Annons:
Etikettövrigt
Läst 1721 ggr
Swadika
3/3/13, 5:56 PM

Skickar polisen mejl?

Lite fel forum kanske, men hittade inget som var nämre.

Min kompis fick idag ett mejl ifrån "Göteborgspolisen" Tyvärr så hann hon radera hela sin mejl innan hon berättade för mig. Men jag tvivlar på att det verkligen var göteborgspolisen som skickade det. Men för att vara på säkra sidan.

Det som stod i mejlet var att hon blivit anmäld och var tvungen att fylla i ett formulär och kunde få 2 års fängelse. 

För det första så bor vi i Norrköping, och sen skickar verkligen polisen mejl om detta? Brukar inte detta vara via brev? 

Jag tror att det är någon som driver med henne, men eftersom jag inte såg mejlet så kan jag inte avgöra det, och jag hittar ingen bra information om polisen brukar skicka mejl.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Mooniq
3/3/13, 5:59 PM
#1

Låter helt ologiskt så det kan ju vara fhising eller skimming hon utsatts för.. nästa gång ska hon ringa polisen och beräta om mejlet och även om de säger till - vidarebefodra det till någon på polisen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Swadika
3/3/13, 6:05 PM
#2

Ja jag tyckte också det. 

Jag fick precis veta lite bakgrundsfakta, det var en kille på bilddagboken/dayviews som har anklagat människor för att vara pedofiler. Minst tre personen som jag vet om, däriblad min kompis. Min kompis hade honom på skype och där skrev han till henne och anklade henne för att vara pedofil. Detta var alltså idag, denna kille hade även hennes mejladress och nu skickades det ett mejl om fängelse. Jag tror stenhårt på att det är denna kille som skickat mejlet, för även om det skulle vara polisen skulle det inte gå så fort, det är bara några timmar sedan han skrev till henne.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Mooniq
3/3/13, 6:07 PM
#3

Eh, hade det handlat om ett sådant brott så hade polisen definitivt inte skickat mejl -de hade ringt på dörren!!

kolla facebook, det finns flera polis-sidor- gå in o kolla o ställ frågan där

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Swadika
3/3/13, 6:10 PM
#4

Precis vad jag tänkte. Ska fråga polisen genast :) Tack för snabbt svar i alla fall

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
3/3/13, 6:53 PM
#5

Nej, precis som du fått svar på ovan så låter det som ett rent bedrägeriförsök av någon sort.

Ofta kan man se att mailadressen inte stämmer, vilket gör att man inte behöver fundera många sekunder innan man är säker på att det är en falsk avsändare.

"Polisviruset" har varit omlopp under en längre tid, men det är även relativt svårt att få bort. Vad var syftet med mailet denna gång? Det är möjligt att länken till formuläret leder till något man inte vill ha på sin dator, så skulle någon få ett liknade mail så är rådet att absolut inte klicka på några länkar.

Freke
3/3/13, 6:55 PM
#6

Om hon raderat det? Går det inte att återsakpa?? Eftersom allt finns kvar även om hon raderat det initialt..
Tömde hon papperskorgen i dator samtidigt? 

Men Polisen brukar skicka snigelpost och sällan e-post..
Speciellt om det är informations inhämtning, då går det rekomenderat dessutom..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Swadika
3/3/13, 6:56 PM
#7

Hon tog bort hela sin mejladress för att hon blev så rädd för det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
3/3/13, 7:01 PM
#8

Swadika; hela mailadressen? Oj, men vart skulle vinsten i detta ligga om det faktiskt var polisen som hade mailat? Hur gammal är din vän?

Swadika
3/3/13, 7:17 PM
#9

Jag vet inte riktigt varför hon gjorde det. Hon är 21 tror jag men hon har ett förstånds handikapp så på vissa sätt är hon yngre och på andra är hon som en 21 åring :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
3/3/13, 7:36 PM
#10

Okej, för jag tänkte att det lät som en relativt irrationell handling, även om det givetvis är lätt att man gör konstiga saker när man blir rädd och stressad och inte hinner tänka klart riktigt innan man går till handling.

Dock kan du lugna henne med att det inte borde vara någon fara så länge hon inte öppnar några länkar eller bifogade filer, dock kan som ovan sagt en polisanmälan vara lämpligt. (Tyvärr är dock dylika brott ofta svåra att reda upp, ofta är bedragarna långt mer tekniskt kunniga än polisen och deras tekniker tyvärr. (Samt har mer resurser att lägga på detta, både ekonomiskt och i tid.))

Upp till toppen
Annons: