Annons:
Etikettlagar
Läst 11434 ggr
[reachyourdream]
2013-12-26 21:50

Fel försäkring vid krock

Hej!

Har funderat på en sak och skulle vilja veta vad som gäller.

Om en bil är försäkrad för personer över 24 år och en person under 24 år behöver låna bilen och då skulle krocka. Vad händer?

Antar att den under 24 år blir skyldig till alla kostnader? För det innebär väl att personen har kört bilen "oförsäkrad"?

Visste inte vilken sajt och kategori jag skulle posta i, men hoppas det är okej här.

Annons:
Imasy
2013-12-27 00:04
#1

Jag kan inte svara på vad som händer, men när jag tecknat min försäkring fick jag intyga att ingen under 25 eller vad det u var skulle köra den.

Det är ju en intressant fråga endå, för hur gör man om man ska övningsköra t.ex? Eller lånar ut bilen till sina barn som nyss fått körkort ?

[Moa-]
2013-12-27 12:26
#2

Bilägaren är skyldig till kostnaderna då denne är ansvarig för bilens försäkring och medveten om att försäkringen ej är giltig lånar ut bilen. Sedan kan man i nästa led diskutera ansvaret för föraren beroende på vad som är avtalat vid lånet. Har du yngre barn eller någon som skall övnibgsköra så är det ju väldigt korkat att teckna en dylik försäkring, det är en rabatt som försäkringsbolag erbjuder de kunder med statistik sett lägre risk.

[reachyourdream]
2013-12-27 15:37
#3

Jag är under 24 år och ska få låna en bil, försäkringen är nu giltig för mig, men jag tyckte frågan var intressant, för alla jag frågat verkar inte riktigt veta. Själv kör jag inte bilar som inte är försäkrade för unga, men kan tänka mig att en del gör det.

Gasoline
2013-12-27 17:29
#4

Om jag inte har helt fel så händer egentligen inget speciellt, men då försäkringstagaren inte följer de villkor som gäller för försäkringen så får man betala en högre självrisk. Jag skulle även kunna tro att man får förhöjd försäkringsavgift efter detta. När man tex har en veteranbilsförsäkring så är det massa villkor som man ska följa för att försäkringen ska gälla. Efterföljs inte detta blir självrisken högre, vad det sedan blir för följder vet jag inte men jag misstänker som sagt att man får förhöjd försäkringsavgift. När man försäkrar en bil ska man försäkra en bil måste man skriva ungefärlig körsträcka per år, kör man längre än denna sträcka och någon olycka skulle inträffa ser proceduren ut som ovan, men jag är dock inte säker på att försäkringsavgiften höjs även om jag tror att det är så.

[Moa-]
2013-12-27 19:05
#5

Gasoline; det beror väl på hur avtalet är utformat skulle jag säga, om det står uttryckligen att försäkringen en gäller vid yngre förare så skulle jag anse avtalet fullt giltigt och att du som ägare får stå för samtliga egna samt motpartens kostnader. (Möjligen även offentliga böter/skadestånd då du ej uppfyllt försäkringsplikten.)

Däremot så finns det försäkringsavtal (de flesta vad jag får uppfattningen av) där det är en högre självrisk samt premie för yngre förare.

Martin
2013-12-27 19:37
#6

#5 Vad tänker du på för offentliga böter/skadestånd?

Vad som gäller är ju helt beroende på vad som står i avtalet och det är säkert olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Jag kan tänka mig att en del tar ut högre självrisk medan andra inte ersätter alls.

mvh Martin

Annons:
Freke
2013-12-29 15:45
#7

#1 Vid övningskörning är det ju ändå den som personen öveningskör med som har fulla ansvaret om något skulle hända..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2013-12-29 15:50
#8

Freke; men försäkringen lär ju ej gälla då föraren är under 24 år, förutsatt att försäkringen är tecknad och skriven med dylika villkor.

Freke
2013-12-29 16:14
#9

Om Handledaren för den som övningskör, är över och har en försäkring som är tecknad för denne, så Ja då gäller den även om den som övningskör är under 24…

Annars nej..
Och för att handleda någon som ska övningsköra måste du vara över 24år…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2013-12-29 18:02
#10

Freke; är du helt säker på detta, du får gärna påvisa källa på detta. Föraren än under 24 år och saknar den efterfrågade erfarenheten och mognaden, även om ej den ansvarige gör detta.

Freke
2013-12-29 18:16
#11

För att få handleda en som övningskör.. Ja då måste man vara 24 år minst, enligt transportstyrelsen.. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

"Den som övningskör privat måste ha en godkänd handledare. Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen. Du ansvarar också för att eleven uppfyller kraven för övningskörningen."

Eller läser du in något annat Moa-? I den texten?? ;)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-12-29 18:41
#12

T.S jag läser det som om att du som inte fyllt 25 år skulle ansvara för alla kostnader. Det stämmer inte då trafikförsäkringen täcker det som uppstår för den du krockar med och den är obligatorisk.

På Länsförsäkringar får du en högre självrisk ifall du har en försäkring där en som är yngre än 25 år krockar med din bil. Men det är alltid ägaren till bilen som står på försäkringen som ska betala eventuella skador på sin egen bil som inte försäkringen betalar. Du lär också bli uppsagd som kund hos det försäkringsbolaget och svårt att få någon annan att ta dig som kund.

Freke det är helt riktigt som du skriver. Om man övningskör så är det den som är lärare till eleven som har ansvaret. Jag har hjälpt en person att ta körkort och vi använde min bil vid övningskörningen samt en annan persons.

[Moa-]
2013-12-29 19:41
#13

mustangcab; men om det är en trafikförsäkring som tecknats och denna ej är giltig för förare under 24/25 år, då saknar du försäkring och försäkringsbolaget lär ej täcka skador som ej omfattas av försäkringen.

Freke; ja, det verkar som om du har rätt, jag får be om ursäkt. Däremot undrar jag då hur långt detta sträcker sig, vid rattonykterhet exempelvis…?

Annons:
Freke
2013-12-29 20:59
#14

Då den som är handledare ska vara nykter.. Och kan åka dit för rattonykterhet, då ansvaret ligger på denne..

Och ska givetvis se till att den som kör också ska vara nykter…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-12-29 22:43
#15

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19751410.htm

Av vad jag kan se så är man skyldig att trafikförsäkra ett fordon och då kan inte försäkringsbolaget skylla på  att föraren är yngre än ett visst antal år.

 Däremot så så kan de låta bli att betala kostnader för halv- och helförsäkringen om någon bryter mot villkoren. Jag ska kolla detta med mitt bolag imorgon för säkerhets skull.

Staten är däremot inte skyldig att trafikförsäkra sina fordon. Staten försäkrar i princip ingenting utan de ersätter när skadan sker oavsett vad det gäller.

vallhund
2013-12-30 00:26
#16

När min son var under 25 o ibland körde min bil så kostade försäkringen i Aktsam 10% mer. Om han skulle ha smällt utan det tillägget skulle den utbetalda ersättningen för skada på bilen minska med 10% o självrisken om annan bil skadats öka med 10%.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2013-12-30 09:52
#17

Mustangcab; du är som ägare skyldig att teckna en giltig försäkring, det är ditt ansvar inte försäkringsbolaget, så jo, tecknar du fel försäkring bör försäkringsbolaget ha full möjlighet att neka ersättning. Du har ju nämligen inte en giltig försäkring om du bryter mot de överenskommna villkoren.

Vad ditt försäkringsbolag säger är ju relativt irrelevant, utan det som är intressant är ett försäkringsbolag som säljer den aktuella formen av försäkring vilket ej samtliga gör, jag hittade endast ett som påstods göra detta vid en snabb googling.

[Mustangcab]
2013-12-30 11:47
#18

Moa- Jag förstår inte vad du talar om. Men så här ligger det till. Du måste ha en trafikförsäkring och den gäller oavsett vem som kör bilen och hur gammal denne är.

Däremot när det gäller halv - och helförsäkring kan du få betala ett högre belopp för skadorna på din egen bil ifall föraren inte har den ålder du uppgett att denne ska ha. Beroende på vilket bolag du har.

Men trafikförsäkringen gäller oavsett hur gammal den är som kör bilen. Det är därför den finns. Försäkrar du inte bilen så kommer Trafikförsäkringsföreningen in i bilden och då kostar det över 100 kr per dag att betala.

Jag har talat med en handläggare på mitt försäkringsbolag nu på förmiddagen och det är så det ligger till. Dessutom har jag arbetat på försäkringsbolag.

[Moa-]
2013-12-30 17:53
#19

Mustangcab; läs trådstarten och tråden igen och återkom.

[Mustangcab]
2013-12-30 17:59
#20

#  19 Detsamma!

Annons:
[Moa-]
2013-12-30 20:44
#21

Mustangcab; men om du då tecknar en försäkring som ej gäller för din bil så är det ju du som ägare och inte försäkringsbolaget som gjort fel och är ansvarig. Hur skulle du bedöma om ägaren ej tecknat någon försäkring? Självfallet är det ägarens ansvar att se till att försäkringen är giltig.

[Mustangcab]
2013-12-30 21:31
#22

# 21 Har jag påstått att någon annan än ägaren ska teckna försäkringen? Är du fullständigt galen🤔. Jag har arbetat på försäkringsbolag jag vet att det är ägaren som ska teckna en sakförsäkring.

[Moa-]
2013-12-30 22:04
#23

Mustangcab; men om försäkringens villkor stadgar att den aktuella försäkringen ej gäller om bilen körs av förare under 24/25 år så ser jag ej varför du inte anser att detta villkor skulle anses giltigt? Det är ju ett konsensuellt avtal mellan två medvetna parter och avspeglas i premien.

Snälla läs tråden och kommentera frågan och inget annat.

Martin
2013-12-31 10:55
#24

Jag är inte helt säker på att lagstiftningen gällande förare vid övningskörning är densamma som det försäkringsbolagen pratar om när de skriver om förare under 24 år. Det borde vara så men skulle det varit relevant för mig (jag har i min försäkring att ingen under 18 kör men jag har ingen jag övningskör med för tillfället och har aldrig gjort det med någon under 18) att övningsköra med någon under 24 år så hade jag absolut kolla upp det.

mvh Martin

[Mustangcab]
2013-12-31 15:59
#25

# 23 Så står det inte i försäkringsvillkoren och det gäller inte för trafikförsäkringen. Du får en högre självrisk hos Länsförsäkringar och jag har talar med en skadereglerare! Hur andra bolag sen gör när det gäller halv- och helförsäkring beror på dem men trafikförsäkringen finns för andra inte för din skull.

[Moa-]
2013-12-31 16:22
#26

Mustangcab; sista försöket att förtydliga trådstartens fråga. Det handlar om att ägaren har tecknat en försäkring (oavsett vilken) där villkoren stadgar att försäkringen ej gäller om föraren är under 24/25 år gammal. Vad du personligen har för avtal eller vad som skulle gälla om någon yngre körde din bil spelar med andra ord ingen roll. Avtalet säger alltså att försäkringen ej gäller om någon yngre kör, därmed bör du anses oförsäkrad då du ej betalar en premie som inkluderar det aktuella skyddet. Ja, ÄGAREN är skyldig att ha trafikförsäkring, men har i detta fall tecknat en som inte gäller vid yngre förare, bilen bör med andra ord bedömas så som oförsäkrad. Ägaren bör alltså stå ensam som ansvarig, eventuellt tillsammans med föraren baserat på avtal som sagt.

[Mustangcab]
2013-12-31 19:08
#27

# 26 Nej så är det inte beroende på vilket försäkringsbolag du har. Det har jag sagt flera gånger. Mitt försäkringsbolag får du en högre självrisk oavsett vad du anser att det ska vara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: