Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1570 ggr
fatcat
2014-02-24 22:15

Marijuana till bebis

Aftonbladet publicerade ett filmklipp om ett föräldrapar i USA som vill ge deras 9 månaders bebis medicinsk marijuana. 

- Anledningen till beslutet är barnets diagnos, epilepsi.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/kropp-och-halsa/article34830.ab

Bra eller dåligt?🤔

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Itchy
2014-02-24 22:23
#1

om det funkar, varför inte ?

han får det ju i pulverform, och blir inte hög på det

då jag själv har en lillebror med epilepsi och har sett hurdana svåra anfall han kan få, så skulle jag bruka alla medel för att få anfallen att försvinna/minska kraftigt

(EP läkemedel hjälper inte på alla)

You can't spell Bitchy without Itchy

fatcat
2014-02-24 22:26
#2

#1 Håller med dig, men samtidigt känns metoden ganska drastisk. Hur kan man egentligen veta att barnet inte blir hög? ska det behöva ta marijuana resten av livet?🤔

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JontaK
2014-02-24 22:56
#3

#2 Det går att vända på det och fråga sig om denna unga människa ska behöva äta någon annan form av läkemedel hela livet.

Många läkemedel har bland annat "eufori" som biverkning. Jag har själv som långvarig smärtpatient haft starka opiater som hjälpte mig relativt bra, blev jag samtidigt "hög"? Ja, kanske blev jag det men det var i så fall en ren biverkning.

Hjälper cannabis detta barn varför inte då använda det? Det är som vilken medicin som helst och känns inte alls som en drastisk åtgärd om det fungerar medicinskt. Även i Sverige har vi en medicin med cannabisextrakt; Sativex (http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=20101019000051). Den används mot spasticitet i samband med MS.

Cahira
2014-02-24 23:00
#4

Cannabis är en ört så tror det är snällare mot en bebis än vad vissa kemiska ingredienser kan vara som påverkar hjärnan. Om det är i pulverform, teform eller liknande så blir man inte hög.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fatcat
2014-02-24 23:05
#5

#3 Okej, tack för informationen! Visste inte att vi redan hade en medicin med cannabisextrakt i Sverige. Du har kanske rätt, bättre barnet tar nånting som faktiskt fungerar än andra starkare mediciner.

#4 Då är behandlingsmetoden förmodligen den allra bästa. Hoppas inte bebisen tar skada av detta och att allting fungerar bra.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JontaK
2014-02-24 23:11
#6

#4 Opiumvallmon (Papaver somniferum) är också en ört men samtidigt framställs heroin och diverse andra otyg av dess alkaloider. Jag förstår din poäng men tycker personligen det blir förvirrande när "konventionella" mediciner, framställda på kemisk väg, som ger svåra biverkningar är så accepterade men den breda massan har otroligt svårt för cannabispreparat.

THC och CBD, aktiva substanser i cannabis, är numera lagliga på många platser och bör ses som mediciner rätt och slätt. Det bör dock sägas att båda dessa substanser påverkar centrala nervsystemet i allra högsta grad, därav den medicinska funktionen.

#5 Cannabisextraktet är milt jämfört med vissa andra medicinska preparat men precis som med vanlig Alvedon gäller det att alltid ha respekt för läkemedel, särskilt när de ges till barn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: