Annons:
Etikettmedia
Läst 810 ggr
Freke
2013-11-12 10:24

Polisens olika brott och påföljder av dessa!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17824449.ab
Sexchattande polis, som får löneavdrag..
I någon annan myndighet hade det resulterat i avsked.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17822905.ab
Glömde sitt tjänstevapen, får löneavdrag..
En vanlig skytt som gjort det, hade inte fått behålla licensen.
och varit utan licens i minst 5år..

Lika inför lagen? Nä.. Inte riktigt eller? Jag förstår faktiskt inte varför man inte statuerar exempel? Hos de som ska se till att vi andra ska följa lagen.. Hur kommer det sig att lika inte är lika

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Imasy
2013-11-12 14:05
#1

Nu är väl poliser människor med fel och brister de också, men rent allmänt så tror jag att samhället ställer högre krav på en polis, att denne som har som jobb att upprätthålla lag och ordning, faktiskt föregår med gott exempel.

Freke
2013-11-12 18:57
#2

Klart att dom likväl som folkvalda ska föregå med ett bättre exempel.. 

Och om dom bryter mot lagen, så bör dom inte komma undan via kåranda eller kryphål ifrån ansvarsnämd och liknande..

Allvarligt, vill man att andra ska göra rätt måste man göra mer rätt själv.
Annars brister rättsäkerhet och förtroende för rättsväsendet.

Varför ger man förstagångs förbrytare ett hårdare straff idag än vad man gjorde för 10-år sedan? Jo för att avskräcka dom för fortsatt brottsbana, så om en polis bryter mot lagen, speciellt om denne bör och ska veta att den gjort det.
SKA inte jobba kvar som polis..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2013-11-13 19:34
#3

Håller med Freke. Poliser och folkvalda har ett större ansvar att föregå med gott exempel. Visst är dem också människor men med mycket större kunskap om lagarna. Det ska inte gå att krypa undan något straff endast för att man är domare eller en hög tjänsteman.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2013-11-15 04:50
#4

I fall ett är ju personen inte dömd för brott, så likhet inför lagen blir ju lite konstigt då det inte har begåtts något brott (enligt lagen). Det finns säkert andra arbetsplatser, kanske även myndigheter, där personen fått stanna kvar. Sedan tycker inte jag att personen är lämplig som polis, men jag håller inte med om att det lett till avsked överallt annars.

I fall två är ju inte heller personen dömd för brott, så där är ju inte heller likhet inför lagen relevant. Däremot kanske man borde fundera på om det begåtts ett brott och försökt åtala för detta. Oavsett så skall såklart inte denna polisen ha kvar en tjänst där den behöver ett vapen. Avsked? Nej, jag tycker det borde finnas möjlighet att omplacera personen. Dock undrar jag om löneavdraget är rätt i artikeln, verkar väldigt lågt.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: