Annons:
Etikettlagar
Läst 3813 ggr
Itchy
3/16/13, 11:30 AM

överträdelse i rättsak

morsan ringde just & frågade om jag var hemma, varpå jag svarade ja så utbrast hon bara FAN,gå inte ut!

tydligen så är snubben som försökte råna mej & sno min moped förra hösten ute igen, och han är här på min gård, och har gått in i mitt traphus tilsammans med en känd lokal "pundare"

jag tkr detta är skitobehagligt, men jag vet inte om de är kvar där ute, jag har nu ringt polisen, men vad kan de lagligt sett göra åt saken ??

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Martin
3/16/13, 2:30 PM
#1

Övergrepp i rättssak tror jag du tänker på.

Det innebär att någon på något sätt försöker påverka dig inför en rättegång eller under en utredning.

Har han blivit dömd för det du nämner nu, eller är det mer mellan er som han inte är dömd för men som man jobbar med?

Finns det något som tyder på att han letar efter dig eller är ute efter dig, eller kan det vara att lokala pundaren bor i eller håller till i din trapp?

Har han begått brott mot dig kan polisen såklart gripa honom (om det är brott med gripandeskäl).

Annars kan de inte göra speciellt mycket mer än att prata med honom rent allmänt. Även om det känns olustigt för dig så finns det inget man kan göra för att förbjuda honom att umgås med den lokale pundaren, och har de skäl att vara i ditt trapphus kan man inte göra mycket åt det.

mvh Martin

[Moa-]
3/16/13, 2:41 PM
#2

Ja, jag sekunderar Martins inlägg, den brottslighet som skett bör ej ge grund för besöks/kontaktförbud vilket gör att personen i fråga har full rätt att vistas vart han vill. Det fordras helt enkelt ny brottslighet för att det skall bli polissak om det hela.

Skulle personen angripa/hota dig så är detta i sig skäl för anmälan men så länge ni inte har kontakt med varandra, endast talar sakligt/vardagligt om saker så är detta i sig inget olagligt.

(Finns vissa nästintill komiska fall där ena parten i ett förhållande döms för en misshandel av sin partner som inträffade ca: 6 - 12 mån bak i tiden och de därefter blivit vänner, så de kommer gemensamt till rätten och åker hem till den gemensamma bostaden igen. Inget olagligt i detta.)

Itchy
3/16/13, 3:41 PM
#3

han har tydligen varit inne i trappen & ryckt i dörrar -.-  och befinner sej fortfarande i området.

och jag bad min granne att gå en sväng med hans hund & se om han åg honom, och när jag nämde namnet så berättade han att han hittat brev tillhörande den dömde strax utanför trappen, för ca en vecka sedan

You can't spell Bitchy without Itchy

Martin
3/16/13, 3:59 PM
#4

Post utanför trappen tyder väl kanske på att han bor i trappen eller i närområdet kanske inneboende hos någon.

Att han ryckt i dörrar innebär ju inte att han letar efter dig.

Förstår att det känns obehagligt men jag hade nog försökt undvika att "leta" efter honom, så som att skicka ut grannen osv. Tror du han är farlig fortfarande så är det ju bra att vara uppmärksam men jag är av uppfattningen att man skall försöka att inte oroa sig för mycket.

mvh Martin

Itchy
3/16/13, 4:02 PM
#5

#4 han bor inte i denna trapp, och inte heller i samma område, eller i direkt närhet av området (har dubbelkollat på ratsit & dyl)

därför känns det väldigt olustigt att han tar sej hit till min trapp & rycker i dörrar :/

You can't spell Bitchy without Itchy

Martin
3/16/13, 4:06 PM
#6

#5 Det är inte alla som bor där de är folkbokförda, så den typen av "kollar" ger inte alltid rätt svar.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
3/16/13, 4:47 PM
#7

Itchy; dessa brott är djupt kränkande och skrämmande för dig som drabbad det förstår jag absolut, däremot är det brott jag har mycket svårt att se att detta är brott som någon så långt i efterhand efter avklarad rättegång och dom. Jag tror inte att det är dig personen är ute efter, utan du bör kunna känna dig trygg, däremot behöver givetvis inte du konfrontera personen i fråga om ni skulle stöta på varandra, utan var neutral i ditt bemötande så är jag övertygad om att du inte har något att frukta.

Itchy
3/16/13, 7:53 PM
#8

tydligen så flyttade snubben in i lägenheten över min för 2 dagar sen…ngt jag precis insåg då min granne nämnde att det stod det efternamnet på dörren :(

gret, nu känner jag mej ännu mindre säker i mitt eget hem än jag gjordet tidigare 😕

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
3/17/13, 2:55 PM
#9

Itchy; jag förstår att det är jobbigt för dig, men jag är samtidigt övertygad om att personens flytt inte kunde ha mindre att göra med dig oavsett hur. Så tipset är att du helt enkelt försöker förhålla dig neutral till detta, relativt snart tror jag att du kommer att se att personen inte är där på grund av dig utan helt enkelt behövde en bostad.

Dessutom så bör du tala med din mor och be henne att inte skrämma dig utan istället stötta dig i att förhålla dig till en situation som ni inte kan påverka utan helt enkelt måste acceptera.

Itchy
3/18/13, 2:17 AM
#10

denna snubbe…Robin har jag idag mött 2 ggr i trapphuset, vilket har resluterat i panikattack efter varje gång.

men värst av allt var när han beslutade sej för att plinga på min dörr, vilket resulterade i en ännu större panikattack

(efter incidenten med rånförsöket så utvecklade jag en känsla av otrygghet i mitt eget hem, och även att jag får panikattacker då det ringer på dörren & jag inte väntar besök)

jag är redan redo att ta mitt pick & pack & dra därifrån, men det känns inte rätt då jag har bott där i 2½ år, medans han är precis nyinflyttad

You can't spell Bitchy without Itchy

Maria
3/18/13, 7:52 AM
#11

#10 Tyvärr vet du ju inte vad han vill. Han kanske rentav ångrar sig och bara vill prata. Kan du inte ta hjälp av någon vän som är med dig och prata med honom?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
3/18/13, 11:06 AM
#12

Itchy; båda av er har full rätt att bo i huset, ingen av er har varesig någon laglig eller moralisk rätt att bestämma vem som får bo i huset.

Jag tror att du måste arbeta med dig själv, har du talat med någon efter det som hände? Låter som om du behöver samtalsstöd för att kunna hantera det som hände och komma vidare.

Jag återkopplar till det jag skrev ovan om din mor, be henne avdramatisera saker och ta det lugnt, för som det låter nu så bygger hon på rädslan och känslan av otrygghet mer än något annat.

Öppnade du dörren när han ringde på? Det kan med stor sannolikhet vara en så enkel sak som att han kände igen dig och vill klargöra att han finner att det är dags att ni går vidare från det som varit och helt enkelt accepterar att ni är grannar. Så som bumbleboo även skriver ovan.

Det är inte lätt, men nu verkar du tyvärr inte ha så mycket till val, att leva i rädsla begränsar dig och inte den andre personen tvärr, därför måste du ta dig förbi detta…

Upp till toppen
Annons: