Annons:
Etikettövrigt
Läst 6791 ggr
Susanna_w
9/26/13, 10:42 AM

Rattfylla.

Hej! För att göra en lång historia kort. En väldigt nära vän till mig har en pojkvän som körde drogpåverkad - Enligt honom var detta 2,5 år sen och blev av med körkortet nu. Är det vanligt att det tar sådan tid?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Imasy
9/27/13, 11:30 AM
#1

Det beror väl lite på omständigheterna.

Om man fortfarande har prövotid t.ex. så blir man ju av med körkortet helt och hållet och måste ta om det. 

Lika är det väl med upprepade indragningar, men det är väl lite svårt att gissa omständigheterna med den lilla informationen du gav.

Susanna_w
9/27/13, 2:24 PM
#2

Okej. För mannen är.. 35-36 år, för 2,5 år sedan så blev han tagen för att ha kört med droger i kroppen (Ej alkohol). Nu 2,5 år senare (Vilket betyder att han har fått köra bil i 2,5 år) tar dom upp det här och tar bort hans körkort i 6 månader egentligen 9 månader men dom överklagade.

Jag tycker det är ytterst konstigt att man låter en som åkt fast för att kört bil med droger i kroppen få köra i 2,5 år till innan man tar körkortet ifrån honom men jag vet inte vad som är vanligt.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Imasy
9/27/13, 2:26 PM
#3

Men har det inte hänt något mer under dessa 2,5 åren då? Att det blev sista spiken i kistan?

Låter ju väldigt knepigt att att han först blir tagen och får behålla kortet i 2,5 år, för att sedan bli av med det?

Imasy
9/27/13, 2:27 PM
#4

Polisen kan ta ditt körkort direkt på platsen om du begår ett trafikbrott och det finns skäl att tro att Transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet. Det kan till exempel vara för att du har kört för fort eller för att du har varit rattfull.

I vissa fall kan polisen låta dig att fortsätta köra i upp till 48 timmar. Polisen lämnar sedan över körkortet och sin utredning till Transportstyrelsen.

 Om du är misstänkt för rattfylleri eller grovt rattfylleri kan du, direkt efter att polisen tagit körkortet, ansöka om körkort med villkor om alkolås.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/polisen-har-tagit-korkortet/

fatcat
9/27/13, 2:48 PM
#5

Låter märkligt att handläggningstiden är 2,5 år. Omöjligt är det nog inte om det är en del rättspraxis under den förgångna tiden men oftast omhändertas körkortet på plats när någon ertappas drogpåverkad/rattfull.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Susanna_w
9/27/13, 2:59 PM
#6

Tack för att ni har tagit er tid.

Eller hur, jag håller med er. Anledningen till att jag fråga är just för den här killen är min bästa väns sambo, som litar på allt han säger. Men jag tror väll inte på honom direkt då det är lite mer som är mycket konstigt som har hänt. Men eftersom jag inte vet hur sånt går till ville jag höra om det var någon annan som har koll.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Martin
9/30/13, 7:13 AM
#7

Det är inte ovanligt att rattfyllerister (och andra) mörkar för nära och kära om omständigheter till brott. Det finns fall där en person dömts för rattfylleri och installerat alkolås i bilen för att få behålla körkortet och har sagt till partnern att han ingår i ett trafiksäkerhetsprojekt och det är därför han har skaffat ett alkolås. Och sedan har han låtit barnen tävla om vem som skall blåsa i alkolåset så att han skall kunna köra, trots att han är påverkad…

Att trafikverket skulle dra in ett körkort 2,5 år efter gärningen låter inte rimligt även om de skulle kunna göra det. Jag tror att det har hänt något annat, som orsakat indragningen, men det är såklart bara spekulationer och omöjligt att svara på utan att veta mer.

mvh Martin

[Moa-]
9/30/13, 7:57 AM
#8

Ja, osäkerhet i nykterhetshänseende tog tidigare väldigt lång tid efter "spiken i kistan" att dra in körkortet på, samma sak handläggningen av vissa sjukdomstillstånd, dock tror jag att transportstyrelsen nu arbetat ikapp och detta skall ske närmare i tid till händelser.

Vid drograttfylleri/rattfylleri så brukar körkortet omhändertas omgående vad jag känner till. 

Imasy, vid drograttfylleri så brukar körkortet omhändertas under minst 12 månader, överstiges denna tid att det alltid måste tas om.

Martin
9/30/13, 8:03 AM
#9

Vid rattfylleri (alkohol) omhändertas körkortet interimistiskt och omgående av polisen om alkoholhalten är minst 0,32 promille (0,16 mg/L), under den så får man av polisen behålla körkortet så är det upp till Transportstyrelsen att bestämma sig sedan. Utan att vara helt säker så tror jag inte det brukar bli körkortsomhändertagande vid lägre nivåer, då borde praxis varit att polisen skall ta det även vid lägre nivåer.

Vid misstanke om drograttfylleri är det svårare eftersom att man inte får ett svar direkt (det tas blodprov som skickas på analys). Praxis är att om man har framfört bilen så att det inte varit trafiksäkert så omhändertas körkortet direkt, men om man har kört bilen på ett sätt så att man inte misstänkt att den framförts av en påverkad person men man vid kontroll tror att personen är påverkad så tas inte körkortet direkt. Sen finns det nog lite olika praxis i olika delar av landet. Andra omständigheter, som t.ex. innehav av narkotika i samband med misstanke om drograttfylleri vet jag på något ställe används som en större indikator på att personen faktiskt är påverkad och också leder till omedelbart omhändertagande.

mvh Martin

[Moa-]
9/30/13, 8:09 AM
#10

Martin; så urintest som direkt ger utslag duger inte i bevishänseende de gånger det är möjligt?

Martin
9/30/13, 8:16 AM
#11

#10 De används som indikator men dels så är de test som finns idag inte 100% säkra, men framförallt finns narkotika kvar längre i urin än blod och det är narkotikahalten i blodet som är avgörande för drograttfylleri. Så har man narkotikarester i urin men inte i blod frias man för drograttfylleri men fälls för ringa narkotikabrott.

mvh Martin

[Moa-]
9/30/13, 8:25 AM
#12

Martin; okej, bra att känna till… Men om testen inte är 100 % säkra hur kan de fälla personer för narkotikabrott? Det låter långsökt (och felaktigt) enligt mig.

Martin
9/30/13, 8:32 AM
#13

#12 Urintest som direkt ger utslag används inte överhuvudtaget som bevis i Sverige. Bevisen hämtas från analyser som RMV gör av urinet, och det tar upp till 6 veckor enligt det avtal polisen har med RMV innan det svaret kommer.

Snabbtesten (de som ger direkt utslag) används framförallt i samband med misstanke om narkotikapåverkade ungdomar för att ge indikator på om personen är påverkad eller inte, och det är då för att socialtjänsten skall kunna sätta in åtgärder snabbare.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
9/30/13, 8:38 AM
#14

Martin; okej, men då är jag med på hur du menar. =)

[Carpinus]1
8/4/17, 12:54 PM
#15

Vissa rattfyllon är värda ett långt mer varaktigt fängelsestraff än de faktiskt får. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/dom-skrikamalet

Upp till toppen
Annons: