Annons:
Etikettövrigt
Läst 3892 ggr
Honestyisdead
2013-06-26 10:28

Radiotjänst

Finns det fall då någon har åkt dit för att inte betala radiotjänst trots dator innehav?

Annons:
[Moa-]
2013-06-26 10:32
#1

Ja, det kom ett flertal sådana domar denna vecka om jag minns rätt. Du är numera enligt praxis skyldig att betala avgiften till radiotjänsten även om du endast har en dator hemma, du behöver inte heller äga den, utan även en dator som arbetsgivaren står för skall du betala avgiften för.

Honestyisdead
2013-06-26 10:40
#2

#1 Ok. Och dom kan kolla upp det genom internetleverantören antar jag?

Verkar ju vara väldigt många som skiter i avgiften, trots att de egentligen ska betala den.

[Moa-]
2013-06-26 10:46
#3

De tar än så länge endast in uppgifter av TV-köp, ej av köp av datorer och dylikt, detta då det fordras att två komponenter sammanförs för att datorn skall anses avgiftspliktig.

19 domar från förvaltningsrätten var det som kom i måndags, dessa kan överklagas till kammarrätten.

Honestyisdead
2013-06-26 10:53
#4

Ok, tack för information.

[Moa-]
2013-06-26 11:12
#5

Ingen fara, hoppas att det var till någon hjälp! =)

Kalli
2013-06-26 14:43
#6

Fast att köpa en TV eller en dator eller betala för bredbanduppkoppling eller ett utökat Tv-utbud (kommer inte på vad man kallar det just nu) är väl inte samma sak som ett bevisat TV/datainnehav. Eller finns det domar som stödjer den teorin?

Annons:
[Moa-]
2013-06-26 14:58
#7

Kalli; ett köp av en TV/digitalbox skall enligt lag (reglering?) rapporteras av elektronikhandlaren till radiotjänst, därefter kontaktar radiotjänst den som nyligen köpt en TV-mottagare för att undersöka TV-innehavet.

Kalli
2013-06-26 15:08
#8

#7: Visst och självklart skulle det i framtiden kunna bli så att man när man tecknar ett internetabonnemang blir rapporterad till Radiotjänst som kontaktar personen ifråga vad jag menade är att tecknandet av abonnemanget i sig inte är ett bevis på datorinnehav precis som att köpa en TV?

[Moa-]
2013-06-26 15:13
#9

Kalli; i framtiden är det möjligt, men radiotjänst har gått ut med att det inte finns några planer på att kräva inrapportering av dator-/smartphoneköp i dagsläget.

Att köpa en TV är inget bevis på ett TV-innehav, men det är en indikator på att det skall studeras vidare. Ingen har påstått att detta i sig är ett bevis på tv-mottagarinnehav, men det är en indikator och uppgiften krävs in av radiotjänst.

Kalli
2013-06-26 16:22
#10

#9: Gick de inte ut med att datorer inte skulle lincensbeläggas för ett tag sen också. ;)

I övrigt har jag inte påstått att någon påstått någonting, det var bara en fundering angående bevisbörda även om bredbandsabonnemang i sig är en stark indikator på att det finns en dator.

[Moa-]
2013-06-26 16:43
#11

Kalli; det har jag inte hört något om, att de inte var avgiftspliktiga före löpande livesändningar infördes är en annan fråga.

Mrjag
2013-07-16 12:35
#12

Konstig lag det där. Har radiotjänst fått för mycket radiovåger genom skallen?

[VSK]
2013-07-16 15:05
#13

Radiotjänst kommer förlorar överklagningarna så det står härliga till 😃

Annons:
[Moa-]
2013-07-16 15:19
#14

VSK; vi får vänta och se, svårt att säga något säkert enligt mig, detta då lagen utgår från möjligheten att mottaga sändningarna vilket datorer med internetuppkoppling har.

Sedan att det är en konstig lag och avgift rent allmänt anser jag definitivt, men tolkningen är däremot svår att säga säkert hur den blir…

[VSK]
2013-07-16 16:36
#15

#14

Jag vet att radiotjänst kommer förlora 😂

[Moa-]
2013-07-16 17:09
#16

VSK; spännande att du kan veta detta, vad grundar du detta på?

[VSK]
2013-07-16 17:16
#17

#16

Jag grundar det på radiotjänsts uttalande om att alla som har dator måste betala licens.

[Moa-]
2013-07-16 17:24
#18

VSK; låter som en mycket märklig grund för ett dylikt uttalande, jag kan inte riktigt se vad du grundar ditt uttalande på. Hur det går lär vi få vänta och se, ja vi andra som inte är synska då… =P

[VSK]
2013-07-16 17:31
#19

😃

Man behöver inte vara synsk.. 

Det står svart på vitt felet radiotjänst gjort (i mitt förra inlägg).

[Moa-]
2013-07-16 17:35
#20

VSK; ser inga motiveringar till varför domen skulle upphävas presenterade av dig i denna tråd. Däremot ett misstänkt felcitat…

Annons:
[VSK]
2013-07-16 17:46
#21

Alla som har dator skall betala tv-licens… -väldigt mkt fel där 😉

[Moa-]
2013-07-16 17:52
#22

VSK; alla som har dator och internetuppkoppling är vad jag har hört… Vidare är inte detta en motivering till varför radiotjänst skulle förlora i rätten, utan är snarare en presentation av frågan som skall avgöras.

[VSK]
2013-07-16 19:40
#23

Vill du definiera ordet dator? 😉

[Moa-]
2013-07-16 19:47
#24

VSK; nej, du kan slå upp det i NE om du skulle råka känna dig osäker? Jag utgår ifrån att de flesta är relativt överens om vad en dator är.

[VSK]
2013-07-16 20:05
#25

då kommer du bli förvånad sen då 😉

[VSK]
2013-07-16 20:08
#26
[Moa-]
2013-07-16 20:09
#27

VSK; nej, det har jag svårt att tro, jag kan tänka mig att överklagan kan gå i bägge riktningarna, tycker inte alls är det är en solklar tolkning.

Däremot är både jag och många med med ganska trygga med vad som är en dator samt vad Radiotjänst nu avser med detta.

Annons:
[VSK]
2013-07-16 20:38
#28

spelar ingen roll om du känner dig trygg med vad en dator är.

tex så är en miniräknare en slags dator. finns hur många exempel som helst.

hade radiotjänst nyttjat ordet persondator så hade de aldrig fallit på eget grepp.

nu nämde de ordet dator. 

vi får se vad som händer och fötter helt enkelt. 😃

[Moa-]
2013-07-16 20:44
#29

VSK; du är ofta uppkopplad mot internet från din miniräknare? =P

Sedan prövar domstolen de aktuella fallen, de kommer inte fria en persondator baserat på att även en miniräknare skulle kunna teoretiskt räknas in, möjligen att ett förtydligande av detta skulle tas fram för framtida praxis. Detta skulle troligen ske i högsta förvaltningsdomstolen där jag tror att prövningstillstånd kommer att beviljas.

[VSK]
2013-07-17 05:11
#30

moa jag är på nätet varje dag med min miniräknare, diskmaskin, väderstation mm 😃

nä seriöst så ser jag oftast på tv via parabolen. känns ibland lite surt att betala licens då man knappt nyttjar svt eller sr då canal digital med stort paket + film kostar som det kostar.

numera så kan man även kolla på streamat från canal digitals utbud, så jag antar mina persondatorer kommer få jobba lite mera 🙂

undras hur man skall tolka de kylskåp med inbyggd mini-pc som kopplar upp sig på internet (om sådant finns) 🤔 😂

[Moa-]
2013-07-17 07:49
#31

Kylskåp som kan maila inköpslista finns väl om jag minns rätt… =P

[VSK]
2013-07-17 09:11
#32

jepp

[VSK]
2013-07-17 09:12
#33

jag menade om kylskåpet har tillgång till internet.

[Moa-]
2013-07-17 09:24
#34

VSK; däremot saknar kylskåp en tekniska möjligheten att se på streamad TV, på samma sätt som din miniräknare.

Kan kylskåp maila så lär den ha internetuppkoppling…

Annons:
[VSK]
2013-07-17 09:51
#35

njae… kan den maila tekniskt sett så behöver den ju inte va uppkopplad.

än en gång. radiotjänst har nyttjat ordet dator. -därför kommer de förlora överklagan (om allt går rätt till).

men vi kan ta min pc som exempel. -jag kan inte se streamad sändning från svt "out of the box"… det går inte. -måste installera mjukvara för det.

lika så min SGS4. jag kan ej se streamad sändning utan att installera mjukvara. 

även om jag har 100 Mbit/s så kan jag inte ta del av utbudet utan att installera mjukvara. -tänk om jag inte har behörighet att installera program på min dator? 🤔

-läste om nån stackars människa som satt med 56k nånstans ute på landet. denne personen har 56k enbart för sina mail. denne kan knappast se streamat material men lik förbannat så får hen betala för den tjänsten.

[Moa-]
2013-07-17 10:02
#36

VSK; det domstolen prövar är de fall som tagits till domstolen, inte vilka ord de använder generellt. Din dator har inga hinder att installera mjukvaran, därför ser jag inga hinder till att den skall vara avgiftspliktig, det är den teoretiska möjligheten som avgör.

[VSK]
2013-07-17 10:15
#37

man kan inte skapa en ny lag på så lösa grunder som ordet dator. vet man inte vad en dator är så skall man nog inte befatta sig med så viktiga saker.

ALLA som har DATOR skall betala licens säger lagen.

Jo tyvärr så kan jag ej installera den mjukvara som behövs. har strikta regler i brandväggen (proxied-http). så hur kan du då säga att jag inte har nå hinder att installera? (du är välkommen hit å prova du med)

när vi tecknade avtal med våran isp så stod det klart och tydligt att vi är ansvariga för all trafik från våran dynamiska ip. vilket gör att om nåt händer så kan man få trubbel.

vem tusan vill självmant installera en mjukvara som är som ett såll med säkerhetsbuggar? (säg inte att du använder adobe reader?)

känns väldigt konstigt att radiotjänst tvingar en att installera mjukvara som är vida känt som säkerhetsrisk. -fast det så klart. de har ju "datateknikerna" på radiotjänst ingen aning om antar jag. de vet ju inte ens skillnad på en dator och en persondator.

hade vi inte parabol så hade jag garanterat inte betalat en krona för licensen gällandes den nya lagen. (ingen parabol, ingen tv behövs).

😃

[Moa-]
2013-07-17 11:13
#38

VSK; det är ingen ny lag utan den tidigare som anses teknikneutral.

Radiotjänst och förvaltningsrätten har vidare tolkat denna lag som att de med (person-)datorer och internetuppkoppling är betalningsskyldiga. (Likaså gäller för bland annat smartphones.)

Du kan välja att stänga av brandväggen, nyttja en alternativ brandvägg eller dylikt, detta är något du själv valt att begränsa. Skulle jag koda en spärr mot SVT till min TV eller digitalbox så skulle inte detta hindra mitt betalningsansvar.

Jag vidhåller att jag anser att avgiften som sådan skall tas bort i sin helhet och ersättas av en skatt om vi tvunget skall ha kvar SVT. SVT hade varit bra om de utfört sitt uppdrag vilket jag idag anser att de brister i.

[VSK]
2013-07-17 12:14
#39

moa, som sagt så får vi se vart det hela leder till… 😉

Freke
2013-07-29 11:25
#40

VSK ditt resonemang med att propsa på att pga du inte har programvara för att se streamat på din PC? Har du en webläsare? kan du se streamat eller?

Att likställa ditt resonemang just på att det krävs programvara därför omöjligt för Radiotjänsten att kunna gå vidare är som att säg att om jag har ett vapen så behöver jag ingen licens eftersom jag inte har ammunitionen till vapnet där av behöver jag ingen licens för vapnet?

Tyvärr så kommer troligen en omformulering av radiotjänsten där dom troligen kommer att skriva "all form av anordning som kan återge bild och ljud med möjlighet till uppkoppling gentemot internet eller mottagning av utsändning av annan" då det merpart hamnar i teknialiteter och ordvrängeri hur dom ska formulera det…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[VSK]
2013-07-29 12:01
#41

#40

Nä jag kan ej se streamat utan att installera buggig hackvänlig mjukvara i mina datorer.

Dock så kan jag ju se gratis filmer på nätet via dekodern (canal digital) då det ingår i vårt utbud. 

Som Inkanyezi säger så är ju SVT inte rundsändning utan det är faktiskt on demand.

Svt sänder inte ett enda paket utan request från tittare (streaming).

Klart det kommer komma omformulering då de kommer torska överklagan.

Annons:
Freke
2013-07-30 12:25
#42

Att du har en säkrare prg-vara? Vad har det med saken att göra?
Har du inte möjligheten att göra det?? 

Så då faller ju din logik? För möjligheten finns, vare sig du vill, kan eller inte, så har datorn möjligheten till att ta emot streamat? Eller??

Det är ju därav dom vill att datorer och telefoner ska falla under radiotjänstens taxa..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[VSK]
2013-07-30 12:51
#43

#42

Nä min logik faller absolut inte.

Vänta och se vad som kommer att ske 😎

Freke
2013-07-31 11:52
#44

VSK: Dxu kanske bör läsa på vad och varför det finns en radio och tv licens, kan jag tycka eftersom du verkar inte förstå vad och varför.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-198941-om-finansiering-_sfs-1989-41/

Allt hamnar i samma fack som folkomröstningarna som varit i Sverige..

Hur många har det blivit som utfallet efter omröstningen gett?
Eller kanske vända på det hur många gick emot utfallet? Då kanske du förstår det bättre?

av de 6st som varit hur många blev som utfallet? Även om nu en omröstning endast är rådgivande..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[VSK]
2013-07-31 12:20
#45

#44

Du verkar förstå fel.

[Mustangcab]
2013-08-03 11:52
#46

# 44 Mig veterligt  en, den om euron. Även om man sagt att man ska följa den om kärnkraften. Och så den om EU då det faktiskt blev ett ja och Sverige gick med.

Upp till toppen
Annons: