. Så nu när vi går igen så ska jag berätta allt och hoppas att hon inte är så emot mig denna gång, därför vill jag ha en advokat som kan hjälpa mig.

fatcat
2014-03-27 19:28
#31

En försvarsadvokat vid polisförhör kostar väl kanske pengar.. Kan bli dyrt. Tror inte man har rätt till en offentlig försvarare då. 

Det kommer fixa sig tjejen, du måste bara vara stark!

Kram🌺

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

sisela
2014-03-27 19:36
#32

Skulle vara konstigt om ni är de enda som råkat ut för sånt här. Kanske finns det flera fall där samma person lurats. Det verkar ju så genomtänkt och "smart" att det känns som om det inte var första gången. Du borde ju kunna ge ett signalement på den som hämtade pengar och tröja också.

[Moa-]
2014-03-27 20:05
#33

fatcat; jag säger inte att någon kommer fällas, däremot skulle jag ej garantera att någon skulle frias, den situation som beskrivs låter ej lovande och med given information skulle jag tro på en fällande dom. Däremot kan vi hoppas på att omständigheter tillkommer eller förtydligas vilket skulle förbättra situationen för TS. 

En övertro till advokater får mig ofta att tänka på amerikanska filmer och serier, en advokat är oftare ett stöd i dessa "mindre prioriterade" fall, än någon som löser allt. 

Nu diskuterar vi inte våldtäktsdomar och utredningar, men du som man bör nog vara mer försiktig i dina uttalanden gällande dessa. Det kan vara du som står åtalad nästa gång.

SLCH; hur hamnar man i den situationen mer än en gång? Varje fall är unikt, så jag anser trots din eventuella erfarenhet att du skall tala i mer generella termer. 

Gällande offentlig försvarare: Om den misstänkte är anhållen eller häktad så föreligger rätt till offentlig försvarare, samma sak om minimistraffet är 6 månaders fängelse. Som regel föreligger ej rätt till offentlig försvarare om påföljden beräknas stanna vid böter eller villkorlig dom. Det finns även en möjlighet som gör att personliga omständigheter motiverar en försvarare, i detta fall skulle TS ålder kunna tala för detta. Offentlig försvarare begärs från åklagaren när vederbörande är förundersökningsledare. Kostnaden stannar på staten om inga särskilda omständigheter föreligger eller om den åtalade har gott om ekonomiska medel. Dock så fungerar en advokat i Sverige inte som i Tv-serier, det är viktigt att känna till. En advokat står för en kontroll om att allt går rätt till och att den åtalade får information kring vad som sker och varför, mer än något annat. Ett stöd helt enkelt.

fatcat
2014-03-27 20:28
#34

Varför skulle jag stå åtalad nästa gång?? 🤔Inte legat med en 14-åring sen jag var 20!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Moa-]
2014-03-27 20:33
#35

fatcat; ja det i sig skulle ju idag vara olagligt och du skulle fällas för våldtäkt mot barn. Däremot så sker felaktiga anmälningar allt annat än sällan tyvärr. Vissa ångar sig efter one-night-stands, andra är otrogna och kan sedan inte stå för detta andra hämnas för misslyckade uppbrott, som man skulle jag inte känna mig trygg i alla fall. Det är min upplevelse.

fatcat
2014-03-27 20:39
#36

Haha bevis Moa! lycka till att hitta sånt i henne efter 5 år! Skulle krävas superteknik vilket inte ens existerar. Dessutom var det på hennes initiativ som vi blev tillsammans (varade i 8 månader). Ibland är lagarna riktigt löjliga!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2014-03-27 20:54
#37

fatcat; lagarna finns fortfarande… Det finns något extremfall på det där. En man som fälldes för en relation med en underårig flicka, dömdes till fängelse vilket han avtjänade, men fortsatte förhållandet och under en permission hade de åter sex, vilket resulterade i att mannen åter dömdes. Vad jag hört så levde de tillsammans efter slutligt avtjänade straff, även om det är något år sedan jag hörde om det senast.  

Jag tror dock inte att det skall förkastas att det finns risker men våra regler. Det är inte ensidigt offer och förövare, det är inte ena sidan som alltid talar sanning, något som är viktigt att ha med sig i samtliga diskussioner. 

Gällande våldtäktsmål är beviskraven ofta låga, detta då vi "bespottar" de regler som tillämpas i vissa länder som fordrar vittnen, dock svårt att veta vad som är sant när de som faktiskt var där inte har samma berättelse. Jag skulle vilja höja beviskraven istället för att sänka som många förespråkar. Dock är detta en helt annan diskussion långt ifrån TS situation, så tror att vi får föra denna diskussionen en annan gång.

fatcat
2014-03-27 21:05
#38

Problemet med höjda beviskrav är att kvinnor då inte vågar anmäla Moa. De ska inte betraktas som brottslingar! Idag kommer cirka 6000 anmälningar in varje år men endast 200 leder till åtal. Bara var 10:e våldtäktsman döms, resten går fria i avsaknaden på bevis. 

Är det så vårt rättsväsende ska se ut?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

SLCH
2014-03-27 21:24
#39

Man har varit dum och tyckt att det var häftigt med kriminalitet.
JAg har aldrig talat om en offentlig försvarare.
Jag har alltid kontaktat en advokat byrå på privat väg och krävt att denne ska närvara vid förhör och liknande för att kunna hjälpa mig med svar och liknande då jag lätt kan tappa humöret i sådana situationer.
Men dock kan jag inte se vad din erfarenhet eller kunskap kommer ifrån…

Har man sett svenska rätts systemet i action så vet man att man kan ha föga tillit till lagar och föreskrifter som varken offer eller gärningsman.

Martin
2014-03-27 21:28
#40

#38 Hellre det än att folk döms utan bevis. Notera att med bevis menar jag inte bara teknisk bevisning. Jag menar att man kan döma utifrån de åtalades utsagor också om det finns något som gör den ena utsagan mindre trovärdig än den andra (och det i sig kan vara tekniska bevis, men även övriga vittnen).

mvh Martin

[Moa-]
2014-03-27 21:29
#41

fatcat; här kan du läsa mitt svar gällande denna sidospårsdiskussion.

Annons:
Indriz
2014-03-27 21:57
#42

Jag förstår att en anmälan har gått in men åklagaren måste fortfarande besluta om åtal ska väckas eller inte. Tycker hen att det finns tillräckligt med bevisning så kommer målet att tas upp i rättegång men även där finns en chans att du inte kommer att fällas. Sverige har som grundprincip att vi hellre friar än fäller så oroa dig inte ännu!

Jag ser heller ingen anledning till att du ska behöva prata med polisen mer än du redan har gjort. Har de däremot behandlat dig illa på något sätt så ska det nämnas! Kränkning är inte tillåtet!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Moa-]
2014-03-27 22:07
#43

Indriz; dock låter det som om TS är delgiven misstanke, vilket innebär att förundersökningen har kommit en bit på väg och det inte endast handlar om en anmälan.

TS vill tala med polisen för att lyfta den version som TS ser som sanning, denna version har ej presenterats för polisen och utredarna ännu vad jag förstått. I detta fall råder jag TS till detta, och tyvärr även att visa känslor i denna fråga, som situationen ser ut nu skulle den ej bli sämre av att kommunicera med utredarna.

Indriz
2014-03-27 22:20
#44

#43 Visst är förundersökningen en bit på vägen men utan åtal så tycker jag att det är onödigt att oroa sig i förväg. Min kommentar var mest menad som ett förtydligande av hur det går till väga i fall TS inte själv var så insatt. 

Sen får TS gärna gå och prata med utredarna igen, men jag tror jag missförstod och trodde att hon bara ville säga samma sak som tidigare, fast försöka förklara det bättre.

#TS Ville bara nämna också att jag vet inte hur det är med raderade sms, men vid bedrägeri anmälningar så brukar det ske en grundlig undersökning av både bankkonton, sms och samtals/e-posthistorik, så se till att spara allting i väntan på att den datan ska samlas in. För där i ligger ju ditt vittnesmål till stor del.

Hoppas det går bra för dig och skriv om du vill ha hjälp eller stöd. Du får gärna även PMa mig om du har några specifika frågor angående rättsväsendet, jag är rättså insatt på grund av mitt arbete.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Moa-]
2014-03-27 22:30
#45

Indriz; okej, jag anser mer att det är bättre att försöka bredda möjligheterna innan åtal är väckt, därefter är det väldigt svårt att påverka fall som liknar detta. 

Jag kan spontant anse att det är märkligt att TS telefon inte beslagtogs, men frågan är ju om telefonen kan ha bytts ut eller om övrig bevisning anses tillräcklig. Det finns varianter på det mesta. 

Som sagt vi får hoppas att det löser sig för dig TS.

ennycc
2014-03-27 22:31
#46

#44

Eftersom jag inte hade någon aning om Elin och Dianas affär så lät det som att jag ljög på förhöret, jag hade ingen koll. Polisen frågade varför Elins namn stod på överföringen 1500kr och jag sa bara att det var dem pengarna Diana hade skickat till mig, och det blev ju konstigt då eftersom det stod Elins namn. Polisen trodde inte på mig att jag hade sålt tröjan och gett pengarna till Diana, men jag har sms kvar där jag säger att nu åker jag dit och ska sälja en tröja, med datum och tid och allting. Tror ni dem kan kolla övervakningskamerorna och se att jag faktiskt gått dit och mött en tjej och gett pengarna i handen på henne? Borde inte det räcka? Polisen tror ju att jag är "Diana" och behållt 1300kr för mig själv.

Tack så mycket för alla svar!

[Moa-]
2014-03-27 22:37
#47

ennycc; "Polisen trodde inte på mig att jag hade sålt tröjan och gett pengarna till Diana, men jag har sms kvar där jag säger att nu åker jag dit och ska sälja en tröja, med datum och tid och allting." Du skrev ovan att du hade raderat samtliga konversationer, hur ligger det till egentligen?

ennycc
2014-03-27 22:38
#48

#47

Jag har inte kvar konversationerna med Diana. Dock har min pojkvän kvar konversationer mellan mig och honom där jag säger att jag åker dit och ska sälja en tröja.

Annons:
Indriz
2014-03-27 22:46
#49

#46 Jag har försökt forska lite på nätet - kanske inte super seriösa hemsidor - men där står det i alla fall att även raderade sms kan fås fram av polisen, och jag kan tänka mig att det stämmer då jag nyligen varit insatt i ett åtal för droghandel där flera sms kunde plockas fram från köpare genom åren. Det känns dumt om det var för att säljaren inte hade raderat sådana sms på så pass lång tid.

Det här med övervakningskamerorna vet jag inte riktigt. Vart träffades ni? Vid en affär eller? I vilket fall som så skulle jag nämna det till polisen direkt så att de kan kolla upp det.

Tänk också på att även om situationen kanske just nu känns jätte hemsk så är det här ett väldigt litet åtal, och du är inte dömd sedan tidigare (gissar jag på?). Diskutera allt du kan med polisen och var behjälplig på alla sätt och vis. Vad som händer efter det är inte upp till dig, men på så vis har du i alla fall gjort allt du kunnat.

Kan det inte med stor säkerhet antas att du är Diana så kommer en fällande dom vara väldigt osannolik. Och kom ihåg att även en dom kan överklagas!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

ennycc
2014-03-27 22:52
#50

#49

Konversationerna mellan mig och Diana skedde inte genom sms utan genom kik, och det har fatcat länkat här att det inte går att få tag på raderade konversationer, tyvär…

Jag har aldrig varit i kontakt med polisen innan.

"Diana" och jag träffades på perrongen vid pendeltågen. Jag vet att det brukar finnas kameror så man kan se när folk går av och på tågen eller hur? Men vi stod längre bort vid kanten på perrongen.

Indriz
2014-03-27 22:56
#51

#50 I vilket fall som är det bra att delge. Försök även få hjälp av någon om du kan. Stöd skulle inte kännas helt fel om jag var i din situation.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Moa-]
2014-03-27 22:57
#52

Indriz; vad grundar du det på att en fällande dom är väldigt osannolik?

TS; jag är ledsen om jag låter hård och negativ, men jag tror att sanningen är bäst och att försöka försköna verkligheten är sällan positivt. Tvärtom så är det innan åtalet som du har din reella chans att ge din version, så kontakta åklagaren som är förundersökningsledare och begär ett kompletterande förhör. Det är den möjligheten du har att föra fram din version och få med den i förundersökningsprotokollet.

Som sagt, lycka till.

Indriz
2014-03-27 23:08
#53

#52 "Då beviskravet uttrycks negativt säger man att det ska stå utom rimligt tvivel att den tilltalade har gjort sig skyldig till brottet".

http://www.lag24.se/a/bevisb%C3%B6rda-och-beviskrav-i-brottm%C3%A5l

Det är ett faktum i vår lagstiftning och om TS skulle fällas så måste det först bevisas att hon är Diana och att det inte finns en chans att någon annan skulle kunna vara Diana.

Det här är en vanlig anledning till att folk inte kan dömas när allting verkligen ser ut som om någon är skyldig. Har diskuterat just detta ämne med en lagman (tingrättschef) för mindre än två veckor sedan och han pratade om flera fall då rätten varit tvungen att fria någon, på grund av detta, även om de genom alla annan bevisning framstod som om person gjort sig skyldig till brottet.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Martin
2014-03-28 07:34
#54

Övervakningskameror kan man nog helt bortse från i detta fallet, jag vet ingen kamera som sparar mer än 30 dagar och detta hände i januari så det som eventuellt fanns på film finns inte längre på film.

Jag håller med Moa-, om man har en version som inte är berättad vinner man mycket på att berätta den innan rättegången. Sitter man som misstänkt i förhör innan rättegång och säger en sak, och sedan en annan sak i en rättegång så kommer man med stor sannolikhet inte att upplevas som trovärdig.

mvh Martin

[Moa-]
2014-03-28 20:12
#55

Indriz; det görs en sammanvägd bedömning av samtliga omständigheter, tyvärr för TS så ser bevisläget inte bra ut och jag skulle utifrån given information tro på en fällande dom. 

"Det är ett faktum i vår lagstiftning och om TS skulle fällas så måste det först bevisas att hon är Diana och att det inte finns en chans att någon annan skulle kunna vara Diana." Stämmer inte, det skall visas att det inte är sannolikt att någon annan är Diana. Sedan när pengarna finns på TS konto och ingen annanstans så ser det tyvärr negativt ut som sagt. 

Vidare har du frågan om trovärdighet som Martin här ovan lyfter på ett strålande sätt.

Annons:
Imasy
2014-03-29 00:43
#56

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men om de inte kan bevisa din oskuld, hur kan de då bevisa att du är skyldig?

För om de kan bevisa att du är "skyldig" så måste väl samma information bevis din oskuld?

Vad har de för bevis från första början? Den som anmälde dig måste väl ha något mer? Eller har denne bara sagt till polisen att du lurat henne på pengar? Låter ju lite då som ord mot ord.

[Moa-]
2014-03-29 03:19
#57

Imasy;  vederbörande har fått pengarna in på sitt konto, tyvärr.

Imasy
2014-03-29 11:55
#58

#57

Jo, men det är väl inget brottsligt i att sätta in pengar på någons konto? 

Då måste väl anmälaren ha kunnat visa upp något mer som styrker hennes berättelse om att TS skulle ha lurat henne, och då borde väl således densamma informationen kunna användas i motsatt syfte för att visa TS oskuld.

Eller har jag missat något här? Hela historian är ju lite smårörig trots allt :)

[Moa-]
2014-03-29 12:35
#59

Imsay; personen som blivit bedragen har satt in pengarna på TS konto, något bevis om att TS ej har pengarna föreligger inte, vilket gör att rekvisiten skada för målsägande och vinning för den som bedrar är uppfyllt. Förmögenhetsöverflyttningen har skett genom att målsägande blivit vilseledd, därmed är brottsrekvisiten för bedrägeri uppfyllda.

Sedan så stämmer inte riktigt din syn om bevisning gällande oskuld/skuld, kan någon påvisa skuld, så bör det därmed vara omöjligt att påvisa oskuld för samma sak, detta då det är två motpoler. 

I detta fall finns en tydlig koppling mellan målsägande och TS, en förmögenhetsöverföring har bevisligen skett, målsäganden har blivit vilseledd, så långt är det relativt klargjort och bevisat. Däremot saknas bevis eller indicier som tyder på att någon annan skulle vara inblandad, vilket gör att TS troligen kommer att finnas skyldig. Stämmer TS historia så är det enormt tragiskt och TS har nu chansen att i alla fall lämna sin version av vad som hänt.

Jag inser att jag låter som en domedagsprofet, och det är tråkigt, men som jag brukar säga, jag tror inte att mörka sanningen av välvilja och försöka trösta någon hjälper. Det gör endast att verkligheten blir en större chock och att man missar den möjlighet som faktiskt föreligger att påverka.

Till TS fördel är TS ung och när TS i framtiden kommer att behöva ett rent belastningsregister kommer detta förhoppningsvis att ha försvunnit från utdraget (noteringen finns kvar i fem år vid TS ålder och de aktuella påföljderna).

Martin
2014-04-01 11:18
#60

Håller delvis med Moa, det ser mörkt ut - däremot är jag inte alls övertygad om att det går till åtal och att det blir fällande dom.

mvh Martin

[Moa-]
2014-04-01 18:19
#61

Övertygad är jag inte, men baserat på den information som givits i denna tråd så är det min bedömning av vad som borde ske och vad som är mest sannolikt.

VillBliÄlskad
2014-04-10 19:01
#62

Det enda som skulle kunna hjälpa dig något bättre, det är om du kan få reda på om personen har blåst fler personer på liknande sätt, OM det är så, så gör en gruppanmälan, detta brukar polisen ta på lite mer allvar….

Annons:
Martin
2014-04-10 20:27
#63

#62 Var och en som blivit utsatt måste göra en egen anmälan. Om flera blir utsatta av samma gärningsman på samma plats och tid kan man såklart vara flera målsägare i samma anmälan, men annars är det en anmälan per brott som är praxis. Däremot kan man påpeka för polisen att det är flera drabbade och påvisa vilka ärendenummer man syftar på.

mvh Martin

[Moa-]
2014-04-10 20:30
#64

Martin; olika anmälningar, men samma ärende, så de kan utredas simultant, även om det är skilda händelser och brott, vilket ofta underlättar när man hittar mönster och liknande…

Martin
2014-04-10 20:34
#65

Ja, men det är en helt annan sak än att göra en gruppanmälan.

Problemet med det system som finns idag är att sker brotten i olika län så kommer det vara svårt att länka samman dem, och tyvärr ser det inte ljusare ut på IT-fronten inom polisen i Sverige. Man har nyligen tagit beslut om att lägga ner ett mycket dyrt nytt system för att det helt enkelt inte fungerar.

mvh Martin

[Moa-]
2014-04-10 20:51
#66

Martin; absolut, gruppanmälningar är som regel ej smidiga eller korrekta.

Dock kommer det senare problemet förhoppningsvis att minska från och med nästa år när det blir en polismyndighet, istället för länsbaserade. Däremot håller jag inte med om din analys gällande Pust, när ingen uppskattar eller ser ett system som positivt så är det positivt att inse att det var ett misslyckande och backa ett steg… Tragiskt att det inte betatestades innan det tog i bruk, ja, men som sagt, att erkänna fel kräver även det en hel del, vilket är det bästa som går att göra åt situationen idag.

VillBliÄlskad
2014-04-10 21:29
#67

Tyvärr så har ni fel vad gäller detta med gruppanmälan och svårigheterna, det är tyvärr även sådant som gör att folk drar sig, för att de inte tror att det är lönt…. MEN det krävs givetvis att man är lite smart, att man har lite insikter i systemet och även vilja själv…

Blev blåst för några år sedan, jag drev ärendet och det slutade med att personen blev fälld för grovt bedrägeri. Vi var 7 personer som råkat ut för honom och vi bodde inte i samma län, utan var från olika delar av Sverige, men det går ändå, men som sagt, det krävs att man är lite smart, att man är intresserad av att vilja lösa det och även ha lite kunskaper om systemet lagarna etc.

Ber om ursäkt om jag var otydlig ang gruppanmälan, givetvis så måste ju alla göra sin individuella anmälan, men det såg jag som rätt så uppenbart, men jag ber om ursäkt ändå….

Nu tror jag verkligen inte alls att det är så, MEN har ni tänkt på att det skulle kunna vara så att TS är på gång att blåsa folk och nu hittar på att ha blivit utsatt för ovan, just för att folk här ska kunna berätta och på så sätt kanske själv veta hur den ska göra och inte göra…… Tyckte det var väldigt märkligt att TS visste exakt hur allt gått till, vem som gjorde vad etc, men ändå inte vet något alls om personen, vet inte vad IP nummer är och sparar inget alls på sin telefon (borde man göra och telefoner idag blir inte fulla av några meddelande….) Men som sagt, jag tror att TS är ärlig….

Sköt om er

[Moa-]
2014-04-10 21:36
#68

VillBliÄlskad; både jag och Martin har relativt god juridisk kunskap och insyn i systemet, vilket bör framkomma om du läser lite på forumet, så där drar du väldigt förhastade slutsatser. Hur skall du ens veta vilka som kan ha drabbats innan anmälningar gjorts och kan börja sammanställas? 

Frågan gällande att driva som ärende, är en helt annan (jämför med anmälningar), vilket jag skrev ovan. Så vet inte riktigt vad du vill med detta inlägg? Det är inte givet att det alltid behövs flera anmälningar, utan en anmälan kan som stadgat ovan ha flera målsägande eller/och flera (misstänkta/potentiella) gärningsmän. 

TS trovärdighet kan säkert diskuteras, historien låter långsökt, ja, men ponera att vederbörande är ärlig, det händer, vad är risken i att rådge efter förmåga?

VillBliÄlskad
2014-04-10 22:08
#69

Hur som helst, ibland så kan man veta vem som blivit lurad, utan att det gjorts anmälningar, men eftersom du redan har dumförklarat mig och lyft upp dig själv, så känns det inte som att jag kommer någon vart ändå…. MEN på tradera där jag blev blåst, hade denna säljaren tre likadana auktioner på dessa produkterna som såldes som nya samt några andra auktioner, så kontaktade vi helt enkelt de andra som vunnit budgivningarna och tro det eller ej, men de hade också blivit lurade, så det var inte speciellt svårt, MEN det krävs lite hjärna och intresse och lust, vilket jag hade då och jag var juridisk ombud. Först så la de ner fallet direkt, men en släkting har suttit i dömt i högsta domstolen, så jag pratade lite med han och sedan så hade de tagit upp fallet igen. Nu så presenterade jag även fem andra som också blivit blåsta och deras anmälningar togs också upp.

Förr i tiden så umgicks jag med folk som kanske inte är de bästa, men i sådana här tillfälle så använde jag lite kontakter och fick hjälp med att kolla upp allt om denna personen som hade blåst oss….. Ringde till och med till folk i personens trappuppgång och frågade om de visste något om denna personen som hade blåst oss och de hade en hel del att berätta… Efter allt detta, vilket var givande i sig, så var det inga problem att få han åtalad och något år senare så blev han fälld.

Han blev dömd att betala samtliga, men han som nyanländ rom, hade inte direkt tillgångar, så vi fick istället belopp uppdelat på olika tillfällen. Sedan så skulle han tydligen studera och då hade han så låg inkomst så att han inte kunde betala något, så då blev han befriad under ett tag, för att sedan efter totalt 3 år ha betalat av allt som han blåst mig på… Det var 4600kr vid första tillfället och med ränta och allt, så fick jag väl runt 5000kr fördelat på en massa olika tillfällen och 3år….

Men som sagt, tala inte om för mig vad som går och inte går, när jag vet vad som har gått. Du må vara vad du vill, men om du hade gjort det som jag gjorde, så hade du troligen också vetat att det går, bara man gör på rätt sätt, har rätt info och är villig att vilja……

Ps. 2år juridik på universitet gav lite försprång… Ds

Annons:
[Moa-]
2014-04-10 22:17
#70

Korrigerat på grund av att inlägget som det besvarade korrigerats.

Martin
2014-04-10 22:38
#71

#66 Jag har inte analyserat pust, jag skrev att det inte såg ut att vara någon ljusning på IT-fronten och att man tagit beslut att lägga ner Pust. Det är såklart ett rätt beslut - det enda rimliga vettiga som jag ser det.

Vet inte riktigt vad du inte håller med om?

mvh Martin

VillBliÄlskad
2014-04-10 22:39
#72

Du käftar ju hela tiden, här, och även i min tråd där jag bad om hjälp, inte om någon översittare som ska trycka till lite extra, jag kan vara utan sådant. Sedan så är du bra på att prata bakom orden och vända till vad du vill och få de svar du vill…. Sa väl inte att något justitieråd har lagt sig i någon åklagares arbete? Nu lägger du ord i munnen igen. MEN JAG FICK TIPS OCH RÅD OM HUR MAN SKULLE GÅ TILL VÄGA!!!

Låt mig vara nu, du är bara jobbig!!

[Moa-]
2014-04-10 22:53
#73

Martin; jag kan inte systemet Pust som sådant, utan endast sett att det kostat stora summor, men anser att det är positivt när man kan backa oavsett tidigare investeringar och säga att detta blev inte acceptabelt. (Sedan önskar man givetvis att det skulle blivit rätt från början.)  Jag tror att vi är helt överens, jag misstolkade dig nog lite inledningsvis… =)

Martin
2014-04-11 08:15
#74

#73 Ja, då är vi helt överens, givetvis skall man backa när man inser att man nått vägs ände. 

Jag kan inte alla turer men det skall bli intressant att se om någon blir uthängd som ansvarig. Det finns bland annat anmälningar om trolöshet mot huvudman, att man fört ledningen bakom ljuset.

Den första versionen av pust byggde på Java-plattformen och var bra och väl fungerande. Om den fungerat lika bra om man byggt ut den till att hantera ännu fler brott än den gjorde från början får vi aldrig veta.

Istället valde någon att bygga om pust på en standardplattform, Siebel. Den levereras av Oracle och det var också en Oracleanställd som låg bakom förstudien som kom fram till att det skulle ge polisen ett mervärde att bygga om pust till Siebel.

Problemet med standardplattformar är att de ofta behöver anpassas och pust siebel har nu så många anpassningar att det inte längre anses vara standard.

Danska polisen införde för ett antal år sedan ett liknande system, som skulle bygga på en standardplattform som sedan skulle "finslipas". Efter 7 år och en ohyggligt stor summa pengar lades systemet ner då det inte fanns någon möjlighet att få rätt på det. Jag är väldigt glad att svensk polis inte väntade 7 år på att skrota det här, men tycker det är synd att man inte från början tagit in någon partsoberoende för att göra en granskning av vad polisen behöver och vad som kan vara fungerande.

Att det blir bättre 2015 får vi hoppas, men det finns ingen möjlighet att ha ett gemensamt fungerande system från 1/1 2015 som tidigare varit sagt. Det vågar jag nog påstå med min bakgrund i IT-världen.

mvh Martin

ennycc
2014-06-18 00:22
#75

Hejhej!! 

Vill få liv i tråden igen eftersom jag fick många bra svar och stöd. Jag skrev den här tråden för 2,5 månader sen. Sen dess har det inte hänt så mycket. Jag kontaktade polisen och fick en advokat som jag senare träffade och berättade allt för. Hon förstod och var med på ett komplementerande förhör och vi berättade den här historien, som jag inte förstod vid första förhöret. 

Det gick bra och advokaten sa att hon tror dem lägger ner fallet och jag blev så glad och lättad. Det gjorde de inte. Min pojkvän förhördes (eftersom jag smsade med honom då jag skulle träffa Diana) och min mobil togs in för att försöka återskapa kik-konversationen jag hade med Diana. Dock hittade de inte konversationen eftersom det gått för lång tid sen den var. Vilket gör mig arg eftersom jag redan vid första förhöret sa att dem kunde kolla igenom min mobil och då kanske dem skulle hittat den inann det var försent. 

Nån månad senare fick jag ett tjockt häfte där allt om fallet stod som jag fick gå igenom med advokaten och rätta felen. 

Nu har vi lämnat in allt och väntar på vad som ska ske. Kommer åklagaren väcka åtal eller lägga ner fallet? Jag mår fortfarande dåligt över det här och tar det här seriöst. Det är jobbigt när allt så annat i mitt liv just nu är så bra, bra relation med pojkvän och familj, kompisar, sommarlov och sen tänker jag på min polisanmälan och får ont i magen och deppig. Jag tycker det är jobbigt att det tar så lång tid och allt är så utdraget, det är så orättvist. 

Vill gärna höra från er, stöd eller sätta mig in i hur det kan bli om fallet fortsätter.. läste igenom tråden lite snabbt och det var några som inte trodde helt på mig, ni får ställa frågor och upprepa så kan jag svara. 

Tack!

vallhund
2014-06-18 05:40
#76

Sense moral:

Lämna aldrig ut kontonummer, använd Paypal eller skicka mot postförskott.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Martin
2014-06-18 10:41
#77

Det tjocka häftet som du pratar om låter som att du blivit slutdelgiven förundersökningen och då tolkar jag det som att det kommer att väckas åtal, annars görs inte det. Det skulle vara om det begärs in sådan kompletterande undersökning att det efter den undersökningen inte anses troligt att du kan fällas - då skall åklagaren inte fullfölja åtalet.

Kan bara önska dig lycka till.

mvh Martin

TjockaBerta
2014-06-21 20:13
#78

Konstigt att det går till åtal när tillvägagångsättet är rätt så vanligt. Polisen bör känna till metoden. Men det kanske är enklare att åtala.

>>>Malum domesticum<<<

Martin
2014-06-22 13:50
#79

Det är åklagaren som åtalar om de tror att de har så mycket bevisning att de kan få en fällande dom.

Polisen har inget med åtalet att göra mer än att de stått för utredningen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: