Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2263 ggr
fatcat
2013-10-18 13:07

Kvinnornas fel!

Nu hävdar Norges jämställdhetsminister Solveig Horne likt många vänstermedier här i Sverige att det är kvinnors egna fel dem blir våldtagna. Kvinnor får skylla sig själva om dem klär sig fritt.

Minns ni soldaten i Storbritannien som halshöggs av militanta islamister? någon dag efteråt blir alla militärer straffade genom avrådandet att använda uniform.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17681587.ab

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Linnea
2013-10-18 13:09
#1

Dumhet borde vara straffbart.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ford -57
2013-10-18 13:20
#2

Ett nej från Kvinnan är alltid ett nej, hur hon än är klädd, så e d bara.

Straffen är för låga för våldtäktare, kv.misshandlare, pedofiler å dylikt slödder, å när dom då sitter inne så är det på skyddad anstalt, helt otroligt, men d e ju Sverige d.

Tack för ordet, få se om nån säjer emot.

//Wallen

Linnea
2013-10-18 13:26
#3

Långa straff och ingen skyddad anstalt. Har man gjort det så få man stå för det också.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

fatcat
2013-10-18 13:48
#4

Vill bara säga att jag håller med er till 150% 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

StickyKitten
2013-10-18 17:07
#5

Det är inte det hon säger. Hon säger att kvinnor, liksom alla människor, har ett eget ansvar för vilka situationer de försätter sig i, men att felet ändå alltid ligger hos förövaren.

Nog för att jag håller med om att det är ett efterblivet uttalande på alla sätt, och att det lägger fokus, skuld och ansvar på fel personer (kvinnorna), men jag tycker att du försöker vrida det till en sensationsnyhet genom att vinkla det hon säger, på ett väldigt partiskt sätt. Jag tycker att det är onödigt och osakligt. 

Vidare undrar jag vart det står något om kläder? Jag kan inte hitta det.

[Moa-]
2013-10-18 17:10
#6

Linnea; så vi skall uppmuntra folkmobben? Och två fel ger numera ett rätt? Jag som trodde att den regeln endast gällde inom matematiken…

Jag skulle vilja ha en mer uppdelad skala och begreppsbank inom brottsbalkens sjätte kapitel, idag utarmas våldtäktsbegreppet. Jag skulle även vilja se en större allmänbildning över hur lagarna idag ser ut, idag är många upprörda över "felaktiga" domslut, som är helt i linje med gällande lagstiftning. Det är enligt mig viktigt att skilja på fakta och åsikter. Ett nej är ett nej, ja, men ett nej gör inte handlingen lagmässigt till en våldtäkt. Och ja, jag anser att det är "offrets" ansvar att säga nej.

Annons:
Imasy
2013-10-18 18:21
#7

#5

Vist kan jag hålla med om att man har ett ansvar över vilka situationer man försätter sig i. Men våldtäkter begås ju oftast på ett ställe där man ska kunna förvänta sig vara trygg.

Så på ett sätt måste jag ju säga att man anklagar kvinnan för att få skylla sig själv om hon blir våldtagen.

Ford -57
2013-10-18 18:49
#8

#5  I allt för många fall har förövaren,"ynkryggen", gått fri pga att rätten,(vilket ord i detta sammanhang) ansett kvinnan varit för utmanande klädd, alltså, hon får skylla sej själv,va F-N e d för rättssamhälle. Hon må vara utmanande klädd/oklädd, eller berusad, hon ska inte behöva bli våldtagen ändå. Och hur va d nyligen, va d inte 5-6 ynkryggar som gick fria efter att ha våldtagit en 15 åring.

Jag säjer bara d att  d e för j-----t, nä stoppa undan ynkryggarna för gott, då menar jag för evigt.

P.S. Kanske nån värdelös våldtäktare läser detta och kan gå in å förklara hur dom tänker, fel av mej, dom tänker inte, kan inte, dom är nämligen befriade från intelligens.

//Wallen

Freke
2013-10-18 19:12
#9

Säger som Moa- två fel blir inte rätt..

OBS- Jag förespråkar inte pedofiler eller våldtäktsförövare, men anser att det är fel att kräva högre straff för all form av brottslighet, utom möjligen om det är tjänstemän, poliser eller folkvalda! Dom bör ju åtmindstånde hamna i rättsapparaten istället för att slussas ut innan (lite stolpe ut).

Ford -57: Så som du skriver, hur ser du på kvinnor som våldtar kvinnor?

Men orsaken till mitt resonemang är att jag gillar inte taken av att vara tvungen att betala för deras tid på anstalt, det måste finnas både bättre och mer kostnadseffektiva sätt att behandla dessa förrövare.

Sen att sätta flera likasinnade på samma avdelningar, anstalter är inget bra, för risken är att det blir värre, om de nu sätter sig och börjar planera sina handlingar…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ford -57
2013-10-18 19:38
#10

Våldtäkt som våldtäkt, lika illa. Jag menar att "utmanande klädsel" inte gör att hon får skylla sej själv, d e åt H vete. 

Jag är inte heller intresserad av att betala för deras tid inne, men man kan ju göra som så att man sätter dom på samma anstalt som övrigt slödder så kanske dom kommer bort.  Slödder e dom som gett sej f-n på att leva kriminellt hela livet T.ex såna som ynken Clark m.fl. m.fl. m.fl. Buskröjning på dåligt ackord  skulle dom få syssla med, bevakade av skjutglada vakter, då sjunker skattekostnaderna. Det kanske verkar som jag spårar ur, men då e vi många urspårade.

[Moa-]
2013-10-18 19:39
#11

Ford-57; har du läst domen du hänvisar till? Jag anser att den var fullt korrekt.  Är du för berusad för att ansvara för dig själv finns detta som självständig grund.

Imasy; ja, majoriteten av våldtäkterna sker inom hemmets fyra väggar.

Ford -57
2013-10-18 19:45
#12

Om en kvinna e berusad ska hon inte behöva bli våldtagen.

Om förövaren e berusad ska inte detta kunna tas som ursäkt för handlingen, blir man på ett visst sätt av berusning då e d ens förbannade skyldighet att avstå berusning.

fatcat
2013-10-18 19:47
#13

Om hon hade fått ett epilepsianfall då Moa? Räknas inte de heller som ett hjälplöst tillstånd?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2013-10-18 19:53
#14

Är inte det väsentliga att hon inte ville? Att hon upprepade gånger sa nej?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ford -57
2013-10-18 19:56
#15

Sant. Berusad eller inte NEJ e NEJ. Den som inte inser d skulle UPP genom skorsten

Freke
2013-10-18 20:01
#16

Tänk va underbart det hade varit om folk hade haft lite mer tanke bakom sina uttalanden?!

Visst kan man sitta å göra som Beatrice Ask, skrika på hårdare straff och mer poliser och mer folk inom KKV, men vad hjälper det? INGET.. Mer än att det urholkar statskassan mer och skapar mer problem.

Fakta är något bra.. Och statistik säger ensak och folk säger något annat?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2013-10-18 20:20
#17

Både sömn, epilepsianfall och berusning är redan reglerat i lagen, så dessa behöver ni ej bekymra er för. Däremot att vid vaket tillstånd tydligt säga nej kan ej anses vara ett hårt krav enligt mig (vilket dock ej räcker enligt lagstiftningen idag som huvudregel).

fatcat; i det fallet sa hon ej nej på ett tydligt sätt till samtliga killar som åtalats, hon hade möjlighet att lämna som hon inte nyttjade, inga hot, inget tvång eller något våld förekom. Nej, det är inte våldtäkt enligt mig. Utan dåligt omdöme från två håll. En av killarna hade blivit nekad sex av en annan tjej under kvällen och respekterat detta, vilket den aktuella tjejen kände till, varför något tyst hot ej heller bör kunna anses föreligga. Ja, det är tragiskt, men jag anser inte att det är ett fall för rättssalen. Finns flera liknande fall, och att falskeligen åtala någon för sexualbrott är enligt mig aldrig försvarbart.

Freke
2013-10-18 21:03
#18

#17 falskeligen anklaga, eller ännu värre, fälla någon falskeligen är förkastligt i alla lägen…
Oavsett brott, även om det är värre med sexualbrott.
Lagen ska trots att skydda både skyldiga som oskyldiga, något som Sverige oftast har varit bra på, men jag personligen tycker det blivit en försämring på den sidan, hafsiga utredninger, dålig bevisföring och falska eller felaktiga vittnesmål..
Och lynchmobbar som inte är insatta som kräver hårdare och grövre domar. 

Nä, enkla lösningar finns inte, men hårdare tag är inte lösningen på problemen

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ford -57
2013-10-18 21:25
#19

I solklara fall, 100% säkra kan inget "straff" vara nog hårt, TUNGT straffarbete vore inte fel nu e d rena semestern enligt vissa, i vissa fall vore döden d enda,men då gäller 100% säkerhet. Så e d bara, dom e inget att spara på, nu menar jag "yrkeskriminella".  Unga på glid ska ha  några chanser.

fatcat
2013-10-18 21:29
#20

Precis. Skicka brottslingar till Sibirien där dem kan arbeta i en kolgruva under straffperioden. Kriminalvård i all ära men är det verkligen ett straff att bara sitta inne i en bevakad byggnad o leva på lyxkäk?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Moa-]
2013-10-18 22:02
#21

fatcat; har du testat? Annars kanske du borde försöka sätta dig in i situationen innan du uttalar dig på liknande sätt…

fatcat
2013-10-18 22:09
#22

Begår jag ett brott så ska det straffas Moa. Bör inte spela någon roll om jag vill bo på ett femstjärnigt lyxhotell eller i Mallorca. Hur kännbara är egentligen straffen idag?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2013-10-18 22:15
#23

fatcat: du svarade inte på frågan, har du avtjänat något straff? Känner du någon som gjort? Har du läst på och satt dig in i deras situation?

Och frågan är varför du vill straffa? Är du en hämndlysten barbar eller vad är syftet? Enligt mig bör vi ha kommit långt ifrån ren vedergällning.

fatcat
2013-10-18 22:17
#24

Har en gammal klasskamrat till kompis som suttit inne i 2 år för upprepade våldtäkter på sitt ex. Han kom ut ganska nyligen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2013-10-18 22:21
#25

fatcat; ansåg personen att det var en trevlig upplevelse som vederbörande längtar tillbaka till?

fatcat
2013-10-18 22:21
#26

Vill att dem som begår våldtäkt eller mord ska sona för sina brott. Att bara sitta innanför en vägg och äta god mat känns inte tillräckligt. Tyvärr.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-10-18 22:24
#27

Skiter fullständigt i om han inte gillade att sitta i häktet! Har han nu våldtagit henne ett 30-tal gånger vilket han blev åtalad för så är det bara rättvist att sitta inne.

Har inget emot honom men tycker man ska betala för de man gjort.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Moa-]
2013-10-18 22:32
#28

fatcat; du borde läsa på, inte för att vara elak eller kränkande, utan för att du sakligt skall kunna uttala dig. Det är en väldig skillnad på häkte och anstalt. Det är även skillnad på de olika anstalterna.

God mat, ja, det skiljer sig även detta, men mängdkök är det nog få som uppskattar. Säg den som saknar maten från skolans matsal… Försök att vara isolerad från släkt och vänner under lång tid, fråntas din egen beslutsrätt i de mest vardagliga frågor och fundera på hur bra du skulle må efter ett tag. Att vara isolerad ungefär hälften av dygnets timmar… "Walk in the park"? Inte enligt mig.

Det är även skillnad på att misstänkas/åtalas och att faktiskt vara dömd, något som du också borde ta hänsyn till. En av anledningarna till att jag anser att vår justitieminister skall bli avsatt att hon inte kan hålla ordning på dessa fundamentala skillnader.

fatcat
2013-10-18 22:36
#29

Har själv bott i familjehem så vet hur det känns att inte ha mamma o pappa nära till hands. Tycker som sagt att straffen idag knappast är nära kännbara. Vad är det för fel på skolmat? Äter det nästan dagligen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
2013-10-18 22:51
#30

#29

Vad det är för fel på skolmat ? (!! 😮)

Hur kan man ens ställa sig den frågan? 😂 

Eller så har skolbespisningen avancerat sedan jag gick i skolan. Själv slutade jag äta där när vi började i högstadiet, för då fanns den ingen som "tvingade" en att äta Doggy burkm… förlåt, den goda skolmaten 😉

Freke
2013-10-18 22:52
#31

fatcat: Mina föräldrar misshandlade mig, både fysiskt och psykiskt..
Jag skulle gärna varit utan dem, då det helvetet jag genom levde där var sjukt på riktigt, dom fick inget straff det fick jag..

min flickvän muckade ifrån ett 3,5årigt i sverige innan dess hade hon suttit i Grekland. Maten som ges på kåken är inte så bra, det man tjänar räcker inte till cigg eller telefon, så tro inte att det är så roligt eller enkelt.

Jag har själv inte suttit i Sverige, men tyvärr utomlands, men av de som har så är det enklare utomlands.

Det värsta är faktiskt att man måste umgås med folk som man egentligen inte gillar, man är tvungen att vara dom nära, trots att man egentligen skulle vilja spöa skiten ur dom. Så tro för allt i världen att det är enkelt eller nöjesfullt. 

Visst är det enklare än i Finland eller öststaterna men det är ingen dans på roser.. Jag lovar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ford -57
2013-10-18 23:37
#32

D e då själva F-n åxå, d verkar på en del inlägg som straffen skulle tas bort helt, men har man gjort fel ska man enbart sitta där å hålla käft. Man har alltid ett val, göra rätt eller fel, men många har ju för vana att alltid skylla på nån annan att d gått snett, men valet är ens eget,alltid.   Lyssna på denna låt, den säjer en del, särskilt slutet, den som skrivit den skulle få sköta rättsväsendet ett tag. D e en åsikt jag står för. GoNatt, ska upp å jobba in skatt till interner i morron igen. 

http://www.youtube.com/watch?v=CtpLvfnDKtI&list=PL8F9EC1D921A735F0

Freke
2013-10-19 00:27
#33

Säger defenitivt inte att straffen ska bort, men så som det är just nu, så ska det inte kallas för kriminalvård.
För vill man ha hjälp och vård, för att bli drog fri, laglydig så krävs det att man får den eller???

Hur dum är du om du tror att ett djupt missbruk bara försvinner för att man sitter där? Eller om man är invand till att slå, tror du känsla av och för att slå bara försvinner? Du kan sätta mig i en garderob, källare eller håla och tro att jag bli snällare, NÄää Fan heller jag blir troligen 10 resor värre när jag kommer ut, just för att jag inte fått den hjälpen, stödet jag behöver för att lära och förstå hur man ska vara, mest för att jag är lärd till att slå, slåss, kanrka och supa..

Men det förstår tydligen inte folk, men se som tjejens morsa som inte gjort fel, hon fostrade sin dotter så som hon trodde va bra, har hon gjort fel? Ska hon straffas? Även hon trodde på kriminalvården, hon har betalt skatt i hela sitt liv, varför straffades hon? 
Jag har betalt skatt under alla de år jag levt och jobbat i Sverige, har aldrig åkt dit i Sverige.. 
Och skulle jag åka dit här, ja då har jag klantat till det och får ta mitt straff, men likväl är jag berättigad till VÅRD, då även jag betalt skatt.. Eller är det bara helt laglydig som har rätten att klaga, ja jag ska med upp och jobba imorgon, även söndag.. måndag ja jag jobbar varje dag i veckan, ledig vet jag inte riktigt vad det är..

Så kom inte å tro att du är den enda som sköter sig, tror faktiskt att du gör fler små företeelser än vad jag gör, eftersom jag vet vad det kan kosta mig för minsat lilla, du kommer undan med ett mindre bötsstraff om du gör något som förstagångare, jag riskerar att få min flickvän i fängelse om hon åker på sin del pga jag klantat till det..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

vallhund
2013-10-19 06:01
#34

Om man vill propagera/argumentera för dödsstraff eller tvångsarbete eller skicka alla till Spetsbergen så kan ni väl starta en tråd om det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fatcat
2013-10-19 07:02
#35

Nej, Uralbergen..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-10-19 14:14
#36

Vad är det för fel på att sända folk upp till Norrland. LKAB behöver arbetskraft och det är ju statligt också😉

Freke
2013-10-19 14:54
#37

#36 Tror faktiskt att många av de som sitter, hellre skulle åka upp dit och jobba än att "bara" sitta av tid, eller att som nu göra tillsynses meningslösa uppgifter på anstalterna.

Men om så skedde så skulle det skrikas för att interner tar vanliga jobb, så det är ingen lösning det heller!

För det finns ju inget som är bra, inget som duger för gemene..
Tror faktiskt de som skriker värst på hårdare tag skulle skrika mest om interner tog "vanliga" arbetares anställningar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-19 14:58
#38

# 37 Interner har alltid tagit vanliga jobb då det råder arbtesplikt i fängelser. De har gjort leksaker till BRIO, sytt postsäckar och tvättat åt olika landsting. Listan kan görass lång.

😉= Jag skämtar.

Freke
2013-10-19 15:17
#39

#38 Det hoppas jag verkligen att du gör?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-19 15:26
#40

# 39 I mitt första inlägg ja, där jag satt dit den smileyn du föreföll ta den på allvar.

Freke
2013-10-19 16:47
#41

Nä faktiskt inte, har dock svårt för viss ironi…. 😮

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ford -57
2013-10-19 18:57
#42

D blev kväll idag åxå, men en del slutar tidigt😃 Har varit ute på lite olagligheter men ändå dragit in skattepeng, jobbar i transportnäringen.

Apropå mat i ett tidigare inlägg, såg ett reportage från ett fängelse i England, köksfolket där blandade glaskross i maten för våldtäktare, kvinnomisshandlare å pedofiler.

Trevlig Lördakväll på er.😉

fatcat
2013-10-20 10:37
#43

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ford -57
2013-10-20 16:33
#44

Bra artikel som visar hur snett en del (Solveig m.fl) tänker. D är ALLTID förövarens ansvar när ett dåd inträffar, vad slags dåd d än handlar om, men tyvärr  har förövarna inte detta klart för sig, dom har ju daltandets förespråkare bakom ryggen som menar att allt går att skylla på nåt/nån annat/annan. Ynkliga nollor som dom är,

Upp till toppen
Annons: