Annons:
Etikettövrigt
Läst 2085 ggr
pernillaa
2013-05-11 13:26

Banalt, jag vet

Haha, har den mest banala fråga här. 🤔
Har nog troligast inte med brott i sig att göra men ändå "rätt och fel" om man säger så.

Får man ställa upp en egen grillring(och då menar jag ingen liten vedkorg bara) på sin bakgård när man bor nästan mitt i ett samhälle eller stör man grannar då?

Jag bor i villa i ett litet samhälle, inte mitt i precis bland alla affärer men det är ändå väldigt tätt med hus här. Det är på väg ut ur den centrala delen om man säger så, sen kommer man ut på landsvägen
Jag ser t.ex. fritidscentrum härifrån. har ca 10 minuters gångväg till affärerna, ser skolan och simhallen härifrån också så det är ju ändå centralt.

Som sagt, banal fråga men vet som inte var jag ska ställa den.
Det kanske är ett helt självklart svar egentligen som alla andra vet men jag har aldrig tänkt på det.

Villa ute i buschen vet jag ju är okej men när det är så centralt ändå och så tätt mellan husen….

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Honestyisdead
2013-05-11 13:30
#1

Bor du i villa och gar trädgård får du grilla i din trädgård såvitt jag vet.

pernillaa
2013-05-11 13:35
#2

Ja det är en väl avgränsad bakgård med buskar i utkanten av vår gräsmatta som visar tydligt var tomtgränsen går. Det är ju inget radhus men som sagt ändå hus åt alla håll, dock med gott avstånd ändå. Det är ju inte vägg i vägg precis.

Ha en bra dag! // Pernilla

Honestyisdead
2013-05-11 13:39
#3

Mina föräldrar bor i villa område med hus åt tre vädrrstreck som grannar och där grillar alla i sina trädgårdar.

pernillaa
2013-05-11 13:42
#4

Ja det låter ju bra. Tack för svaret.
Undrad om det kan vara olika för olika kommuner?
Eller om det är allmänna riktlinjer från brandskyddet eller vad det heter?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
2013-05-11 14:42
#5

Är det en permanent grill du talar om alltså?

Det borde vara okej, så länge det inte är något som fordrar bygglov eller förstör stadsplanen. Vissa saker beslutar kommunen själv om genom olika föreskrifter, så som var det är tillåtet att hålla höns som exempel.

Räddningstjänsten kan säkert ge råd kring hur det hela kan utformas på ett tryggt sätt.

Är det däremot något som liknas vid en vanlig grill så ser jag inga som helst problem.

Martin
2013-05-11 20:41
#6

Lokala ordningsstadgor förekommer och kan innehålla lite olika saker. Det är helt enkelt ett tillägg till nationella lagar och förordningar.

I Malmö kommun (kanske fler) är det t.ex. inte tillåtet för villaägare att elda hur som helst i öppen kamin inomhus, utan det är endast "trivseleldning" som är tillåten. Man kan alltså inte i en villa i Malmö använda kaminen som uppvärmningskälla (och det är ju å andra sidan i regel inte kaminens ändamål heller).

I Sotenäs kommun får man trots bestämmelserna i allemansrätten t.ex. inte campa på allmän mark. (Källa)

Så det kan finnas lokala regler även där du bor. Jag vet inte riktigt vad du menar med grillring, så svårt att svara på din fråga. Men som de andra har sagt är det en "vanlig" grill är det högst troligt inget problem. Är det att bygga en permanent grill är det högst troligt heller inget problem, sålänge man har koll på vad man får lov att bygga utan att det behövs bygglov.

Är det en grill på marken så får man tänka på att även om den ligger på en trädgård, så om Räddningstjänsten utfärdar eldningsförbud gäller det grillning på mark även på privat tomtmark. Generellt när räddningstjänsten har utfärdat eldningsförbud får man bara grilla på grillar (fasta eller rörliga) inkl engångsgrillar sålänge de inte står direkt på marken. Är grillplatsen på marken t.ex. murad, grävd eller på annat sätt avskärmad är det ok att ha öppen eld i den även vid eldningsförbud.

mvh Martin

Annons:
pernillaa
2013-05-11 22:20
#7

Tack för svaret.

Det här är en grillring men jag har tänkt mura/gjuta vad det nu heter med typ kullerstenar.

http://www.lapplandsallservice.se/images%5CGillesnoulle_ring.jpg

Ha en bra dag! // Pernilla

Martin
2013-05-12 14:52
#8

Det skall inte vara några problem såvitt jag kan se, med reservation att du kan behöva bygglov (är inte helt säker på reglerna) dels beroende på hur hög du gör de och dels hur nära tomtgränsen du sätter den.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: