Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 2730 ggr
Imasy
2013-08-30 22:09

Vad gäller vid in/utflyttning?

Jag är lat och alldeles för trött för att plöja igenom jordabalken för att se om det finns ett svar på min fråga.

Men grejen är följande;

Min kompis hyr ut en lägenhet i sitt hus. Nuvarande hyresgäst har lägenheten till 31 aug, vilket är imorgon.

1 september, på söndag ska nästa hyresgäst in i kompisens lägenhet.

Hyresgäst nummer 2, ska lämna över nycklarna till sin lägenhet den 1:a september kl 8, då det är en annan person som ska in i hennes lägenhet.

Därför hade hyresgäst nr 2 hoppats på att f¨å komma in i min kompis lägenhet imorgon eftermiddag, så hennes lägenhet är tömt och städad till morgonen därpå.

Hyresgäst nr 1 håller på att tömma lägenheten nu, men hade meddelat min vän att det var inte alls säkert att de skulle vara klara tills imorgon, som är deras sista dag på kontraktet.

Dessutom så ska ju lägenheten vara städad och besiktigad innan hyresgäst nr 2 ska in. 

Ni ser ju hur rörigt detta är, och jag undrar om det finns reglerat i någon lag/bestämmelse när var och hur vem ska vara ute och vem som får flytta in, för det känns ju som att en sådan här situation kan vara bäddad för konflikt och irritation.

Annons:
Calcifer
2013-08-30 22:16
#1

Alltså, är inflytt t:ex efter 12 den 1:a, då är det så. Att det blir tajt om tid att flytta är tyvärr sant. Här, t:ex, ska nycklarna till lägenhet 1 lämnas innan 12, och nycklarna till lägenhet 2 kan hämtas efter 12. Det är jäkligt jobbigt, men man kan inte kräva att få nycklarna tidigare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
2013-08-30 22:16
#2

Jordabalken 12 kap ("hyreslagen") 7 §:"När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den.

Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.

Första och andra styckena gäller ej, om annat avtalats. Lag (1984:694)."

Imasy
2013-08-30 22:20
#3

#2

Tusen tack!

Så då har alltså hyresgäst nr 2 ingen laglig rätt att kräva tillträde förräns på måndag kl 12 tidigast alltså?

Vad jag vet har de inte avtalat om någon specifik tid, utan mer att den 31:a ska de ut typ.

[Moa-]
2013-08-30 22:37
#4

Ingen fara! Helt korrekt tolkning. Nej, dock så är lagen dispositiv, och är något annat överenskommet så gäller överenskommelsen.

Imasy
2013-08-30 22:50
#5

Alltså, så som jag har förstått det så är det väl inga klara besked det har kommit med.

Det jag vet är att hg nr 1 hade räknat med att vara klar imorgon, men det verkar som att deras utflytt blivit fördröjd, och det fördröjer ju allt med städning osv.

hg nr 2 hade ju då hoppats på att få flytta in imorgon, då det är enda dagen hon har flytthjälp på, och hon har väl gjort nån deal med den som ska flytta in i hennes lägenhet på söndagen antar jag.

Jag har själv aldrig haft detta problem, då jag alltid har haft sådan tur att jag har kunnat flytta in/ut med god marginal.

[Moa-]
2013-08-30 22:55
#6

Att göra upp ett avtal om att slippa städa mot tidigare avflytt är ju annars en vanlig lösning.

Även jag har haft marginal, men alla har inte möjlighet till detta.

Annons:
Imasy
2013-08-30 23:13
#7

#6

Jo det brukar ju vara en deal många gör, då städningen tar mycket tid. Dock är denna lägenhet lika stor som en villa, fem rok eller nåt, då kompisens hus är ett tvåfamiljshus, så jag vet inte om hg nr 2 har lust/ork till att storstäda ett hus + sin gamla lgt heller.

[Moa-]
2013-08-31 12:01
#8

Imasy; har man inte råd/lust med dubbla hyror så är det en väg att gå… Nu verkar det som om ni har en allmänt krånglig situation…

Imasy
2013-08-31 13:36
#9

Jo det blev en krånglig soppa av allt.

Undrade väl mer lite vad min kompis kunde kräva utan nuvarande hyresgäst, om det är ok att kräva att det ska vara klart typ kl 16 eller liknande.

[Moa-]
2013-08-31 13:39
#10

Imasy; inte om det inte är avtalat så, är inget avtalat så gäller måndag klockan 12.

Imasy
2013-08-31 13:41
#11

#10

Jag tror inte att de hade avtalat om något alls, utan alla inblandade hade väl räknat med att det skulle flyta på utan problem.

Nu verkade det ju inte göra det. Och min vän ligger sjuk idag så jag vet inget mer hur det går i frågan.

[Moa-]
2013-08-31 13:44
#12

Hoppas att det löser sig i alla fall! =)

Martin
2013-08-31 17:57
#13

Saker och ting brukar lösa sig, om man bara vill.

Som sagt; Är inget avtalat (mer än att 31:e är sista dagen) så gäller kl 12 imorgon.

Själv så har jag haft relativt bra tur utöver vid första flytten. Skulle flytta in efter en tjej som skulle flytta ihop med sin kille, men dagen innan jag skulle in i hennes lägenhet när hon skulle flytta blev hon dumpad av honom och hade ingenstans att ta vägen. Det löste sig som så att hon fick bo hos mig knappt en vecka (i den lägenhet jag flyttade in i) och att jag fick avvakta lite med att köpa in de sista möblerna så att hon kunde ha kvar sitt. Som sagt, vill man bara går det mesta att lösa.

mvh Martin

Annons:
Imasy
2013-08-31 19:49
#14

#13

Fy fanken vilken gris! Tur att det löste sig iaf :)

fatcat
2013-09-27 15:03
#15

Jag brukar hyra ut min lägenhet under Almedalsveckan till mediebolag vilket ger väldigt stora intäkter. 

Knepigt det där med avtal och tider för överlämning av nycklar. Jag brukar ha med det i andrahandskontraktet som jag tecknar med respektive vilket löser många problem. Står tydligt vilket datum och vilken tid andrahandshyrestagaren ska vara ute ur lägenheten och då gäller det utan uppmaning från uthyraren.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
2013-09-27 15:05
#16

Nu löste det sig efter mycket om och men, även om en del osämja uppstog och min vän blev en erfarenhet rikare inför framtiden ;)

fatcat
2013-09-27 15:11
#17

Vad bra Imasy! Ja man lär sig mycket genom sånt. Vet att jag från början också haft problem med avtal när det inte tecknades i kontraktet. Vissa människor drar ju sig inte för att utnyttja såna luckor 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: