Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1314 ggr
Imasy
10/4/13, 3:19 PM

Unga är mer lättkränkta

Det säger Jerzy Sarnecki till Expressen idag;

Finns det någon anledning till att ungdomar kan ta till så grovt våld mot varandra?

- Inte annat än att ibland tappar människor besinningen och blir fullständigt vansinniga. Unga människor blir lättare kränkta och har svårare att besinna sig. Berusning minskar också tröskeln för att tillgripa våld.

http://www.expressen.se/kvp/jerzy-sarnecki-unga-blir-lattare-krankta/

Ligger det någon sanning i påståendet? Är unga människor kinkigare idag än vad vi var "förr i tiden"?

Annons:
fatcat
10/4/13, 3:28 PM
#1

Klart vi är, idag sitter vi mest vid våra datorer o lever livet framför teven med familjen till skillnad från förr i tiden när ungdomen verkligen fick slita för att komma någon vart. Då skulle man vara mer tuff o inte anmäla när någon blev misshandlad. Idag är det vanligare att vi anmäler brott till polisen. Sen beror de också på, vissa människor är ju mer lättkränkta än andra.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
10/4/13, 7:44 PM
#2

Det står ju i och för sig inte i artikeln att dagens unga är kinkigare än vad vi var förr, utan det handlar ju om unga överlag. Och lite om att våldslösningarna fungerade bättre förr än i sofistikerade samhällen som vi har idag.

Jag tror att ju mer mogen man är som person ju lättare har man att ta en kränkning utan att överreagera (eller kanske reagera alls), och än mindre ta till våld.

Som JZ säger så bidrar ju alkohol också till att tröskeln till att ta till våld är lägre.

Jag tror att det finns många unga som är mer mogna än genomsnittet och tar en kränkning på ett bra sätt utan att använda våld, likväl som att det finns vuxna som säkert använder våld vid kränkningar.

Jag tror att det är vanligare ju yngre man är, för att man generellt sätt är mer omogen och oerfaren då. Ungefär som att jag tror att ju nyktrare folk är, ju svårare har de att ta till våld.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: