Annons:
Etikettlagar
Läst 3720 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
4/10/13, 9:13 PM

Rättigheter

Hej,

Ej säker på att jag ställer frågan i rätt forum men chansar. Var kan jag finna ut vilka rättigheter en Bostadsrättsförening har för att neka en hyresgäst av lokal att överlåta sitt kontrakt för att tjäna pengar? Personen har själv aldrig betalt för hyreskontraktet. Föreningenhar en förvaltare men jag önskar på egen hand också sätta mig in i regelverket och har googlat runt men inte funnit någon bra sida och vet av erfarenhet av andra ifokus-sidor att här finns mycket kunskap och hjälp att få.

// Camilla

Annons:
[Moa-]
4/10/13, 9:43 PM
#1

Hej!

En bostadsrättsförening har som regel delägare snarare än hyresgäster, hur ser det ut i detta fall? En bostadsrättsinnehavare kan i vissa fall hyra ut i andra hand och då bor/nyttjar en hyresgäst i lägenheten. 

Så frågan är egentligen vilka juridiska förhållanden som föreligger.

De lagar som kan bli aktuella i de olika fallen än:

Bostadsrättslag (1991:614) 

Bostadsrättsförordning (1991:630) 

12 kap Jordabalken ("Hyreslagen")

Här finns en ordförklaring med definitioner som hjälp om det blir rörigt vad som är vad och gäller när.

Väldigt generella länkar ovan om du vill läsa på själv inom området, har du mer specifika frågor du undrar över får du gärna specificera dem. =)

Martin
4/10/13, 11:02 PM
#2

Det är väl ett bra tips att även titta igenom förenings stadgar och vad som står i kontraktet för aktuell lägenhet, utöver ovanstående lagar.

mvh Martin

[Moa-]
4/10/13, 11:11 PM
#3

Absolut, helt rätt påpekat! =)

[Daisy-Moa-Elsa]
4/11/13, 9:39 AM
#4

Hej  #1 och #2. Det handlar inte om en bostadsrätt och bostadsrättsinnehavare som vill hyra ut utan en lokal i föreningen som hyrs av ett privat företag för att ha sitt kontor i. Så det företaget har ett helt vanligt hyreskontrakt med föreningen och föreningen äger lokalen. Det finns ett normalt hyreskontrakt upprättat. I hyreskontrakt avhandlas ju aldrig att man får sälja sitt hyreskontrakt vidare.

Som jag förstått är det vanligt att man säljer överlåtelser av lokaler mellan företag men tycker det är ytterst konstigt att sådant är okej när man som privat företag inte köpt kontraktet det utan bara hyr. Förstår heller inte varför lagen tillåter att företag säljer hyreslokaler de hyr och inte äger när vanliga hyresgäster inte får sälja sina hyreskontrakt på bostäder.

Om man nu spekulerar att företaget A säljer överlåtelsen av hyreskontraktet av lokaeln  för XX tusentals kronor till företag B. Vad händer om föreningen säger upp hyreslokalen i enlighet med hyreskontraktet, kan föreningen bli ersättningsskyldig till företag B för den summa de betalade till företag A?

[Moa-]
4/11/13, 10:11 AM
#5

Hyreskontrakt får som huvudregel ej säljas, utan är ett avtalande om nyttjande rätt mellan två parter (gällande bostäder är detta olagligt att sälja, gällande lokaler är jag ej helt säker utan att undersöka närmare). Vad du avtalar och får rätt till av A kan du med andra ord ej fritt överlåta till B utan att det A accepterar detta. Avtalet är bindande mellan dig och A och ingen annan som huvudregel.

Nedanstående gäller hyreslägenheter för boende.

"I Hyreslagen kan man bland annat läsa att en hyresgäst av en bostad har rätt till en uppsägningstid på tre månader. Vidare står det att en tidsbestämning av hyrestiden i princip är förbjuden. Du får alltså inte hyra lägenheten för endast ett år, om du inte hyr i andra hand förstås, då gäller helt andra regler. Som hyresgäst har man också ett så kallat besittningsskydd, vilket innebär att du inte kan kastas ut från din lägenhet utan grund. Om du skulle bli oförmögen att betala hyran så får du också en tidsfrist. Du ska också vara medveten om att hyresrätt aldrig har ett värde. Således ska du aldrig behöva betala något när du skriver på ett hyreskontrakt. Att sälja hyreskontrakt av denna typ är olagligt. Man får dock använda sin lägenhet för att byta den mot en annan bostad." Källa

Gällande hyresavtal har du information i Jordabalken ovan och avtalslagen som ger en viss avtalsfrihet, däremot har jordabalken en bestämmelse så gäller den över avtalslagen.

Kan ge mer exakta hänvisningar senare, men om du ville läsa själv och se hur det ser ut så är det ovanstående som gäller. =)

[Daisy-Moa-Elsa]
4/11/13, 10:26 AM
#6

Föreningen vill inte hamna i en snurra där företag som hyr lokalen säljer den fram och tillbaka och framförallt vill vi inte ha vad som i lokalen ie restuaranger etc som kräver mer av föreningen enligt lagar för hantering av mat etc. Viktigt att  ha i beaktning är att nyvarande företag EJ har betalt för sitt kontrakt.

Föreningen kan ju som du säger inte hur som helst säga upp A. Nu är det ju företag A som vill sälja till företag B och vi vill inte att kontrakten säljs för lokalen. Utan man hyr och när man så önskar som säger man upp sitt hyresavtal enligt regleringen i kontraktet föreningen och lokalhyresgästen har.

Hittar om "vanliga" hyresgäster men tycker det är luddigt just när det handlar om företag som hyr lokal av förening

Jättetacksam för all input och tips som jag kan få, lagarna är en djungel 🤔

Annons:
[Moa-]
4/11/13, 11:24 AM
#7

Jag återkommer, men kan säga att företaget inte har några stora möjligheter att genomföra en överlåtelse av avtalet utan ert godkännande.

Är hyresavtalet skrivet tillsvidare eller på visstid?

[Daisy-Moa-Elsa]
4/11/13, 11:28 AM
#8

Kommer inte ihåg exakta orden i avtalet men är skrivet på 3 år med automatisk förlängning om 3 år ifall avtalet inte sägs upp 9 månader innan. Och det här avtalet står till september 2015.

Upp till toppen
Annons: