Annons:
Etikettmedia
Läst 2266 ggr
Freke
11/20/13, 10:53 AM

FRA - Bra eller dåligt?

I Sydsvenskan finns följande att läsa.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/justitieministern-oppnar-for-total-overvakning_6703869.svd

Hur övervakade ska vi va, visst att bekämpa terrorism men överlag kan jag tycka att det är fel.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
fatcat
11/20/13, 5:14 PM
#1

Terrorism? Jag tror svensk underrättelsetjänst till största del styrs av USA. FRA är bara drönare, även om många är civilanställda så tar dem order precis som soldater. Samarbetet med USA går förmodligen högt upp i regeringskansliet till utrikesdepartementet. Gissar att Calle Bildt har huvudansvaret för detta men så mycket är ju redan känt av massmedia..

Hoppas huvudsyftet är antiterrorism och att dem inte bryter människors rätt till personlig integritet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
11/20/13, 5:24 PM
#2

Vi har tyvärr redan sålt oss, genom Microsoft, Goggle som redan har fullständig insyn i all traffik på nätet..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
11/20/13, 5:28 PM
#3

Personligen så känner jag mig inte övervakad då det jag skriver inte har någon större betydelse😃. Man kan inte övervaka allting och alla.

RobinEH
12/5/13, 7:05 PM
#4

Sett till spionaget mot ryssland,

är våra skattepengar ämnade åt att gå till spionage för USA? Strider spionaget mot vad FRA skall utföra för de skattepengar de finansieras med?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
12/5/13, 7:30 PM
#5

Om du bara visste vart dina skattepengar tar vägen.. 

Ryssarna är dock inte så mycket bättre än amerikanarna när det kommer till kontraspionage.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
12/5/13, 7:41 PM
#6

#5

Saken är ju den att skattepengarna är delvis mina. Går de inte till de ändamål de är ämnade till så borde det väl vara något typ av lagbrott? Kan jag stämma staten?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
fatcat
12/5/13, 7:47 PM
#7

Kanske går till utbyte av information och vapenförsäljning som bidrar svenska försvarsmakten? Dessutom gynnsamma handelsavtal med amerikanarna som vi också är beroende av.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
12/5/13, 8:20 PM
#8

Vi måste också välja samarbeta med de ekonomiskt starka. I detta fall vinner Amerikanarna.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
12/5/13, 10:43 PM
#9

USA ha fått uppgifter från Sverige under lång tid. Carl Persson sa vid ett tillfälle i TV att de ville ha inflytande när det skulle  anställas  SÄPO-folk då de själva skulle lämna information till dessa så vile de veta vem de var. Så Sverige får säkerligen ta dle av sånt som USA kan delge.

RobinEH
12/5/13, 10:50 PM
#10

#7

Jag hittar inte denna informationen på deras hemsida. Är det verkligen så att de får bidrag för att utföra detta?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
12/6/13, 10:49 AM
#11

#10 Har inget o göra med FRA, det är utrikesdepartementet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
12/6/13, 12:01 PM
#12

Idag är det en stor artikel i dagens lokaltidning om detta  då HMS Orion ligger i Karlskrona och det känns igen genom att det är övetäckt av duk för att masterna inte ska synas. Besättningen har inget med FRA att göra utan det är säkilt folk ombord som sköter detta.

Peter Jeppson Riksdagsledamot för S och själv officer utgår från att han själv är avlyssnad då han dessutom sitter i försvarsutskottet.

Freke
12/6/13, 12:47 PM
#13

#12 Jeppson, likt alla andra borde utgå från att vara avlyssnad, annars är man bara naiv.

Det som är illa, är väl att alla stora Internet-leverantörer lämnar ut uppgifter till andra än den som egentligen skulle ha meddelandet.

Det privata är inte längre privat och om något kan komma över informationen, så kan även någon annan, lagligt eller inte…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
fatcat
12/6/13, 2:43 PM
#14

Min egna farsgubbe jobbar inom Must. Som policy finns inga offentliga uppgifter som kan peka på att deras anställda ens arbetar inom försvarsmakten.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
12/6/13, 3:16 PM
#15

#11 Men då gäller det ju inte FRA. Frågan är om FRA har handlat orätt (med mina pengar)?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
12/6/13, 3:22 PM
#16

FRA handlar på beslut som fattas av regeringen. Det är i så fall politikerna som bryter mot lagen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
12/6/13, 3:57 PM
#17

fatcat: Om din far nu jobbar där du säger? Är det listigt att skriva ut det?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
12/6/13, 5:13 PM
#18

# 17 Det går inte spåra säger han🤔

fatcat
12/6/13, 5:43 PM
#19

Ni vet ju inte mitt namn eller om något av det jag säger är sant.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

bandi43
12/12/13, 10:31 PM
#20

Tyvärr har vi redan sålt oss i den grad att tekniken i princip har 100 koll vad du gör 24 Tim dygn.Hade folk vetat kategoril över vakade vi egkarriärer och är hade de blivit rädda.Bara genom mobilen vet dom hela tiden på Max 1m felmarginal var du är,vad du säger även om luren är avslagen.Genom kamera ser de runt om vem du träffar och vad som händer i runt dig. FRA skapades inte bara för brottslighet eller terrorism.Utan säkra sig själv och mot de som kan vara ett hot inte mot deras liv utan deras kariärer samt makt. Vi går mot ett samhälle där den som sitter vid makten kommer makten vara total och den kategorin är en mkt farligt kategori.

Annons:
fatcat
12/13/13, 1:24 AM
#21

Detta land är inte neutralt. Vi har slickat USA:s fötter i snart ett decennium. Hela den nysvenska kulturen är uppbyggd efter amerikansk ideologi. Medierna hyllar Obama som en hjälte medans andra världsledare hamnar undangömda i dimman. 

I grunden har FRA-skandalen med ekonomi att göra, som allt annat. Informationsutbyten ger goda diplomatiska samarbeten vilket också försäkrar goda handelsavtal. Påminner lite om ett citat i Steven Kings böcker, Salems lot: “Whoever feeds you is your god". I detta fall råder det ingen tvekan om vem som är vår gud.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
12/13/13, 1:50 AM
#22

I framtiden när ekonomin vänder, vilket den kommer göra så sitter vi alla och kollar tv-serier om svenska "hollywoodfruar" fast gifta med rika kineser istället för amerikanare.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: