Annons:
Etikettanhörig
Läst 4643 ggr
Anonym
Anonym
2/7/14, 1:15 PM

Amfetamin, hur fungerar det?

Jag behöver hjälp och råd för att kunna hjälpa. 

En i min närmaste vänskapskrets har nu i veckan blivit av med körkortet, h*n blev stoppad av polisen och de misstänkte drogonykterhet, blodprovet var rent men kissprovet visade spår av amfetamin. 

Det är andra gången som personen blivit stoppad och anklagad för detta, skillnaden nu mot då är att personen vart av med körkortet eftersom polisen inte tror på personen. 

Jag har pratat med personen ifråga, och denne bedyrar att dom inte tagit amfetamin. Och det tror jag på. 

Personen äter mediciner för värk, och jag bad denna att ringa till doktorn på måndag för att få intyg på vilka mediciner som personen får utskrivna och vilka mediciner som kan ge detta typ av resultat vid ett kissprov. 

Jag har dålig koll på detta med droger och tabletter, hur brukas amfetamin? Vad finns det för tydliga tecken? Jag vill gärna veta för att kunna leta efter ev. varningssignaler hos personen. 

Brukar man amfetamin med spruta så kan jag nog utesluta ett missbruk av detta då personen är livrädd för sprutor. 

Vet ni om det finns någon lista på nätet där det finns mediciner listade som kan ge dessa utslag på urinprov? Så att man kan jämnföra denna lista mot vad personen använder är mediciner. 

Jag ska åka till personen idag och stötta och hjälpa denna, personen var helt förkrossad. 

Vad finns det mer man kan göra OM man är oskyldigt anklagad? Jag kan ju inte svära på att personen är det men jag är 99,9 % säker i detta fall.

Annons:
Martin
2/7/14, 7:21 PM
#1

Din vän bör ha fått frågan om han/hon tar mediciner i samband med förhör hos polisen, och om han/hon svarat att hon gör det bör det ha funnits möjlighet att uppvisa recept på dessa. En del mediciner är narkotikaklassade men lagliga att ta om man har dem på recept, olagliga annars. Jag har inte full koll på vilka preparat som ger utslag på just amfetamin men jag har för mig att det finns ett läkemedel som läkare kan skriva ut på licens efter godkännande av läkemedelsverket som innehåller amfetamin, och sedan finns det några andra också som möjligen ger utslag på amfetamin då de innehåller en del liknande preparat. Men det finns säkert andra som bättre kan redogöra för vad som innehåller vad. Här har du en lista på läkemedel som ger utslag på olika droger.

Din vän är alltså oskyldig till drograttfylleri men däremot skyldig till ringa narkotikabrott, eget bruk, om det inte kan påvisas att personen ifråga blivit drogad. Då det är andra gången det skall ha hänt tror jag tyvärr att personen ifråga har tagit det frivilligt, det är inte jättevanligt att samma person drogas mer än en gång och samtidigt åker fast för det båda (eller fler) gånger.

Jag skrev skyldig till ringa narkotikabrott, och det är ju en sanning med modikation för det är man ju först när domen faller. Har det varit rättegång? Din vän får försöka påvisa att han/hon inte medvetet tagit narkotika, att vara oskyldigt anklagad är såklart inte kul men det finns många som är oskydliga men som ändå anklagas (åtalas eller sätts upp som misstänkta) för att senare avskrivas från ärendena eller frias i domstol. Så är man oskydligt anklagad får man ju föra fram sin sak i rättegången och hoppas det håller.

Amfetamin kan tas på ett antal sätt, injektioner är ett men man kan även sniffa eller svälja det.

mvh Martin

Freke
2/8/14, 12:03 AM
#2

Tydliga teckan på Amfetaminbrukande.

Är allt ifrån hyperaktivitet, muntorrhet, vidgade pupiller, likväl som minskade, minskad aptit, minskat vätskeintag, ökad och ojämn hjärtfrekvens.
Finns så sjukt mycket som kan tolkas som brukande/missbrukande.

Intags sätt är vanligast att snorta(sniffa) eller bomba(lägga in i papper och svälja) kan även blandas i dryck och sista är injecerande, då har man hållit på ett tag innan man kommer dit..

Efter ett längre brukande, så tenderar personen att börja lukta aceton..

Men som sagt det finns en massa olika tecken.

Eller så om man vet någon som har ovanan att bruka, så släpper man denne inärheten, för som gammal brukare.. Känner man lukten av varandra..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anonym
Anonym
2/8/14, 3:12 PM
#3

Vi pratade lite om vad som hade hänt, personen grät hysteriskt när denna berättade och jag märkte att det var en jobbig händelse. Vissa saker hade jag missuppfattat angående denna händelse och den tidigare. 

Vid den tidigare händelsen hade personen blivit stoppad i bil och blivit medtagen in till stationen, tillsammans med de övriga som var i bilen, för provtagning som då hade visat positivt på amfetamin. Men då personen själv inte körde så fick personen gå och kissa regelbundet för att kunna rentvå sin oskuld. Denna gång hade personen blivit avskriven från misstankarna då resterande provresultat visat att personen var ren. 

Denna gång körde personen själv, vart intagen för provtagning som även den visat positivt på amfetamin i urinprovet. Blodprovet hade dom tydligen inte fått svar på än. Jag kan tillägga att jag även vart irriterad på att polisen hade tagit med personen till polisstationen 4 mil bort, gjort prover och sedan låtit personen tagit sig hem bäst den ville/kunde, trotts att personen inte hade några pengar med sig. Tur att den har kompisar som kunde hämta!

Vi gjorde inte så mycket mer än att prata om vad som hade hänt, jag kollade även varningstecknen insomnia, rastlöshet, stora pupiller, babbel, muntorrhet, saknad eller minskad aptit och viktminskning. Inga varningstecken mer än de understrukna kunde jag avläsa, och dessa har personen haft problem med i väldigt många år och behöver nödvändigtvis tyda på ett missbruk. 
Vi spenderade nästan hela kvällen efter detta med att fokusera på att göra roligare saker, så att personen fick något annat att tänka på innan jag åkte de 12 milen hem igen. Jag var hemma kl 3 på natten och var helt slut när jag väl var hemma. 

Personen ska ringa läkaren på måndag och prata med denne om medicinerna, jag bad även personen att ringa/besöka apoteket för en check på medicinlistan. Därefter skulle den ringa mig och berätta hur det hade gått. Personen hade inte haft med sig sin lista på mediciner när polisen hade stoppat denna. 

Jag hoppas att det går bra för personen och tänker ofta på detta, jag önskar att jag kunde göra mer än att stötta. 
Tack för all information ni givit mig.

Martin
2/8/14, 3:20 PM
#4

Där är något som inte stämmer i detta också.

Är man som personen varit positiv vid tillfälle ett så tas inte fler prov (i hänseende att döma eller fria). Så om personen fortsätter gå och lämna prov är det inte hos polisen, och inte för att bli rentvådd.

Utredningen blir ju inte klar på plats, så personen har ju god möjlighet att lämna in sin medicinlista i efterhand. Och redan vid provlämningen och förhöret så bör ju personen ha kunnat uppge vilka mediciner han/hon tar, vilket då skulle bli lätt att kolla mot senare inlämnad lista.

mvh Martin

Anonym
Anonym
2/8/14, 3:29 PM
#5

#4 Nej, fortsatt provtagning görs inte utav polisen. Medicinlista skulle som jag förstod lämnas in senare, måndag. 

jag misstänker att personen talade om för polisen vilka mediciner som den tar på plats, men skulle det alltså ha påverkat provresultatet? Att hon berättade vilka mediciner som tas utan styrkande lista från läkaren?

Martin
2/8/14, 6:55 PM
#6

#5 Tolkade ditt inlägg ovan som att du menade att personen gick på fortsatt provtagning för att bli rentvådd hos polisen. Som sagt så kvittar det ifall framtida prov är negativa, har man haft ett positivt så är det positivt och då kan man dömas. Det som den kontinuerliga provtagningen framöver förmodligen utvisar är ifall personen kanske kan behålla sitt körkort eller om personen är i behandling, får gå kvar på behandlingen.

Givetvis blir provresultatet detsamma oavsett om man har listor eller inte. Det som skiljer är ifall det är en brottslig handling eller inte (om det kan påvisas att medicinen är det som gett utslag, det finns ju gränsvärden för vad olika medicin i olika doser ger osv).

mvh Martin

Annons:
Anonym
Anonym
2/8/14, 8:09 PM
#7

#6 Fortsatta kontroller kommer nog att ske för att personen ska visa att denna är ren. Dessa kontroller görs väl på samma ställe som alkoholberoende gör sina när de blivit av med körkortet? Misstänker att det är vårdcentralen som gör dessa prover som sedan skickar vidare till socialstyrelsen eller polisen?
Något jag tycker är lustigt är att båda proverna visat positivt när polisen gjort kontrollen, men att det iallafall vid förra gången visade negativt på resterande prover?! Hmmmmm…

Vi får se vad som händer på måndag tyvärr.

Martin
2/8/14, 8:29 PM
#8

#7 Amfetamin sitter i urinen 2-4 dagar om man brukar lite då och då, och har man använt det väldigt länge kan det sitta i ytterligare ett par dagar.

Polisens tester analyseras på SKL (Statens Kriminaltekniska laboratorie). Det finns ett antal olika ställen att lämna prover på beroende på vem som bestämt att man skall göra det eller i vilket syfte. Det beror säkert på var man bor också hur det fungerar där. Jag tror att vårdcentralen ganska sällan är iblandad.

Eftersom att man vet hur länge drogerna sitter i urinen kan man ibland använda narkotika men ändå se till att alltid lämna rena prov. Jag vet en narkoman som fick tips av sin socialsekreterare om när det skulle vara provtagning (även om dessa skulle ske oanmält) och därmed alltid lämnade rena prov.

mvh Martin

Anonym
Anonym
2/27/14, 7:30 PM
#9

Tänkte uppdatera. 

Personen får gå och kissa två gånger i veckan på någon form av beroendecenter i anslutning till socialen. 

Förra testet visade spår av spice, vilket jag inte vet vad det är för något mer än att det är någon form av drog (?). Personen visste inte heller riktigt vad det var och fick slå upp detta på nätet, utan att bli så mycket klokare tydligen då jag fortfarande inte riktigt vet vad det är. Idag togs ett till sådant urinprov som visade negativt, dom tog till och med provet två gånger för att vara säkra på att provet visade rätt. 
Den som hade gjort detta prov sa att om personen hade tagit spice vid förra testet borde det ha synts denna gång med, kroppen hinner inte att bryta ner det på den korta tiden. Det förra provet kommer dom alltså ogiltigförklara då det uppenbart var felaktigt. 

Vad jag förstod det som så får personen se och skriva på alla papper innan dom skickas till myndigheterna, jag bad även att kopior på dessa papper skulle fås så att man har all dokumentation hemma. Dessa papper skulle jag även få se nästa gång vi träffas och då kanske min oro släpper kring allt det här. Även om jag tror på personen så är jag ändå orolig att jag kan ha fel.

Upp till toppen
Annons: