Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1827 ggr
Imasy
10/14/13, 10:36 AM

Brandman till rätten

Idag hålls rättegången mot en brandman, som man anser körde för fort, vilket resulterade i en olycka där två av brandmännen i bilen omkom för drygt ett år sedan.

http://www.dt.se/nyheter/smedjebacken/1.6377070-brandman-till-ratten-for-kollegors-dod

Om han blir dömd, tror ni det kan påverka andra förare av utryckningsfordon i framtiden?

Annons:
fatcat
10/14/13, 10:47 AM
#1

Om brandmännen hade utryckning så är det ju förståeligt om de körde för fort. Vet inte om det klassas som vårdslöshet i trafik..? Olyckor är tragiska och kan inte alltid undvikas hur vi än gör😕

 I detta fall vill man väl skuldbelägga någon.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
10/14/13, 10:52 AM
#2

Det har varit några turer kring detta, och så som jag har tolkat det har ingen av de överlevande brandmännen ansett att det varit några konstigheter kring körningen.

Och ja, när man är på utryckning så kör man väl kanske inte så som "vi andra" ska köra.

[Mustangcab]
10/14/13, 12:09 PM
#3

En viss riskbedömning måste man ändå göra även om man är brandman.

Här sitter en brandman häktad för att denne är misstänkt för att anlagt minst 2 bränder under sommaren🤔

Martin
10/14/13, 9:42 PM
#4

Även om man är på utryckning så har man såklart ett ansvar, och har man orsakat en olycka så tycker jag det är rimligt att man ställs till svars. Jag säger inte att man måste fällas såsom att det är fel, men det är rimligt att det görs en prövning.

Det finns ett flertal utryckningsförare som är dömda för diverse trafikbrott under utryckning, så jag tror inte att det påverkar speciellt mycket för andra om han blir fälld eller inte.

Däremot tror jag att utgången av olyckan kan påverka en del andra.

mvh Martin

Imasy
10/14/13, 9:49 PM
#5

Jag läste i tidningen idag att föraren av bilen hade två val, krocka med en mötande lastbil eller väja åt sidan. När denne åkte åt sidan gick asfalten sönder och brandbilen började svaja och detta ledde till att de körde ner i ravinen.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.6380154--foljer-mig-varje-dag-

[Moa-]
10/14/13, 10:44 PM
#6

Imasy; enligt åtalet har föraren inte hållit höger ordentligt, vilket i sådana fall bör göra honom skyldig till vållande och vårdslöshet, hade korrekt körning skett hade något val ej krävts. Personligen har jag ingen uppfattning av händelsen utan överlåter detta helt åt domstolen.

Annons:
[Mustangcab]
10/14/13, 10:52 PM
#7

Moa- Vilken förare. Det var den mötande lastbilen som inte höll tillräckligt till höger och det var därför som brandbilens förare ansåg sig tvungen att gå ut så mycket till höger själv. De hade krockat med en lastbil annars.

Imasy
10/14/13, 10:53 PM
#8

#6

Jag har inte läst åtalet utan bara det som står i tidningen, så jag kan inte säga varken bu eller bä om det.

Dock har det aldrig varit tal om om att någon part skulle ha varit över på mötande körfält, men all info kanske inte kommer fram via tidningen?

[Mustangcab]
10/14/13, 10:57 PM
#9

# 8 Var vägen uppdelad i körfält med mittmarkering? För om inte så kan det vara svårt för två stora fordon att mötas och jag vet själv när jag kör till Kalmar att en del av vägen där inte har någon mittmarkeing och att lastbilarna alltid kör för fort och håller i sig mitten på vägen.

Imasy
10/14/13, 11:09 PM
#10

#9

Jag vet faktiskt inte om det fanns mittlinje, dock läste jag i någon av artiklarna att de i bilen sa något typ "oj vad långt ut han låg" om den mötande lastbilen, alltså att den låg långt ut från sin vägkant.

RobinEH
10/14/13, 11:17 PM
#11

Någon som vet vilken hastighet som föraren av räddningsfordonet hävdar att han höll? Vad åklagaren har är en förstörd kamera vars material de tolkat med osäkerhet. 

Det är sorgligt att saker som detta händer. Stationer tvingas täcka större områden samtidigt som förarna av räddningsfordonen förväntas nå utsatt plats på kortast möjliga tid utan att utsätta någon för fara. Har de tur så har de inte skickats iväg på ett larm för att någon tänt eld på en papperskorg. Vill man att förarna skall vara mer aktsamma så måste man sänka förväntningarna. Brinner din lägenhet så räkna inte med ätt räddningstjänsten är där på 10 minuter, försök att hålla ut i minst 30 minuter.

De flesta förare av räddningsfordon (specifikt brandbilar) är mycket skickliga. Saker som dessa händer tack vare idioti i högre instanser och för stora krav på räddningstjänstens tillgänglighet. Som förare av ett räddningsfordon så tar man en stor risk. 

Olyckan och senare olycka har påverkat förarna av räddningsfordon, döms denna föraren så kommer de sannolikt påverkas en mer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/14/13, 11:18 PM
#12

Imasy; "Föraren, hemmahörande i Smedjebacken, misstänks för att under utryckningskörningen brustit i omsorg genom att strax innan och i en vänsterkurva med skymd sikt ha kört för fort och hållit för långt ut till vänster på vägbanan. Maxhastigheten på sträckan är 50 kilomter i timmen." Citat

Som sagt har jag ingen personlig värdering i det hela utan det är endast vad jag läst innantill i artikeln.

Martin
10/15/13, 5:34 AM
#13

#6 Intressant citat/brotts beskrivning, känns som hela målet kommer bli en tolkning av olika saker som kan ligga till grund för det ena eller andra. Bilen verkar ju ha kommit så långt ut till höger att däcken skurit ner i sand/vägkant och därifrån fått sladd och gått över mötande vägbana och ner i en ravin där. Föraren skall ha väjt höger i samband med möte, för att undvika kollision. Om det var för att han var för långt till vänster, eller mötande var för långt till vänster är väl det som knäckfrågan blir för tingsrätten (som jag bedömer det).

_"Nära Ormnäset i västra delen av Tolvsbo kom brandbilen så långt ut på högra sidan att hjulen skar ned i dikesgruset. Sekunderna senare sladdade ekipaget över körbanan och rammade vägräcket på vänstra sidan i färdriktningen. Brandbilen gick igenom och kolliderade med en kraftig björk innan den störtade ned i en djup ravin." Källa:
_

mvh Martin

Annons:
Imasy
10/28/13, 9:53 PM
#14

Idag kom domen, och föraren blev friad från ansvar för sina arbetskamraters död.

http://www.dt.se/nyheter/smedjebacken/1.6427797-tingsratten-friar-brandman

Martin
10/29/13, 12:15 AM
#15

Inte helt oväntat. Utan att påstå att föraren här i fråga skulle ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik så är det ett brott som är mycket svårt att få någon dömd för, det krävs ganska mycket. 

Och döms man inte för att ha framfört fordonet vårdslöst är det nog svårt att få en fällande dom för grovt vållande till annans död (att haft ett medvetet risktagande som är så utpräglat att man i princip inte bryr sig om konsekvenserna, eller att man varit påverkad av t.ex. alkohol när det krävs särskild skicklighet).

Skall se om jag orkar beställa domen och läsa den för att kunna kommentera domen som sådan, mina övriga kommenterar i detta inlägget är bara reflektioner allmänt över brotten rent generellt då jag inte har insyn i ärendet eller har läst domen, då är det också svårt att kommentera den.

mvh Martin

Imasy
12/2/13, 10:18 PM
#16

Nu överklagas domen av en anhörig till en av de omkomna i olyckan.

http://www.dt.se/nyheter/smedjebacken/1.6555748-anhorig-overklagar-friandet-av-brandbilsforaren

RobinEH
12/2/13, 10:34 PM
#17

#16

Mycket underligt måste jag säga. Möjligtvis att det är känslorna för den förlorade familjemedlemmen som är orsak, hade han själv vart brandman tror jag dock knappast att han skulle överklagat.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: