Annons:
Etikettlagar
Läst 11935 ggr
Tom
8/25/13, 8:49 PM

Slänga sopor i annans tunna?

Är det någon som vet vad som gäller angående att slänga sopor i någon annans soptunna? Jag är INTE intresserad av olika åsikter utan vill veta vad juridiken säger. Det är nämligen så att vi bor vid en park där många barnfamiljer och hundägare brukar vara och de tycker att det är jättepraktiskt att använda vår privata soptunna till deras hundbajs och barnblöjor bland annat. Tom

Annons:
Vixxen
8/26/13, 4:47 PM
#1

Ingen som vet vad som gäller?

[Moa-]
8/26/13, 5:18 PM
#2

Jag skulle tro att det faller under olovligt brukande. Om någon enskild person slänger något litet så vet jag ej hur det skulle bedömas, om en granne regelrätt nyttjade fel tunna så ser jag en större möjlighet för fällande dom.

BrB 10 kap 7 §:

"Om någon olovligen brukar någon annans sak och därigenom vållar skada eller olägenhet, döms han för olovligt brukande till böter eller fängelse i högst ett år.

Detsamma skall gälla, om innehavaren av en fastighet brukar denna till men för annans rätt till den genom att olovligen bygga, gräva, plöja, ta upp väg, låta kreatur beta eller vidta någon annan dylik åtgärd.

Är brott enligt första stycket grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207)."

Tom
8/26/13, 5:59 PM
#3

Tack för svaret! Mycket bra! Det verkar som att lagen inte kan hjälpa mig här… Tom

[Moa-]
8/26/13, 6:07 PM
#4

Kul att kunna hjälpa till. Handlingen i sig är olaglig, eftersom det drabbar dig, frågan är om varje handling i sig anses skadlig nog för att rekvisiten skall anses uppfyllda. Du kan alltid undersöka möjligheten, enklast skulle troligen en skylt som upplyser om problemet vara (även om det troligen inte skulle vara 100 % effektivt).

[Mustangcab]
8/27/13, 4:48 PM
#5

Sätt ett hänglås på tunnan.

[Moa-]
8/27/13, 5:01 PM
#6

Mustangcab; det blir väldigt enkelt att tömma den då… =P

(Ja, finns i vissa distrikt speciella, men låter extremt dyrt.)

Annons:
Martin
8/27/13, 8:22 PM
#7

#6 Man kan ju låsa upp den och låta den vara olåst det halva dygn eller det dygn det är tömning, svårare behöver man ju inte göra det. :)

mvh Martin

[Mustangcab]
8/27/13, 8:25 PM
#8

# 7 Just precis!

Emo
8/30/13, 1:34 PM
#9

Vi rullar ut tunnan när den ska tömmas och rullar in den igen när sopbilen varit här. Det går inte att ha den utmed vägen för då får vi samma problem som du har.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tom
8/30/13, 6:00 PM
#10

Emo, vi har inga hjul på vår tunna så det blir bökigt att bära den fram och tillbaka. Dessutom står den inte på vägen utan en liten bit in på tomten. Att sätta lås på den skulle innebära väldigt mycket extra jobb.

Imasy
8/30/13, 10:31 PM
#11

Kan du inte bara sätta upp en stor lapp på tunnan att det är eran privata och att allmänheten får ta med sitt skräp någon annanstans?

Tror du folk slänger skräp där för att det tror att det är okej, att det är kommunens tunna eller nåt, eller att de bara struntar i att den är er?

Tom
3/16/14, 8:09 PM
#12

Jag tror att de bara är lata. Det är helt uppenbart att den är privat.

SLCH
3/17/14, 4:42 PM
#13

Om tunnan står på eran tomt så är det väl olagligt att gå in på tomten? Är det inte olaga intrång?

Annons:
Tom
3/17/14, 10:34 PM
#14

Jag tror inte det men jag är inte säker.

Sjuttan
3/21/14, 5:32 PM
#15

Finns det ingen fördel med att få hundskitpåse lagd i soptunnan? Tänk vad många som låter skiten ligga kvar på marken! Den gör väl knappast att tunnan blir överfull? Bara undrar….Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tom
3/22/14, 12:14 AM
#16

Sjuttan, det är ett märkligt sätt att resonera på tycker jag. Ska jag acceptera en oförrätt mot mig bara för att någon annars kan göra någonting ännu värre? Resonerar man så kring alla brott blir det ju snabbt ganska läskigt. Så länge det finns ett värre brott ska man acceptera alla andra brott…

[Moa-]
3/22/14, 9:35 AM
#17

Tom; frågan är nog snarare lite vad är egentligen det stora problemet? Att leta problem bara för att får ofta människor att framstå som småsinta…

Det är skillnad på brott där någon tar skada, psykiskt, fysiskt eller ekonomiskt, men detta verkar inte riktigt vara fallet denna gång.

Imasy
3/22/14, 12:25 PM
#18

#17

Nu är det väl olika beroende på vilken kommun man bor i, men jag skulle absolut inte vilja att någon "obehörig" slängde sin skit i min tunna.

Detta är för att dels mina egna sopor gärna ska få plats i tunnan. Vi får betala en avgift för varje tömning. Tror det är typ 16 kr. Är den så full att locket inte går att stänga får jag betala det dubbla / tömning.

Ibland har de raider där de kollar innehållet i tunnan. Ligger det andra saker som inte är brännbart/komposterbart i respektive tunna får jag böter på 700 kr.

Nu kanske jag framstår som småsint, men jag har inte ekonomi till att andra ska utnyttja min tunna pga deras egen lathet.

[Moa-]
3/22/14, 2:17 PM
#19

Imasy; men gör 5 - 10 påsar hundbajs att din tunna inte går att stänga? Låter ganska långsökt. Att slänga fel är däremot en helt annan fråga.

Imasy
3/22/14, 3:56 PM
#20

#19

Med tanke på hur mycket sopor vi själva har, så ja, även den lilla mängden skulle kunna bli ett problem. 

Antingen måste jag själv förflytta andras sopor någon annanstans, betala dubbelt eller spara mina egna sopor någon annanstans tills tunnan är tömd.

Hade det bara varit jag och sambon hade vi haft en mindre tunna, men nu har vi till och med fått lov att skaffa en större. Visst kanske det kan tyckas småaktigt, och att 5-10 påsar inte är så mycket, men folk är lata och gör det till en vana, och vips är det 50-100 påsar i tunnan.

Det är absolut inget trevligt med hundskit, bor alldeles bredvid en populär promenadväg och det ser för jäkligt ut när snön smälter. Men jag tycker ändå inte att det är mitt ansvar att städa upp när kommunen inte gör sitt jobb.

Annons:
vallhund
3/23/14, 9:56 AM
#21

#15 Förutom nackdelarna som Imasy tar upp så lockar hundskit i min soptunna andra hundar att komma o urinmarkera på min tunna. Uppskattas inte av mig, ej heller av sopåkarna. Nerpissade sopkärl stinker!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tom
3/23/14, 4:33 PM
#22

Intressant att jag blir kallad småsint för att jag inte uppskattar hundbajs… Tror jag lägger ner diskussionen.

Gronstedt
3/23/14, 4:47 PM
#23

TS klagade ju även på blöjor, och de fyller snabbt rejält mycket.

För övrigt spelar det väl ingen större roll VAD de slänger TS privata soptunna? Det är ju som att säga att det gör väl inte så mycket om grannen kommer in varje dag och sk*ter i min toalett, hen stannar bara några minuter och spolar alltid efter sig, så det vore ju småsint att klaga … Men det tror jag ingen skulle bli kallad småsint om man protesterade mot.

Upp till toppen
Annons: