Annons:
Etikettmedia
Läst 2593 ggr
Freke
12/8/13, 2:33 PM

Göran Lindberg "Kapten Klänning"

Hans straff börjar närma sig ett slut..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17982750.ab

Personligen skulle jag helst se att dom råkade "tappa bort nyckeln" när det gäller honom..
Att med den inriktningen han hade i tjänst, begå det han gjorde?
Kan jag tycka att han förverkat sitt förtroende inom det mesta…

Ändå så vet de som känner till vad och hur jag står, att jag utan att tveka kan och även gör, slåss för fångars rättigheter, men som sagt, han har verkligen förverkat sin rätt…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
chik
12/8/13, 5:44 PM
#1

Instämmer..i ovan.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Martin
12/8/13, 7:28 PM
#2

Jag instämmer också, fast inte av samma skäl (brustet förtroende). I grund och botten tycker jag att när man avtjänat sitt straff är man fri, men det finns vissa brott jag har väldigt svårt för att tycka att man kan gå fri från. Detta är alltså vad jag tycker moraliskt.

Utifrån att jag tycker vi har ett skapligt fungerande rättssystem i Sverige, så skall han givetvis släppas ut enligt praxis efter 4 år av de 6 han dömdes till förutsatt att han skött sig i fängelset.

Sen så finns det ju de som kan bedöma människor betydligt bättre än mig, och som vet betydligt mer om nämnde person. Och som anser att han nu är farligare än innan han sattes i fängelse. Ur den aspekten borde han såklart inte släppas, men han är ju inte dömd till vård utan fängelse och han har såvitt jag förstår funnits "fullt frisk" och då kan det bli så här.

(nu har jag inte domen i färskt minne, det var ju några år sedan men jag har för mig att han dömdes till 6 år, eller var det 8?)

mvh Martin

Freke
12/8/13, 7:41 PM
#3

#2 Ja.. - Det är väl därför det heter kriminalvård…

För att det är ett fängelse där man avtjänar sitt straff, eller sitter av den tiden man dömts till…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
12/8/13, 8:12 PM
#4

Personligen har jag problem med rubriken, det är trots allt en människa vi talar om, det får vi aldrig glömma.

Freke
12/8/13, 8:49 PM
#5

På vilket sätt har du problem med det?

Att Lindberg kallas Kpt Klänning?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
12/8/13, 8:52 PM
#6

Freke; exakt. Oavsett om han handlat fel så är han en människa som oss andra.

Annons:
Imasy
12/8/13, 8:57 PM
#7

#6

Ja men han kallades ju för så? Det var väl ändå inget öknamn som jag har förstått det, utan kom ifrån de frågor han arbetade med.

Freke
12/8/13, 8:58 PM
#8

Vad är Thomas Qvick?

Tror knappast att Lindberg behåller sitt namn när han kommer ut.
sen hade väl även han valet, innan han begick brotten.

Och som dömd, faller även han i offentlighets facket

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
12/8/13, 9:34 PM
#9

Freke; Qvick är ett namn som personen själv valde att byta till, ej ett öknamn i medier.

Imasy; så då är det inget öknamn? ^^

Imasy
12/8/13, 9:42 PM
#10

Ett öknamn anser jag vara ett namn man sätter på en person i kränkande syfte, typ "Tjockisen".

Kapten Klänning är väl mer ett smeknamn?

Imasy
12/8/13, 9:44 PM
#11

Lindberg har engagerat sig för jämställdhet och ofta anlitats som föreläsare. För sitt jämställdhetsarbete har han fått smeknamnet Kapten Klänning, ett namn som han sade sig bära med stolthet[10]

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lindberg_(polis)

Personen i fråga ansåg inte att det var kränkande iallafall?

Martin
12/8/13, 9:47 PM
#12

Det kanske inte är helt klart för alla, men Kapten Klänning kallades han redan innan allt det här uppdagades och inte på grund av det.

Jag ser det också mer som ett smeknamn än ett öknamn.

mvh Martin

[Moa-]
12/8/13, 9:53 PM
#13

Jag anser oavsett inte att det är lämpligt, men det är ju en personlig värdering.

Annons:
fatcat
12/11/13, 11:07 AM
#14

Smått sjukt att Göran Lindberg, tidigare respekterad polischef och jämställdhetskämpe själv blir avslöjad som en sadistisk sexbrottsling. Lyckligtvis har han åldern inne att aldrig mer arbeta inom polisen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
1/23/14, 11:08 PM
#15

Ja det här känns ju skitbra, eller???

http://www.expressen.se/nyheter/sexdomde-goran-lindberg-slapps-fri/
Ska han släppas tidigare än planerat, samtidigt som de tror att han kan börja igen? Ja Sverige är fantastiskt…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Mr_Si
1/23/14, 11:12 PM
#16

Jo det känns ytterst märkligt :/

[Moa-]
1/24/14, 5:10 PM
#17

Rättssäkerhet och likhet inför lagen, ja, jag förstår verkligen varför ni blir konfunderade…

Tidigare än planerat, vart hittar du det? I Sverige avtjänas två tredjedelar av straffet, vid gott uppförande blir resten villkorligt.

fatcat
1/24/14, 8:01 PM
#18

Kapten klänning snart ute på nya äventyr..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
1/24/14, 11:23 PM
#19

Ja jag vet inte om jag kan räkna eller inte?

Men han häktades den 28 januari och ska släppas i helgen, 25 eller 26 januari? Men det ryktades om att han skulle släppas redan i veckan innan… 

Men nu kanske dom ändrat sig? vad vet jag, det visar sig väl? Om han är eller kommer ut i tid eller otid?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
1/24/14, 11:37 PM
#20

#19 Vi får väl se om vi kan räkna.

Häktad januari 2010, dömd i november 2010 till 6 års fängelse.

2/3 av tiden (6 år) = 4 år. Tiden som häktad räknas såklart av från strafftiden.

2010 och 4 år framåt blir januari 2014.

Det känns rimligt att han släpps nu, utifrån de premisserna. Sen vet jag inget om hur han skött sig osv, och han är ju dömd till fängelse och inte någon vård med utskrivningsprövning och då är det ju det som gäller enligt det system vi har i Sverige och oavsett vad man tycker om det, tycker jag det är bra att vi använder oss av samma system oavsett vem som är dömd.

Sen har jag inte kunskap att bedöma om han är dömd till rätt sak eller om han är så farlig att han inte bör vara ute, det får andra avgöra.

mvh Martin

Annons:
Freke
1/24/14, 11:57 PM
#21

Om inte andra, så lär han själv få bekänna färg..

Utifall det va vård eller förvaring?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
1/25/14, 10:47 AM
#22

Sekunderar Martins inlägg, känns ju lite onödigt att räkna en gång till… =P

fatcat
1/25/14, 12:11 PM
#23

#22 Kan vi inte göra det i alla fall? 😉😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JontaK
1/25/14, 1:57 PM
#24

#11 Min mor var på en av Klännings föreläsningar och hon var verkligen djupt imponerad över hans medryckande vurmande för jämställdhet.

Då mor min alltid varit en bra personkännare tolkar jag det som att Lindberg är duktig på att spela en roll samt dupera, inte bara när det gäller unga flickor. Jag tror själv han är typen som lätt återfaller då han faktiskt lyckades skilja sina liv som jämställdhetskämpe och sexuellt rovdjur åt ganska bra tidigare.

[Moa-]
1/25/14, 4:20 PM
#25

fatcat; jag skall överväga saken… 😉

Upp till toppen
Annons: