Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1094 ggr
fatcat
9/27/13, 4:11 PM

Belastningsregistret och arbetsgivare

När jag började arbeta på en skola förra året så var jag också tvungen enligt lag att skicka en kopia av mitt belastningsregister till arbetsgivaren. Detta är enligt min egna utsago okej då grova brottslingar eller dömda pedofiler kanske inte är rätt miljö för små barn på en förskola.

Nu till en annan sak. Jag sökte jobb som supporttekniker i somras, denna arbetsgivare ville också ha ett utdrag ur belastningsregistret. Förstår inte varför det är aktuellt på en arbetsplats med IT. Nu är mitt register prickfritt men om jag åkt dit för droginnehav i tidigare dagar så skulle det kännas kränkande om jag måste redovisa det för eventuella arbetsgivare. Vart går gränsen?

Vad tycker ni, är det bra om arbetsgivare begär ut belastningsregistret innan de anställer någon?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Imasy
9/27/13, 6:22 PM
#1

Till viss del kan jag tycka att det är ok. 

Det jobbet jag har nu, installerar spelare hemma i folks hem, fick jag lämna blankt papper. 

Däremot när jag var anställd hos ett av Sveriges största bolag inom larm och säkerhetstjänster gjordes ingen koll alls. Hade jag varit fel person kan jag ju säga att göra inbrott obemärkt hade varit väldigt simpelt.

fatcat
9/27/13, 6:39 PM
#2

Ja arbeten där man på något sätt har tillgång till en persons bostad eller ägodelar är ju ett förtroendeansvar. Där tycker jag också att det är okej med en koll.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
9/27/13, 7:16 PM
#3

Jag anser att det saknas alternativ i frågeställningen. Jag anser att utdrag på det brott som är relevanta för den aktuella anställningen alltid är okej. IT-brottslighet eller ekonomisk brottslighet kan vara väldigt problematiskt om du handhar IT-kontrollen på ett företag. Samma sak är det lagstadgat utdrag om du skall vara försäkringsförmedlare…

fatcat
9/27/13, 7:33 PM
#4

Jag ville faktiskt lägga till några fler svarsalternativ men tyvärr verkar de inte gå.. Tanken var dock att skapa en diskussion så då kan man ju ta upp det här bland kommentarerna istället 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
9/27/13, 7:37 PM
#5

Absolut, men undersökningen i sig blir något missvisande då man för att kunna kommentera måste svara något som man inte egentligen fullt avser… =P Bara så att det räknas in i tolkningen av resultatet.

fatcat
9/27/13, 7:42 PM
#6

Ja undersökningen blir en aning missvisande.. Tyvärr inte mkt o göra åt nu. Är bra att vi tagit upp det i alla fall! 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
9/30/13, 7:50 AM
#7

Jag tycker att det är självklart att man skall uppvisa utdrag ur register om man skall jobba med barn.

Jag tycker att det skulle kunna krävas på andra tjänster också.

Idag är det ganska vanligt att arbetsgivare vill se ett utdrag ur folks brottsregister och även om de inte kan kräva det, så har de ju rätt att inte anställa den som inte vill visa upp sitt.

Moas förslag om att man skall göra selekterade utdrag (som jag förstod det) på vissa brottstyper utifrån vad man skall söka jobb som är ett intressant och ganska vettigt förslag. Som det är idag drabbas ju de som söker jobb inom barnomsorgen lite extra eftersom att de måste uppvisa sitt belastningsregister och det finns ju en hel del brott som kanske inte är så relevanta för just barnomsorgen.

Tror dock att det är svårt att realisera då det finns otroligt mycket många olika sorters jobb och det nog är en orimlig uppgift att specificera för vilken typ av anställning som vissa brott skall visas upp.

mvh Martin

[Moa-]
9/30/13, 8:06 AM
#8

Martin; inom barnomsorgen finns redan ett särskilt utdrag, minns jag rätt så tar det med vålds- och sexualbrott, men törs en svära exakt på gränserna, men tror inte att ekonomisk brottslighet kommer med. Samma sak när jag lämnade in utdrag för att bli försäkringsförmedlare, jag tror endast att tillgrepp, förskingring och brott av ekonomisk karaktär visades upp på detta utdrag. Tror att just dessa fall kan vara på grund av att kraven på utdrag är lagstadgad i dessa fall.

Martin
9/30/13, 8:11 AM
#9

#8 Så bra, visste faktiskt inte att det fanns särskilda utdrag - men då är det ju som jag tycker det skall vara så det är ju bra.

mvh Martin

[Moa-]
9/30/13, 8:14 AM
#10

Jo, det finns det, men i vilka mer fall än i de jag har arbetat törs jag inte säga. =) Men jag är ju som sagt helt överens med dig och skulle vilja se detta i en högre utsträckning, exempelvis inom äldrevården.

TezzD
9/30/13, 10:31 AM
#11

Håller med Moa- Här. 
Belastningsregister sträcker sig långt och beroende på vad du ska arbeta med.
Jag tycker att det är bra att dom tar utdrag för det mesta.
Dock är det ju jobbigt om det slinker med information som inte är relevant för den nya arbetsgivaren att veta. Jag vet inte hur det funkar med det? Inom vård och barnomsorg finns det ju speciella utdrag att be om. Det borde finnas fler, som inriktning i just IT eller bedrägerier av olika slag, finns det det? 

Om jag skulle ta in en anställd i min salong t.ex för att hon vill hyra en stol. Då skulle jag ju först o främst kolla om hon är hos fogden, men jag skulle inte bara gå på om hon har en prick eller ej, för det har ju inte att göra med hennes nuvarande ekonomiska tilstånd, det kan ju vara så att hennes skulder är betalda, och är dom betalda eller om hon/han håller på att betala, så betyder ju det (tycker jag) att hon/han då anses god för att hyra av mig då hon/han ordnat upp sin ekonomi.

Samma borde väl gälla arbetsgivare? Att dom endast kollar på sådant smo är relevant för företaget, men får dom då kanske med allt, att man t,ex dömts för droger osv, så kanske arb.giv avstår? Svårt det där… 🤔

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
9/30/13, 10:34 AM
#12

Jag glömde.. jag skulle ju då vilja veta lite om hennes/hans bakgrund, eftersom att denna person ska jobba så tätt inpå mig. 

Så även om det kanske inte vore relevant för mitt företag så hade det känts bra att veta att personen inte gjort hemska brott…

Visst alla kan ändras och beroende på brottet så måste man låta människor få en andra chans, men jag hade nog varit rädd om det varit en mördare som stod brevid mig… hmm. Som jag sa, svårt detta 🤪

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Moa-]
9/30/13, 11:31 AM
#13

Rosalee; ja, du diskuterar lite emot dig själv i ditt uppföljande inlägg…

Jag anser att även mördare bör få en ny chans i samhället efter avtjänat straff, ytterst få människor mördar på måfå utan det finns ofta en orsak bakom brottet. Majoriteten av de livstidsdömda kvinnorna vi har i Sverige har till exempel mördat sina män, detta är dock något som långsamt håller på att förändras och män och kvinnors brott blir allt mer lika varandra. Det är även ett brott med relativt låg återfallsfrekvens. Vart skall vi alternativt göra av grova brottslingar? Efter avtjänat straff måste de på något sätt få en chans att återanpassas in i samhället. (Efter en viss tid gallras även registret.)

Annons:
TezzD
9/30/13, 11:42 AM
#14

Du misstolkade mig dock i den andra diskussionen. Jag håller för vård och rehab. Dock längre tid än den som de får idag. Det är så jag menar, kortfattat.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Moa-]
9/30/13, 12:47 PM
#15

Rosalee; ja, jag håller ju dock absolut inte med om tiden. Där emot tror jag absolut på mer individualprevention genom vård och omsorg, förvaring ser jag dom mer som devalverande än något annat.

TezzD
9/30/13, 12:49 PM
#16

Jag vet inte ens vad som menar med "förvaring" , men ja, där håller jag med.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
9/30/13, 12:50 PM
#17

Menas*

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Moa-]
9/30/13, 12:55 PM
#18

Förvaring enligt mig är inlåsning utan aktiv vård och rehabilitering, det som många önskar att människor då hålls bort från gatorna.

TezzD
9/30/13, 1:03 PM
#19

Jag tycker att ALLA ska få vård och rehab!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Moa-]
9/30/13, 1:05 PM
#20

Rosalee; där är vi nästan överens. =P Alla som i alla, behöver inte vara nödvändigt enligt mig, men de som har ett behov av det. I övriga fall bör man överväga om andra påföljder kan vara rimliga enligt mig.

Annons:
TezzD
9/30/13, 1:23 PM
#21

Absolut. Men i de flesta fall så behöver man någon slags hjälp faktiskt, för den som begår brott gör ju ett fel i sitt liv. Därav behövs iaf terapi av något slag.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Imasy
9/30/13, 1:35 PM
#22

Jag tror att utbildning också kan vara en sak, så de intagna har en chans till ett hederligt liv utanför murarna. Jag tror ju det faktum att de har suttit inne är ett stort hinder redan där, att många arbetsgivare drar öronen åt sig.

TezzD
9/30/13, 1:40 PM
#23

Håller med #22 !

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Upp till toppen
Annons: