Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 3000 ggr
[::Vera::]
2/24/14, 11:17 PM

Inbrott -hur länge kan man vänta med anmälan?

Hej! Vet någon hur länge man kan vänta med att anmäla ett inbrott? Jag känner personen, men har inga andra bevis än en sönderslagen glasdörr. Detta hände i slutet av oktober.

Har några hundratal oönskade sms, varav ett antal sms innehåller hot, men personen i fråga bytte telefonnummer för ett par månader sedan. Kan smsen trots det användas som någon form av bevis om det skulle behövas?

Annons:
fatcat
2/24/14, 11:25 PM
#1

Förmodligen har inte preskriptionstiden gått ut (tror det är runt 5 år?). Kan dock vara svårt för polisen att finna bevismaterial. De måste leta efter fingeravtryck och möjligtvis DNA, sådana chanser minskar ju med tiden.

Sms:en som innehåller hot kan antagligen användas i en utredning.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JontaK
2/24/14, 11:29 PM
#2

Hot via sms kan anmälas separat. Om numret var kopplat till personen i fråga, alltså inte kontantkort, finns ju bra bevis (om de finns sparade i din telefon).

[::Vera::]
2/24/14, 11:56 PM
#3

Ok. Det finns en chans att fingeravtryck finns kvar faktiskt. Glasmästarn limmade tsv. bara upp ett par provisoriska glas på allt det trasiga, så det har varit skyddat. Och personen bröt sig in den sista biten med bara händer.

Ja, numret var då kopplat till personen och alla sms är sparade. Grejen är att personen var klurig och omformade hoten till frågeställningar eller konstateranden, t.ex  "vill du att jag bryter mig in?" eller "vill du att ditt hem ska finnas kvar?", "jag trodde att ditt jobb var viktigt för dig". Hur ser polisen på det tror ni?

JontaK
2/25/14, 12:32 AM
#4

Jag är absolut ingen expert på juridik men uttalanden som "vill du att jag bryter mig in?" samt "vill du att ditt hem ska finnas kvar?" bör definitivt kunna tolkas som hot om förestående inbrott.

Hittas fingeravtryck i din bostad och personen ej varit där i andra sammanhang är det naturligtvis ett synnerligen starkt tekniskt bevis.

[::Vera::]
2/25/14, 1:02 AM
#5

Ok, tack så länge! Hög tid för sängen nu.

Martin
2/28/14, 9:33 PM
#6

Ett problem är ju nu om den drabbade känner personen, och personen har varit inne med "lagliga" skäl tidigare. Då spelar det ingen roll att det finns ingeravtryck inne.

Var personen inne, eller var det bara dörren som slogs sönder? Skillnad i brottsrubricering men inte så mycket annat.

SMS:en går som olaga hot, kan vara svårt att bevisa men det heter "…/ hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan…/" .

Har den som fått sms:en känt fruktan eller varit rädd för något som det stått om i sms:n kan det gå som olaga hot, men subtila och underförstådda hot är alltid svåra att styrka.

mvh Martin

Annons:
[::Vera::]
3/2/14, 12:23 PM
#7

#6 Tack. Bra att höra vad andra tror om saken.

Tom
3/22/14, 8:22 AM
#8

Jag blir ju lite nyfiken på hur det kommer sig att du har en "polare" som gör inbrott hos dig och du inte anmäler?

Upp till toppen
Annons: