Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1633 ggr
[Moa-]
2013-03-04 11:11

Har ungdomar blivit skötsammare?

Enligt BRÅ;s undersökning av niondeklassare har ungdomar blivit mer skötsamma de senaste åren, ändå upplever jag endast ökande klagomål på att ungdomar missköter sig.

Hur upplever ni detta?

Sedan minns jag själv när de kom med de där undersökningarna i skolan, hur många svarade ärligt på frågorna? (Har du nyttjat dopingpreparat? Har du nyttjat droger, vilka?)

DN

Annons:
Stephanie
2013-03-04 11:15
#1

Det brukar jag också fundera över, hur många ungdomar som faktiskt svarar seriöst. Har själv jobbat med undersökningar och satt och kollade på enkäter från en skola. Flera av enkäterna ville jag knappt ens skriva in på datorn eftersom dom var så missvisande…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Moa-]
2013-03-04 11:29
#2

Ja, jag tror att sanningsgraden i undersökningarna beror på vad som efterfrågas, när frågorna blir allt för långsökta för målgruppen så blir det mer ploj. (Självfallet finns det tyvärr högstadieelever som nyttjat droger, dock är jag övertygad att de tack och lov är en solklar minoritet.)

Hade frågorna istället varit avdramatiserade och "intetsägande" för den studerade gruppen tror jag att få skulle finna det underhållande att fabricera svaren. Exempelvis gällande antalet husdjur eller familjesammansättning.

Yolle
2013-03-04 15:44
#3

Skulle säga att det beror på vart man bor. Jag bor på ett ställe där de flesta som växer upp håller på med droger när de fyllt 20. Fast inte vi som är inflyttade som tur är. Här fick vi i vintras en fin pendelstation, dagen efter va fönsterrutorna krossade. Och vi hade bullerskydd av glas, de krossades konstant tills kommunen inte hade råd att byta dem hela tiden, att byta en ruta kostade 20 000. Så de satte i fulare rutor som är okrossbara. Här har det med andra ord blivit värre. Men på andra ställen kan det mycket väl blivit bättre

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2013-03-04 17:11
#4

Yolle; det är svårt att utifrån en individuell händelse generalisera kring att det faktiskt blir värre i samhället eller hur saker är. Enskilda händelser har genom alla tider inträffat. Sedan kan saker sammanvägt givetvis sammanväga till att man anser att en förändring har skett. (Däremot tror jag att både du och jag är för unga för att tala om någon faktiskt förändring.)

Yolle
2013-03-04 17:23
#5

Exemplen handlade mer om hur min samhälle ser ut. Och att jag inte tror att det blivit bättre här. Men som du sa är jag nog för ung för att prata om en förändring, , jag har ju ingen aning om hur samhället såg ut för 20 år sedan. Mer än att lasermannen var aktiv då, men det finns ju inga lasermän idag. Blivande kanske men det är ju svårt att veta i förväg liksom

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2013-03-04 17:56
#6

Yolle; många benämner skytten som härjade i Malmö för "Nya lasermannen". Finns en tråd här på sajten om Peter Mangs som han heter. Sedan kan man givetvis se skillnader på korta tidsperspektiv, men då kan det även vara mycket annat som spelar in så som inflationen, tillfälliga förändringar och liknande…

Ändras demografin över tiden i ett område påverkas givetvis även brottsligheten och kanske framförallt varianterna av brottslighet inom området därmed…

Annons:
Martin
2013-03-04 20:13
#7

För det första får man nog definiera ungdomar. Är det 9:e klassare vi pratar om? Eller pratar vi 16-18 åringar? Eller 18-20 åringar? Eller de under 15?

Jag tror det skiljer en del mellan olika kategorier av ungdomar, även om jag nog kallar alla ovan för ungdomar.

Jag tror det är väldigt beroende på vilka bostadsområden man tittar på, och samtidigt finns det helt säkert i alla områden både bra och dåliga exempel.

Jag tror också att det generellt är en minoritet som använder narkotika, men om man inte tittar på hela skolor utan enskilda årskurser eller kanske rent av klasser. En minoritet är det väl egentligen när det är mindre än hälften (eller finns det annan definition av det?) och även om jag kanske inte tror att det finns speciellt många skolklasser där minst hälften använder droge så finns det säkert klasser där 20-40% gör det och då är ju frågan om det skall klassas som en minoritet… jag tycker det är väldigt mycket.

Tittar man på siffror för vilka som prövat narkotika (och inte bara använder det) så är jag helt övertygad om att det finns klasser där en absolut majoritet har testat droger.

mvh Martin

[Moa-]
2013-03-04 21:08
#8

Martin; fritt fram att diskutera generellt, BRÅ;s studie grundar sig på niondeklassare. 

Studien talar om generella skillnader över landet som helhet samtidigt som det givetvis finns skillnader på lokalnivå.

De klasser i årskurs nio där du har 40 % som brukar droger får även dem anses vara en minoritet, även om det möjligen förekommer i ett fåtal områden. Sedan är det givetvis skillnad på vad som räknas som droger samt vad som räknas som användande.

Martin
2013-03-04 22:17
#9

Jag tror som sagt att det är svårt att diskutera generellt. Dels är jag också rätt ung och även om jag minns hur "det var på min tid" så kan jag inte säga om det är bättre eller sämre idag. En upplevelse är att fler har extrajobb idag än då, men det kan vara fel men det är så jag upplever det. Jag tror framförallt att ungdomarna har det tuffare idag.

I vissa områden tror jag inte det är helt ovanligt att majoriteten av eleverna i en åk 9 regelbundet (minst en gång i månaden) använder narkotika är helt ovanligt. Däremot är områdena där det förekommer såklart i extrem minioritet och bara någon promille av hela landets åk 9.

Vad som är användare resp att ha testat på är såklart en viktig definitionssak, tar man droger någon gång varje månad anser jag att man är användare. Har man tagit en eller två gånger anser jag att man har testat.

Droger jämställer jag med gällande lagstiftning för narkotika, dvs även mediciner som är narkotikaklassade och som man inte har på recept (för då är de ju lagliga). Sen talar jag väl lite emot mig själv, för jag räknar även in spice i alla dess varianter där allt inte är klassat.

Vad som missbrukas varierar nog också i stor utsträckning. I Skåne finns knappt problemet med GHB t.ex såvitt jag vet medan jag vet att det förekommer betydligt mer i t.ex. Västra Götaland och senast idag såg jag på nyheterna att i Bollnäs (tror jag det var) har man senaste veckan haft flera överdoseringar på just GHB,så där är problemen för tillfället stora. Nu menar jag inte att just dessa preparaten är kopplade till ungdomar, kom bara in på det rent generellt.

mvh Martin

[Moa-]
2013-03-04 22:37
#10

Ja, tänkte mest att många främst äldre personer (säg över 55 år) på många av dessa forum gnällt över "dagens ungdom" i ganska kraftig omfattning, för att generalisera kraftigt främst SD-sympatisörer. Har förekommit på denna sida men kanske framförallt på politiksidan. Jag reagerade mest över rubriken på artikeln och att studien faktiskt anser att ungdomar är skötsammare idag än tidigare.

Vissa områden är givetvis högre frekvens, vilka man mäter på påverkar givetvis resultatet. Jag skulle rent politiskt förespråka kraftiga insatser i de aktuella områdena och förebygga fortsatta problem. Över lag i hela Sverige generellt så tror jag inte att det är ett stort problem, däremot är det inte mindre tragiskt för de som faktiskt drabbats.

Martin
2013-03-05 07:33
#11

Gällande ditt andra stycke i #10 är vi helt överens!

mvh Martin

Maria
2013-03-05 08:26
#12

Nu är detta enbart personliga funderingar och referenser.

Jag (51 år) upplever att ungdomar idag är relativt ordentliga. Tänker tillbaka på min egen ungdom med förskräckelse. Min man har likadana minne och han är 6 år äldre än jag.

Många av våra gamla kompisar har fastnat i missbruk, kriminalitet och en del lever inte längre.

Jag är uppvuxen i Göteborg och han i en småstad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2013-03-05 09:59
#13

bumbleboo; tror du att det är samhället i stort som såg ut så i högre utsträckning tidigare, eller var det ni som hade "otur" med områdena där ni bodde? Eller att ni hade den typen av personligheter som söker sig mer mot den miljön?

Sedan är det ju frågan vad som är att vara skötsam och ej, alla som kan sköta skolan dugligt och få riktiga arbeten, är man då skötsam och kan göra vad man vill i övrigt? 

En fråga som är i stort sett omöjlig att svara på, men som jag ändå ställer är hur mycket tror du att tiden runtomkring spelade in, under 70-tal och 80-tal, tänker jag då främst… (Det du hann uppleva medvetet av 70-talet då givetvis.)

Annons:
Maria
2013-03-05 13:01
#14

Jag var 15 sommaren 1977 då mellanölet togs bort från affärerna och det finns en anledning till att jag minns detta.

De kompisgäng jag hade var av blandad sort. Både lite mer välbeställda och tvärtom.

Det som florerade mest då var "sniffning" hasch, och alkohol givetvis. Sedan rökte mer eller mindre alla en period.

Nu har jag ju en som som är född 84 och jämför jag hans kompisgäng med mina egna erfarenheter så var det mycket lugnare. Då växte han upp i samma område som jag och gick i samma skolor.

Fast detta är ju bara personliga upplevelser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2013-03-05 18:21
#15

#13 Du slår huvudet på en spik där, vad innebär egentligen skötsamma? Det skulle vara intressant att veta vad referenspunkterna är.

mvh Martin

vallhund
2013-03-06 05:49
#16

#10 Dagens ungdom har man väl gnällt på ända sedan  Sokrates dagar mig veterligen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2013-03-06 09:48
#17

bumbleboo; områdens demografi ändras i regler över tid, det behöver inte gå särskilt lång tid emellan. Jämför vissa områden idag, mot mitten på 90-talet, från att ha varit ett villa område för medelklass till att slå upp flera stora höghus och bli mer av ett "slumområde" där skötseln är kraftigt eftersatt. Därmed inte sagt att det inte kan vara samhället som står för förändringen i ditt fall.

Martin; skötsamma är artikelns formulering, studien i sig visar dock på flera förändringar i samma riktning. Dock svårt att säga vad man egentligen borde operationalisera för mätvariabler.

vallhund; vid vilken ålder brukar gnällandet uppstå enligt din syn?

Yolle
2013-03-06 11:56
#18

Även om du vände dig till vallhund så kan jag berätta att jag och mina vänner lite smågnäller över "dagens ungdom" vilket är rätt kul då vi är 91or-93or de flesta av oss. Hade det samtalet med en klasskamrat som är 93a om hur kaxiga och stökiga 94-95 är, och hur hemska barnen i skolorna kan vara :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2013-03-06 12:27
#19

Yolle; dock tror jag ni då hör något till undantagen, de flesta börjar inte gnälla generellt över generationen de själva befinner sig i. ;) Däremot kan man gnälla över vissa individer och grupper…

Yolle
2013-03-06 13:09
#20

Jo, vi har själva insett detta :P men det är rätt kul att det kan skilja så mkt i beteendet hos två olika årskullar ändå. Självklart finns det ju guldkorn hos alla åldrar.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
2013-03-06 13:10
#21

Yolle; eller så skiljer det just något år i mognad och utveckling mellan er? =P

Yolle
2013-03-06 15:19
#22

Man skulle tro det. Men vissa årskullar är så mkt drygare än andra. Iaf i våran lilla kommun

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2013-03-06 15:27
#23

Yolle; man blir ofta som man umgås. =P Även i affärslivet säger jag som just nu sitter nedsjunken i tonvis med studier som tillämpar institutionell teori… 😉

Geru
2013-03-07 12:37
#24

Jag upplever de flesta mer skötsamma. I och med internet så ser man fler oskötsamma, och sådant sprids snabbare, därav kan det verka som om det är färre.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
2013-03-07 12:44
#25

Geru; där tror jag att du har helt rätt, vi har ett helt annat informationssystem idag, vi får veta om våldsbrott från hela landet samtidigt som de sker, inte endast de från det direkta närområdet så som det var tidigare i större utsträckning…

Geru
2013-03-07 12:46
#26

#25 :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: