Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3205 ggr
CupcakeGod
11/17/13, 7:43 PM

jag blev hotad

Behöver hjälp så fort som möjligt. Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Räknas detta som hot? "Jag ska betala någon, du kommer få dina ben knäckta", "För det här, 3000kr, skulle jag kunna hitta någon som kan bryta dina ben", "Passa dig. Jag kommer hitta någon som ska slå ihjäl dig på din skola", osv. Min mammas pojkvän började hota mig eftersom ja… För att jag är mig själv och står för vad jag tycker. Jag har inte sagt något till honom.

Han har suttit inne 5 år för något som involverar knark, jag vet inte riktigt vad det var. Han hotade en polis och spottade honom i ansiktet och massa annat. 

Han hotar mig med att hyra ut någon som ska misshandla mig om jag går till polisen.

Annons:
Jullanhugo
11/17/13, 7:50 PM
#1

Vafan! Ja det är hot.. Iallafall enligt mig

997
11/17/13, 7:52 PM
#2

Ingen tvekan: Det är hot!

Har du några bevis?

Martin
11/17/13, 7:53 PM
#3

Dels är det ju faktiskt hur du uppfattar det, men lagligt sett är detta ett hot om du uppfatttar det som allvar och att du blir rädd.

5 års fängelse så är det ganska säkert ett narkotikainnehav eller överlåtelse/smuggling av narkotika, att hota poliser eller spotta dem i ansiktet får man inte 5 års fängelse för. Det kan ju också vara "en massa annat" som innehåller grova brott som gör att det blivit så långt fängelsestraff, det är svårt att säga.

mvh Martin

CupcakeGod
11/17/13, 7:53 PM
#4

Min mamma hörde allt, dock tvekar jag på att hon kommer vilja hjälpa. 

Eftersom detta kommer att ske några gånger till så funderade jag på att spela in det han säger. 

#3 Om han menar allvar eller vill bara skrämma mig skiter jag i. Han hotade mig och nu känner jag mig osäker. Jag får lätt panikattacker så det påverkade mig väldigt mycket. 

Kan man anmäla det på nätet?

fatcat
11/17/13, 10:53 PM
#5

Kan va bra om du spelar in någon konversation mellan er så du har bevismaterial.. Svårt att veta påföljden för detta brott men du ska verkligen inte behöva stå ut med att bli psykiskt terroriserad i ditt egna hem!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
11/18/13, 7:17 PM
#6

Frågan är faktiskt om vi inte har ett ännu värre brott än olaga hot också (oftast böter, som svar på #5 vad gäller straffet).

Att hota med brott (att fixa så någon misshandlar dig) om du går till polisen är övergrepp i rättssak vilket är ett allvarligt brott.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
11/22/13, 6:36 PM
#7

Martin; det senare endast om det sker vid separata tillfällen har jag nyligen fått lära mig.

Martin
11/23/13, 11:37 AM
#8

#7 Det har jag faktiskt aldrig funderat närmre över, alla fall jag läst och alltid när jag kommit i kontakt med det så är det för att det varit skilda tillfällen. Jag lade till det här för att jag tolkade sista stycken i ts första inlägg som att det eventuellt har varit vid flera tillfällen och då skulle det gälla även här.

Har du källa på var det står att det bara gäller om det är separata tillfällen eller har du varit inne i förarbetena?

mvh Martin

[Moa-]
11/23/13, 1:01 PM
#9

Martin; innan det närmare granskades så hade jag samma uppfattning som du, men fick från en stark källa veta att det ej förelåg på det sättet, så är övertygad om att det fordras enskilda tillfällen, vilket i sig är ganska logiskt. Jag har ingen konkret källa på det rakt upp och ned, men kan se om jag kan ta fram en och återkommer med detta.

Har det skett vid flera tillfällen så bör det ju dock som du säger vara uppfyllt. Men ett rån är inte "per automatik" även övergrepp i rättssak om dylika hot dyker upp, utan de är då en del i rånbrottet. 

Inser dock att detta ej är en acceptabelt presenterad källa så återkommer. =)

Martin
11/23/13, 6:10 PM
#10

Moa: Jag "känner" dig så bra så du behöver inte vidare källhänvisningar, säger du att du har en stark källa litar jag på det. Däremot hade det varit intressant att läsa mer om hur man resonerat, och vad som krävs för skilda tillfällen. Är det bara att det inte gäller om det är i anslutning till själva brottet - eller vad för tidsspann krävs.

Egentligen tycker jag det är intressant. Om A är på väg att begå en stöld och B säger att "om du gör det kommer jag att gå till polisen och anmäla dig", och A då säger "om du anmäler mig kommer jag att döda dig" så tycker jag att det bör räcka för övergrepp i rättssak. Men jag har aldrig varit med om att tillfällena varit samtidigt. Får läsa mer om det framöver :D

mvh Martin

[Moa-]
11/23/13, 7:42 PM
#11

Martin; däremot så börjar jag fundera på om jag får backa på min egen utsago, så man skall uppenbarligen aldrig lita blankt på människor utan konkreta källor. Oavsett hur goda skäl som föreligger att personen som uppger något borde ha mer än full koll på detta. När jag gick och letade efter faktisk källa på detta så fann jag inget direkt relevant, utan istället en dom som tyder på det omvända… Frågan är om det kan vara så att "konsumerandet" av brott skiljer sig mellan olika grovhetsgrader av brotten, vilket är det jag kunnat hitta i förarbetena. Som sagt återkommer när jag fått något klarhet i detta för nu blev jag väldigt förvirrad och tveksam på hur detta gäller.

Martin
11/24/13, 10:56 AM
#12

Jo så är det, vissa brott konsumerar ju övergrepp i rättsak. Kan inte de på rak arm men kan ta fram de och källan, tror det var "Brottsbalken med kommentarer" där det fanns med. 

Ja, där ser man. Vi får väl se vad vi kommer fram till. Jag har i alla fall fortfarande aldrig hittat ett övergrepp i rättssak vid samma tillfälle som brottet och även om jag inte funderat på det tidigare så har jag blivit nyfiken nu.

mvh Martin

[Moa-]
11/24/13, 2:46 PM
#13

Martin; dock så skall det i detta fall vara tvärtom, att övergrepp i rättssak konsumerar de brott som var uppe i den aktuella diskussionen, samt i övriga fall döms i konkurrens (döms för bägge brotten). Jag har nu hittat rättsfall på det senare som sagt, men i övrigt vet jag inte helt säkert.

Jag återkommer i frågan när jag tagit ställning åter igen, sällan det finns människor som kan få mig att ifrågasätta min egna i detta fall nu relativt välgrundade bedömning… Men man lär så länge man lever. =P

Annons:
Martin
11/24/13, 9:38 PM
#14

#13 Den dagen man anser sig fullärd eller allvetande är det dags att kila vidare, så resonerar jag :)

mvh Martin

[Moa-]
11/24/13, 9:47 PM
#15

Ja, däremot anser jag att man alltid kritiskt skall granska given information och göra en egen bedömning, få gånger jag inte anser att detta är rimligt. Stor skillnad mot att anse sig fullärd… =P

Bara att se på alla missuppfattningar som brukar rulla runt på detta forum när människor utan kritisk tanke vidareför det andra sagt, eller konstaterar "så är det" utifrån eget tyckande…

[Moa-]
11/28/13, 8:03 PM
#16

Efter lite diskussioner så backar jag och ber om ursäkt, det är fullt möjligt att ett inledande brott kan klassificeras som övergrepp i rättssak, däremot kan det då bli ett svårare avgörande kring hur rubriceringen skall lyda. Övergrepp i rättssak konsumerar som sagt som regel misshandel och olaga hot, grov misshandel kan det dömas för i konkurrens med övergrepp i rättssak. Som sagt ber jag om ursäkt för förvirringen.

Upp till toppen
Annons: