Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2876 ggr
fatcat
10/7/13, 12:28 PM

Mänsklig kloning

Runt i världen pågår en livlig debatt huruvida länder ska tillåta kloning av stamceller från mänskligt embryon. 

Tekniken gör det möjligt att klona människor genom borttagning av odlade cellers arvsmassa (DNA) och ersätta den med en nyare cellkärna med helt nytt DNA. På så vis kan forskare tillverka genetiskt perfekta människor utan några medfödda sjukdomar som tex diabetes eller astma! Denna metod är idag olaglig i många länder av etniska skäl.

_"I Sverige förbjuder lagen om genetisk integritet från år 2005 entydigt kloning av hela människor (reproduktiv kloning). Det lagen förbjuder är att man i en kvinna för in ett embryo eller ägg, som varit med om kärnöverföring. Däremot är det under vissa omständigheter tillåtet att skapa klonade mänskliga embryon, som man sedan använder för att utvinna embryonala stamceller. Liknande lagar finns hösten 2012 i Storbritannien, Finland, Australien och tre delstater i USA."
_(Forskning.se)

Vad anser ni? Ska vi i framtiden odla fram människor i labb?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Mustangcab]
10/7/13, 3:36 PM
#1

Då jag har ett par autoimmuna sjukdomar som jag känner att jag skulle kunna leva utan så svarade jag ja.

fatcat
10/7/13, 3:56 PM
#2

Påminner inte denna genetik lite om fascisternas rasfixering att skapa perfekta människor? Har inte alla rätten att finnas, även personer med dawn syndrom o autism? Måste vi vara perfekt skapade?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
10/7/13, 4:05 PM
#3

# 2 Vet inte hur autism fungerar om man kan "bota" men vet att jag skulle inte skulle behöva ha mina autoimmuna sjukdomar och kunnat arbeta.

Emo
10/7/13, 4:16 PM
#4

Det är väl konstigt att vi väljer ut de friskaste djuren när det gäller avel. Köper man en stamboksförd hund vill man veta att föräldrarna inte bär på ärftliga sjukdomar.

När det gäller människor, så ska alla kunna fortplanta sig även om föräldrarna bär på sjukdomsframkallande gener och barnen riskerar livslångt lidande.

Efter vad som hände i nazityskland får sådana funderingar inte föras fram, så det är bäst att jag 🤐

Därför röstade jag: vet ej

All forskning kan användas till antingen gott eller till ont.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

vallhund
10/7/13, 4:28 PM
#5

#4 Väldigt många människor bestämmer sig för att inte skaffa biologiska barn pga genetiska sjukdomar i familjen/släkten. Andra är mer intresserade av att få avkomma.

Oavsett så avlas inte människor, de förökar sig frivilligt med kärlek/etc som motiv. tamhundar sätter vi restriktioner på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
10/7/13, 5:46 PM
#6

# 5 Och en del gör vad som helst för att få en avkomma. Oavsett om de måste åka utomlands eller stanna i Sverige. Själv har jag släktingar som inte lyckades få barn så då  de satte de in två befruktade ägg och de fick tvillingar. Det hade inte gått för 50 år sen. Och ja det var samma far och mor som om de hade förökat sig "naturligt".

Annons:
Upp till toppen
Annons: