Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2080 ggr
Anonym
Anonym
2014-03-26 11:29

kan man anmäla?

Hej, jag har problem med mobbing i klassen, tycker att inget händer även fast skolan säger att de jobbar på det. Men det har gått så lånkt att jag inte kan gå någonstans i skolan utan att vara rädd.  Frågan är om jag ska anmäla personerna och se till att jag har några som stödjer mig och kan vara vittne på det som händer. Vad tror ni? Snälla hjälp!

Ps: kan ha varit i fel grupp, ber då om ursäkt!

Annons:
Tjeja
2014-03-26 11:37
#1

Be om hjälp, se till att du har personer runt dig som ger bra stöd och anmäl även skolan om deras insatser inte hjälper!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2014-03-26 12:28
#2

Jag har liksom blivit mobbad förr och är så trött på det, hur länge ska jag vänta innan skolan måste ordnat? Alla som är inblandade är vuxna om dte har någon betydelse och jag är 16….

[Moa-]
2014-03-26 20:02
#3

Anonym; hur går denna mobbing till? Är det något som faktiskt är olagligt som sker? (Hot, våld, trakasserier?)

Eller handlar det om (tyvärr) lagliga, men fortfarande hemska saker så som blickar, ord och utestängande?

Anonym
Anonym
2014-03-26 20:16
#4

Mycket blikar, konfronationer och utanförskap.

[Moa-]
2014-03-26 20:27
#5

Det är svårt att anmäla personer då, det handlar om att du får tala med skolan om att lyfta problemet… Utanförskap är svårt att hantera, det är inte rimligt att tvinga människor att umgås med med någon de ej önskar, tror inget gott skulle komma ur det. Samtidigt är ensamhet och utanförskap orsak till ett stort lidande, vilket gör det hela till moment 22 vilket tyvärr är svårt. Det bästa vore ju att få människor att själva insåg vad som är rätt och fel.

Skolan borde enligt mig arbeta på värdegrunden, vilket du bör lyfta med ansvariga personer.

Hoppas att det snart blir bättre!

Imasy
2014-03-29 00:45
#6

Läste Aftonbladets granskning om mobbningen i Sverige, och stog det inte där att skolorna har en skyldighet att arbeta mot/bort mobbning?

Om inte skolan bryr sig kanske du får gehör hos Skolinspektionen (Visst heter den så va?)?

Annons:
Indriz
2014-03-29 08:55
#7

Ingen ska behöva gå runt och må dåligt i skolan, eller någonstans för den delen. Hjälper inte skolan till som den ska så skulle jag prata med dina föräldrar om jag var du. Vill du göra en polisanmälan så kommer du behöva det stödet.

Är inte helt insatt, men jag tycker efter lite fördjupning i ämnet, att du borde du kunna anmäla studenterna för kränkning. Om du ser nedan, så skulle mobbning till exempel passa in på punkt 1-3. Nu vet jag inte din exakta situation, så där får du göra en egen bedömning.

När kränkningens ska bedömas ska hänsyn tas till de omständigheter som anges i punkterna 1-5 i 5 kap. 6 § skadeståndslagen: Att handlande:

1) haft förnedrande eller skändliga inslag,

2) varit ägnat att framkalla rädsla för liv eller hälsa,

3) riktat sig mot en person som har svårigheter att värna sin egen integritet,

4) inneburit missbruk av beroende- eller förtroendeställning, eller

5) varit ägnat att väcka allmän uppmärksamhet. Vidare ses generellt sexualbrott och grova våldsbrott som grövre kränkningar. Även upprepade handlingar föranleder ofta att kränkningen ses som grövre.

Texten är för övrigt hämtad från https://lagen.nu/begrepp/Kr%C3%A4nkning

Kan vara bra att fördjupa sig lite i det. Det kan rent av fungera som handlingskraft för skolan om du säger åt de att du eventuellt kommer att göra en polisanmälan med dessa grunder.  Kanske ser de allvaret i situationen och tar tag i problemet då.

Vill du sedan gå vidare med en polisanmälan så kan du ju också diskutera med polisen för att få hens åsikt om det är värt en polisanmälan och så fall inom vilken kategori.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

[Moa-]
2014-03-29 09:50
#8

Indriz; vilket brott anser du att kränkningen skall utgöra?

Du blandar nu ihop civilrätt och straffrätt, skadeståndslagen som du hänvisar till är civilrättslig och fordrar ej en polisanmälan (även om det kan prövas samtidigt i en rättsprocess). Kränkning är ej en brottsrubricering, vilket är viktig att veta.  

Däremot innebär många brott att målsägande/offret kränks, men det är ej ett självständigt brott. Rekvisitet kränkning föreligger bland annat gällande brotten våldtäkt, olaga förföljelse och grov fridskränkning/grov kvinnofridskränkning. Inget av dessa brott är relevanta i detta fall.

Det brott jag kan se verkar ha förekommit är förolämpning, det drivs dock som enskilt åtal och är inget som åklagaren åtalar gällande om inte särskilda omständigheter föreligger…

Indriz
2014-03-29 15:17
#9

Ja, okej så kan det vara. Är som sagt inte helt insatt på det ämnet men det är bra att du rättar så TS får rätt information 🙂

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: