Annons:
Etikettövrigt
Läst 4010 ggr
Anonym
Anonym
8/10/13, 12:00 PM

Efter polisanmälan

ja vad händer då?
Är en person som blev arg på mig, trots att person G, som vi kan kalla hen för hade alla fakta.

G och jag gjorde en affär via en köp/sälj-sida.
Jag var säljare och G köpare.
G satte in pengarna på mitt konto och jag skickade varan som lovat.
Dagen efter började G hota mig, för att varan inte kommit.
Förklarade för G att det var ekonomibrev och att det var då tre dagars leveranstid via posten.
Andra dagen, gör G ett utfall och hänger ut mig i en helt annan köp/sälj-grupp med namn och ort. Och säger att hen har polisanmält mig, för bedrägeri och att jag då har blivit galen och börjat hota hen via privata meddelande.
De som driver den köp/sälj sidan går in och plockar bort tråden där G hänger ut mig.
Dagen efter( tredje dagen efter att jag skickat) Skriver G ett nytt meddelande till mig. Då har hen fått paketet, som jag skickat, MEN det var inte samma vara som hen hade köpt som jag har "panikskickat" till hen.

Nu till frågan. Vad händer efter att hen polisanmält mig?

All konversation jag haft med G och tråden där G hängde ut mig är sparat

Annons:
[dynamitella]
8/10/13, 12:03 PM
#1

Det fanns inget att polisanmäla vid den tidpunkten. Det är med största sannolikhet bluff i ren ilska.

Däremot undrar man ju om G hade lite rätt. Tror ju knappast att någon är så fruktansvärt instabil att hen går loss utan anledning. Det måste ju gå att bevisa det hela genom mail eller meddelande som förklarar vad varan skulle föreställa, samt när det skickades och togs emot.

Det är inte hjärnkirurgi :)

Anonym
Anonym
8/10/13, 12:14 PM
#2

G påstår i mail till de som driver den sajten att jag har erkänt att jag INTE skickat varan.
Och hursomhellst, så är det G som blivit utslängd från dessa sajter och inte jag.
OM jag nu vore en bedragare, då skulle jag väl ha åkt ut fortare än kvickt??
G har förklarat i privata meddelande till mig att hen blivit lurad förut.
Jag har däremot all dokumentation på vad som hänt och när jag skickade varan.
Det jobbiga för mig nu är ju att flera hann se tråden där hen hängde ut mig med namn och ort och nu ringer och frågar mig om det är sant att jag lurar folk på nätet på pengar. Och dessa samtal kommer från mina närstående.
Ska jag göra en motanmälan på G för hot och förtal??
Har hört från andra på den sajten att de haft hetsiga diskussioner med G om andra affärer.

[dynamitella]
8/10/13, 12:19 PM
#3

#2

Jag förstår. Men njä. Jag hade inte gjort ett skvatt. Det lär inte hända något med anmälan ändå, det finns viktigare dispyter att lösa än "någon idiot på nätet". 

Det vore bra om du pratar med alla dina närstående och förklarar läget. Hade jag läst det om dig hade jag också reagerat :) Men du anklagas inte för att vara djurplågare eller pedofil, så det bör dö ner väldigt snabbt (informationen är ju nedtagen). Att någon gnäller över en vara hit eller dit är inget allvarligt, och "förtalet och hotet" är inget att ta tag i.

Martin
8/10/13, 1:53 PM
#4

I korthet så när man har gjort en polisanmälan hamnar det hos en polisär förundersökningsledare (om ärendet inte är sådant att det skall ledas av en åklagare).

Han/hon fördelar ärendet till en utredare efter att ha skrivit direktiv om vad som skall göras i ärendet. Det kan också - om förundersökningsledaren av olika anledningar finner att anmälan inte skall utredas - läggas ner med lite olika nerläggningsgrunder.

Det som skall göras av utredaren (exempel på saker; samla in utdrag av mailkorrespondens, hålla förhör mm) görs sedan och i denna typen av ärenden är det inte speciellt prioriterat om det inte är en väldigt dyr vara, dvs att bedrägeriet rör stora summor.

När man vidtagit de utredningsåtgärder man skall så bestämmer förundersökningsledaren vad som skall hända. Antingen går man vidare med mer utredningsåtgärder, eller så anser man att det är klart att antingen läggas ner eller sättas ihop till ett förundersökningsprotokoll och skickas till åklagare som sedan väcker åtal.

Sedan avgörs ärendet i en domstol.

Huruvida du skall göra en motanmälan kan bara du själv avgöra. Men visst kan du göra det om du anser att du är förtalad eller hotad.

Sen så skriver du att du har "panikskickat" fel vara. Vet inte riktigt varför du "panikskickat" men har ni avtalat om köp av en en viss vara och du har erhållit pengar för den, samt skickat något annat så har du ju begått ett avtalsbrott som skulle kunna bedömas som bedrägeri.

mvh Martin

Anonym
Anonym
8/10/13, 2:05 PM
#5

"panikskickat" är G;s uttryck, eftersom hen tycker att varan jag skickade inte är den hen sett på bilden och som vi pratat om i vår meddelandekonversation. Och eftersom varan dök upp först dagen efter G hade hängt ut mig, så menar G på att det är något jag "panikskickat" till hen för att tysta hen.
G ska också skicka tillbaka varan till mig, då den inte är vad hen förväntade sig. Trots att G i vår meddelandekonversation flera gånger sagt att varan är jättefin.
Jag vet att jag har rent mjöl i påsen och har fullföljt vårt avtal.
Jag är arg på G;s agerande, men inser samtidigt att G antagligen har ett väldigt trist liv eller andra problem som kan ställa till det för hen i kontakten med andra människor, så jag  tycker synd om hen.
Därför tvekar jag om i fall jag ska anmäla hen eller inte.
Hur får jag veta om G har polisanmält mig eller inte, för på ett sätt kändes det, som om hen bara var ute efter uppmärksamhet på köp/sälj sidan.

Martin
8/10/13, 2:22 PM
#6

#5 Det är inte säkert att du får reda på det. Är du misstänkt och de bestämmer sig för att gå vidare med anmälan kommer du att få reda på det (genom att det kommer att hållas förhör osv). Om inte så kommer du inte att få reda på det om inte G visar upp en kopia på anmälan (som målsägare får man ut en målsägarkopia av anmälan).

Då missförstod jag gällande panikskickat, har du skickat den vara ni har avtalat om och den är i det skick som kan förväntas utifrån vad ni har pratat om samt eventuella foton visar så kan jag inte se att det skulle vara något brott du har gjort.

mvh Martin

Annons:
Anonym
Anonym
8/10/13, 3:16 PM
#7

Var jag som uttryckte mig lite klumpigt där.
jag har allting sparat, både annonsen på varan och alla meddelanden mellan mig och G, samt konversationen mellan mig och dem på köp/sälj sidan där affären skedde, samt att dem på köp/säljsidan där G hängde ut mig har skickat mig en kopia på den tråden, som är bortplockad. Jag har deras stöd OM jag bestämmer mig för att göra en motanmälan.
Så jag avvaktar och ser vad som händer. OM polisen hör av sig så ska de få allt jag har på G.
Nu vet jag ju i alla fall vad som händer efter en polisanmälan skett, vilket jag var undrande över.
Så Tusen tack för förklaringarna🌺

Anonym
Anonym
8/12/13, 6:38 AM
#8

Nu kommer några frågor till i detta ärende. Som jag för min del ansåg avslutat. I och med att G betalat och jag skickat varan.
G är ju missnöjd med varan och ska nu skicka tillbaka den till mig. Vi hade inte avtalat om öppet köp.
Vad är mina skyldigheter/rättigheter då?
Om jag låter bli att hämta ut paketet, går det då i retur till G?
Fast numera har ju brevbärarna med sig stora försändelser ut på sina rundor och ringer på för att lämna över, så om jag tar emot paketet, vad ska jag göra med det då?
Hur länge ska jag behålla varan, ifall G nu skulle ångra sig och ändå vill ha den tillbaka?
Får jag lov att sälja varan igen efter någon viss tid?
Och om varan är i sämre skick när jag får tillbaka den, än den var när jag skickade den vad gäller då?
Ska jag betala tillbaka något till G? Summan för själva varan  eller summan för varan och portot?

[Moa-]
8/12/13, 9:14 AM
#9

Nej, enligt köplagen föreligger ingen bytesrätt/öppet köp, så sagt avtal/köp gäller. Däremot om personen i fråga hävdar att fel föreligger och att varan ej motsvarar det som utlovats och överenskommits så finns givetvis möjligheter att häva köpet.

Köplagen 16 § och 17 §, hanterar felaktigheter i köpet. Om fel föreligger så är det köplagen 31 - 40§§ som hanterar vad som händer, som huvudregel skall säljaren ha rätt att avhjälpa felet innan en hävning blir aktuellt. Anses varan felaktig så skall säljaren stå för samtliga kostnader gällande avhjälpning, omleverans eller hävning.

Anonym
Anonym
8/12/13, 9:35 AM
#10

Vad gör jag med varan, när den kommer i retur till mig?
För jag har en stark misstanke om att G saboterat varan.

[Moa-]
8/12/13, 10:05 AM
#11

Ja, vad vill du ha för svar på det?

Tänker du acceptera returen? Hur långt är du beredd och driva det? Hur långt är köparen beredd att driva ärendet?

Ha G medvetet saboterat varan så finns möjlighet att eventuellt göra en anmälan om bedrägeri, men varför skulle någon lägga tid och pengar på att köpa något, ha sönder det, betala för att skicka tillbaka den och där försöka kräva tillbaka sina egna pengar? Det låter allt annat än sannolikt i mina öron. 

Vad är värdet på den aktuella varan? Är det värt allt krångel?

Nu är vi däremot inne på köprätts ämnet och ej brott, (möjligen utöver bedrägeri) något som kan vara viktigt att tänka på, det skulle alltså bli ej privaträttslig prövning och ej ett polisärende. Frågan är absolut välkommen på sajten, men bra att veta är det är din egen juridiska bedömning som då får ha som grund om du vill driva ärendet vidare, det är inget polisen lägger sig i eller utreder. (Återigen frånsett ev. bedrägeri.)

Anonym
Anonym
8/12/13, 10:18 AM
#12

Som jag skrev i mitt första inlägg så har G polisanmält mig. Efter vad hen påstår.
Värdet på varan var 50 kronor. Varan var i fint skick när jag skickade den.
Nej jag har inte bett G returnera varan, det är något G själv skriver att hen ska göra. Och om hen nu gör det, har jag väl ingen skyldighet att ta emot den?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Moa-]
8/12/13, 7:33 PM
#14

Köparen kan returnera varan, och anses det vara fel i varan så får du då som säljare avhjälpa felet alternativt genomföra omleverans, annars har säljaren rätt att häva köpet och få full täckning för alla sina kostnader. Detta förutsatt att fel anses föreligga. 

Anses fel ej föreligga har köparen ej rätt att häva köpet om detta ej särskilt avtalats.

Anonym
Anonym
8/12/13, 7:42 PM
#15

Och vem är det som avgör om det är fel på varan?
Jag har bilder på hur varan såg ut innan jag skickade den. Hur gör jag om jag nu upptäcker att G saboterat varan innan hen skickat tillbaka den?
Som G har betett sig är det inte helt otänkbart att G förstört varan.

OM jag nu tar emot returen, ska jag då ha någon som vittne när jag packar upp paketet?
För att dokumentera hur varan ser ut, om G skickar tillbaka den tänker jag absolut göra.
Frågade dessutom G vad som var fel med försändelsen hen fått. Bad även att hen skulle skicka bild så jag fick se, men fick inga svar.
Var det orimligt av mig att be om bilder på vad som var fel?

Martin
8/12/13, 7:59 PM
#16

Om du anser att varan är vad ni har kommit överens om och du blir anmäld för bedrägeri så kommer man (om det ens blir något med en vara värd 50 kronor) att både förhöra köparen för att få dennes version, och sedan dig för att få din. Då kommer man säkert också att ta emot eventuell brevkorrespondens och bilder.

Är det som du säger så kommer utredningen att läggas ner eftersom att det då inte är ett brott som är begått.

Skulle det visa sig att du skickat en vara i väsentligt sämre skick eller något helt annat än ni kommit överens om skulle man i teorin kunna gå vidare.

Men återigen, ett bedrägeri värt 50 kr tror jag inte hamnar så högt upp på prion att man gör något med det från första början.

Jag tycker du skall sluta oroa dig. Får du tillbaka varan så gör vad du vill med den. Känns det olustligt att behålla den så kan du ju kasta den, och vill du inte kasta den så behåll den. Som Moa har sagt föreligger ingen rätt att häva köpet om ni inte avtalat om det så om köparen skickar tillbaka varan är det inte en del i en överenskommelse och därmed har du inga skyldigheter i hur du hanterar det hela.

mvh Martin

[Moa-]
8/12/13, 8:13 PM
#17

Det är ni gemensamt som avgör om det är fel, anser köparen att det är fel men inte du, då är det att vända sig till tingsrätt för avgörande, detta kostar dock långt mer än vad den aktuella varan är värd. 

Gällande bedrägeriutredningar så tror jag att det kommer att bedömas precis så som Martin skriver. Däremot håller jag inte med om ansvaret gällande varan, om du inte accepterar reklamationen och för över pengarna till köparen så äger vederbörande varan och du får ej utan tillstånd och att tydligt informera om detta slänga varan eller sälja den till någon annan.

Det mesta verkar vara fel gällande ert köp/sälj, ja, du borde ha rätt att avhjälpa felet på plats innan retur, men om du postar så antar jag att ni bor en bit ifrån varandra så det skulle ej vara ekonomiskt försvarbart för dig att åka dit för att kolla, därmed tror jag att ni får göra en egen bedömning.

Jag skulle snarare fundera över hur mycket det är värt att krångla för 50 kr…

Anonym
Anonym
8/12/13, 8:32 PM
#18

Nej, jag anser det hela avslutat, för min del. Skickar G tillbaka varan, så får hen stå för det.
Varan är ju inget jag behöver. Hade det varit så så hade jag inte sålt den.
Bara så jobbigt att inte veta vad G tänker hitta på.

Nu vet jag i alla fall vad som gäller så tackar återigen för all hjälp. Och hoppas att den här "farsen" tar slut snart.

[Moa-]
8/14/13, 8:25 PM
#19

Har du fått något paket, hört något mer eller har det runnit ut i sanden?

Anonym
Anonym
8/14/13, 9:44 PM
#20

Nej inte fått något i retur än. Hoppas att G kommit på bättre tankar. Har i alla fall bestämt mig för att INTE ta emot det om det kommer i retur. Då kan jag ju med gott samvete säga att varan inte finns här om G skulle börja bråka igen.
Av vad jag nu hört på flera köp/säljsajter är det fler som råkat illa ut när de gjort affärer med G.
Några av sajterna har en "Svart lista" för oseriösa köpare/säljare och G är med på flera listor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: