Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 6076 ggr
Imasy
2014-01-27 09:16

Se grannens brottsregister

Nu kan man se vilka som blivit dömda för olika brott på sajten Lexbase:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18244960.ab

Är detta något ni tror på? Är det en tjänst som behövs?

Annons:
Fridaaaa
2014-01-27 09:19
#1

Nej, jag tycker inte att man har med andras brottsregister att göra. Privat sak. 

Som de nämnde om kvinna som kanske vill kolla och se om den personen hon dejtar har utsatt till exempel för misshandel innan, ja kanske personen har men betyder det att den ska göra det igen? Kanske gammalt som inte sker igen? Inga garantier bara för att personen är "ren" heller i ett brottsregister.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Imasy
2014-01-27 09:23
#2

Jag tänker ju lite på det här med att efter att vi har avtjänat vårat straff ska vi ju också anses som oskyldiga.

Visst kan jag förstå att man måste ha ett rent brottsregister för vissa arbeten, och visst kan det kännas tryggt om man nu t.ex. ska ut på dejt och vill veta att dejten är grön.

Men jag kan ändå inte låta bli att känna att en sådan här tjänst blir som ett förlängt straff, även om det är offentliga uppgifter det handlar om.

Martin
2014-01-27 11:23
#3

Och framförallt innebär ju en dejt (om vi nu skall ta det exemplet) med någon som inte är dömd för något att det är grönt. Alla begår ett brott första gången, innan de hamnar i registret.

Vidare tycker jag inte att det är speciellt intressant att veta vad och om mina grannar är dömda för brott. De flesta människor som begår brott gör det sällan mot sina grannar så jag tror inte att man löper större risk att utsättas för brott om ens grannar är dömda för brott.

mvh Martin

Stallmima
2014-01-27 13:26
#4

Fast det är inte gratis precis, kostar som allt annat.

MagArne
2014-01-27 15:30
#5

Har testat den, fungerar rätt bra men kostar ju en del som sagt.

fatcat
2014-01-27 17:37
#6

SkrattarBlommaBallongPokalHjärta✨🌺❤️

SkrattarBlommaBallongPokalHjärtaStjärnorBlommaHjärta

SkrattarBlommaBallongPokalHjärtaStjärnorBlommaHjärta

SkrattarBlommaBallongPokalHjärtaStjärnorBlommaHjärta

SkrattarBlommaBallongPokalHjärtaStjärnorBlommaHjärta

SkrattarBlommaBallongPokalHjärtaStjärnorBlommaHjärta

Sprider lite karma.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
2014-01-27 19:19
#7

Jo, att det skulle kosta var ju helt givet. Det är såklart inte för svenska folkets skull tjänsten startats utan det är ju några som vill tjäna pengar.

mvh Martin

[Moa-]
2014-01-27 19:41
#8

Det har dock uppenbarligen länge funnits dylika tjänster, denna lär väl mest ha marknadsfört sig mycket bättre… 

Det stora problemet är enligt mig att man kan söka på områden och inte endast personer, samt att ingen gallring sker…

Stallmima
2014-01-27 21:06
#9

Om man skulle gå direkt till domstol eller var det nu kan vara, är dessa handlingar gratis att plocka ut då??  För det är väl de ofentliga för alla om jag inte missförstått

[Moa-]
2014-01-27 21:26
#10

Stallmima; som regel nej, du får betala för utskrifterna, däremot bör du kunna få läsa dem på plats.

Stallmima
2014-01-27 21:29
#11

#10 Okay, nyfiket vetande. Man lär sig något nytt varje dag 👍 Tack!

[Moa-]
2014-01-27 21:36
#12

Så är det, alltid bra att lära sig. =)

Martin
2014-01-27 22:00
#13

#9 Du kan maila domstolen direkt, och då får du dem elektroniskt som en pdf-fil gratis.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
2014-01-27 22:08
#14

Martin; detta är väl dock ingen skyldighet vad jag vet, även om många erbjuder det…

Martin
2014-01-27 22:29
#15

#14 Måste erkänna att jag är dåligt påläst vad gäller de bitarna, skyldighet för hur offentliga handlingar skall tillhandahållas om det bara är utskrift / läsa på plats eller om det är teknikoberoende. Jag har ju inte testat alla tingsrätter/hovrätter/domstolar så jag har kanske haft tur, men det 10-tal (grov uppskattning) jag har mailat har skickat det per e-post oftast samma dag (vardag) men senast inom ett par dagar.

Hittade nu på domstol.se att de skriver att "Generellet är det billigast att ta emot handlingar via e-post, vilket i många fall är kostnadsfritt".

Det står också att man får ta kontakt i varje enskilt fall för kostnadsuppgift så jag tolkar det som att man alltid kan få det på e-post men att man i vissa fall får betala för det. Sen är det som sagt inte säkert att varje enskild domstol tillhandahåller det elektroniskt bara för att det står där.

Generellt är det billigast att ta emot handlingar via e-post, vilket i många fall är kostnadsfritt. - See more at: http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Domar-beslut-och-handlingar/#sthash.1jmSrGfO.dpuf

mvh Martin

Stallmima
2014-01-27 22:34
#16

#15 Måste man inte veta något slags diarienummer för att få en dom skickad till sig? Eller går det bra med adress eller namn på "objektet" ? Många frågor men vetgirig som jag är är det bra att fråga  😎

[Moa-]
2014-01-27 22:37
#17

Det stämmer att många erbjuder det digitalt, men minns jag rätt så är kravet endast ett erbjuda papperskopior. Med en viss reservation för att reglerna kan ha ändrats senaste året.

Martin
2014-01-27 22:44
#18

#16 De gånger jag har begärt ut dom har jag beskrivit målet det handlat om och hoppats att de förstått tillräckligt mycket. Ibland har det varit utifrån diarienummer, ibland utifrån namn på någon inblandad och ibland bara utifrån beskrivning från tidningsartikel.

mvh Martin

Stallmima
2014-01-27 22:58
#19

#18 Aha tack!

RobinEH
2014-01-28 02:01
#20

Offentlig information som publiceras offentligt? Ja, tack! Tycker snarare att man skall se problem i att många väljer att stämpla människor som brottslingar för att de återfinns i brottsregistret. Problemet är inte att informationen finns tillgänglig utan hur folk väljer att använda den.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Freke
2014-01-28 09:20
#21

Offentlighetsprincipen när den funkar i negativ riktning tycker jag det.

Men visst på ett sätt bra samtidigt som det är riktigt negativt.
Jag kan förstå de som är oroliga på vad som finns i deras närhet, grannskap osv osv. Men rädslor förder och göder mer rädslor och hat

Även tidigare kriminella ska ha rätten till en ärlig chans i framtiden, vilket inte är säkert att de får tack vare LexBase.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Forummedlemmen]
2014-01-28 14:45
#22

Stäng ner sidan.

Rättsväsendet finns till för att skydda samhällsmedborgare, inte tillfredsställa skvallerhungriga (långt ifrån "oskyldigt" vardagsskvaller dessutom, mer kränkande än en kamera i en buss, taxibil eller på en idrottsarena någonsin blivit).

fatcat
2014-01-28 15:27
#23

Tycker dessutom att registret e orättvist, finns inte själv med :(

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Blanksteg
2014-01-28 17:00
#24

Läste att en person har röd prick på sitt hus trots att hen själv inte finns med i brottsregistret, utan det är den tidigare ägaren till huset som pricken syftar på. Och för att den person som kollar upp henom ska få reda på att det inte är hen som begått brott utan den förra ägaren så måste personen betala en summa (vilket personen kanske inte gör, utan drar förhastade slutsatser). Grundaren till sajten förklarar bara att den röda pricken utgår från den adress som finns i uppgifterna i domen. Kanske blir svårt nu att få vissa hus sålda…? (tills pricken försvinner).

Dessutom var det en annan person vars hemliga uppgifter gjordes tillgängliga på sajten.

Stallmima
2014-01-28 17:46
#25

#23 Tycker du att det är orättvist att du inte är med?  eller vad menar du 🤔    Samma ramaskri blev det när ratsit.se  lanserade sin sida, så eg tror jag att den här stormen kommer att lugna ner sig så småningom

fatcat
2014-01-28 18:53
#26

Varför ska bara straffade brottslingar finnas med i registret? Kan inte alla människor få vara med? Detta är diskriminering av offentlighetsprincipen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-01-28 18:54
#27

😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Blanksteg
2014-01-28 21:44
#28

Det är också helt sjukt att brottsoffer hängs ut på hemsidan. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18256951.ab

RobinEH
2014-01-28 21:50
#29

Sajten hänger inte ut någon. Offentliga handlingar är offentliga. Vem som helst kan begära ut dessa handlingar utan denna internetsida. Om internetsidan däremot sprider icke-offentliga handlingar så bör den dock blockeras.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2014-01-29 10:39
#30

Är det någon som har betalat för att läsa vad som finns på sidan?

Vilken typ av domar är det som finns där? Är det endast dem som begått t.ex. grova våldsbrott, eller finns det även mindre brott, t.ex fortkörning, snatteri etc med?

Stallmima
2014-01-29 10:49
#31

#30 Det skall visst vara alla domar som visst skall finnas även om du bara är vittne till något. Enligt media vad jag har hört (kan ha fel men men)

Fridaaaa
2014-01-29 11:03
#32

Sidan har tydligen fått en hel del kritik. Var bland annat en som hade fått sitt hus "rödmarkerat" men han hade ingenting i brottsregistret.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stallmima
2014-01-29 11:06
#33

#32 Det var en tidigare boende som det var aktuellt för men tar man inte upplysning på vem/vad det kan vara så spekulerar folk hejvilt tyvärr

Fridaaaa
2014-01-29 11:08
#34

#33 Ok dock fel av dem oavsett, sånt måste de ha koll på.

Jag tycker inte om sajten/tjänsten i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Blanksteg
2014-01-29 11:11
#35

Det gäller både de som begått brott och de som varit vittnesmål. Synd om vittnesmål blir uppkollade på sajten när de söker jobb och så kanske inte arbetsgivaren bryr sig om att dubbelkolla ifall de har begått brott eller inte och anställer nån annan som inte har en röd prick.

Läste om en person som finns med på sajten trots att hen bara har en trafikförseelse i registret. Kommer dock inte ihåg vad för förseelse det var, men bötesloppet var på 1500 kr tror jag.

fatcat
2014-01-29 11:51
#36

Censurerade brottsoffer förekommer väl i FUP som sajten tillhandahåller i PDF? Vet många sidor där man kan hitta sådana uppgifter..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Blanksteg
2014-01-29 13:46
#37

Nu har sajten hackats, och information om personerna (personnummer, osv, men inte själva domarna) som finns med på sajten har gjorts tillgängliga på en annan sajt.

http://www.dn.se/ekonomi/databas-med-domda-uppges-vara-hackad/

RobinEH
2014-01-29 14:00
#38

#37

Det verkar dock som att de missade domarna. 😴

Flashback så hävdas dock att filen befinner sig i Nya Zeeland. Hur ser det ut med våra exportlagar av personuppgifter?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
2014-01-29 17:10
#39

RobinEH; offentliga på vilket sätt? Hur många ansöker om domar på samtliga i ett kvarter vid samtliga Sveriges domstolar? Så offentligt, ja, teoretiskt men ej praktiskt…

Blanksteg
2014-01-29 23:01
#40

Nu stängs sajten ned på grund av att kontokorts- och paypaluppgifter kan ha kapats.

http://www.expressen.se/nyheter/hart-kritiserade-sajten-lexbase-stangs/

Upp till toppen
Annons: