Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2886 ggr
pernillaa
2013-10-10 12:01

Anmälan till soc + vårdnadstvist

Hej

Jag är i en knepig sits med min sons pappa. Han är hos oss varannan vecka och far illa hos pappan på sätt jag inte ids diskutera nu. Blir för lång historia och handlar inte om det nu.

Vi har jättestora samarbetssvårigheter och har spelat ut alla mina kort nu men får ingen respons från pappan. Så nu återstår ingenting annat än vårdnadstvist så att pojken får den hjälp han behöver.
Igår hade jag ett möte med skolan(pappan uteblev för fjärde gången) där allt uppdagades, hur landet egentligen låg kring pappan. Skolan ansåg att det var väldigt oroande och ville skicka in en anmälan till soc. Har bett dom avvakta med den till jag varit med pappan hos familjerätten för annars kommer han bara trycka på om varför det kommit in en anmälan till soc och det är inte det vi ska dit och prata om. Det är förresten jag som begärt möte hos familjerätten och pappan vet ingenting än så länge. Vi kanske kommer få komma dit i slutet på nästa vecka. Oavsett vad vi kommer fram till på mötet om han ens dyker upp så kommer soc då skicka in anmälan och jag kommer ta kontakt med en advokat.

Det jag undrar är ifall vårdnadstvisten på något sätt krockar eller tvärtom gynnas av utredningen som soc kommer bli tvungen att göra p.g.a. skolans anmälan?
För jag antar att soc kommer av tingsrätten tilldelas uppgiften att göra utredning kring vårdnadsfrågan och då kommer de även måsta göra en utredning kring skolans anmälan. Så det blir ju som 2 utredningar.
Givetvis har han oddsen mer emot sig i tvisten eftersom han då även
fått en anmälan mot sig men…ja jag vet inte hur jag ska förklara min fundering…. hmmm….

Om jag säger såhär…bör jag vänta med att kontakta advokat tills utredningen kring anmälan är klar eller är det lika bra att kasta hela tårtan på honom direkt?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Freke
2013-10-10 12:23
#1

Svåra beslut det där.. Allt är beroende på hur Soc ser på saken.

Det är så olika på vilken handläggare som håller i ärendet, har en väninna som råkat ut för liknande.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Imasy
2013-10-10 12:26
#2

Om skolan misstänker missförhållanden som ska anmälas till soc så har de ju en skyldighet att göra det. Så på ett sätt tycker jag att skolan gör fel om de låter bli/väntar med att anmäla för att du vill det. Vad du vill är ju egentligen inte relevant till vad skolan har för skyldigheter. Sedan tycker jag ju såklart det är bra att ni har den kommunikationen ni har.

En "vanlig" soc-anmälan är de ju tvungna att utreda, men om jag fattat rätt är en vårdnadsutredning så mycket mer omfattande. 

Jag kan inte se någon anledning till att de skulle krocka med varandra och på så sätt förhindra en vårdnadstvist. 

En jag känner sitter dock i samma sits som dig, och kommer nu gå in för en riktig vårdnadsutredning. Den andra föräldern i fråga har blivit anmäld för div. saker och den anmälan ser ut att vara i positiv bemärkelse för den jag känner, att denne får "pluspoäng" i slutändan. Dock har den andre föräldern i detta fallet också begått ett brott som denne kanske kommer bli åtalad för. Men det är inget brott gentemot barnet.

pernillaa
2013-10-10 17:36
#3

Ja jag har gått igenom en boende-, umgänges- och vårdnadstvist en gång tidigare. Då var det fadern som hävdade att jag var farlig för pojken. Jag startade en boende och umgängestvist för att få bevisa motsatsen eftersom han vägrade mig umgänge med sonen. Han fick ge sig tillslut så nu bor ju pojken halva tiden hos oss båda.
Pappan utökade tvisten så den även gällde vårdnaden och gick ju bet även på det då uppenbarligen.

Jag började faktiskt fundera efter det du skrev #2 och hörde av mig till skolan och sa att de borde ta itu med det direkt ändå för ju fortare det händer något desto bättre. Sen får väl han reagera som han vill. Det som händer det händer.

Bara att vänta nu då på att det drar igång….
Väntan är nästan värst…

Ha en bra dag! // Pernilla

Imasy
2013-10-10 17:42
#4

#3

Ja att vänta på att kvarnarna ska mala kan ju kännas som en evighet. Men förhoppningsvis så får ni väl en lösning på det så ni kan gå vidare med livet 🙂

Upp till toppen
Annons: