Annons:
Etikettlagar
Läst 3719 ggr
pernillaa
6/13/13, 2:31 PM

Vägar

Någon som vet hur hög en trottoarkant får vara som max inom tätbebyggt område med 30 km/h respektive 50 km/h?
Det är alltså kantstenar som är kantiga, inte rundade.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Moa-]
6/13/13, 3:52 PM
#1

Jag törs inte svara säkert, men tror att det är upp till kommunen att besluta om. 

Vid avfasning/övergångar rekommenderar Vägverket i Skåne en kant på 6 cm, detta för att undvika en hög kant, men även underlätta för synskadade och tekniska omständigheter. Södertälje kommun rekommenderar 5 cm hög kant. Det verkar med andra ord inte vara fullt samstämmigt, men detta är alltså vid passager. Bägge föreskrivarna rekommenderar en passage med total avfasning (utan kant) för rullstolsburna.  

Förhoppningsvis har någon annan ett bättre svar…

pernillaa
6/13/13, 9:45 PM
#2

Tack. Jag tänkte inte just där det är tänkt att man ska kunna ta sig upp utan också andra ställen. Alltså hela trottoaren.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
6/13/13, 9:49 PM
#3

Jag kan inte hitta några direkta uppgifter och vet inte om det finns några, utan tror som sagt att detta beslutas lokalt, men hoppas att någon annan som säkert vet svarar. =)

Annars kan du ringa kommunen om du har klagomål och frågor?

pernillaa
6/14/13, 9:27 AM
#4

Tack, jag ska göra det.

Ha en bra dag! // Pernilla

Martin
6/14/13, 10:37 AM
#5

Det finns säkert en gräns eller ett regelverk för det, för man skall ju rimligen t.ex. kunna öppna en bildörr eller bussarnas dörrar skall också kunna öppnas (en del öppnas innåt och en del utåt). Jag vet inte vad standard frigång på bilar och bussar är (om det ens finns sådana) men som sagt, det finns säkert riktlinjer och regler, däremot tror jag inte att det finns lagstadgat någonstans att det max får vara en viss höjd.

Som Moa sade så skulle jag nog vänt mig till aktuell kommun/gatukontor.

mvh Martin

[Moa-]
6/14/13, 11:13 AM
#6

Det jag sett när jag nu googlat runt och hittat riktlinjer är att hålla trottoarer och gångvägar så raka som möjligt utan kraftig lutning åt något håll, detta dock främst för att underlätta för funktionshindrade. Detta skulle i min värld kunna bidra till att höga kanter är fullt acceptabelt i gengäld mot att gångvägen blir rakare. Gående skall ej passera gator där det ej är övergångsställen så tror ej att det anpassats efter detta på något sätt.  

Som sagt, enklast är nog att fråga någon som vet. =)

Annons:
pernillaa
6/14/13, 10:41 PM
#7

Jag får kolla med kommunen.

Att jag undrar är för att de byggt om vägen som går genom vårt lilla samhälle så det ska bli fler parkeringsplatser. Det är hyfsat höga kanter som är totalt fyrkantiga. Det är ofta gamlingar och andra handikappade med rullator som liksom blivit fast på vägen för att det inte finns någonstans att gå upp. Det är knappt några övergångsställen där alls. Och avfasningarna som finns som inte är mitt i samhället är inte minsta lilla mitt emot varandra.
Råkade göra en för snäv sväng i en korsning så ena däcket kom upp mot kanten. Det tog tvärstopp och hela bakarslet på bilen studsade åt sidan.
Jag är väl rädd att det inte ska finnas någonstans att väja om det t.ex. springer ut ett barn på vägen.- För vägen är jättesmal och parkeringsfickor precis vid vägen så när det står bilar parkerade törs man nästan inte köra 2 bilar på en gång för det finns typ ingen säkerhetsmarginal. Visst, det är 30 mitt i samhället men vägen är helt enkelt i smalaste laget med för höga kanter. Jag får panik när jag kör längs den där vägen för jag känner mig helt fångad där.
Dessutom kör det bussar där också och andra större fordon.

Visserligen ska trottoaren skydda gångtrafikanterna men det är nog ändå i högsta laget. I alla fall när den är sådär totalt kantig. På vissa ställen lutar ändå trottoaren utåt mot vägen och den själva lodräta kanten på trottoaren lutar ut mot vägen om ni förstår hur jag menar.

Ha en bra dag! // Pernilla

Martin
6/15/13, 12:44 AM
#8

Jag förstår hur du menar men köper inte riktigt hela resonemanget, det är inte tänkt att man skall väja upp på trottoarer om man nu måste väja så av den anledningen kan jag tycka att det kvittar hur hög kanten är. Värre är det då om det är ett samhälle utan eller med mycket få övergångsställen och handikappade eller rörelsehindrade inte kommer över.

Jag tror som sagt att kommunen är rätt väg att gå.

Och, att anpassa hastigheten efter situationen fram tills dess att du finner vägen bättre säkerhetsmässigt (och även då, såklart som alltid, anpassa hastigheten efter situationen).

mvh Martin

[Moa-]
6/15/13, 11:14 AM
#9

Jag sekunderar Martins senaste inlägg fullt ut.

Trottoarer är inte till för att kunna köra upp på, det vore bokstavligen livsfarligt, och du skall ej köra in i dem, tänkt om den varit lägre och du istället kommit upp på trottoaren och kört på någon gående? Stora bilar/bussar brukar som regel gå utmärkt och möta och dessa brukar vara vana förare och hålla åt sig. Däremot precis som Martin skriver bör det finnas passage möjligheter även för äldre och funktionshindrade.

pernillaa
6/17/13, 11:25 AM
#10

Ja kanske tänker jag fel där, jag vet inte.

Alltså är det tänkt att man BARA ska gå över vid speciella övergångsställen?
För riktiga övergångsställen och inte bara avfasningar finns det bara 2(kanske 3, är osäker) av under hela 30sträckan som går genom centrum.

Igår var jag dock ute och cyklade för första gången längs den här vägen med min son bak på och tyckte heller inte att det var någon höjdare. Man ska ju inte cykla på trottoaren, men är det tänkt att man som cyklist ska köra mitt i körbanan? Alltså jag menar inte mitt på hela vägen men, ja ni kanske förstår…
Det är ju omöjligt att hålla samma hastighet som bilarna om man inte cyklar som en sport, så man känner sig ju hyfsat utsatt som cyklist när det ligger bilar bakom en och otåligt vill köra om. Jag vill ju hålla ut mot kanten men törs inte det av rädsla att slå i kanten och tippa för det finns inte en chans att ta sig över den där kanten. Skulle jag vingla till och slå i kanten så kommer jag definitivt att tippa. Det är som en vägg, haha! ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
6/17/13, 11:33 AM
#11

Sen skulle jag aldrig våga låta min 6åring cykla på vägen!
Med honom cyklar jag alltid på trottoaren för barn har ingen större koll på trafiken runt omkring och har lättare att hålla sig "på sin sida" när det är en trottoarkant som han inte får passera om han kör på trottoaren istället. För fort är det gjort att han är ut på fel sida av vägen. Man är ju som sagt helt oskyddad på en cykel.

Kanske överreagerar jag men även där känns det lite läskigt att om min son skulle råka cykla av trottoaren och hamna på vägen så tar han sig verkligen inte upp.
Är det ingen annan som tycker det är fel att barn ska cykla på vägen bland bilarna med enbart en hjälm som skydd?
Där är man ju nästan lika oskyddad som en gångtrafikant.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
6/17/13, 11:35 AM
#12

Man får ju cykla på cykelvägar men sånna har inte vi här mitt i samhället längs just den här vägen som jag talar om.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
6/17/13, 11:39 AM
#13

Grundtanken är att du skall gå över vägen vid övergångsställen i tätbebyggda områden, ja.

Cyklister skall cykla på cykelbana eller körbana (när cykelbana ej finns). Att cykla på trottoarer resulterar i böter. Däremot skall du hålla till höger när du cyklar, åker moped eller MC. Om du ej är trygg på att cykla rakt så bör du ej cykla på trafikerade vägar, att cykla mitt i vägen är ej acceptabelt då du hindrar trafiken och riskerar både din och andras säkerhet.

Annons:
pernillaa
6/17/13, 12:48 PM
#14

Tydliga svar på den saken.

Ja bara att sluta cykla här då antar jag.
Själv tycker jag att det är ologiskt att cykla på vägen då man är så utsatt.
Moped är självklart att den ska vara på vägen men då är det också någonting med motor.
Vet ju att cykeln räknas som ett fordon men vad gäller då med en vanlig sparkcykel som alla ungar har? Eller en skateboard?
Det är väl ca 1 av 30 personer på cykel som faktiskt håller sig på vägen där vi bor. Vet inte hur det är i andra orter dock.

Visst, cykeln kan ju skada en gångtrafikant, men det är större risk att man skadas som cyklist på en väg med bilar och en sån olycka skulle definitivt orsaka större skada än om man som cyklist cyklar på en gångtrafikant.
Min egen åsikt är att den här regeln om att cyklister ska cykla på vägen är dumheter.

Tycker istället man skulle införa en regel där man får cykla på gångväg så länge man håller gångfart. Cyklar man snabbare än så då ska man vara på vägen.
Det är mer logiskt i mina öron.
Jag skulle ju givetvis inte vilja se en sån där proffs-cyklist komma i 60 på en gångväg.
Cyklar jag snabbt i en nedförsbacke t.ex så cyklar jag på vägen.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
6/17/13, 12:53 PM
#15

Jag har stora svårigheter att gå på grund av dålig balans och hastiga rörelser runtomkring. Det är väldigt obehagligt att bli omcyklad på en trottoar där man tror att det bara ska finnas gående.

Att barn så unga som 6 år inte ska cykla i trafiken även om en vuxen är med tycker jag är en självklarhet.

Själv har jag cyklat och kört moped i hela mitt vuxna liv och alltid varit väldigt noga med att "köra" bara där det är tillåtet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
6/17/13, 1:12 PM
#16

pernillaa; ja, man kan inte alltid sockerkoda allt, ibland måste man helt enkelt kunna ha olika åsikter i en fråga.

Hur skall du rent praktiskt kunna efterleva att du endast får cykla i gångsfart? Vidare har jag nog aldrig sett någon förutom små barn som cyklar i det tempot, personligen skulle jag nog ramla om jag inte fick cykla snabbare, syftet med att cykla är ju just att komma fram snabbare.  

Cykel är ett fordon som går fort, snabbare än gångstakt varför det räknas som fordon, även hästar är att beakta som fordon och hör hemma på vägar. 

Hur skall du logiskt kunna cykla snabbt på vägen i en nedförsbacke utan att cykla in i kanten eller en bil om du ej klarar det på en slät rak väg i en mer begränsad hastighet? Den logiken går inte ihop för mig.

Cyklar kommer som regel fort och kan skrämma folk på trottoarer och skall även hålla sig till högersida, hur skall detta fungera med gångtrafikanter och trottoarer där det är att hålla sig till vänster som gäller?

Martin
6/17/13, 2:23 PM
#17

Under förra året lanserades ett förslag om att barn upp till 8 år skall få cykla på trottoarer, jag vet att förslaget både mottogs positivt och fick en del kritik och kan det inte heller i detalj. Och jag vet inte hur det har gått med det.

Jag skulle inte låta en 6-åring cykla på en väg trafikerad av bilar. Det brukar väl pratas om 10-12 års åldern, att man då är så pass mogen att man kan cykla på sådana vägar. Moped klass I skall köras på samma vägar som bilar och får inte köras på cykelbanor, medan moped klass II likställs med cyklar och skall framföras på cykelbanor.

Trehjuliga cyklar (för barn) räknas som lekfordon och inte cyklar, dessa får alltså framföras på en cykelbana.

Precis som att cyklisten är oskyddad trafikant på vanliga vägar så är fotgängare oskyddade på trottoarer, och det är den enkla anledningen till att fotgängare och cyklister oftast inte är på samma ställe. Det finns ju dock påbjuden gång- och cykelbana utan streck mellan och då delar cyklister och fotgängare samma plats/utrymme. Det är då rekommenderat att fotgängare precis som i trafiken håller till vänster för att få ögonkontakt med cyklister som rekommenderas att precis som i övrig trafik hålla till höger.

Gällande sparkcyklar så var det en bra fråga… lagen (om vägtrafikdefinitioner 2001:559)  skrevs om 2010 så att även eldrivna cyklar, segways mm kan få framföras i trafiken förutsatt att de når vissa tekniska speficikationer. I samma veva fick cykeln en utökad definition. Det är nog lite upp till vad för typ av sparkcykel det är om det räknas som lekfordon eller cykel. Räknas den som lekfordon får den framföras på trottoar men inte om den räknas som cykel.

mvh Martin

pernillaa
6/17/13, 8:34 PM
#18

#16

Ja det är en bra poäng där med hur man ska efterleva att bara cykla i gångfart. Det vet jag inte. Och nej det har du rätt i att man nog inte kan cykla i gångfart.
Är som vanligt allt för optimistisk och talar innan jag tänker.

_"Hur skall du logiskt kunna cykla snabbt på vägen i en nedförsbacke utan att cykla in i kanten eller en bil om du ej klarar det på en slät rak väg i en mer begränsad hastighet? Den logiken går inte ihop för mig."
_
Ja du påtalade nyss själv att det är svårt att cykla i gångfart. När det går snabbt är det lättare att hålla en rak kurs och cyklar du t.ex. i en uppförsbacke som jag gjorde med min lilla son bakpå så måste du ta i när du trampar och ofta måste man t.o.m. ställa sig upp och det blir lätt att man gungar från sida till sida för att trampa. Det var det jag menade.
I en nedförsbacke behöver man ofta inte ens trampa utan rullar bara raka vägen ner.

"Cyklar kommer som regel fort och kan skrämma folk på trottoarer och skall även hålla sig till högersida, hur skall detta fungera med gångtrafikanter och trottoarer där det är att hålla sig till vänster som gäller?

"

Men det vore väl ett större problem om både gångtrafikanter och cyklister skulle hålla till höger?

Har inte tid just nu att skriva något mer. Har 2 grabbar här som behöver min uppmärksamhet.

Ha en bra dag! // Pernilla

[ludden]
7/2/13, 7:58 PM
#19

Jobbar inom anläggning och har nog aldrig stött på någon som klagat på för höga kantstenar där det inte finns någon övergångsställe. Anledningen till höga kantstenar är ju att bilar inte skall köra upp på gångvägar.

pernillaa
7/7/13, 8:27 AM
#20

Ja jag är långt ifrån ensam om att tycka att kanstenarna är för höga här. Vägen är smal och det är många som är rädda att råka komma upp med däcket mot kanten då det är väldigt snävt i korsningarna.
Det är inte bara kanstenarna i sig som gör det utan hela arbetet med att göra om vägen och trottoaren är märkligt och de har gjort det onödigt grötigt. De har placerat de nya parkeringsfickorna på ställen där trottoaren är smal och på andra ställen är trottoaren hur bred som helst. Det finns betydligt bättre ställen att ha de här parkeringsplatserna på.
Som sagt, när det blir så att det dagligen går omkring gamlingar och förståndshandikappade människor med rullatorer på vägen för att de inte har någonstans att ta sig upp, då är det för högt och dåligt planerat.
Det finns en stopplickt i anslutning till den här huvudleden också där de placerat stopplinjen så man inte ser något innan man kör ut på vägen. Det är extremt få som stannar vid linjen och de som gör det måste stanna igen innan de kör ut på vägen.
Det är som sagt inte bara en sak med det hela.
Sen vad gäller mina åsikter om cyklister, det kan vi ju bränna. Jag tänkte mig inte för.

Jag ber om ursäkt om jag är otydlig men jag har barn som springer omkring här och jag skriver i omgångar så det kan nog bli rätt osammanhängande och otydligt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Maria
7/7/13, 8:29 AM
#21

Man måste väl ha planerat in övergångsställen eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
7/8/13, 7:36 PM
#22

Har du pratat något med kommunen?

pernillaa
8/11/13, 11:42 AM
#23

Oj vad fort tiden går. Var länge sen jag var in på iFokus nu.

Nej jag har släppt det här för jag jagade nog upp mig i onödan men det är dock ett problem som många har reagerat över. De har inte alls tänkt igenom det här.
Orkar inte tjorva om det här. Har för många egna problem ändå.

Nä de är dåliga här i kommunen på att prioritera vad som behöver göras. De har nyss lagt ny asfalt på en väg som inte alls på något sätt behövde något underhåll medan gång- och cykelbanan till skolan som är väldigt tungt trafikerad inte går att cykla på nästan för det ser ut som om vi haft jordbävning och marken spruckit och det blivit stora kullar överallt. Alltså kör jag med barnvagnen på vissa ställen tippar den för att det är så ojämnt.
Vår vårdcentral är också listad som länets sämsta. Det är väldigt mycket som inte fungerar här helt enkelt.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
8/11/13, 7:19 PM
#24

pernillaa; det kan absolut vara så att kommunen felprioriterar, vad som bör prioriterar varieras ju med vem som tillfrågas… Vårdcentalen tillhör dock landstinger och ligger bortom kommunens kontroll.

Upp till toppen
Annons: