Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1367 ggr
Skorpion76
3/23/14, 4:54 PM

Tjejvåldtogs på skoltoalett!

Minns ni det här inslaget i Uppdrag Granskning? En 14-årig tjej våldtogs på en skoltoalett och fick både skolan och hela samhället emot sig! Det förvånar mig inte att ungdomsrna skriver saker på internet, men här deltog ävrn vuxna De borde väl för fasen skämmas!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Moa-]
3/23/14, 5:04 PM
#1

Jag anser att det är en svår fråga, jag orkar inte se ett 58 minuter långt inslag just nu, men problematiken är densamma i många fall. Skolans uppgift är enligt mig att stötta sina elever, i ett dylikt fall innebär det både kille och tjej.

Det är inte heller som många brukar argumentera att vi inte skall ifrågasätta dem som hävdar att de blivit våldtagna, det måste vi göra. Det förekommer falska anmälningar och det är inte säkert att det är den anmälande parten som talar sanning om hur något gått till, det kan lika väl vara den anmälde personen som säger sanningen.

Så för att upprätthålla en hög rättssäkerhet så måste det finnas objektiv bevisning och vi måste göra en grundlig utredning om vad som faktiskt har hänt.

Samhället skall under denna process stödja både den som anmält och den som blivit anmäld i så stor utsträckning som möjligt. Någon ensidighet kan ej få föreligga.

Giberg
3/25/14, 3:26 PM
#2

Killen dömdes i både tingsrätt och hovrätt så det handlade ju inte om en falsk anmälan utan om en tjej som trots att killen blev dömd både för våldtäkten mot henne och även våldtäkt på en annan tjej blivit misstrodd och fruktansvärt illabehandlad av en hel by.

Maria
3/25/14, 6:11 PM
#3

Jag tycker överhuvudtaget att företeelsen "folkmobb" som det gärna tenderar att bli, är förskräckligt.

Man får inte bara gå på hörsägen och vad tidningar skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
3/25/14, 6:26 PM
#4

Giberg; att någon döms i en domstol är ej samma sak som att det är en absolut sanning. Det finns falska anmälningar som lett till falska domar, bevisade fall och ännu fler fall som fortfarande är dolda och fel. En dom i domstol är ej 100 % sanning.

Vidare gäller detta barn, båda parter skall givetvis ha stöd före och efter processen, oavsett fallets utgång i rätten.

Det finns flera fall där allmänheten har en stark åsikt för att tidningarna sagt till människor att tycka på ett sätt, läser man däremot domen och vad parterna argumenterar så finns det en helt annan bild. 

Som sagt, bägge parter skall ha rätt till stöd, det gäller att inte döma ut någon part och ge stöd åt dem som behöver det. Däremot kommer ensidighet alltid att vara farligt.

Skorpion76
3/26/14, 7:12 AM
#5

#3 I det här fallet är det viktigt att notera att inget av ryktena som spreds på skolan eller på internet kom från parterna själva, utan det var hela tiden "någon som sa". et förvånar mig inte at ungdomar diskutera sådant hör på internet, men här deltpg till och med vuxna. Det är ännu mer beklagligt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
3/26/14, 7:16 AM
#6

#5 Det är beklagligt oavsett ursprung.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
3/26/14, 2:43 PM
#7

Jag anser absolut att det är ett problem hur man har behandlat tjejen, oavsett om det är en våldtäkt eller inte. Tycker man den frågan är svår, tror jag man har missförstått eller inte tagit till sig vad som hänt.

Vidare anser jag nog att man får gå på domstolsbeslutet, framförallt när det är beslutat i två instanser och det inte heller bara är ord mot ord utan det finns både vittnen och teknisk bevisning som stödjer händelsebeskrivningen. Dessutom ett inspelat erkännande i ett av de första förhören, som är väldigt detaljerat och överensstämmer med tjejens berättelse. Förvisso senare tillbakataget.

Men som sagt, jag tycker skuldfrågan är oväsentlig eftersom tråden handlade om bemötandet av tjejen och inte om vad som hänt eller inte hänt även om mycket av bemötandet går ut på att hon ljuger, så är det inte ok att frysa ut någon hur som helst eller behandla unga människor hur som helst. Inte om man är vuxen och absolut inte om man är skolpersonal på tjejens skola.

Men detta har ju flera redan slagit fast i tråden, så det är vi flesta nog överens om :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: