Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 2038 ggr
Imasy
2/13/14, 8:40 PM

Vilket straff är ett straff nog?

Nu blir väl detta kanske en sådan tråd som kan skapa lite rabalder, så tänk gärna på tonen mot varandra :)

Men en fråga jag ofta går och funderar på, är vilket straff är ett straff nog? Hur länge är det rimligt att sitta i fängelse för det brott man har begått?

Är fängelse det rätta straffet eller skulle det kunna finnas alternativ till detta?

Ska vi ha livstids fängelse "på riktigt" så som man har i USA eller är våran "livstid" bra som den är?

Annons:
[Mustangcab]
2/13/14, 9:35 PM
#1

Tidigare så var det 10 år eller livstid numer kan man bestämma längre tidsbegränsade straff vilket jag anser är bra.  Sen de som får livstid har möjlighet att få det begränsat av domstol. Att som i USA blanda in den anhöriga och fråga vad de tycker hör inte hemma i en rätsstat

Maria
2/14/14, 8:25 AM
#2

#1 Håller med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
2/14/14, 10:40 AM
#3

USA:s rättssystem är sjukt i mångt och  mycket..

Men det Svenska är inte helt sunt det heller.

Att kalla något för kriminalvård, där vård inte infinner sig?
Inte heller någon for av habilitering där de som sitter får lära sig vad och varför.

Visst ska brottslingar straffas för begångna brott, men vad är anledningen till att de begick brotten? Det känns lite som man jobbar baklänges i dagsläget.

Ta narkotikabrott, oftast finns det en anledning att man hamnat där.
De som hamnar i missbruk är även de offer, likväl som deras familjer.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2/14/14, 11:57 AM
#4

Sen finns det de som väljer en kriminell livsstil då det är mera lönsamt än att skaffa sig ett kneg då det krävs utbildning till detta.

Ford -57
2/14/14, 6:49 PM
#5

Å har man VALT denna bana då ska man j--lar sitta där å hålla käft, å inte komma ut sen å "hämnas" på samhället för nåt man med berått mod själv valt till att vara sitt "yrke", d e så ja menar. 

Sen har vi ju våldtäktare, kvinnomisshandlare å pedofiler, d e ett kapitel för sej, lågt stående ynkryggar.

fatcat
2/14/14, 8:34 PM
#6

Mord bör inte vara strafflindrigt.. Vad har människoliv för värde?? Ska våldtäktsmän ges "rabatt" eller frias eftersom gärningsmannen kanske känner offret sen tidigare och därför försvårar utredningen? Är så rättssystemet fungerar.

Idag växer den "dolda statistiken" av våldtäktsoffer som inte vågar anmäla eftersom de fruktar att själva bli misstänkta.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Mustangcab]
2/14/14, 9:25 PM
#7

# 6 Det beror på om det är överlagt mord eller enbart mord eller dråp. Vi kan inte spärra in folk i all evighet. Det är inget rättsäkert system. Tänk på att det är människor du talar om även om de begått brott. Tänk dig att bli dömd till livstid för något du gör i rus av alkohol och narkotika och att aldrig mer få sätta din fot ute i samhället igen. Man kan bli desperat för mindre.

RobinEH
2/15/14, 5:33 PM
#8

Det är tråkigt att se hur miserabel människosyn en del har. Skattepengar skall inte finansiera offers hämndbegär. En människa skall bli frihetsberövad om det anses krävas för att skydda samhället. För att förhindra att konstruerade lagar och regler åter bryts så bör den frihetsberövade vårdas. Att någon fritt skulle välja att våldta, misshandla, mörda etc. är löjligt. Medfödda och förvärvade egenskaper tvingar människan att utföra handlingar. Indoktrinering och betigning kan få människor att följa de normer, lagar och regler som vi konstruerat, detta bör användas på brottslingar. Att låsa in och kasta bort nyckeln är ingen hållbar lösning. De som står utanför samhället bör istället adapteras till samhället.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
2/16/14, 7:50 PM
#9

Jag sekunderar RobinEHs inlägg. Möjligen med tillägget att påföljden skall vara både allmänpreventiv och individualpreventiv… Däremot aldrig med grund i vedergällning.

Ford -57
2/19/14, 8:09 PM
#10

Å här presenteras väl fler som inte VALT att agera på detta vis år efter år. Jag kan säja er "kriminalliberaler" att vore d en mej närstående som blev utsatt för en sån satans ynkrygg så vore d lugnast för denne att polisen hittar den före mej.

http://www.svtplay.se/video/1827810/del-6-av-9

RobinEH
2/19/14, 8:41 PM
#11

#10

Det är ingen i tråden som uttryckt sig "kriminalliberalt".

Varför vore det "lugnast" om polisen fann förövaren först? För att du själv annars skulle utföra en kriminell handling?

Förövrigt så undrar jag varför du anser pedofiler vara "ynkryggar"? Våldför sig alla pedofiler på barn eller är alla som våldför sig på barn pedofiler? Har du läst ICD-10 eller DSM-V för klassificering av pedofili?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2/20/14, 8:08 AM
#12

#10

Biter du dig inte själv i svansen nu? 😃😉

Freke
2/20/14, 11:46 AM
#13

Tror ju definitivt inte att medborgarrättvisa är en lösning…

Så som Ford -58 anser vara rätt. för då blir det väl en till som ska sitta inne?! För någon annan brottsrubricering..

Men det kanske är rätt metod? Att alla ska få göra vad de anser rätt att göra med brott begångna mot folk man känner?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ford -57
2/20/14, 6:31 PM
#14

#11 Kvinnomisshandlare, Våldtäktare å den som ger sej på barn hamnar i kategorin "ynkryggar" för mej å många me mej.🤮

#12 Jag biter kanske i svansen där😉

#13 Sitta inne å sitta inne. Jag diskuterade för ett antal år sen med två av lagens väktare om vad jag skulle göra me en eventuell förövare,(han kom aldrig) dessa lagens män sa då:"Sköt d där snyggt å var rädd om dej själv". D kändes väldigt skönt att höra.👍

Upp till toppen
Annons: