Annons:
Etikettövrigt
Läst 3102 ggr
FrankyFourFingers
10/5/13, 9:40 PM

Sambo.

Jag hittade egentligen ingen sajt som jag kände att detta passade in på.

Gällande det man tänkt fråga så undrar man inte just om det är brottsligt, bara om det är något man får och kan göra.

Bott i min lägenhet i fyra år nu, står på kontraktet och så. För ca ett år sedan tyckte min partner att vi skulle bo ihop. Jag var osäker, men eftersom det bara gällde till helger då denne börjat arbeta på annan ort i veckorna, så tyckte jag slutligen att det var okej.

Egentligen kan man väl inte ens kalla det sambo, för jag ville inte att han skulle skriva sig här eftersom min partner har en hel del skulder, och att jag skulle förlora bostadsbidrag bland annat. Sedan skulldenne ändå vara borta mer än här - så tänkte kanske att det skulle kunna accepteras.

Men så hade denne adressändrat ändå, och dennes post började komma utan att man ens hunnit/tänkt skriva under något. Och när man kontaktat adressändringen, Skatteverket och sådant har de inte varit så hjälpliga på den fronten. Mitt bostadsbidrag rök förstås. Och eftersom vi absolut ej har delad ekonomi så gjorde det skillnad på över tusenlappen i min studentekonomi.. Hur kan någon ändra utan tillåtelse på det viset?

Vi har delat hyran här och det har sambon alltid skött. Sambon har inte kunnat tagit med djur där han bott i veckorna, så hans har bott hos mig då och varit mitt ansvar.

Men det har i alla fall inte fungerat och har i månader ombett denne att flytta. Något denne sagt inte kommer ske. Det blev inte bättre förstås när denne vart arbetslös, och var hemma dygnet runt en lång tid. Nu har denne anställd igen och borta i veckorna.

Jag har känt mig väldigt handfallen, då man inte vet exakt hur man ska lösa det.

Lägenheten kan väl knappast hamna i dennes händer då den arbetar långt bort hela veckorna, eller? Kan denne av NÅGON anledning ses som den som behöver lägenheten mest? (Kanske svårt för er att svara på utan all info). Jag har varit så rädd att agera för man oroat sig för att förlora sitt hem som är allt för mig.

Kan det vara till sambons fördel att denne betalt hälften och bara varit här på helgerna? Hyran har denne skött, men allt som kommer med hemmet, möbler och så, allt är mitt. Mat och dylikt handlar denne aldrig.

Denna månad blev min inkomst inte bra, och att man inget bostadsbidrag kan få med en äldre sambo med arbete gjorde inte saken bättre. Och det inom hem, mat, hygienartiklar, djurmat och annat är återigen från mitt håll.  Så denne sade att den skulle ordna det med hyran och se sig om efter nytt.

Men fick just veta att denne skjutit upp hyran tills nästa månad, i samförstånd med de som hyr ut lägenheter i min stad. Jag har alltså inte vetat om det förrän nu. Så en sambo får alltså göra så, och de som hyr ut får ge tummen upp till det? Jag har förstås ansvar för den man tar in. Men tycker det låter konstigt att man inte får slänga ut någon hur som helst när man står på kontraktet. Men sambo får alltså gå och ändra räkningar i mitt namn?

Har jag rätt att slänga ut eller kontakta polisen nu när denne inte betalt hyran eller övriga räkningar heller som jag betalt och handla hem allt som behövs. (Nej, förstår att när det gäller mat till djur och vanlig mat så får man skylla sig själv. Har ingen betydelse i läget, nu när jag tänker efter, så ursäkta)

Jag har ju inte heller kunnat betala hyran, visste inte ens om detta. Men den är ju uppskjuten nu då.. Har sambon rätt att stanna då om så bara för att jävlas och sedan dra samma dag som en dubbel hyra trillar in?

Vet att man varit naiv på fler vis än ett vis. Och det skäms man verkligen för. Men nu, idag, när man fick reda på att hyran är uppskjuten utan min vetskap så måste verkligen något ske omgående. Kan jag slänga ut honom? Om han vägrar - kan man kontakta polisen och faktiskt få hjälp på något vis, eller är det ingen idé? Om någon vägrar att flytta för att jävlas och det hänvisas till att det först och främst ska avgöras vem som behöver lägenheten mest, kan denne då stanna tills det är avgjort?

Personen har ju inget egentligt behov av lägenheten, eller ens möjlighet att ta sig an den på egen hand, när det kommer till kritan, personen har arbete långt bort, och där bos det i veckorna..

Vad kan jag göra?

Annons:
Imasy
10/5/13, 9:55 PM
#1

Du står ju på kontrakten och blir ju också ansvarig för den och att hyras ska betalas som den ska.

Att du blivit av med ditt bostadsbidrag kan jag ju inte se som någon konstighet, då den är ett bidrag till din hyra, men om din sambo betalar halva hyran kan jag tycka det är rätt att dra in bidraget.

Att han adressändrade mm skulle du nog kanske ha opponerat dig om redan då det hände, kanske blir svårt att komma i långt i efterhand att ångra sig om det, och att det var fel.

Vet en tjej som satt i liknande sits, dock hade dessa varit gifta. Men de gjorde slut, maken stack till en annan stad och tjejen blev kvar i den fd gemensamma lägenheten.

Eftersom hon inte klarade sig på sin lön, sökte hon försörjningsstöd och blev hänvisad att söka bostadsbidrag. Hon nekades detta då hennes make stog skriven på adressen. Han vägrade skriva sig i nya staden för att jäklas med henne. Så hon hade en lång och krånglig dialog med socialtjänsten och förklarade läget, att han bara ville jäklas. De var till och med dit och inspekterade hennes hem för att få se att han hade flyttat. Så hon fick ju hjälp tillslut, men det blev ett himla krångel.

Är du medlem i hyresgästföreningen? För isådanfall kan du ju kontakta dem och få hjälp av deras jurister.

Är inte expert på hyreslagarna, men man kan inte bara slänga ut någon sådär, och ni borde väl omfattas av sambolagen?

Imasy
10/5/13, 9:58 PM
#2

Förresten, du skulle nog kunna ansöka om vräkning hos kronofogden, men då får du ju betala en summa för det. Men jag tycker du kan ta dig ett snack med dem också på måndag faktiskt :)

te@gc
10/5/13, 10:00 PM
#3

hej

jag skulle råda dig att åka till en vänn. ställa ett ultimatum till sambon. och stå fast vid det. du behöver studiero och inte en idiot till sambo. låt dig inte dragas med I hans skit. betalar han inte så skall han ut. kan man inte dela kostnader skall man inte bo ihop eller vara ihop. mvh må

FrankyFourFingers
10/5/13, 10:17 PM
#4

Ja, att man blev av med bostadsbidraget är inte så konstigt. Antar att tankarna vart svårsamlade och att man bara skrev ut hela läget, med information som kanske inte behövdes..

Men adressändringen sade man nej till, och skrev inte under något, sedan började posten komma ändå och trodde i alla fall att det skulle gå att lösa just för posten kom utan att man skrivit på där. Trodde nog allt man behövde göra det för att det skulle bli bindande..

Och ja, som man sade, hyran är skött från dennes håll i allmänhet. Varit enda alternativet för att det ska gå ihop då bostadsbidraget försvann.

Nej, det verkar inte vara ett helt ovanligt fenomen. Kan dock kanske vara svårt att förstå varför man hellre jävlas än att "flytta". Nu finns ju jobb och boende på annan ort. Så inte så personen blir hemlös. Men varför människor gör som de gör är väl en annan fråga.

Jag är medveten om att man borde tänkt efter mer. Känns ju ändå inte som en situation man kan acceptera för den sakens skull.

Som du nämner verkar det skett fler, och varit en svår process att få rätsida på, speciellt om man läser runt och ser vad andra har för erfarenheter.

Visst är det mitt ansvar, jag som står på kontraktet, säger inte emot det. Men aldrig hört talas som att någon som inte står på själva kontraktet kan gå och skjuta upp hyran i mitt namn. De flesta som lever ihop är förhoppningsvis ärligare än så emot varandra.

Men klart man tagit ansvaret och nu även konsekvenserna av det. Man tror ju inte det ska sluta så, liksom.. Men det kan det ju.

Jaa, ska kontakta Hyresgästföreningen på måndag. Försökte stilla funderingarna lite för att se om man kunde slippa att sitta tillsammans här så länge. Men kanske kan krångla till det för mig om man slänger ut någon. Fast hade man lyckats få personen att bege sig av att be om det så skulle situationen i och för sig inte vara såhär!

Imasy
10/5/13, 10:24 PM
#5

Vad jag inte förstår är detta med adressändringen. VEM sa nej till den? Var det du som inte ville att han skulle adressändra?

För använder man sig av tjänsten adressändring.se så fixar de så att du även blir mantalskriven på den nya dressen till Skatteverket. Däremot skulle jag kunna bli tillfälligt inneboende hos dig och be min mobiloperatör skicka räkningen till din adress då det är där jag befinner mig för tillfället utan att bli skriven hemma hos dig.

Rent krasst så kan nog din sambo skjuta upp hyran utan din tillåtelse hos bostadsbolaget. Men hur det ställer sig vid en juridisk tvist vet jag inte, men om jag fattat det rätt kan inte två personer stå på kontraktet (kan ha fel där) och har han uppgett ditt namn osv så tror jag nog att de kanske tor att ni är med på uppskjuten hyra båda två.

När jag om min sambo bodde i lägenhet stog jag på kontraktet men han har ju också varit i kontakt med bostadsbolaget gällande vår gemensamma lägenehet, och det var aldrig några problem.

[Moa-]
10/5/13, 10:25 PM
#6

Jag förstår inte riktigt hur din ekonomiska situation kan bli sämre av att någon betalar halva hyran jämfört med att du fick ett bostadsbidrag som är på max 1100 kr (om de inte höjt nyligen). Hyran lär ju rimligen vara på över 2500 kr så du borde ju gått ekonomiskt plus på detta? Du talar om att du har haft in mindre pengar denna månad, innebär det att du även arbetar extra för då blir ju bostadsbidraget lägre även av den orsaken. När jag funderade på detta så sänktes det kraftigt redan vid sommararbeta under studieuppehållet…

Bäst behov av bostad gäller endast om denna anskaffats gemensamt, om ena parten flyttat in till den andra och inga barn finns eller andra särskilda omständigheter föreligger så behåller den ursprungliga ägaren/hyrestagaren bostaden vid en seperation.

Annons:
FrankyFourFingers
10/5/13, 10:37 PM
#7

2# Det har du rätt i. Ska i alla fall kolla upp det. Men den här månaden har ju inte jag heller betalt.. Nu vart det ju uppskjutet då, som man sade.. Men det känns som det inte ger den ena mer "rätt" än den andre.. Hm. Tack för dina råd.

3# I dessa lägen önskar man att man skulle haft vänner och familj här. Nu är tyvärr inte fallet så.. Och har också djur man inte vill lämna här riktigt.. 

Nej, visst är det så. Har lite svårt att förstå hur man "vunnit" när man agerar så. Kan tycka att det lutar emot det motsatta då någon som har jobb och annanstans att vara, hellre ser till den får bli kvar här också till t.ex helger. Grattis, du är hellre kvar i någons liv genom att jävlas än att släppa det och gå vidare, liksom. Inte så han blivit blåst och lurad på något vis. Men ja.. vad hjälper det när nu för min egen del. :) Nu är det som det är, skulle sagt helt nej. (Inte för det var såhär innan det, då hade man aldrig gett sig in på det!)

När vi talar kan det hända denne går med på att flytta. Packar sitt, gör allt klart, ibland åker till och med. Men bara ut, en kort stund. För att sedan fara tillbaka och försöka be om ursäkt eller hävda sin rätt. Fast oftast orkas det bara med att packas lite inne, så när man inte hindrar så avbryts packandet och det ska tas upp att detta ska inte denne behöva göra, den har rätt att vara där.. Antagligen för att man inte avbryter packandet, någonsin.. Så något måste dras till med.

Vad man krånglat till det för sig!

Imasy
10/5/13, 10:50 PM
#8

Hade jag varit i din sits hade jag;

1. Ringa Hyresgästföreningen för att höra hur man ska gå tillväga i denna sits.

2. Prata med Kronofogden om en vräkning.

De kan nog hjälpa dig mer då de arbetar med dessa frågor, och bör nog kunna presentera en lösning för dig, utan att du sätter dig på pottan själv 🙂

Imasy
10/5/13, 10:51 PM
#9

En sak till, jag fattade inte riktigt detta med den uppskjutna hyran. Om du kan betala hela hyran nu så är det ju inget tvång att den måste betalas på det datum din sambo bestämde med hyresvärden.

Däremot så kanske inte du får pengarna av din sambo förräns då.

vallhund
10/5/13, 10:56 PM
#10

Kasta ut personen o byt lås.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: