Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2896 ggr
Imasy
10/12/13, 4:08 PM

Kvinnojouren tvingas säga nej

I min hemstad tvingas kvinnojouren säga nej till hjälpsökande för att de har för få ideella som ställer upp.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.6364979-kvinnojouren-i-falun-tvingas-saga-nej-till-hjalpsokande

Politiker talar om kvinnomisshandel som ett stort samhällsproblem, men ändå så är den enda hjälpen dessa utsatta kvinnor och barn får beroende av frivilliga krafter.

Är det rätt att dessa jourer endast har ideella krafter eller bör staten gå in med ekonomiska medel och personal?

Annons:
silversol35
10/12/13, 4:20 PM
#1

Jag tycker nog att det hade varit bra om staten/kommunen/landstigen gått in med pengar och personal. Inser att det säkert skulle bli en stor kostnad, men kan inte riktigt förstå varför just denna verksamhet ska vara beroende av frivillig arbetskraft. Många andra utsatta grupper i samhället får ju "statlig" (eller vad man nu ska kalla det) hjälp.

Freke
10/12/13, 5:44 PM
#2

#1 Vilka andra utsatt grupper tänker du på då?

Nu får kvinnojourerna en hel del bidrag även dom.

Vilka personalkostnaderna är det som påtalas, undrar jag som inte är direkt med i frågan?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

silversol35
10/12/13, 5:53 PM
#3

#2 Tänkte på t ex hemlösa (härbärgen), flyktingar osv. Kan väl tillägga att jag inte tycker att dessa INTE ska ha stöd, mer att jag inte riktigt förstår varför just kvinnojourer ska vara frivillig verksamhet.

[Moa-]
10/14/13, 5:22 PM
#4

silversol35; du verkar har bristande verklighetsinsikt, tror du inte att många arbetar ideellt även med hemlösa, flyktingar/asylsökande, djur och många andra utsatta? Kvinnojourer får som regel stöd.

Personligen har jag dock lite svårt för kvinnojourer, jag gillar inga verksamheter som exkluderar, vi är ett samhälle, med en grupp, människor, vi är alla människor, varför skall där särskiljande ske? Vid det inledande mottagande från andra länder till Sverige är enda gången jag kan se detta befogat, och där tillämpas det tyvärr inte.

silversol35
10/14/13, 5:56 PM
#5

#4 Det vet jag inte om jag har, är fullt medveten om att det finns många frivilliga som arbetar exempelvis med djur (därför tog jag heller inte upp det exemplet) och säkert finns det frivilliga som jobbar med de andra grupperna också. Det var liksom inte det jag skrev. Det jag skrev var att de andra grupperna (de jag nämnde alltså) får visst statligt stöd, medan vad jag vet är de flesta kvinnojourer till mesta delen frivillig verksamhet. Har du någon länk till info om hur mycket statligt stöd som utbetalas till kvinnojourer hade det varit intressant info.

Hur menar du att det inte ska vara en särskiljande verksamhet, kvinnojourer? Menar du att det ska finnas mansjourer också? Eller hur menar du?

Jag tänker att kvinnor som söker sig till kvinnojourer är kvinnor som är utsatta för våld i en relation och därför blir det ett särskiljande för att de riktar sig till den gruppen. Alla härbärgen för hemlösa riktar sig enbart till hemlösa och blir på så sätt också särskiljande. Man måste ha ett visst problem för att kvala in i gruppen liksom. Förstår inte problemet med det.

Imasy
10/14/13, 6:02 PM
#6

#4

Men vart ska dessa kvinnor ta vägen då?

De får ju ingen konkret hjälp av rättsväsendet, stannar de kvar i förhållandet utsätts de för våld och riskerar att bli dödade.

I den bästa av världar skulle inte detta problem existera, men nu gör det ju det, och hur skulle man kunna hjälpa dessa utsatta kvinnor på annat sätt om vi tog bort jourerna?

Och visst kan jag hålla med om att man kanske inte ska exkludera olika grupper alla gånger, men jag ligger inte direkt sömnlös om nätterna och grubblar över att jag inte passar in på en kvinnojour och blir exkluderad från deras verksamhet. Jag är snarare tacksam att jag inte "kvalar in" i deras verksamhet.

Annons:
[Moa-]
10/14/13, 11:08 PM
#7

silversol…; jag vet inte om någon får statlig stöd, offentligt stöd finns däremot. Här säger dock Reinfeldt att det statliga stödet skall öka, så nog finns det. Stadsmissionen som arbetar mycket med hemlösa, Klara kyrka, Svenska Kyrkan, Röda Korset, de arbetar med  både hemlösa och asylsökande och utsatta personer i andra situationer har alla ett stort engagemang från ideella krafter.

Exkluderande är när vissa grupper utesluts, så som våldsutsatta män, eller män som vill vara med och stödja verksamheten utesluts från kvinnojourer, inte att våldsutsatta personer är målgruppen för stödet. Samma sak gäller ej härbärgen, de utesluter som regel inte någon grupp i behov av stödet. 

Imasy; samma plats som våldsutsatta män får vända sig? Öppna stödet för alla som är i behov av det är min version.

Imasy
10/14/13, 11:11 PM
#8

#7

Vad är Öppna stödet för något?

Har aldrig hört talas om det och Google var inte min vän här. Hur arbetar de?

[Moa-]
10/14/13, 11:19 PM
#9

Imasy; va? De skall öppna stödet för alla som behöver det, som det står, det skall vara tillgängligt för alla inte endast för vissa.

RobinEH
10/14/13, 11:35 PM
#10

#5

Mansjouren existerar redan, dock hörs det inte mycket om dem. De flesta mansjourer tar även emot kvinnor. 

Blanda dock inte ihop mansjourer med mansjourer, alltså de som skall ta hand om männen som misshandlas av kvinnor med de som skall behandla männen som misshandlar kvinnor. (Läs gärna "När mardrömmen blev sann" av "Glenn Forrestgate".)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/14/13, 11:39 PM
#11

RobinEH; vart hittar du dem? De mansjourer som jag har hittat har sett mannen som förövaren och erbjudit samtalsterapi och våldshantering, ej erbjudit skydd och stöd till män som offer.

RobinEH
10/14/13, 11:42 PM
#12

#11

Står om det i boken. Måhända att det har förändrats nu då boken har några år på nacken.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/14/13, 11:44 PM
#13

RobinEH; förhoppningsvis finns det någon, men det borde finnas långt fler och de borde kunna arbeta på samma jour. Att misstänkliggöra halva befolkningen är enligt mig hämmande och nedbrytande, ej uppbyggande.

Annons:
Imasy
10/14/13, 11:44 PM
#14

#9

Jag trodde du menade att det var en organisation som hette Öppna stödet. Inte att det var ett allmänt stöd för alla som lever i en våldsutsatt situation.

Men jag förstår ändå inte hur du menar att det skulle fungera rent konkret? Som en kvinnojour fast den heter något annat och är öppen för alla i behov?

RobinEH
10/14/13, 11:55 PM
#15

#13

Jag läste lite för snabbt, trodde att du undrade om det verkligen fanns jourer för förövarna. Skydd likt kvinnojourer har inte jag heller sett att någon mansjour erbjuder. Vill man samtala med en volontär på mansjouren i Stockholms län exempelvis så är det en årsavgift på 300kr som gäller.

För att återigen referera till Glenns bok så är synen på män som offer i princip icke-existerande. "Än idag har Melinda besöksförbud och Glenn lever med skyddad identitet. Vid ett tillfälle bröt hon mot besöksförbudet, Glenn ringde polisen och begärde hjälp. Svaret från polisen: Du är väl karl!"

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
10/14/13, 11:59 PM
#16

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5279305

En mansjour som fungerar som en kvinnojour, alltså för de män som blir misshandlade. Men i artikeln, som publicerades för ett år sedan, står det att dessa stödboenden är väldigt få.

RobinEH
10/15/13, 12:02 AM
#17

#16

Det är inte en mansjour. Den är öppen för kvinnor, män och barn. 

http://genusfritt.wordpress.com/about/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/15/13, 12:06 AM
#18

Imasy; jag anser att kvinnojourer skall avskaffas och ersättas med människojourer, alla som är i behov av skydd skall vara välkomna. Jag ser inte det svåra i detta…

Imasy
10/15/13, 12:07 AM
#19

#17

Missade att den var så blandad. Men jag undrar ju lite hur det fungerar, när det är blandat med kvinnor och män.

På e "renodlad" kvinnojour får det inte visas män överhuvudtaget, just eftersom dessa kvinnors förövare är män. En del har även förbud mot barn upp till en viss ålder, för då räknas de som "män".

Imasy
10/15/13, 12:09 AM
#20

#18

Det var så du menade :)

Men då hänvisar jag tillbaka till mitt svar i #19.

Annons:
[Moa-]
10/15/13, 12:14 AM
#21

Imasy; ja, och det är så dumt att det inte är klokt att ha den synen i Sverige år 2013. Om jag utsätts för ett brott och min förövare är rödhårig skall alla rödhåriga då uteslutas för ett skyddsboende, eller alla över en viss vikt? Alla med en viss lukt, klädstil eller beteende? Det är en person och inte ett kön som utfört ett brott eller en kränkning. Personer över/under en viss ålder? Människor med olika ursprung, land, landskap? Tänkt vad läskigt med alla som talar skånska! Varför skall just könet vara den faktor som räknas?

Att misstänkliggöra hälften av Sveriges befolkning är inte rimligt.

Om jag lever i ett homosexuellt förhållande? Med transpersoner, hur skall detta bedömas? 

Nej, vi lever år 2013 i Sverige, människor är människor och ej sitt kön, därför skall det bemötas just så. Mitt enda undantag ses i mitt inledande inlägg.

Imasy
10/15/13, 12:18 AM
#22

#21

Varför könet ska vara en faktor som räknas?

Ja när man sitter t.ex. sönderslagen och våldtagen kanske man inte är så pigg på att ha okända män runt omkring sig? Alla män blir ju potentiella förövare.

[Moa-]
10/15/13, 9:08 AM
#23

Imasy; men det är ju ett så inskränkt tänkande att det är skrämmande. Du misstänkliggör halva mänskligheten baserat på en individ som handlat fel? Hör du logiken i detta? Återigen, varför skall just könet vara det någon blir rädd för, om jag identifierar min angripare på vederbörandes blåa ögon skall då alla med blåa ögon uteslutas? Om personen har skrikande rött hår som är det som sticker ut och gör vederbörande identifierbar skall vi då utestänga alla med rött hår?

Sedan är det som sagt en svår fråga när vi kommer till HBTQ-personer, hur skall detta bedömas? I ett lesbiskt förhållande så blir ju förövaren en kvinna, skall då kvinnorna utestängas? Eller i de fall när det är en transsexuell person som slår, hur skall vi hantera detta? Eller när en transsexuell person är offer? En man som identifierar sig enbart som kvinna?

Nej, alla är vi människor, inte vårt kön, utan alla som vill hjälpa skall få hjälpa. Kön är faktiskt en diskrimineringsgrund i svensk lagstiftning, så undrar hur detta skulle stå för en rättslig prövning, jag finner det ej berättigat, frågan är om domstolen gör det.

[Mustangcab]
10/15/13, 12:45 PM
#24

Moa- Tror du att detta kan vara en anedning till att det finns kvinnojourrer?

"Fortfarande mest män som misshandlar kvinnor

Ungefär två tredjedelar av de kvinnor som anger att de utsatts för våld uppger att det orsakat någon form av kroppsskada. Drygt 85 procent av de som misstänks för misshandel mot kvinnor är män (2010)." källa BRÅ

http://www.bra.se/bra/brott--statistik/kvinnomisshandel.html

 "**Mord
**2012 mördades 21 kvinnor och 47 män i Sverige. 85 % av de som misstänks för mord är män. Varje år dödas cirka 17 kvinnor av sin man, ex-man eller pojkvän. Ungefär 4 män mördas varje år av sin kvinnliga partner eller ex-partner. Hon har nästan alltid själv har utsatts för våld i relationen." Källa SKR

http://www.kvinnojouren.se/statistik

RobinEH
10/15/13, 1:46 PM
#25

#24

Vart hittar du statistiken om mansmisshandel då? Skulle inte förvåna mig om mörkertalet om antalet män som misshandlas (allt i från örfil till grova kränkningar) är stort då männen ses starka nog att tåla det.

Ser dock fortfarande inte varför det skall finnas kvinnojourer istället för sådana som Strängnäs stödboende. En man som utsatts för våld är ingen gärningsman och skall få samma hjälp som våldsutsatta kvinnor.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/15/13, 2:12 PM
#26

mustangcab; och? För det första är det där endast de offentliga siffrorna, jag tror att mörkertalet gällande män är högre än mörkertalet gällande kvinnor. Det som är fundamentalt är att majoriteten av antalet män aldrig slagit en kvinna och aldrig kommer att göra det. Det du skriver är med andra ord helt irrelevant enligt mig. Poängen är att vi alla är människor.

[Mustangcab]
10/15/13, 2:38 PM
#27

# 25 Om du är intresserad av detta så kan du googla. Det är inte av intresse i denna tråden.

Annons:
[Mustangcab]
10/15/13, 2:41 PM
#28

# 26 Och  enbart av den anledningen att majoriteten av män aldrig slår kvinnor så ska man inte få ha en kvinnojour. Är det din åsikt. Då tycker jag du kan gå in på en kvinnojour och saluföra denna.

fatcat
10/15/13, 6:30 PM
#29

#23 Moa;"Nej, alla är vi människor, inte vårt kön"

Så ett våldtäktsoffer blir inte utsatt på grund av könet?😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/15/13, 9:12 PM
#30

fatcat; nej, utan på grund av en individ, förövaren är en individ inte ett kön. Jag är kvinna och inte våldtagen på grund av detta, med andra ord handlar det om individer, inte om kollektiv, vilket borde vara logiskt och självklart år 2013.

fatcat
10/15/13, 9:58 PM
#31

Statistik talar emot dig. Fler kvinnor än män utsätts för våldtäkt. Du löper större risk att bli våldtagen som kvinna än man.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
10/15/13, 10:15 PM
#32

#31

Men det är väl inte det hon hävdar. Det handlar ju om vem som skall ha rätt till stöd och att män inte per automatik blir våldtäktsmän för att de är män. Därav skall män få samma stöd som kvinnor och specifika kvinnojourer bör bli människojourer. Som Moa skrev, hur gör vi med homosexuella kvinnor som misshandlas/våldtas av sin kvinnliga partner? Skall dessa kvinnor tvingas söka till mansjourer för att de blir rädda för könet? Eller är det bara kvinnor som misshandlas/våldtas av män som blir rädda för alla med det könet?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
10/15/13, 10:24 PM
#33

Kan det inte öppnas en stödlinje för HBT personer då? 

Sen kan vi män likväl begå våldtäkt just på grund av vårt kön, det tror jag. Finns tydliga biologiska skillnader mellan oss. Kulturmarxismen försöker dock påtala att vi endast styrs av sociala funktioner som normer. Naturvetenskaplig forskning pekar idag mot något annat.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
10/15/13, 10:28 PM
#34

#33

Så det låter vettigare att ha kvinno-, mans-, och HBTjourer istället för att ha stödhem öppna för alla som behöver stöd oavsett kön och sexualitet? Kvinnojourer är ju inte enbart någon "stödlinje".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
fatcat
10/15/13, 10:44 PM
#35

Kanske svårt och kostsamt att driva en stödlinje med flera kön som inriktning? Sen har ju alla rätt till stöd men statistiken talar ju för fler kvinnor som råkar illa ut. Resurser ska väl först o främst gå dit dem behövs?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
10/15/13, 10:55 PM
#36

#35

Så mäns stödbehov skall åsidosättas för att vi är en minoritet? Är en man i behov av stöd mindre värd för att fler kvinnor enligt statistiken är mer utsatta? Människa vs människa, kvinna vs man, brunhårig vs svarthårig, homosexuell vs heterosexuell…varför skall just könet styra?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
10/15/13, 11:05 PM
#37

Nej det har jag inte påstått alls RobinEH. Mäns stödbehov hoppas jag uppfylls i samhället av ideella organisationer som stödlinjer. Jag syftade mer på den där kvinnojouren som tvingades säga nej till hjälpsökande på grund av ekonomin. Hur skulle dem gå runt om HBT personer och män också kom in i bilden? Det är inte hållbart. 

Kanske genom skattefinansiering i så fall..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
10/15/13, 11:18 PM
#38

#37

"I budgetpropositionen för 2014 finns en permanent höjning av bidraget som innebär att den tillfälliga förstärkningen om 10 miljoner kronor ligger kvar och förstärks med ytterligare 13,4 miljoner kronor under 2014. Från och med 2015 blir det en förstärkning på 23,3 miljoner kronor årligen."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvinnojourer-far-mer-pengar_8480004.svd

Vart kan vi hitta hur mycket mansjourerna får i bidrag? 

Som jag skrev tidigare i tråden så måste man betala en årsavgift på 300kr för att få hjälp av mansjouren i Stockholms län. Mäns stödbehov uppfylls inte på långa vägar. Och jag tycker att det är ett jäkla sätt att hålla på om jag skall vara ärlig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
10/15/13, 11:21 PM
#39

Vi kanske ska öppna upp en egen mansjour här på iFokus då?😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
10/15/13, 11:27 PM
#40

Dock rädd att den enbart kommer handla om öl o kvinnor..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
10/15/13, 11:34 PM
#41

#40

Ja, män som misshandlas och våldtas av kvinnor kommer säkerligen inte att ha något annat att prata om. Dessutom är de flesta mansjourer öppna för alla, oavsett kön, till skillnad från kvinnojourer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Mustangcab]
10/15/13, 11:40 PM
#42

# 31 Risk menar du väl - inte chans?

fatcat
10/15/13, 11:41 PM
#43

Tack, rättat Mustangcab! 🙂🌺

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
10/16/13, 12:52 AM
#44

#29 Fatcat:

"Så ett våldtäktsoffer blir inte utsatt på grund av könet?"

Mig veterligen finns det både manliga och kvinnliga målsägare vid våldtäkter, precis som det finns manliga och kvinnliga som döms för våldtäkt. Jag har därmed svårt att se hur det har med könet att göra. Hade bara personer med ett visst kön blivit utsatta hade jag varit benägen att hålla med dig. Men nu är det inte så, om än att den ena parten oftare är gärningsman och den andra oftare målsägare.

Men att säga att man blir utsatt på grund av könet är enligt hur jag tolkar det som att säga att det andra könet inte kan bli våldtaget. Så, vilket kön är det som inte kan våldtas?

mvh Martin

fatcat
10/16/13, 8:43 AM
#45

#44 Har inte påstått att förövaren endast måste vara av manligt kön? 

Jag tänkte att gärningsmannen våldtar för att stilla ett behov, likt ett blodtörstigt monster vill den åt en individs könsorgan och inget annat. Det handlar snarare om något biologiskt medfött beteende som människor ärvt. Har inget med offrets personlighet o göra, endast könet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/16/13, 10:08 AM
#46

fatcat; "Dock rädd att den enbart kommer handla om öl o kvinnor.." Du är så sjukt fördomsfull att du skrämmer mig, allvarligt. Du är man, anser du att det är rätt att alla kvinnor ser dig som ett hot och utesluter dig baserat på ditt kön?

Jag är kvinna och känner mig inte ett dugg hotad, utan känner mig personligen trygg och orädd både hemma och ute på stan, dagtid såväl som nattetid, detta trots att jag troligen inte skulle ha en chans styrkemässigt om någon skulle vilja något ont. Det handlar om att man mår bättre av att lite på sina medmänniskor. 

Skulle något hända så är jag klarsynt och vuxen nog att inse att det är individ som begår brottet, inte ett kön eller ett kollektiv. Därför skulle jag önska stöd av en medmänniska, inte av en persons kön. 

Jag ser verkligen inte hur ni år 2013 i Sverige kan ha problem med att alla som vill hjälpa och bidra är välkomna med detta. Att det skall finnas stöd för alla och att detta samordnas och de som har kunskap delar denna och stödjer alla. Det är inte så att en man som blivit våldsutsatt lider på ett annat sätt än en kvinna, skillnaden är endast att skammen ofta kan vara större och att det inte finns något hjälp och stöd att få i samhället. 

Tidigare kan ni haft rätt i att det fanns en skillnad, idag blir kvinnor mer och mer som män, detta i många aspekter och är en del av att vi blivit långt mer jämställda. Se antalet kvinnor som döms för brott idag jämfört med tidigare… Som ett enkelt exempel.

fatcat
10/16/13, 10:25 AM
#47

Sjukt fördomsfull? Det var ironi Moa! Min personliga tolkning av dig är att du är sjukligt naiv. Att du känner dig trygg på stan är ju bra men samtidigt så talar du inte för hela kvinnliga släktet.

En individ som begår våldtäkt gör det på grund av könet. För att tillfredsställa ett behov.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
10/16/13, 12:25 PM
#48

#45, 47 Jag har inte heller sagt något om att du påstått att det varit manligt kön, du har sagt att det är könet och jag tolkade dig som att det var ena könet. Är det könet oavsett vilket kön det är, så förstår jag dig bättre men håller inte med. Våldtäkter kan genomföras på lite olika sätt, som du säkert vet.

Vet inte vilket behov du tänker på att gärningsmannen vill tillfredställa, men jag är en av de som anser att våldtäkt inte alltid handlar om sexuellt behov/drift.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
10/16/13, 12:27 PM
#49

fatcat; nej, det är du som uppenbarligen inte kan diskutera ett ämne sakligt. Den kommentaren var bara det mest tydliga, men ditt ställningstagande om att män är djur som inte kan möta kvinnor står i hela tråden. Vilket är grunden till fördomarna, du är en av personerna som gör det svårt för utsatta män att komma fram, genom att göra kvinnan till det ensidiga offret, och fråntar kvinnan dess ställning som fullvärdig individ.

En individ som begår en våldtäkt gör det på grund av att personen är just en sjuk individ. Det finns flera bakomliggande faktorer till att dessa personer begår dessa handlingar, det är långt mer komplext än just könet, det kan handla om makt, lust, ett sexuellt behov som inte går att få tillfredsställt eller något helt annat. Könet har inte med saken att göra, utan det handlar om individer. Kvinnor är inte homogena som grupp, inte heller männen som grupp är homogen.

fatcat
10/16/13, 2:05 PM
#50

Nix pix, Moa. Ett tips är att läsa om mina inlägg då din tolkning inte är i linje med mina åsikter! Har inte generaliserat alla män någonstans som onda djur förutom statistiken som talar att vi begår flest våldtäkter.😎

Sen tror jag vissa människor har detta våldsbeteende i generna. Att det är medfött, detta beteende kan också uttrycka sig olika mellan könen. Vi män löper större risk att våldta medans kvinnor kanske är mer våldsamma men på annat sätt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/16/13, 2:30 PM
#51

fatcat; men vad har din statistik med kvinnojourer att göra? Det handlar om individer som handlar fel, inte om en grupp denna individ tillhör.

Män löper inte större risk att våldta, procentuellt  fler män begår en våldtäkt jämfört med kvinnor, men normala ordinära män löper ingen risk att plötsligt våldta. Det är inte så det fungerar.

[Mustangcab]
10/16/13, 5:56 PM
#52

Det begås våldtäkter i Indien också, gruppvåldtäkter mot kvinnor av män. Vad säger det dig Moa-?

RobinEH
10/16/13, 6:14 PM
#53

#52

Det säger väl precis vad du skriver. Att det förekommer gruppvåldtäkter i Indien utförda av män riktade mot kvinnor.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Mustangcab]
10/16/13, 6:20 PM
#54

# 53 Om du inte misstycker så vill jag gärna ha ett svar av Moa-.

[Moa-]
10/16/13, 9:31 PM
#55

Mustangcab; ja, vad vill du att jag skall svara? RobinEHs svar är väl fullständigt?

Vad det har i denna diskussion att göra ser jag däremot inte alls. Vore ju bättre om ni kunde läsa igenom mina och andras tankar och åsikter i denna tråd, fundera noga över dessa och sedan försöka komma med ett rationellt, motiverat och genomtänkt svar om sådär en vecka. Statistik om vem som gör vad mest frekvent är inte ett dugg relevant i denna diskussion nämligen, det är inte det som diskuteras.

Annons:
Upp till toppen
Annons: