Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 2299 ggr
crue
1/17/14, 9:24 PM

Skyddad identitet

Ska/bör en brottsling få skyddad identitet??  Motivera gärna.

Annons:
Martin
1/17/14, 9:54 PM
#1

Svårt att svara på egentligen då det inte är helt klart vad du menar med skyddad id. För mig tolkar jag skyddad id som det samlingsbegrepp Skatteverket använder för sekretessmarkering, kvarskrivning och fingerade personuppgifter och det är utifrån det jag svarar.

Jag tycker också att syftet är viktigare än vem som skall få.
Jag anser inte att en brottsling skall få skyddad id.

Däremot anser jag att en hotad person - även om denna är kriminell/brottsling - skall ha samma rätt som andra till att få skyddad id. Men då inte för att den är brottsling, utan för att den är hotad. Bedömningen skall såklart göras enligt gängse regler och principer och det är inte helt lätt att få skyddad id, och prövningen skall göras som vanligt utifrån vilken form av skydd det gäller (vanligen 1 gång per år för sekretessmarkering, var tredje år för kvarskrivning och för fingerade personuppgifter prövas det inte utan är framöver).

mvh Martin

Ford -57
1/17/14, 9:59 PM
#2

Icke, aldrig på fråga, men offret ska ha totalt skydd, brottslingen har själv valt och satt sej i den situation den befinner sig i, OFTAST, och får stå för följderna, om d då blir vedergällning eller vad, d kan kvitta, d kan ju bli så vackert att kräket får sona EFTER fängelse. 

Jaja, nog för nu.

[Moa-]
1/17/14, 10:13 PM
#3

Jag förstår inte frågan… I vilka situationer?

Ja, enligt samma regler som alla andra. Nej, inte regelrätt baserat på att du blivit dömd för ett brott. 

Ford - 57; så enligt dig skall det aldrig vara möjligt att lämna ett kriminellt nätverk? Har du en gång gott med som nynazist/gängmedlem/liknande så skall du vara dömd att vara detta för resten av livet? ^^

Freke
1/18/14, 1:15 PM
#4

#2 Vakna upp och börja leva i den verkliga världen.
Som Moa- säger, har man inte möjligheten att ändra sig?

Klart att i vissa fall ska skretessklassning fungera även för kriminella.
Har själv levt under sekretessklassning och det är ingen dans på rosor, tror jag aldrig haft så mycket problem som jag hade då? Hade varit lättare att ta det eventuella mordhot som jag då levde under, hade i stort varit en befrielse om de hade kommit för att ta mig, då hade jag iallf haft en chans att slå tillbaka..

Nu hade jag inte ens det, dom kom ut ifrån sina straff, jag betalar ännu…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tralle3
1/18/14, 5:47 PM
#5

Bara för att man har begått brott tidigare och har varit involverad bland kriminella grupper betyder det inte att man är en sämre människa, alla begår fel av olika anledningar och alla kan hamna där, speciellt nuförtiden då folk är mer kunniga om att "gå" under radarn och mer sofistikerade i deras metoder att hämnas och terrorisera etc.

Ford-57 du verkar leva i en förenklad verklighet där allt är svart eller vitt. Om du t.ex. hade blivit tvingad till att begå brott (vilket många faktiskt blir), skulle du då vilja vara dömd hela livet? 

Alla har inte medvetet valt det kriminella livet och tänkt sig att de själva ska åka dit.

crue
7/8/14, 7:42 PM
#6

Men om man fortsätter att begå brott efter att ha fått skyddat personnummer, vad tycker ni då?  Naturligtvis ska en hotad person ex. mordhotad från ex maken/pojkvännen få skydd men när det gäller en brottsling på grund av brott begärt skyddad id fortsätter med sin brottsliga bana

Annons:
Martin
7/9/14, 12:06 AM
#7

#6 Personnumret är aldrig skyddat men jag antar att du menar det man kallar sekretesspärr, det många kallar "skyddad id". 

Så om en tjej som är kriminell blir hotad av sitt ex och får "skyddad id" och fortsätter att t.ex. stjäla så skall hon inte få ha kvar sin skyddade id, är det så du menar? Eller är det så du menar med frågan?

Jag säger som jag tror jag skrev tidigare, alla skall ha samma rätt till skyddad ID utifrån de krav som ställs i de sammanhangen.

Jag tycker inte att en person som är kriminell är värd mindre än en person som inte är det (för att nu ta exemplet i #6 med att det är maken/pojkvännen som mordhotar personen).

mvh Martin

fatcat
7/9/14, 11:37 AM
#8

Ja, alltså skyddad identitet är väl allas rättighet till såvida personerna/brottslingen kan påvisa att de är i behov av skydd?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
7/9/14, 12:07 PM
#9

#2 Så du tycker att det är OK i en rättsstat att man lynchar, skadar, mobbar en person o hens familj efter att hen betalat av sitt straff? 

Tips: flytta till nån bananrepublik, du skulle trivas superbt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redstaryena
7/9/14, 4:21 PM
#10

#2 Självklart ska man få kunna få skyddad identitet om det finns grund för det. Det finns ju brottslingar som hjälpt till vid både stora och små  utredningar. Pedofiler,djurplågeri och vid andra vidriga brott, tycker inte jag att gärningsmannen ska skyddas, även efter straffet. Flyttar man tillbaka där offer eller anhöriga vistas, får man flytta! Därmed inte sagt att uthängningar är okej. Så himla mycket som kan gå fel, då oskyldiga också kan åka på en smäll

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/9/14, 4:25 PM
#11

Den som är i behov av skyddad identitet ska givetvis få det oavsett vilket eventuellt brott personen begått.

Det är ju inte upp till oss andra att bestämma vilka brott som är så hemska att man inte ska ha samma rättigheter som andra människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
7/9/14, 4:28 PM
#12

#10 Så människor som är sjuka ska straffas även efter att de straffats av samhället och eventuellt fått behandling? Trevlig inställning till människor du har.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

redstaryena
7/9/14, 4:40 PM
#13

#12 Yapp det har jag. Om någon våldtagit eller förgripit sig på på mitt barn, hade inte denne person kunnat vara i närheten av oss!! Tycker du att ett barn ska behöva träffa på  personen som begått detta vidriga brott, bara för att denne gått på behandling och suttit av ett löjligt skit straff?? Nej du. Det finns väldigt stor skillnad på olika brott. Jag anser att går man på försvarslösa, som t.e.x  barn och djur, har man förbrukat den rättigheten att ha rättigheter som alla andra. Tänker inte dra upp enskilda fall men tänk er själv allt hemsk och sjukt folk är kapabla till.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Maria
7/9/14, 5:29 PM
#14

#13 Vad är din lösning då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

crue
7/9/14, 6:00 PM
#15

Då kan jag förklara min mening bakom denna röstning. För några år sen blev jag utsatt för ett bedrägeri och i och med det när jag fick reda på mer om denna kille så har han skyddad identitet. Antagligen eftersom många är ute efter honom, men karln fortsätter ändå att utföra sina illgärningar mot folk trots detta. Så kan alla vara nöjda med mitt svar. En brottsling ska sitta bakom lås och bom tills den har betalt tillbaks allt den är skyldig sina offer. Pga detta har jag blivit misstänksam mot allt och alla tyvärr.

redstaryena
7/9/14, 7:39 PM
#16

#14 Har vi ett problem att lösa?  Man kunde rösta och sen gärna motivera svaret, vilket jag gjorde. Fattar inte riktigt? Menar du hur vi ska skydda exempelvis pedofiler och djurplågare? För dom ska vi inte skydda alls. Som sagt, är inte för uthängningar, då det kan drabba oskyldiga människor, som e.x familjemedlemmar till gärningsmannen.  

Vem skyddar mitt och andras barn då? Titta på statistiken och hur många av dessa brottslingar som  får återfall! 

Nu är jag inte riktigt säker på hur det ser ut när man har skyddad identitet och om framtida arbetsgivare kan kolla upp bakgrund m.m men tror i vart fall inte det är helt enkelt. Och det ska vara väldigt  enkelt att kolla upp människor som t.e.x vill jobba med barn och ungdomar. För dom ska INTE få en endaste liten chans att få förgripa sig på någon igen! Eller du tycker det?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/9/14, 7:44 PM
#17

#16 Har en människa hamnat i en sådan situation att den behöver skyddad identitet så kan man knappast införa en massa undantag.

Det handlar inte om brott de begått och suttit av utan det handlar om att alla människor ska behandlas lika.

Självklart så ska en som är dömd för övergrepp på barn inte få jobba med barn men det är ju en helt annan fråga än om skyddad identitet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

redstaryena
7/9/14, 7:58 PM
#18

Men ges skyddad identitet till en sådan typ av brottsling, hur ska man då se till att personen inte får ett jobb som fritidsledare, lärare eller något alls inom barnomsorgen? På vilket sätt är det en annan fråga?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/9/14, 8:03 PM
#19

Jag antar att om man lever med skyddad identitet så har man myndighetskontakt och de vet givetvis om vad man sysslar med, bor, arbetar med osv.

Säkert någon annan här som kan detta mer ingående.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

redstaryena
7/9/14, 8:12 PM
#20

Det där med skyddad identitet funkar inte alltid i vilket fall.  Kvinnor blir ständigt upphittade av våldsamma ex makar, och dödade i vissa fall. Detta p.g.a att systemet fallerat. Det kan det säkert göra på andra hållet med, och därför kommer jag aldrig att tycka att vi ska skydda dessa.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
vallhund
7/9/14, 9:49 PM
#21

redstaryena, så du menar att man skall kunna låsa in folk i preventivt syfte?

Vad gäller risken att de skulle få arbete med barn så är den förmodligen minimal eftersom man måste påvisa vad man har för straffregister när man söker dessa arbeten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
7/10/14, 11:44 AM
#22

#18 Enkelt löst, man måste ändå visa upp sitt brottsregister.

Visst finns det många kriminella i samhället som har skyddad ID, men det finns sannolikt fler som inte är kriminella om vi bortser från bötesstraff.

Exempel:
En kvinna som begått ett sexbrott mot barn och avtjänat straffet men inte betalt sitt skadestånd blir ihop med en man eller kvinna. Efter ett tag blir hon hotad, misshandlad och våldtagen och gör en anmälan samt ansöker om skyddad id.

Skall hon ha rätt till det eller inte?

Du verkar blanda ihop anledningen till att man får skyddad id (att man är hotad) med något helt annat (att man begår brott).

Jag vet också många kriminella som har folk som är ute efter dem men som inte ansöker om skyddad id även om de sannolikt skulle få det i vissa fall.

mvh Martin

Martin
7/10/14, 11:46 AM
#23

#13 " Om någon våldtagit eller förgripit sig på på mitt barn, hade inte denne person kunnat vara i närheten av oss!! Tycker du att ett barn ska behöva träffa på  personen som begått detta vidriga brott, bara för att denne gått på behandling och suttit av ett löjligt skit straff??"

Det där har ju inte med skyddad id att göra? Var man bor har ganska lite med att göra var man är, och med skyddad id är din adress "hemlig" men du kan ju fortfarande befinna dig var du vill.

mvh Martin

redstaryena
7/10/14, 3:03 PM
#24

# 23 Jag menade så här att om man som denna typ av brottsling inte ska ha skyddad identitet p.g.a hot. Och hot kan man säkert få om man som pedofil flyttar tillbaka till samma bostadsområde . Tycker då att denne ska flytta som lösning, men inte skyddas. Det blev lite utsvängande tankegångar från min sida gällande det. Men tycker fortfarande inte att en person ska få skyddad identitet pga vidriga brott. Eller så som nu TS skriver om. Tycker inte det är rätt alls. #21 Nej men en fotboja eller nåt kanske på brottslingar som har en stor åter falls risk. Och där åter fallen leder till att de trasar i sönder barn . Vet du att 80 procent av fallen där pedofiler åkt fast inom barn och ungdoms verksamheter är dömda sen innan? Alltså är vårt system crap! Ska de då också ha skyddad identitet lär det knappast bli lättare.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

vallhund
7/10/14, 3:54 PM
#25

#24 Du verkar inte veta vad skyddad ID innebär. Läs #23 igen. Var kommer dina siffror ifrån?

Tvivlar på att en dömd pedofil flyttar tbx till samma bostadsområde, oavsett så skulle ju inte skyddad ID fylla någon funktion i det fallet.  Fotboja är ett slags frihetsberövande o existerar inte i en rättsstat efter avtjänat straff. Döms man till rättspsykiatrisk vård är det en annan sak, då bedöms man vara en fara för andra pga sin psykiska störning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
7/10/14, 10:30 PM
#26

#24 Om man hotas av sitt ex är det ett hot. Du anser inte att man skall ha skyddad id pga hot? Det kan ju vara så att man är hotad från mer än ett håll.

Om man inte har skyddad id; Skall man inte få vara skriven på en boxadress då? (för då vet man inte heller var personen bor)

Jag förstår inte riktigt varför du hakat upp dig på den här biten med skyddad id. Det är dessutom inte speciellt lätt att få.

mvh Martin

vallhund
7/11/14, 12:58 AM
#27

Det är bra att vi har ett rättssystem som sköts av jurister o inte av anhöriga till de drabbade. Brottslingar o misstänkta brottslingar har rätt till rättegång där man döms utifrån de lagar landet har o inte av överkänsliga människor som anser att folk skall lynchas av emotionella skäl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ford -57
7/11/14, 8:05 AM
#28

#27 Jag vet väl inte om man ska kalla människor utsatta för olika vedervärdiga brott för överkänsliga, men i detta kriminalliberala land ska tydligen d mesta förlåtas, vi ska ju vara så humana, men är brottsutövaren så human??

VildaVittra
7/11/14, 8:59 AM
#29

#28 Men i många fall är ju brottsutövaren ett offer själv, som vid djurplågeri (som djursamlare) så mår de ju ofta väldigt psykiskt dåligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

redstaryena
7/11/14, 12:48 PM
#30

#26 Menar att man inte ska skyddas p.g.a att man blir hotad som en konsekvens av sina handlingar. Har inte hakat upp mig. Jag deltog i röstningen och motiverade mitt svar liksom alla andra. Sen att vi är oliktänkande människor och att vissa "ifrågasätter" mitt "tänk", gör absolut inget. 

#27 Håller med om detta. Vore hemskt med partiska ledamöter. 

#29 Det där köper inte jag tyvärr. Visst kan det vara och är nästan utan undantag så att många som begår brott med sadistiska handlingar eller övergrepp mot barn, har själv varit offer. Men som vuxen gör man val. Två fel gör inte ett rätt. Många människor har hemska minnen i bagaget, men blir inte monster för det. Som vuxen vet du vad som är rätt och fel men kan man ändå inte styra sina sjuka begär, då får man stå sitt kast. 

Skyddad id kan betyda allt ifrån kvarskrivning (skyddad adress) till att faktiskt hela personnummer fingeras. 

#15 Tycker det är för jäkligt att denna person får fortsätta lura folk. Och sen ska han skyddas!? Helt absurt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

VildaVittra
7/11/14, 1:09 PM
#31

#30 Alla människor är inte genetiskt identiska, vissa blir alkoholister efter första ölen, andra kan supa skallen av sig i flera år utan att bli beroende. Så det som gör en person till ett monster har inte den effekten på en annan.

Jag har själv varit inblandad i ett fall av djurplågeri där jag tvingade mig in i min väns lägenhet och tog djuren ifrån henne. Jag såg till att hon fick hjälp då hon mådde väldigt psykiskt dåligt, sedan när hon mådde bättre fick hon tillbaka sina djur.

Skulle jag stenat henne vid stadens port istället? Hur skulle hon valt att inte må dåligt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
7/11/14, 9:02 PM
#32

#30 Nej, det finns ingen form av skyddad id där personnummer fingeras. Däremot kan man få ett nytt personnummer.

Jag tycker inte det finns skäl att hämnas den som gjort mina anhöriga något. Jag skulle förmodligen göra mig själv olycklig och dömas till ett långt fängelsestraff om jag kom på någon på bar gärning att göra mina anhöriga illa - men om denna personen dömts till fängelse så skulle jag själv inte aktivt söka upp den efteråt. Och i och med att jag - om jag kom på någon på bar gärning - skulle riskera att sättamig i en sits där jag döms till långt fängelsestraff så skulle jag ju också vara vållande till att mina anhöriga inte fick träffas, umgås och vara nära mig. Jag tror inte det är vad de ville att jag skulle göra. Jag skulle förmodligen inte kunna förlåta - beroende på vad den har gjort - men det är en annan sak.

Man får ju också tänka på att alla gärningsmän (i princip) har vänner och anhöriga. Om man tänker att man skall hämnas på den som gjort ens anhöriga något så innebär det att någon av gärningsmannen anhöriga skall hämnas på den drabbades anhöriga och sedan är cirkusen igång. Jag tror man höll på så på den tiden man pratade om öga för öga, tand för tand. Det är skönt tycker jag att stora delar av världen har kommit förbi den delen.

mvh Martin

redstaryena
7/12/14, 1:41 AM
#33

#31 Har du hört om fallen "lilliebror och pilango"? Gissar på det. I mina ögon är detta  mycket  lägre stående varelser, som jag inte ens kallar människor.  Sjuka sadistiska jä****   jag ​kommer aldrig att förlika mig med deras gärningar​

 .

​ Människor kan absolut hamna i situationer eller mående de inte alltid styr över. Men det är skillnad på djurplågeri och vanvård​. Väljer man att plåga djur långsamt till döds, eller man mår så dåligt att man inte ens tar hand om sig själv, ja då tar man kanske inte hand om sina djur. Men det är mycket stor skillnad. Jag vet inte varför de nämns uttryck som "stenas", hämnd eller "tand för tand" snacket. Har jag sagt att vi bör stena människor eller pratat om hämndaktioner? Sa bara att man som offer inte ska behöva träffa på sin förövare. Jag hade inte velat eller klarat av att träffa någon som gjort mina närstående illa. Ni däremot verkar inte ha problem med att bo granne med någon som tafsat på ert barn. Bjud in på kaffe vet ja' !!  

Vallhund: Och jo det finns de som flyttar tillbaka.

 #32  

"Skyddad identitet är egentligen ett samlingsnamn för tre olika typer av sekretesskydd. Nämligen sekretessmarkering, kvarskrivning och fingerade personuppgifter. Alla tre typer är till för att skydda personer som riskerar att råka illa ut om uppgifter som dessa lämnas ut"

​"​

.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

VildaVittra
7/12/14, 1:48 AM
#34

#33 Förespråkar man att brottslingar ska få förföljas efter avtjänat straff så är det väl inte konstigt att man uppfattas som att man tycker att de ska utsättas för våldsbrott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
vallhund
7/12/14, 5:36 AM
#35

#30 Kan man inte tygla sina demoner så till vida att man måste skada andra då handlar det inte om val, det handlar om tvång.

#33 Flyttar folk tbx så skulle det ju inte hjälpa vare sig dom eller er om denne hade skyddad identitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redstaryena
7/12/14, 3:21 PM
#36

#35 Men det är oftast så att hoten kommer efter att man försökt bo kvar i sitt gamla bostadsområde eller ort, och att man då ansöker om skyddad identitet  och naturligtvis sker en flytt i sammanband med det.  FLYTTA gärna men skyddad id nej! Vi tycker olika om denna saken. 

#34 Förespråkar? Wow! Förespråkar det som står under mina inlägg. 

Att uttrycka en åsikt är inte samma som att man förespråkar. För annars skulle du förespråka att det är okej att plåga djur, och förgripa sig på barn, pga att man haft det hemskt som liten.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

VildaVittra
7/12/14, 4:31 PM
#37

#36 Ja, detta är att förespråka: "Jag menade så här att om man som denna typ av brottsling inte ska ha skyddad identitet p.g.a hot."

Att anse att folk som avtjänat sitt straff/fått vård ska få en chans till att börja om är inte alls samma sak som att förespråka att de ska få utföra brott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
7/12/14, 6:52 PM
#38

Jag väntar ff på svar ang siffrorna som presenterades i #24

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Facie
7/12/14, 10:54 PM
#39

Beror HELT på brottet inriktning och grad skulle jag vilja säga.

Pretty wise //

redstaryena
7/13/14, 2:02 PM
#40

De siffrorna är baserade på redan avkunnade domar. Sen finns det tyvärr många som inte åker fast i första taget, då dom är mycket skickliga på att dölja sin vidriga verksamhet. Du kan inte bota en pedofil. I sällsynta fall finns det dom som lär sig tygla sina begär genom behandling och åter behandling. Ni anser att dessa vuxna pedofiler ska ha en andra chans och dessutom rätt till skyddad id. Men alla dom försvarslösa barn som blir utsatta då? Hur många chanser får dom?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/13/14, 2:05 PM
#41

#40 En pedolfil ska givetvis inte per automatik få skyddad identitet men om han/hon utsätts för hot och förföljelser efter avtjänat straff så ska den personen behandlas som vilken annan som helst som är i fara.

Då kan eventuellt skyddad identitet bli aktuellt men för det så krävs en hel del vad jag förstått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vallhund
7/14/14, 2:10 AM
#42

#40 Jaha? Var hittar man den sammanställningen?

Det är ingen hemlighet att pedofili inte går att bota, det är nämligen ingen sjukdom det är en läggning. Alla som har den läggningen förgriper sig inte på barn vilket väldigt många tycks tro, däremot kan man hjälpa förövare att bygga upp en bättre tillvaro utan att förgripa sig på barn.

Ingen har påstått att någon skall ha rätt till skyddad ID beroende på vad man dömts för, däremot skall alla ha rätt att kunna få det i de fall det är berättigat.

Dina inlägg är späckade med adjektiv så som vidriga o försvarslösa, tror du att du når fram bättre genom så enkelspårig retorik? Vi har lixom förstått att du tycker det, dock blir det tröttsamt att du upprepar det in absurdum.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redstaryena
7/14/14, 4:48 PM
#43

#42 Låt mig säga så mycket som att jag har sett på mycket nära håll, vad en pedofil lämnar för skador. Och dom är väldigt svåra att reparera. Detta är naturligtvis inget nytt för dig eller nån annan men när du har individen framför dig och ser vad som är kvar, ja då är det svårt att se det som en "sexuell läggning". Jag kommer aldrig att benämna övergrepp mot barn eller djur som annat än sjuka och vidriga. 

 "Alla som har den läggningen begår inte övergrepp" Alltså är vi överens om att man tydligen kan göra val som pedofil. Det är ingen sammanställning. Utan det räcker med att läsa avkunnade domar.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/14/14, 5:27 PM
#44

#43 Du har ingen aning om vad vi andra har i bagaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

redstaryena
7/14/14, 5:33 PM
#45

Nej. Eller ditt barn om du har några

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maria
7/14/14, 5:34 PM
#46

#45 Nej, eller mitt barn….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

redstaryena
7/14/14, 5:48 PM
#47

Tänker inte gå in på några detaljer kring detta. En dömd pedofil som var bosatt i Malmö, fick efter hot om våld en skyddad adress. Han kunde valt att göra något bra av sitt liv med den andra chans han fick men istället kunde han fortsätta där han slutade i denna nya stad..Men den stackarn kunde kanske inte rå för det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
7/14/14, 5:57 PM
#48

#46 Om detta gällde mig , hade jag inte ens deltagit i denna diskussion. Om denna frågan gällde ditt barn eller någon annan väldigt närstående , hade du resonerat annorlunda. Så jo det vet jag

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Maria
7/14/14, 6:00 PM
#49

#48 Du har ingen aning om vad jag har gått igenom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
7/14/14, 9:52 PM
#50

#43 Du börjar bli tröttsam! Nej det räcker inte med att läsa avkunnade domar, var nu alla dessa finns, brukar behövas aktnummer för att kunna få ut dem. Du påstår att 80% förgripit sig på barn tidigare, var har du fått den siffran ifrån? Hur många avkunnade domar utav alla de som finns har du läst för att komma fram till den summan? Antingen har du statistik eller så har du inte, dvs du presenterar fabricerade siffror utan verklighetsförankring.

Du verkar tro att alla som tänder på barn är en enhetlig massa där alla är lika perversa i sitt handlande o i sitt förhållande till levande barn av kött o blod.

Tänder alla homosexuella män på alla män? Tafsar o våldtar de alla män de stöter på?

Tänder alla heterosexuella män på alla kvinnor, tafsar o våldtar alla kvinnor de stöter på?

Alla homosexuella är inte män, alla heterosexuella är inte män, alla pedofiler är inte män osv in absurdum.

Oavsett läggning så lever inte alla ut sin sexualitet, oavsett läggning så kan man vara normalstörd, dvs som de flesta av oss människor, en del är översexuella, en del är sadister o/e masochister, en del är psykiskt sjuka, andra inte, en del är empatilösa, andra är överdrivet empatiska, så till den grad att det närmar sig fanatism osv in absurdum.

De pedofiler som lever ut o förverkligar sina fantasier är med största sannolikhet psykiskt sjuka så till den grad att de faktiskt inte kan göra val.

Som Maria påpekat x flera, du vet ingenting om vad vi varit med om eller inte, du verkar helt besatt av ditt hat. För din egen skull o de de i din närhet som ev råkat ut för övergrepps skull så måste du arbeta dig igenom din sorg så du inte fastnar i den o låter det som hänt förstöra hela ditt liv o de i din omgivning.

Blint hat o förbittring är inget bra koncept för ett liv i läkande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Viktor1111
7/14/14, 11:29 PM
#51

Tänkte först bara rösta fast fliker in det här. Är du blind av hat och förbittring egentligen #48 ? ;) Hur som helst är det vrickat att tråden handlar om pedofiler nu..Och ni är alla lika goda

redstaryena
7/15/14, 11:01 AM
#52

Du Viktor kunde hålla dig till att bara rösta istället för att "flika"in små dumma kommentarer

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

indra-bus
7/15/14, 2:01 PM
#53

redstaryena. Måste få fråga. Skulle du tycka att de var ok att misshandla eller mörda en pedofil?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

redstaryena
7/17/14, 12:46 PM
#54

Alltså vad är det för fråga? Vill klargöra en sak bara nu. Jag är varken fylld av hat eller förbittrad. Men diskuterar jag något, då är jag oftast "all in" . Och om jag kom på någon att göra illa mina nära och kära, även mina djur, ja då kan inte jag svara för vad jag gjort. Men om du menar eller tror att jag är medlem i någon grupp med människor som förespråkar detta, så har du fel! Jag är som sagt "all in" som person. Och verkar som en egen person. I stundens hetta när det gäller sjuka människor, hade jag antagligen blivit en sjuk person själv och hanterat saker och ting därefter

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
7/17/14, 1:14 PM
#55

# 50 Jag vet att du har tagit på dig en roll här på iFokus som "statistik polis" Har förstått att det är viktigt för dig att upprätthålla denna funktion. Men jag har belägg för mina siffror. Mina erfarenheter i livet , vad jag arbetat med, vad mina föräldrar jobbar med, är inget jag behöver upplysa dig om. Du eller andra är inte tvingade att tro mig. Det viktigaste för mig har i denna tråden varit att framföra min åsikt, inte att övertyga någon om något!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
indra-bus
7/17/14, 2:56 PM
#56

# 54  Du tror inte pedofiler som förgriper sig på barn kan vara brottsoffer själva? Om du skulle bli brotts offer vet du inte vad du skulle göra, men du är ju vuxen o vet vad som är rätt o fel eller?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Moa-]
7/17/14, 8:00 PM
#57

redstaryena; så du själv litar på dina siffror för att du känner till bakgrunden, men varför skall andra göra? Någon som inte känner dig eller din familj? Utan några belägg eller källa på siffrorna så bidrar de ju inte med något till diskussionen…

Martin
7/17/14, 11:26 PM
#58

#33 Personuppgifter (från citatet du hämtat någonstans), inte personnummer (som du skrev). Rätt stor skillnad.

Jag har dessutom tydligt deklarerat att jag skulle göra mig olycklig om jag träffade den som gjort min familj illa eller tafsat på mina barn. Det är inte rätt, och därför hoppas jag också att det inte händer.

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
7/18/14, 8:23 PM
#60

redstaryena du presenterar siffror som du stöder dina argument på, men  du vägrar konsekvent att visa var du fått dina siffror ifrån.

Synd att det inte framgår att dina inlägg redigerats, inlägg där du diskuterar mig istället för sakfrågan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redstaryena
7/18/14, 11:50 PM
#61

Martin , citerar Skatteverket "Vid särskilt allvarliga hot kan du få tillstånd att använda annan identitet, så kallat fingerade personuppgifter. Det innebär att du får använda nytt namn och nytt personnummer." Är du med nu eller? Vallhund, det diskuterades aldrig om dig, för i så fall diskuterade jag med mig själv. Men jag förklarade varför. Och ja det är synd att du inte läsa det. Tack och hej.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Martin
7/19/14, 7:46 AM
#62

#61 Jag kanske får backa, lite hur man tolkar fingera. Fingera har jag oftast använt som fejkade/falska uppgifter, men det kan ju förvisso vara påhittade också. Man får ett nytt namn och ett nytt personnummer som varken är falskt eller något annat, utan man använder det och det är det enda som finns (även om det gamla såklart finns dokumenterat också). Det är alltså inte fingerat utan det är ditt riktiga.

Du behöver inte berätta för mig hur det här fungerar, jag har rätt bra koll på det. Det har kanske du också och jag ber om ursäkt om du känner dig trampad på tårna, men då du skrev saker som var felaktiga (men du kanske menade att man fick nytt) så ville jag poängtera hur det var.

Att man får en ny id (namn och personnummer) innebär ändå inte att man inte kommer att "röjas" med sin gamla identitet.

Det hände så sent som nyligen i Norrland (tror jag det var, Norra Sverige i alla fall) i samband med en rättegång att en persons förra id kom fram och blev offentlig.

mvh Martin

Annons:
redstaryena
7/19/14, 1:44 PM
#63

#62 Har såklart menat detta ja! :-) Vill tillägga att OM, men bara OM en skyddad id inte hindrar eller försvårar för exempelvis framtida arbetsgivare , att få tillgång till dennes bakgrund , då motsätter jag mig inte skyddad id . En pedofil SKA INTE, FÅR INTE , ha den minsta chans att få arbeta med barn och ungdomar. Jag anser att vårt system har så pass stora och allvarliga brister (alldeles för ofta) att det är för riskfyllt att ge skyddad id till personer med detta bakom sig

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Martin
7/19/14, 3:19 PM
#64

Ens brottsregister har inget med att göra om man har skyddad id eller inte.

Det finns ingen skola, förskola eller annan som kan begära ut handlingar ur ett brottsregister oavsett om man har skyddad id eller inte.

Som privatperson har man rätt att begära ut sitt eget register, och sedan ett antal år tillbaka (början på 2000-talet har jag för mig) är det enligt Skollagen krav på att lämna ett utdrag (max ett år gammalt) till den som erbjuder en anställning inom vissa arbetsplatser (vilka också finns reglerade).

Det sker alltså inte på något sätt med automatik när man söker och det finns såklart förskolor och annat som skulle kunna anställa någon utan att denna visade upp sitt brottsregister, även om jag tror att det är väldigt sällsynt.

Observera att det är vid anställningen man skall uppvisa det. Hur det ser ut några år senare eller om man byter arbetsgivare (då behöver man inget nytt om man byter inom viss tid) är det ingen mer än den som söker som vet, för då behöver man inte lämna.

Så pedofiler får, och har, chans att jobba med barn. Så är det och så förblir det hur tråkigt det än är. Detta eftersom att det alltid kommer att finnas pedofiler som inte begått brott och/eller dömts för brott.

mvh Martin

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: