Annons:
Etikettlagar
Läst 2096 ggr
emeliefanny
2013-09-18 14:28

Anmäla?! ex sambo: våld, kränkning, hot

Har flyttat ut från min sambo som jag haft ett tvåårigt långt förhållande mef.Han 24, jag 17. Flyttade ner till Skåne från Dalarna och började gymnasiet samt flyttade ihop med honom. Vid distansförhållandet hade han en del konstiga regler så som att jag inte fick gå på fest och dricka alkohol om killar fanns inom tio meters avstånd. Klagade på att jag var blåst och naiv gällande mina killkompisar, fick mig att bryta kontakten genom att berätta om hur alla egentligen bara ville ligga med mig, att jag var tvungen så han kunde lita på mig. Såg dock mellan fingrarna på detta och flyttade. Vi hade sedan innan kommit överens om att jag skulle hjälpa till med pengar så gott jag kunde vilket han var väl införstådd med hela tiden.. tills jag var på plats, beroende utav hans stöd då jag hade hela mitt tidigare liv 60 mil ifrån. I och med att vi varit tillsammans ett år redan var han medveten om mina sårbarheter: ätstörningar- kroppsfixering samt extre osäkerhet vandrandes hand i hand med dålig självkänsla och självbild. Började med små kommentarer om att jag lagt på mig, kanske skulle kunna göra något åt det, att han inte attraherades lika mycket av mig om jag inte gick ner snart. Började klaga på att jag hängde nytvättade strumpor fel, berättade om att jag inte gjorde något även om jag pluggade samt skötte hemmet så gott jag kunde själv. Förklarade att hemmet var mitt ansvar då han var så snäll och ställde upp annars skulle janu kräva mamma (som försörjt mig hela tiden). Dessa saker blev bara värre och värre, tillslut fick jag höra att jag var lat, otrevlig, efterbliven, värdelös osv så gott som varje dag. Parallellt så började han slå, ett par örfilar då och då till att dlå knytnävar i magen, slå omkull mig i trappen samt ta struptag upptryckt mot väggen och hota med knic natten innan jag flyttade ut.. Nu undrar jag om det är riskfyllt för mig att anmäla då jag inte blir 18 förens i mars och därigenom också är minderårig. Min situation boende i Skåne som inneboende och så gott som ensamstående men med mycket bra kontakt med familj kan ses som något socialen vill ta sig an. Nu tre veckor utflyttningen får jag ta emot hot via sms och telefon i princip varje dag. En anmälan känns rätt och som ett måste för att få stopp för det. BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! FINNS DET RISKER MED TANKE PÅ MIN ÅLDER OCH SITUATION?

Annons:
[Moa-]
2013-09-18 16:30
#1

Nej, du borde anmäla, även om det skulle bli bättre för dig, så finns risken att någon annan drabbas. Personen i fråga verkar ju ha någon form av problem, en anmälan krävs och är troligen det bästa för er båda. Socialen kan säkert ta kontakt om det finns indikatorer på att det finns ett behov av detta, men det vore i sådana fall för att hjälpa inte stjälpa. Vart bor du idag, inneboende skriver du, hos vem?

emeliefanny
2013-09-18 19:15
#2

Jag bor hos min nya pojkvän.. Jag och mitt ex gjorde slut innan han hotade mig med kniv och allt. Tanken var att jag skulle vara inneboende hos honom, dock gick inte det alls. Han ansåg sig ha rätt till att veta vem jag umgicks med UTANFÖR hans hem osv. 

Mvh Emelie.

[Moa-]
2013-09-19 11:39
#3

Är du säker i ditt nya förhållande och är det mer hälsosamt? Det låter som om du kanske kastar dig in i samboförhållanden utan att hinna känna efter och fundera. Innan du bör gå in i ett förhållande så bör du vara trygg i dig själv, det låter lite som att du söker bekräftelsen genom dina förhållanden. En liten fråga, hur gammal är din nye pojkvän?

Dock bör du anmäla, och har dina föräldrar inget att invända mot din nuvarande boendesituation och du mår bra och känner dig trygg där så bör denna ej vara ett hinder för att du skall anmäla.

Imasy
2013-09-20 12:11
#4

Tycker helt klart du ska anmäla, dock skulle jag vilja påstå att risker finns att utsättas för mer hot och ev våld finns från ditt ex´s sida. 

Vet dina föräldrar om hur han beteer sig? Kan ju vara bra att de får veta, för din egen skull om inte annat.

Upp till toppen
Annons: