Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 6242 ggr
Yolle
2/19/13, 11:09 PM

Ska jag anmäla?

Jag behöver hjälp att reda ut lite grejer.

En vän till mig (hädanefter kallad "J") Har lånat pengar av mig, ca 2000. Jag har dessutom hämtat ut en dator och mobil åt honom, detta så han skulle kunna börja jobba med webdesign och börja arbeta. Med hjälp av arbetet så skulle han kunna betala av allt. Vi skrev ett kontrakt som lyder såhär:

"Härmed står jag (Yolle) på avtal hos webhallen/klarna och telenor, som borgenär för (J). Som kommer vara betalningsansvarig för att dessa avtal till och med då dom är fullt betalda."

Som en del av det avtalet så har vi ett muntligt avtal om att det är han som sköter betalningarna.

Datorn+datormus+datorspel (han la till det mot min vilja) kostar totalt runt 9000. Mobilen är ett löpande abonnemang som kostar 700kr/månaden.

Han bor för tillfället hos mig, eller gjorde får jag väl säga  då vi rök ihop tidigare idag. Anledningen till det är ju att han skulle komma tillbaka idag vid en viss tidpunkt, han dök inte upp, jag ringde och messade honom och fick inget svar. Så jag gjorde vad mina vänner hade rått mig till att göra hela tiden, jag ringde polisen. De rådde mig att försöka få tag på honom och om han inte dök upp igen senast imorgon kväll så skulle jag ringa dem igen.

Så jag kontaktade J på facebook, bara för att där kan man se om någon har läst ens meddelanden.

Yolle: jag ringde polisen. de sa att du har till imorgon på dig att komma tillbaka. sedan kommer det göras en anmälan. vem kunde tro det? att polisen gör dig den chansen. men jag tror inte att du kmr hit. synd, för jag gav dig ytterligare en chans efter hur du har behandlat mig.

J: en anmälan för vad??? hahaha har inte gjort något olagligt:P

Yolle: bedrägeri. du har fått mig att göra saker jag egentligen inte har velat som skadar mig ekonomiskt. har lurat mig som fan. du har aldrig tänkt att betala något

J: näää glöm det läs kontraktet jag har inte gjort något fel fören jag inte betalar räkningarna. och jag har tänkt betala det… men när du säger att du ring polisen så kan du glömma att jag kommer och så kan du skicka vidare räkningarna via facebook… så nu har du ett sätt att skicka dom vidare och jag har det bevisat på chatten….. så om du försöker anmäla mig för bedrägeri så anmäler jag dig för förtal

Yolle: jaså, men du sa att du skulle komma idag. och det gjorde du itne

J: och e du min mamma eller???? jag e vuxen går och är var fan jag vill

Yolle: fatta hur jag känner mig när du bryter ett förtroende, du kunde hört av dig, bara sagt att, "jag sover hos … och kommer inte idag heller"

J: du e inte en jävla övervkare.. skicka räkningarna hit… skriver iget mer nu… du gick för långt nu………………

Yolle: nä, du gick för långt, alla sa att jag skulle ringt redan igr, man får faktiskt höra av sig när det blir ändrade planer, du har tagit kvitton och hela skiten. dem ville jag ha och det sa jag till dig. så länge jag står på prylarna så ville jag ha dem

jag ringde polisen för att du själv inte behagade att svara.

när man lånar så mkt pengar som du har lånat av mig då har man ett visst asnvar, för dig är kanske inte 2000 mkt, men det är det för mig

och jag menar, du kunde bara hört av dig

J: visa dom kontraktet så får vi se vad dom säger jag har mitt kontrakt här…. hej då……..

Yolle: för att för mig så känns det bara som att du utnyttjar mig. men okej. väntar tills räkningarna kommer. då vill jag se att de har blivit betalda. och vore trevligt om du så snart som möjligt kan lägga över de 1822kr jag lagt ut på dig, maten är inte inräknad där, så snart som möjligt. du har ju mitt konotnummer

Hur ska jag göra? Han säger att han ska betala, men han drar iväg med både kvitton och pryler, hör inte av sig, jag vet inte alls vart han håller hus eller ngt. för tänk om han inte betalar och så står jag där och hamnar hos kronofogden. Jag menar, han bodde hos mig och jag betalade allt åt honom. Då har jag väl ändå rätt att veta vart tusan han håller hus med prylar som jag äger. det är inte så svårt att plocka upp telefonen och bara berätta varför man inte dök upp på avtalad tid.

Ska jag vänta tills räkningarna trillar in eller ska jag göra anmälan imorgon?

Gaaah, det är för mkt just nu!

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
2/19/13, 11:36 PM
#1

Denna del av inlägget får du förklara ytterligare, för som det verkar så har du/ni missförstått de juridiska begreppen (vilket är lätt hänt) "Härmed står jag (Yolle) på avtal hos webhallen/klarna och telenor, som borgenär för (J). Som kommer vara betalningsansvarig för att dessa avtal till och med då dom är fullt betalda." Vem står de facto på avtalen och får fakturan? Vad känner Webbhallen/Klarna till om er uppgörelse?

Det är en svår situation och det ligger väldigt mycket i gränslandet, dock har du vad jag förstår av fri vilja lånat ut pengar och tecknat avtal i ditt namn för denna persons räkning?

Att ni sedan blir osams gör inte dessa handlingar helt plötsligt brottsliga. Bedrägeri brottsbalken 9 kap 1§ "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år." Jag kan inte i din utsago se att något vilseledande förekommit, har jag missat något eller har du utelämnat något?

Att inte betala skulder är i sig inte heller ett brott, däremot civilrättsligt fel, men då är det en civilrättslig talan du bör driva för att reda ut era avtalsvillkor, och vad jag ser där så är ni överens? Han erkänner att skulden existerar och avser att betala denna?

Nej, ju mer jag läser detta så låter det som om du anser att din vän svikt dig och detta är någon variant av "hämnd" för att du anser dig felaktigt behandlad. Personlig osämja spelar ej in i skuldförhållanden. Jag förstår att du blir frustrerad och i efterhand kanske ångrar er uppgörelse, men rent juridiskt ser jag inget som skulle anses utgöra brott (eller avtalsbrott)… Att en person bor någonstans eller har en skuld till något ger ej ett "ägandeförhållande" där personen är skyldig att uppge vart vederbörande befinner sig, även om det givetvis är en dålig vän som utan anledning ej dyker upp till avtalade möten.

Yolle
2/19/13, 11:54 PM
#2

Jag ville egentligen inte alls, men jag kände mig tvingad av honom. Det är däri problemet ligger. av de 2000 han är skyldig mig så har han varit skyldig mig 1000 sedan maj förra året. hans bror skulle egentligen betala dem eftersom det egentligen va han som lånade ut dem.

Och som jag tror att jag skrev ovan så drog han bara, han skulle vara borta några timmar i söndags, skulle sitta på ett bibliotek under tiden som jag hade företagsvisning hemma. Han är väldigt duktig på att manipular mig att göra saker jag egentligen inte vill. jag ville inte hämta ut en dator, eller mobil. men han tjatade och tjatade och la fram det ena argumentet efter det andra. min enda tanka va "han bor ju hos mig tills han får en lägenhet, jag kommer ha koll på honom" han skulle kommit tillbaka redan igår, men han skjuter upp det. han hör heller inte av sig utan man måste jaga honom för att få höra när han kmr tillbaka. Som jag skrev ovan så hade jag nöjt mig med att han bara slängde iväg ett sms och berättat att han inte skulle komma tillbaka. just för att han drog iväg med alla sakerna och inte ens lämnade kvar kvittona på sakerna jag trots allt fortfaradne äger.

Sålänge jag fortfarande äger sakerna har jag rätt att veta vart de befinner sig. Jag menar, utan någon kontakt med honom kan han ju bara dra utomlands, skita i betalningarn och jag står där och hamnar hos kronofogden. Eftersom jag bara är 20 så skulle väldigt mycket av mitt liv kunna förstöras om jag hamnar där.

och jag kan nämna att innan det vi skrev på facebook hade jag ägnat över en timme åt att försöka få tag på honom.

Men du tkr altså att jag ska vänta tills räkningarna kommer? Kanske begära att han skickar skärmdumpar till mig som bevis på att räkningarna blir betalda?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/20/13, 8:40 AM
#3

Hur kände du dig tvingad till att låna ut pengarna? Vad gjorde personen för att bidra till detta? Ville du inte svika din kompis och säga nej?

Jag är ledsen, men som det ser ut vad jag kan se, så är det inget brott, att "tjata" och "argumentera" är inte att förleda (så länge inga lögner (som sker med uppsåt) föreligger). Varför kunde personen inte stå på sina egna avtal?

Som sagt, skulder är civilrättsliga och att inte betala i tid är inget brott, du kommer även anses ha haft kännedom om risken med utlåningen då personen uppenbarligen har någon form av ekonomiska problem.

Jag förstår inte riktigt, bor personen hos dig nu, eller hur ser det ut?

Att i en timma försöka få tag på någon är inte heller konstigt enligt mig, personen kanske är upptagen med något… Sedan kan jag förstå din frustration, men du bör fundera ett varv till. 

Så som ni utformat ert "avtal" så säger det att din kompis har en skuld till dig, kopplingen till avtalen du tecknat är mycket svag.

Varför skall en person med dålig ekonomi ha ett mobilavtal som kostar 700 kr/mån?!? Men vad jag inte riktigt förstår är vart du avser att ett brott skulle ha begåtts…

Ge din vän lite utrymme, och när ni ses ta ett lugnt samtal i nyktert tillstånd där ni sakligt diskuterar igenom er situation.

Avtalen skulle jag rekommendera att du betalar själv, och begär pengarna av din vän. Avtalen har du tecknat med företagen och du är fullt betalningsansvarig för dessa.

Yolle
2/20/13, 9:39 AM
#4

Har i efterhand fått reda på att han ljugit om en del saker. Som att han varit i armén, de har inga papper på att han någonsin varit hos dem. Till mig berättade han han skulle blivit inkallad i vintras men slapp undan. Och att han skulle ha mobil för 700 har att göra med att han då fick fritt internet och då skulle kunna koppla mobilen med datorn och kunna surfa fritt. När han kommit igång med jobbet skulle de skriva över avtalet till dem. Det handlade om mer än en timme, snarare om två dygn. Försökte få tag på honom så jag skulle kunna reda ut allt, vilket jag berättade i början av söndag kväll. Men han undvek mig eftersom han blev sur för att jag inte lånade ut 5kr till en läsk. Vilket jag förklarade med att jag hade ca 250kr tills pengarna kommer på måndag och va tvungen att ha dem för att köpa ingredienser till min smörgåstårta eftersom jag fyller år imorgon. Och jo just det, han lovade mig två resor om jag hjälpte honom, en till Italien och en till nya Zeeland. Just då trodde jag ju honom, men jag insåg efter bara ett dygn att han hade lurat mig. Det skulle aldrig bli några resor.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Maria
2/20/13, 9:46 AM
#5

Jag tror tyvärr inte att du kommer att kunna anmäla killen då det är du själv som har lånat ut pengarna och godkänt avtalen.

Sedan att du har blivit lurad är fruktansvärt tråkigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2/20/13, 10:00 AM
#6

Att ljuga i allmänhet påverkar inte avtalet, det var inte hans tid i lumpen/det militära som gjorde att du tecknade avtalen, eller hur?

Att avtalen skrivs över är inget som någon kan garantera, du har tecknat ett avtal mellan dig och en annan part, detta avtal är bindande, och sköter du betalningarna har de låga incitament att låta någon som tidigare misskött betalningar ta över dessa avtal.

Stämmer det där sista med verkligheten? Det låter lite som något du hittade på nu för att försöka "förstärka" din historia… Två resor till ett värde av cirka 30 000 kr mot ett lån på? Den räntan skulle slå vilken lånehaj som helst och avtalet skulle troligen bli förklarat ogiltigt med stöd av avtalslagen 31 § om ocker.

"Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.

Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket avses, ligger annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, och denne ägde eller bort äga kunskap därom.

Om avtal rörande bärgning gälle vad särskilt är stadgat. Lag (1987:329)"

Den räntan skulle nämligen bli många hundra procent, vilket jag har svårt att se som rimligt.

Genom ocker hamnar vi även i brottsbalkens 9 kap 5§ "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Sedan tror jag inte på en fällande dom gällande ocker heller, även om den möjligheten skulle finnas, däremot skulle avtalet med stor sannolikhet förklaras ogiltigt civilrättsligt enligt avtalslagens regler.

Återigen att en person har en skuld ger inget ägandeförhållande, vill personen inte umgås 24/7 så har du ingen rätt att kräva detta, personen har ingen rapporteringsskyldighet. Dåligt som vän att ej hålla avtalade tider, men inget mer än så. Vad som framgick av Facebook konversationen anses inte heller skulden tvistig, utan vederbörande säger sig avse betala denna? Jag ser inte riktigt vart "problemet" uppstått? (Mer än att du tecknat ett avtal som du ångrar, med full rätt, tyvärr spelar det ingen roll i sammanhanget.)

Annons:
Martin
2/20/13, 12:13 PM
#7

Innan du bestämmer dig för att anmäla eller inte finns det andra saker att göra som kan göra att du inte riskerar lite mycket rent ekonomiskt.

Om du anser att han inte håller sin del av avtalet så hade jag gjort som så här: Säg upp abonnemangen direkt. Det finns säkert någon uppsägningstid så ju snabbare du gör det ju bättre. Gällande mobilabonnemanget kan du spärra det eftersom du står som ägare på det om jag förstår det rätt. Som jag kan se det i ert avtal så står det inget om att abonnemanget skall vara öppet. Gällande wewbhallen så kan du säkert ändra lösenord där också så att han inte kan använda tjänsten (om han nu gör det).

Du har inte rätt att veta var han befinner sig, men visst borde han berätta var sakerna är om det nu är dina saker så att han inte säljer dem eller gör av med dem.

Som de andra säger, bedrägeri lär inte hålla. Och å andra sidan lär inte hans hot om förtalsanmälan hålla. 

Att dra det här civilrättsligt tror jag inte är värt heller, det handlar som jag förstår det om ett par tre tusen och även om det är mycket pengar för dig så riskerar det att bli mer om du inte vinner den civilrättsliga tvisten.

Säg upp bekantskapen med J, bit i det sura äpplet, ta lärdom av denna erfarenheten och gå vidare i livet. Det är mina tips.

mvh Martin

[Moa-]
2/20/13, 12:23 PM
#8

Martin; dock om vännen i dagsläget avser att betala fakturorna från abonnemanget och Klarna (Webbhallen) så är det troligen mer stabilt att låta personen faktiskt göra detta (dock via TS konto) än att spärra tjänsterna. Jag som låntagare aldrig betalat om någon tog ifrån mig det jag betalade för, troligen hade det faktiskt civilrättsligt ansetts som att TS begår ett avtalsbrott, och det skulle anses orimligt att gäldenären (vännen) skulle betala för tjänster som ej faktiskt går att använda. (Civilrättsligt skulle TS troligen anses förlora sin fordring genom dylikt handlande.)

Majoriteten av mobiltelefonavtalen har en bindningstid på 24 månader (och tre månaders uppsägning) vilket gör att den summan skall betalas oavsett om det sägs upp/spärras. Däremot håller jag med om att det kan vara vettigt att spärra avtalet från ytterligare kostnader så som utlandssamtal och betaltjänster. 

Problemet är att vännen inte nekat till betalningsansvaret vad jag kan se, varför jag inte ser att någon tvist överhuvudtaget föreligger. Förutom att TS ångrar (med rätta) sitt ingångna avtal.

Martin
2/20/13, 12:35 PM
#9

#8 Dels vet vi inte hur länge detta avtalet har funnits, det är ganska rörigt skrivet. Det kan vara helt nytecknat men det kan ju också ha gått en ganska lång tid. Vissa saker skall ju sägas upp ett kvartal innan, andra månaden innan. Hade jag haft stått på avtal som var 1-2 år långa (eller avtal alls) och den som skulle använda sakerna hade börjat göra sådana här saker, inte dyka upp på avtalade möten, ta kvitton mm trots att man kommit överens om att jag skulle ha dem så hade jag inte väntat på breven från kronofogden.

Visst behöver man inte gå så långt att man spärrar abonnemangen direkt, men det står ingenstans i avtalen att de skall vara fortlöpande eller liknande. Alltså har jag frihet att säga upp dem när jag vill (och om jag inte byter lösenord osv, så kan den andra fortfarande använda dem). Att spärra dem är kanske inte det första jag skulle ha gjort om nu allt har betalats i tid - kanske jag som vägde in för mycket - jag uppfattade det som att det var strul med betalningarna redan även om den andra säger att han skall betala.

Som sagt, det är mycket som inte framgår och det är ganska rörigt skrivit, men jag tycker detta känns solklart som en "målvaktshistoria", en person som inte har ekonomi eller möjlighet att stå på abonnemang har förmått någon annan att teckna dessa. Det är mycket vanligt och leder till mycket problem med betalningsanmärkningar osv.

Dessutom så bör ju spärrande av telefonen för utlandssamtal och betaltjänster vara lika fel i så fall, vi vet inte hur den personen har behov av att använda sin telefon och har han/hon tänkt betala räkningarna så skall vi väl inte hindra honom/henne då? Det är lite samma resonemang, bortsett från att beloppet kan bli väldigt stort till skillnad från de andra där vi får förmoda att det är fasta abonnemang.

mvh Martin

[Moa-]
2/20/13, 12:59 PM
#10

Martin; enligt diskussionen ovan är syftet med mobilavtalat att personen skall kunna surfa på det och koppla över datorn.

Normalt nyttjande är en annan sak än att öka fordringen vilket extratjänster skulle innebära.

Att personen har problem är det troligen ingen som ifrågasätter…

Dock en bra fråga, när ingicks avtalen? Hur har betalning skett fram tills nu? Jag har tolkat det som att det är ett relativt nyligen uppkommet avtal…

Martin
2/20/13, 1:39 PM
#11

Jag håller med, tror inte heller det skulle bli fällande dom för ocker.

Dessutom så kan ju "resa" innehålla ganska mycket, en weekend i Italien är ju inte dyrt :o) Nya Zeeland blir ju dyrare…

Stockholm - Milano med flyg inkl två hotellnätter, 2.000-3.000 kr en weekend i mars. (och då har jag tagit en paketresa, vilket inte alltid blir billigast). Finns även 3 nätter för under 3.000 kr.

Utöver de avresa 25 feb och hem 5 mars, 17.000 för flyg (för 2) och 3.500 för boende på hotell för två.

Allt framsökt på 2 minuter, så om man inte har bråttom och ger det lite tid kan man säkert få allt för runt 15-20 papp vilket ju (om vi nu skall prata om procent och ränta) är stor skillnad mot 30.000.

mvh Martin

[Moa-]
2/20/13, 6:08 PM
#12

Visst det går säkert att få det billigare, det går även att få det betydligt dyrare, tror att min uppskattning är ungefär genomsnittlig, sedan beror det som sagt helt och hållet på. Oavsett om du säger 15 000 eller lägre så hamnar du högt över 100 %, vilket är högt över det klassiska praxisen för ocker som brukar gå vid ungefär 40 - 50 % (sms-lånen har dock varit undantagna från denna praxis).

Martin
2/20/13, 7:43 PM
#13

Ja, och nu är vi ju egentligen helt ute och reser eftersom att det ju inte handlar om lån på mer än ett par tusen, resten som verkar röra sig om 9.000 för en dator och löpande mobil på knappt 8.500 om året är ju inget ts skall betala för. Det är inget som han/hon ligger ute med heller, så det är ju inget lån som man kan ta ränta för. Det är dock det belopp som han/hon har gått i borgen för, så om inte han som har grejorna gör rätt för sig riskerar TS att få pynta knappt 20.000 (och är mobilen som sagts vara löpande inte löpande utan på minst två år, så pratar vi ju om närmre 30.000 som man är i borgen för. Räntan är ju i så fall för de 1800 kronorna och det skulle ju knappt italienweekenden funka som ränta för…

Men som sagt, nu spekulerar vi (jag i alla fall) så jag tror jag stannar här i mina spekulationer så att TS inte får tråden helt fördärvad.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
2/20/13, 8:23 PM
#14

Martin; rent juridiskt så blir det ett lån.  Någon borgensförbindelse är det inte tal om i detta fall, utan TS har tecknat avtal som TS fullt ut är betalningsansvarig för, att TS sedan i nästa hand har ett avtal med sin vän om att byta fördelarna mot betalning av fordringarna påverkar inte förhållandet om lån. Därför är det lite osäkert på beloppen beroende på vart resorna kom in i bilden (om de nu faktiskt gjorde detta).

Yolle; du får gärna återkomma med hur det går för dig och klargöra de faktiska omständigheterna så hoppas vi att kunna komma med några konkreta råd. =)

Martin
2/20/13, 10:52 PM
#15

Nu har jag läst inlägg ett igen och vet vad jag kommenterar, jag som uppfattade det som ett borgensåtagande i form av att stå för allt.

Blir avtalet verkligen att klassa som ett lån (nu menar jag inte de knappa 2.000), utan datorn på 9.000 och löpande mobilabonnemanget på 700? Praktiskt sett lånar ju TS inte ut något alls, har inga utlägg alls (förutsatt att vännen gör vad den skall).

Oavsett. Jag står fast vid mina råd, jag hade inte låtit dessa abonnemangen löpa om jag kände att det började blåsa - då hade jag sett till att de inte förlängdes. Och det minsta lilla "vännen" började strula med betalningar osv (eller jag fått känslan av det) hade jag hellre tagit den civilrättsliga tvisten som kan uppstå och avslutat abonnemangen. Jag säger inte att det är helt rätt etiskt och moraliskt, eller ens ekonomiskt (innebär ju ett risktagande), men det är nog vad jag hade gjort.

mvh Martin

[Moa-]
2/20/13, 11:15 PM
#16

Martin; personen står på alla avtal, så avtalet mellan företaget och TS är självständigt, det är bindande och TS är ensamt fullt betalningsansvarig för dessa. Sedan kommer vi till nästa självständiga avtal, det är det mellan TS och vännen, det är att jämföra med ett enkelt skuldebrev förhållande, vännen är förpliktigad att fullgöra sina åtaganden mot TS. ("Avtalet" är felaktigt formulerat egentligen, så jag törs inte säga något säkert om hur en domstol skulle bedöma det, troligen skulle de välja "substans över form" och se att avsikten med avtalet är att TS skall få ersättning för de kostnader som uppkommer genom dessa avtal, men som sagt, lite av en bedömnings fråga.)

Gällande dina råd så anser jag att just nu är det för lite information för att säga något, men att det fram tills nu inte varit några problem med betalningen talar för att låta det hela löpa ut, därmeot vet vi ej om någon faktura förfallit till betalning. Däremot vet vi att fordran bör anses som otvistig, vilket talar för att problem ej skulle uppstå, de problem som då föreligger är om vännen bibehåller sina likviditetsproblem och betalning uteblir, dock kan inte heller domstol/kronofogde kräva pengar som inte finns. Vad jag ser föreligger inget juridiskt återtagande förbehåll, vilket gör att det även kan vara svårt att ta sakerna åter, återigen vet vi för lite och det är för luddigt för att säga något säkert kring detta.

Yolle
2/20/13, 11:16 PM
#17

Jag är tillbaka igen. Resorna är sanna. Den till Italien skulle vi ta i samma veva som han skulle slja sin lägenhet där, så vi skulle bo "gratis" i två veckor. Och Nya zeeland är en dröm för mig, och det vet han och sa att "om du hjälper mig så hjälper jag dig uppfylla en dröm". Resorna har inget med datorn och hela det strulet att göra, enligt honom då, men han skulle ändå inte ha råd att bjuda mig utan jobbet. Kanske inte ska säga att de är sanna. Han kommer ju aldrig bjuda mig, det har jag ju insett.

Få se… avtalet ingick i förra veckan, på torsdagen hämtade vi ut prylarna. Så det är rätt nyligen. Men att han tog alla kvitton, inte kommer på avtalade tider… Jag kräver ju inte att han ska sitta på golvet med koppel på så jag kan övervaka vartenda steg han tar. Men just nu äger jag ju grejerna och vill veta vart de håller hus iaf. Han säger att han är vuxen, men han beter sig ju som en barnunge. Är man över 25 tycker jag att man bör kunna dyka upp när man själv bestämt dag och tid.

Han borde inte tagit kvittona, och jag har bett honom att ta kort på dem och skicka bilderna till mig, men det har han ju inte gjort. Faktum är att han ju inte ens svarar.
Vid tidigare tillfällen har han lovat att betala tillbaka, men hittills inte gjort det. Och han har nu även orsakat ett inkomstbortfall på 1600kr för mig. har jag rätt att lägga till det på skulden till honom? Eller ska jag bara ignorera det?

Hur räknar man ut räntan? Jag antar att man får dela upp det? Alltså de 1000 lånade han i maj förra året så det borde ju vara mer ränta på dem än de pengar han lånade av mig under detta året? 

Vet inte riktigt vad ni vill att jag ska förklara närmare, om nu spaltar upp det blir det nog lättare :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/20/13, 11:44 PM
#18

Yolle; vad exakt är er överenskommelse? Köpte du sakerna för hans räkning? I sådana fall är du ej ägare till varorna längre strikt juridiskt. Det finns ingen möjlighet att nyttja ångerrätten på köpen?

Resorna, var de en del av villkoren för något av lånen eller var det en fristående diskussion? Sattes några villkor då för dessa resor och togs ett riktigt beslut, eller var det mest löst prat kring det hela?

Hur kan han ha orsakat dig ett inkomstbortfall på 1600 kr?

Har ni inte avtalat något ränta utan endast nyttjat nominella belopp så blir det svårt att i efterhand kräva ränta. Vänner nyttjar det sällan mot varandra så har svårt att se att det skulle finnas praxis på det området (sök rättsfall och se vad du hittar, jag har tyvärr inte tid att gå in på det just nu). Annars är det rimliga statslåneräntan på någon procent, vilket inte blir mycket pengar med dagens låga räntenivåer. 

Återigen att ni blir osams påverkar inte den juridiska bedömningen av era avtal, som samtliga är i en gråzon och borde ha kollats upp innan de tecknades. Om du har fordringar sedan ett drygt halvår på personen borde du ha sett personens bristande betalningsförmåga, och vara insatt i problematiken, vilket även kan göra det svårt att få avtalet jämkat, "att göra dåliga affärer är inte olagligt" för att citera en professor jag haft…

Tyvärr tror jag att du för göra det bästa av situationen och dessutom försöka reparera förhållandet till vännen, då den "destruktiva" sida som du här (fullt förståeligt) visar kommer tyvärr att försvåra snarare än hjälpa dig att återfår dina pengar.

Ytterligare en fråga, har du betalat sakerna från Webbhallen/Klarna, kommer det faktura på det eller avser ni att delbetala detta? (Du talar om kvitto ovan.)

Yolle
2/21/13, 10:21 AM
#19

Jag köpte dem för att han skulle kunna använda dem. Men jag ser ju att så länge han inte har betalat av dem så är det ju jag som äger dem eftersom jag fortfarande står på pappret.

Resorna var fristående, vi skulle åka till sommaren var planen. Eller det gällde NZ, Italien skulle bli under våren.

Inkomstbortfallet är lite svårförklarat. Och eftersom det är det så antar jag att jag inte kan kräva de pengarna av honom.

Ok, kanske man borde ha sagt det med ränta när han lånade pengar redan vid första tillfället.

Jo, jag borde ha insett det, eller gjorde det. Men han kan verkligen ljuga så man tror på honom, så urskterna till varför han inte kunnat betala har alltid kännts vettiga. Tills man börjar forska i dem vill säga.

Och jag erkänner att jag varit desttruktiv. I söndags skulle han komma tillbaka vid fem, sedan skulle han stanna på måndagen och sedan skulle han komma på tisdag. När han inte dök upp i tisdags utan att höra av sig så tapade jag tålamodet. Då försökte jag få tag på honom men han vägrade ju då svara, så även om han sjlv inte hörde av sig och meddelade att han inte skulle komma så försökte jag iaf ta reda på när han skulle komma/varför han inte dök upp på avtalad tid. Jag hade under måndagen sagt att jag hoppades att han skulle komma tillbaka snart eftersom det va några saker jag ville diskutera med honom. Och då handlade det om att jag ville reda ut saker innan det gick för långt. Ville ju reda ut allt eftersom jag kände att han utnyttjade mig.

Grejerna ska delbetalas. Mobilen är bunden på 24 månader. Datorn skulle betalas på avbetalning, eller han sa att han skulle betala av hela på en gång när fakturan kom. Kanske borde skrivit avtal inser jag nu. Det är två avtal ett för mobilen och ett för datorn. Det känns inte riktigt bra att han har de pappren, speciellt inte det från webhallen där det finns en kopia på mitt leg på. Till mobilen finns det ett kvitt också, detta eftersom jag betalade 250kr för att hmta ut mobilen.

Hur kan jag göra för att få tillbaka mina papper? Han vägrar svara nämligen.

Kanske ska tillägga, på söndagen blev han sur på mig för att jag på lördagen hade sagt han han kunde få 5 kr till en läsk, men på söndagmorgon nr han skulle gå hade jag upptäckt att jag inte hade så mkt pengar kvar och blev tvungen att säga nej. Så hans beteende under söndag-tisdag hnger ihop med det.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Maria
2/21/13, 10:26 AM
#20

Jag har tyvärr väldigt svårt att se hur du ska få tillbaka dina pengar när det är du som handlat sakerna och står på avtalen.

Det är snarare upp till hans goda vilja som illa nog verkar vara ovilja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
2/21/13, 10:27 AM
#21

En fråga till TS: Den här personen som det handlar om. Har han någon inkomst? Jobb?

mvh Martin

Yolle
2/21/13, 11:55 AM
#22

#21 Han ska ha det nu. Han skulle börja i måndags som webbdesigner. Han fick jobbet då han lyckades övertyga mig att fixa grejerna han behöver. Men då han vägrar prata med mig så vet jag inte hur det gick med den saken.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/21/13, 11:57 AM
#23

Yolle; hur har ni tänkt då? Skall han betala "hyra" för att få nyttja saker, vem äger sakerna? Vem har äganderätten när han betalt klart? Äganderätten är ej kopplad till namnet som står på en faktura.

Om resorna diskuterades fristående har de ej i denna diskussion att göra. (Möjligen en diskussion om löfte om gåva, men det blir långsökt och ännu mer komplext.)

Självfallet kan du ej kräva pengar av någon för något som du inte ens kan förklara och som  vederbörande ej har förbundit sig till. 

När har personen i fråga faktiskt ljugit? Att tala i målande ord är ej att ljuga.

"Grejerna ska delbetalas. Mobilen är bunden på 24 månader. Datorn skulle betalas på avbetalning, eller han sa att han skulle betala av hela på en gång när fakturan kom. Kanske borde skrivit avtal inser jag nu. Det är två avtal ett för mobilen och ett för datorn. Det känns inte riktigt bra att han har de pappren, speciellt inte det från webhallen där det finns en kopia på mitt leg på. Till mobilen finns det ett kvitt också, detta eftersom jag betalade 250kr för att hmta ut mobilen." Du säger emot dig själv i stycket, kom ni överens om delbetalning av datorn eller att hela skulle betalas i en klumpsumma? Var skulle vännen ha fått 9000 kr ifrån om han inte har pengar till läsk?

Kvitto = bevis på betalning, vilket jag inte ser föreligger i dessa fall (förutom de 250 kr på mobilen).

Det är väldigt svårt att utreda hur det rent juridiskt föreligger när du/ni inte är säkra på vad ni själva faktiskt avtalat. När allt är luddigt har du tyvärr svårare att kräva din rätt. Försök att komma fram till vad du är säker på att ni faktiskt avtalade (och helst något du tror att även vännen anser att ni avtalade). Utifrån det är det förhoppningsvis lättare att ge säkra råd.

Det enda jag vet så här långt är att du står på samtliga avtal och du och leverantörerna har en självständig förbindelse där du är fullt ut betalningsansvarig och du bör inte slarva med dessa betalningar då det endast är du ensam som bär betalningsansvaret för dessa.

Yolle
2/21/13, 12:07 PM
#24

Tills han har betalat dem så är de ju mina. Men han skulle betala av datorn så fort han fick sin första lön. Mobilen skulle skrivas över till hans jobb så de står på den istllet för att jag gör det.

Det handlar mer om att jag inte kan förklara för er eftersom det är lite känsligt. Han skulle mer än väl förstå vad det handlar om.

Han har ljugit, inte bara beskrivit målande utan direkt ljugit. Han har sagt vad han gjorde i armén, när han va där, hittat på saker om kompisar han skaffade där. Hur länge han va i Afghanistan och att han blivit inkallad igen men slapp undan. Så om han har ljugit om det, vad mer har han då ljugit om?

Fakturan till datorn ska egentligen delbetalas, men han sa att han kommer kunna betala av hela nästa månad. Detta då han ska ha fått ett jobb som webbdesigner nu när han har dator. Men eftersom han har ignorerat mig totalt vet jag itne ens om han jobbar nu, han skulle börja i måndags enligt vad han sa.

Jag skrev även i den texten du citerade att jag kanske borde skrivit avtal istället för kvitto. Men eftersom jag fortfaraden står på avtalen bör ju jag ha dem. Han tog dem mot mion vilja.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/21/13, 12:33 PM
#25

Yolle: "Tills han har betalat dem så är de ju mina." Så enkelt är det inte juridiskt, köpte du dem till honom? Varför skall han betala om det är dina saker? Hur ser överlåtelseavtalet ut?

Att han ljugit om en vistelse i det militära spelar inte in på de juridiska fordringsförhållandena. Det var återigen inte kopplat till detta som du lånade ut pengar.

Martin
2/21/13, 3:10 PM
#26

Vet du att han skulle få jobb om han fick dessa sakerna, och vad den firman heter? Eller är det något han har sagt?

Jag tänker mest om han ens har haft möjlighet att betala av det som ni sagt, för det verkar ju vara en del pengar per månad som skulle betalas och hans ekonomi verkar ju minst sagt tveksam…

mvh Martin

Yolle
2/21/13, 3:10 PM
#27

Ja, jag köpte dem till honom. Finns inget överlåtelseavtal. Jag har ingen aning om så mkt alls eftersom han lurade mig till att göra det.
Det är därför jag behöver hjälp att reda ut detta. Jag ger honom en fjärde chans där han nu får chansen att betala grejerna.

Och att jag tog upp det med det militäa, visst det har inget med avtalen att göra, men jag vill ha fram att man kan ju uppenbarligen inte lita på vad han säger. För han säger ju i konversationen att han ska betala, men kan han ljuga om halva sitt liv kan jag ju inte lita på vad han säger. Tyvärr så är det något jag fått reda på nu i dagarna. Hade jag bara veetat tidigare… Jag vet inte vad jag hade gjort med informationen, men kanske inte hade livit lurad

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
2/21/13, 4:43 PM
#28

Yolle; nu har du ändrat igen, det går inte att säga vad som faktiskt gäller och hur du bäst förhåller dig till det juridiska utan att veta exakt hur det ligger till… Köpte du dem till honom, så finns det en stor chans att han anses vara den juridiskt korrekta ägaren och du har en fordran på honom gällande det nya låneavtalet. Utan ett avtalat återtagande förbehåll anses du ej som regel ha rätt att återta varorna.

Jag inser att det låter ganska hårt när jag skriver just nu, men utan information går det inte att göra en korrekt bedömning, att säga att du har all rätt när det i verkligen inte ligger till så vore enligt mig inte snällt, utan skulle snarare vara rent vilseledande. Däremot lider jag med dig, det är ingen kul situation som du försatt dig i, genom att vilja vara vänlig och försöka hjälpa till. Tyvärr tror jag att det riskerar att bli en läxa du får lära dig genom livet. Dock vidhåller jag har personen ännu inte misslyckats med någon betalning och ej nekat till ett betalningsansvar så var mycket vänlig och tillmötesgående (givetvis utan att låna ut mer pengar), för utan att kunna säga något säkert så ser den juridiska situationen inte allt för bra ut ur din synvinkel.

Yolle
2/21/13, 5:43 PM
#29

Nä, jag förstår att du r ärlig med hur situationen ser ut för mig. Får hålla tummarna för att han faktiskt har börjat jobba och får lön nu den 25 mars så han kan betala allt. Sedan kommer jag aldrig vilja se åt honom igen.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/22/13, 11:28 AM
#30

Yolle, hoppas att det ordnar sig för er i alla fall, du får uppdatera med hur det går! =)

Yolle
2/23/13, 7:32 PM
#31

Ska jag göra. Just nu låter jag honom bara vara. Tänkte fråga hur det går med jobbet nästa vecka. Då kan han ju knappast säga att jag tjatar menar jag. Sedan kommer väl räkningarna i mitten av nästa månad. Då tänkte jag säga att han får överföra pengarna till mitt konto så jag betalar. Sedan när datorn är betald så skriver vi något papper om att han har betalat den.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/23/13, 9:16 PM
#32

Yolle; jag skulle till och med rekommendera löpande kvitton på varje delbetalning där den aktuella avbetalningen, totalt avbetalt belopp och kvarstående skuld framgår, detta för att inga som helst möjligheter till missförstånd och oklarheter skall föreligga.

Annars tycker jag att det låter som en bra plan! =)

Yolle
2/23/13, 11:23 PM
#33

Alla papper kommer hem till mig, så jag har total koll över dem. Kanske göra som så att jag sammanfattar skulden till honom, när jag ändå kontaktar honom. Kanske även säga ett sista datum då allt ska vara betalt.

Sedan tänker jag föreslå att han och jag träffas på neutral mark och pratar igenom allt. Han må ha betett sig som ett svin, men det är nog bra om han faktiskt förstår det också. Jag vill reda ut det så vi båda kan gå vidare med våra liv.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/23/13, 11:28 PM
#34

Jag menade inte att du skulle lämna över de papper du får från företagen, utan att du skall skriva ut korrekta kvitton för varje delbetalning som vännen gör, mobiltelefonen varje månad och den eller de betalningar som det blir på datorn…

Annons:
Yolle
2/24/13, 8:56 AM
#35

Jaha, jag trodde att du menade att du trodde att alla papper kom till honom och att han skulle ge mig kvitton.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/24/13, 10:48 AM
#36

Yolle; nej, menade att ni skulle bli "jobbigt korrekta" och ha allt som sker på papper så att ingen av er kan säga att något gått fel till. Att du inte kan säga att du inte fått pengar som du fått och vännen inte kan säga att han gett dig pengar han inte gjort…

Helt enkelt förenkla för er båda att det blir rätt! =) Som jag sagt tidigare så måste du se till att det som skall betalas betalas, oavsett vad din vän gör, så fakturor och liknande bör du definitivt behålla!

Yolle
2/27/13, 1:25 PM
#37

Ska försöka få ihop ett nytt avtal med honom. ett som går in på detalj på hur allt ska lösas. Tänkte mejla honom ikväll. så jag får allt ordentlige formulerat.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/27/13, 1:34 PM
#38

Yolle: hoppas att det går vägen, men tänk på att som det ser ut just nu har du allt att vinna så håll en ödmjuk inställning och försök vara vänlig och saklig så hoppas vi att det löser sig och blir med konkret! =)

Tänk också på att använda korrekta formuleringar om ni skall nyttja juridiska termer, annars är det bättre att faktiskt skriva på "vanligt" ej fackspråk.

Lycka till! =)

Yolle
2/28/13, 10:27 PM
#39

Jo, jag brukar alltid i första hand försöka lösa saker på bästa sätt, och har (i vanliga fall) en stor portion med tålamod. Får hoppas att han oxå inser att jag bara vill lösa allt på bästa sätt. Därför jag vill träffa honom irl och faktiskt kunna förklara hur jag upplevt hans beteende, blir så lätt att msisförstå varandra över mejl liksom

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2/28/13, 11:32 PM
#40

Yolle; som sagt, försök lösa konflikten och få ett välvilligt avtal på papper innan du börjar diskutera hans beteende, oavsett hur du har tänkte upp det så finns det en risk att det är känsligt och förstör diskussionen om avtalet… Det är mitt tips.

Yolle
3/1/13, 12:45 AM
#41

Jo, det förstår jag. Mejlade honom precis, skrev i korta ordalag "Skulle vilja skriva om avtalet och göra det tydligare, så det inte ska vara några missförstånd. Göra det klart med betalningar och allt sådant. Vi kanske kan träffas nästa vecka och lösa allt?" Skrev ju lite snällare till honom för att få honom att böja sig för mitt önskemål.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
3/1/13, 10:02 AM
#42

Ja, du formulerade dig inte exakt så, men det var andemeningen? =)

Yolle
3/1/13, 3:24 PM
#43

aa, så kan manuttrycka sig :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/1/13, 5:19 PM
#44

Okej, men det låter bra! Lycka till och håll oss uppdaterade. =)

Yolle
3/1/13, 7:55 PM
#45

Skrev ju på facebook, eftersom man där kan se om den andre har läst. Han har läst mitt meddelande, men ännu inte svarat. Jag hoppas att han gör det snart, jag får panikångestattacker av allt som händer just nu. Men det vill man ju inte berätta för honom för då ger man ju honom ett gigantiskt övertag :/

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/1/13, 9:38 PM
#46

Som sagt, det finns inga regler på att personer måste svara omedelbart, det gör inte jag alltid heller, ibland vill man tänka igenom saker för att ge ett bra svar eller så har man helt enkelt tidsbrist…

Som sagt, du har allt att vinna, tyvärr inte så mycket att förlora som situationen ser ut (juridiskt) just nu… 

Så jag framförhåller än en gång, is i magen och ett leende på läpparna och var enormt trevlig, oavsett hur irriterad och arg du är på insidan. Det är sällan jag rekommenderar falskhet, men det är den chansen du har just nu…

Yolle
3/2/13, 12:05 AM
#47

Jo, det inser jag oxå. Vet bara inte hur lång tid jag ska vänta på ett svar. Jag föreslog att vi ska träffas nästa vecka, skrev att jag kunde åka in till stan. Försökte med det för det gör det ju alltid lättare att träffa någon om man slipper betala för det själv.

Just nu försöker jag bara att undvika att tänka på honom. Har skolarbete att sköta i första hand. Försöker att undvika att fundera på vad som händer OM han inte betalar.

Problemet är ju att all skiten runt detta gör att jag inte kan koncentrera mig på skolan.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/2/13, 12:11 AM
#48

Vänta åtminstone under helgen på svar anser jag… Vart bor personen nu om han tidigare inte hade någon bostad och bodde hos dig? 

När kommer fakturorna eller har de redan kommit?

Annons:
Yolle
3/2/13, 12:49 AM
#49

Ok, skriver på söndag kväll igen då.

Det vet jag faktiskt inte. Han sa att han inte kan lita på någon inne i gbg eftersom någon av dem som har gjort honom hemlös. Men så farligt är det ju visst inte då han ju uppenbarligen har någonstans att sova nu.

Misstänker att den för mobilen kommer snart, eftersom vi hämtade ut den den 14e. Vad det gäller datorn så ska den nog betalas i slutet av månaden, har för mig att klarna brukar göra så, för att man ska kunna betala efter man fått sin lön.

Förresten, han har en kopia på mitt leg (fanns på kvittot jag skrev ut när vi hämtade ut datorn), mitt kontonummer och då självklart hela mitt personnummer. Kan han göra något med de uppgifterna?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/2/13, 11:05 AM
#50

Yolle; en kopia på ett leg är inget leg, så det fungerar knappast att identifiera sig med, kontonummer ger du ju ut till alla som skall sätta in pengar till dig, så om det inte är en skicklig bedragare så spelar inte heller det någon roll, risken är att han sätter in pengar åt dig… ;) Personnummer är offentlig handling och går att plocka fram på en minut om du vet vad en person heter och helst även ort (beroende på hur vanligt namn du har), det går även att ringa till Skatteverket för att få ut det, dock tar det då något längre tid med telefonköer och dylikt… Så nej, ingen fara skulle jag säga.

Yolle
3/2/13, 4:27 PM
#51

Ok, det är skönt att höra. han är visserligen sjukt duktig på datorer, att hacka sig och genvägar runt lagar. Men det är väl knappast värt att ta mina 9000 i månaden heller :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/2/13, 5:15 PM
#52

Nej, just det tror jag inte är något som du behöver oroa dig för…

Sedan undrar jag ju dock över varför kontonumret står på dylika papper? Låter lite märkligt…

Yolle
3/2/13, 7:58 PM
#53

Nej, de står inte på de pappren, utan han fick det för någon han känner skulle sätta in pengar för mat och kläder till honom. Men det har ju inte kommit in några pengar så han löste det nog på annat sätt

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/2/13, 8:21 PM
#54

Ok.

[IdaIlsk]
3/3/13, 10:50 AM
#55

Oj…. 

Vad ska jag säga… Varför ens gå med på detta? Har människor inte pengar att handla för, ja då får de vänta tills de har det. Punkt. Du har blivit lurad så det stänker om det. Spärra abonnemanget och säg upp det som kan säga upp. Allt med ditt namn på. Resten? Ja, det får du ta som en bitter erfarenhet i livet. 

Du kände dig tvingad? Hur? 

J verkar vara äldre än dig? Du är runt 20? Då måste jag bara säga att vilken jävla idiot denne J är som utnyttjar någon så ung på detta sätt! Vederbörande är ett litet as som gör så här. 

Har du någon i din familj att ta hjälp av? 

Förlåt, men jag blir så förbannad. Anmäl den jäveln så klart! Ha en ödmjuk inställning?? Ni såg väl vad denne J skrivit? Helt nonchalant och omogen. Det kommer inte komma en enda spänn. 

Mitt råd: anmäl och dokumentera ALLT som sagts, gjorts och delats. Rådgör med en jurist. Det finns många att mejla till gratis. Ring en jurist och fråga om råd, jag har gjort det. 

Kläm fram bitchen i dig, kille eller tjej spelar ingen roll! 

Lycka till!

Annons:
[IdaIlsk]
3/3/13, 10:52 AM
#56

Ska också tillägga: Jag har varit som denne J…. Jag vet vad jag pratar om. Tyvärr. Men, karma, alla får vad de förtjänar till slut. Även jag fick det. Jag har blåst folk på så mycket pengar att det är skamligt att ens leva. Antingen fortsätter man, eller så ändrar man på sig och gör bot. Det är bara att välja.

[Moa-]
3/3/13, 11:08 AM
#57

IdaIlsk; anmäl vad? Under vilken rubricering? Spärrar TS abonnemanget är det TS som begår avtalsbrott och riskerar ansvar för detta rent civilrättsligt.

Istället för att komma med råd om hur man bör göras på ren känsla av hur du finner att det borde vara, så får du gärna belägga dina rekommendationer med fakta. Det är jättebra att försöka vara ett stöd och hjälpa till, men tänk på att vissa råd kan stjälpa mer än de hjälper.

Självfallet är det en tragisk situation som TS är i, ingen tvekan. Däremot skulle dina råd följas så tror jag att det skulle förvärras, och på intet sätt förbättras. Ja, det är långsökt att personen plötsligt skall ha pengar att kunna betala med, dock skall vi kanske faktiskt ge honom chansen att betala, istället för att spärra abonnemanget (som ändå kommer att kosta pengar) och helt förlora möjligheten att vännen kommer att betala.

[IdaIlsk]
3/3/13, 3:02 PM
#58

Jag skrev också "allt med ditt namn på" och "rådgör med en jurist", glöm inte det. 

Ett samtal med polis är ett första steg och det kan man verkligen göra i ett sånt här läge. Och sitt försäkringsbolag, det kan ingå gratis rådgivning av jurist där. Kolla upp jurister som specialiserat sig på just sådan här brott, som har erfarenhet. 

Vi här, vet inte hela historien, det vet bara dessa två. Här kan vi sia och tycka, ge råd och tips. Det är upp till personen i fråga (Yolle) att ta ansvar för vad denne gör. Men prata med jurist eller/och polis kan knappast vara skadligt. 

Inte heller spärra ett abonnemang som står i Yolles namn, det är ju befängt.Om jag står på ett abonnemang för tex min bror, så kan jag spärra det precis när jag vill. Förutsatt att jag står på abonnemanget såklart. Håller just på med ett sådant litet missöde i familjen. 

I annant fall, som jag också skrev, så får man stå sitt kast. Ta lärdom av det hela att man varit godtrogen, snäll och betalat åt en annan människa som sedan piper iväg med prylarna. Inget olagligt där, bara skamligt. 

Sen har jag själv varit på rättegångar och allt är inte så enkelt och faktamässigt som beskrivs här… Ena rättegången kan vara en räkmacka, nästa kan vara som ett självmord. Med samma ämne/brott, fast olika personer inblandade. Baserat endast på egna erfarenheter.

[IdaIlsk]
3/3/13, 3:11 PM
#59

Kan också vara något i stil med solochvåreri, men det vet vi ju inte än…

[IdaIlsk]
3/3/13, 3:15 PM
#60

"Görel Kristina Näslund: Du kanske menar hur man ska ta reda på om det är bedragare man står inför. Det är inte lätt att få reda på det i ett enda samtal. Han har ofta ett charmerande sätt i början. Bedragarnaturen visar så småningom när han: 

1) börjar låna pengar av kvinnan, pengar som han aldrig betalar tillbaka 

2) får henne att lägga ut för saker med tal om att han kommer att få t ex ett stort arv 

3) får henne att investera i företag som består av luft och aldrig ger några utlovade vinster. "

Länk till texten ovan: 

javascript:nicTemp();

Detta kan givetvis vara en man eller kvinna.

[Moa-]
3/3/13, 3:58 PM
#61

IdaIlsk; återigen, vart är brottet?

Det har tecknats ett avtal om att TS i sitt namn skall teckna avtal för att "vännen" skall ha nyttjanderätten till dessa. Spärras avtalen så är det avtalsbrott, det spelar ingen roll om TS namn står på det hela. Där har du rätt och slätt fel i dina uttalanden.

Nej, självfallet kan TS ringa polis, och säga vad? "Jag har tecknat avtal som jag ångrar (mer rätta, men det hjälper tyvärr inte att vara efterklok) och personen i fråga kanske inte vill betala för detta (även om vederbörande faktiskt erkänt att skulden i fråga föreligger)"…

Vad du avser och vill med citatet ovan förstår jag inte.

[IdaIlsk]
3/3/13, 4:06 PM
#62

Men vem är DU eller JAG att avgöra vad en polis eller en jurist skulle säga? Låt personen själv avgöra detta. 

Vare sig DU eller JAG kan avgöra vad som är brott här eller ej. Det är upp till polis eller/och en jurist. 

Vad jag menar med citatet är att denne "J" tidigare lånat pengar av Yolle och ej betalat tillbaka. Om resterande stämmer in på denne, det vet inte jag, men jag visar att det finns en typ av människor som gör sånt här. Bland andra. 

Nr 1 stämmer

Nr 2 stämmer 

Nr 3, det vet vi inte.. 

Bara tips och tankar

Annons:
[Moa-]
3/3/13, 4:15 PM
#63

IdaIlsk; nej, om det är brott eller ej är det faktiskt domstolen och varesig polis eller åklagare som avgör. Dock måste du ju ha en tanke när du så starkt hävdar att detta är brottsligt? 

Var är det du egentligen anser skall anmälas?

Ja, ett lån utan slutdatum, som ej återbetalats inga egentliga uttryckliga krav på det heller har förekommit vad jag kan se, vart är det olagliga i det? 

Ja, och ditt syfte med punkterna är vad? Vad skall de bevisa? Utgå gärna från lagstiftningen och gällande rätt när du talar om att något är brottsligt. Inte utifrån en psykologs eventuella klassificeringen, som är irrelevant i frågan om brottslig handling (kan i vissa fall komma in i påföljdsbestämmelsen).

[IdaIlsk]
3/3/13, 4:21 PM
#64

Fel av mig: upp till en domstol förstås. Men, samtal med en jurist eller/och polis är det rätta här. Tycker jag, personligen. Sen får Yolle själv avgöra vad hon eller han gör.

Yolle
3/3/13, 4:23 PM
#65

IdaIlsk
Jag har precis fyllt 21, han är 27, fyller 28 i augusti. Måste säga att det är skönt med någon mer än jag som uppfattar honom som omogen. En vuxen människa kan ju säga att de inte dyker upp på avtalad tid, enligt honom tjatar man om man undrar varför han aldrig dök upp.

Att jag kände mig tvingad va att han tjatade, varenda sekund vi pratade handlade om hur bra det vore om han kunde få den där datorn, och kolla mobilen, den kan man ju koppla så han skulle inte ens behöva ha ett eget modem för internet. Och jag visade ju att jag va osäker, men då så visade han sitt företag och visade att det va aktuellt och en massa saker. Tillslut så sa jag ja, och ångrade mig direkt, men han höll på att prata så det gick inte genom. Han sa ju att om han inte fick det jobbet så kunde det ju dröja månader innan han fick något annat, och eftersom jag själv inte har så mkt pengar då jag nyligen börjat studera. Jag levde på soc förrrut och jag minns känslan av att inte kunna göra något och den desperata kampen efter ett jobb (va arbetslös i nästan 2 år innan jag började plugga, som en sista utväg). Och det va i färskt minne så det va nog det som gjorde att jag hjälpte honom, kombinerat med en dålig ekonomi.

Jag har en familj, men vi är inte så nära. Jag har egentligen ingen som är nära liksom. Och skulle han inte betala tillbaka så har jag ingen att låna pengar av för att klara skulderna som blir. Utan då hamnar jag hos kronofogden. Det är därför jag är så sjukt orolig över detta.

Men om han inte skulle betala, då är väl även det ett avtalsbrott?

Det är inte sol och våreri, även om jag har gillat honom sedan maj förra året, men jag har alltid kunnat lägga undan sådana känslor om de inte har passat situationen. Han har ju inte kunnat missa det, men efter att han flyttade in till mig så gjorde jag inga försök så. Jag fokuserade på att försöka hjälpa honom. Och han visade ju tydligt att han inte längre va intresserad av mig (vi va halvt på G i augusti).

Jag har kvar alla sms sedan vi lärde känna varandra i maj förra året. Om det är till någon hjälp för mig.

Och ja, han är så sjukt charmig. Men vissa människor är ju bara sådana. Att någon skulle använda sin charm för att utnyttja mig har jag aldrig trott skulle ske…

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[IdaIlsk]
3/3/13, 4:25 PM
#66

Varför är du så emot att yolle ska gå till en polis/jurist och fråga sig till råds?

Yolle
3/3/13, 4:26 PM
#67

Moa- Jag gjorde som du sa, väntade på ett svar på det jag skrev till honom i fredags. Det dök ju inte upp något så nu har jag skrivit till honom igen, föreslog att vi skulle träffas på onsdagen. Väntar på svar på det nu.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/3/13, 4:44 PM
#68

IdaaIlsk; självfallet får Yolle om vederbörande så önskar kontakta polis, men frågan är vad som skall sägas? "- Jag tecknade frivilligt ett avtal som jag ångrar, och ännu har inget mera hänt…" Det föreligger inget brott. 

Yolle; att inte betala skulder när man inte har ekonomiska möjligheter är inte heller möjligt, däremot kan du få skulden fastställd genom att när skulden förfaller till betalning (som skall vara juridiskt avtalat) och betalning uteblir vända sig till Kronofogden och få hjälp att få skulden fastställd i domstol (om vännen motsätter sig detta) och därefter kan kronofogden driva in skulden, vilket fordrar att det finns pengar att driva in eller tillgångar att utmäta. 

Det faktum att du kände till personens dåliga ekonomiska situation och detta på intet sätt är något som han försökt dölja eller mörka försvårar ytterligare din ställning. 

Jag hoppas som sagt att det löser sig för er! Däremot hjälper det inte att måla djävulen på väggen och förutsätta att personen inte kommer att sköta sig. (Sedan ser jag givetvis som de flesta här att risken är överhängande, men det finns inget annat att göra än att vänta.) Vidare har ni som sagt inget egentligt avtalat, vilket ytterligare försämrar din ställning och det är svårt att säga när din fordran på vännen faktiskt förfaller till betalning samt till vilket belopp.

Ja, du är ung och han är äldre, däremot är du klart över 18 år och därmed myndig och har samma rättsliga handlingsförmåga som andra myndiga personer. (Rätt eller fel, men så är det.)

[IdaIlsk]
3/3/13, 5:00 PM
#69

Yolle: Han har utnyttjat att du fattat tycker för honom. Sånt känner man på sig och tar tillfället i akt. Han är charmerande och vet vad han gör, du är snäll och naiv, vilket han utnyttjar. Förbannade fjant, i mina ögon. Synd att du inte har din familj med närmare kontakt, för det betyder mycket i ett sånt här läge. 

I vår familj, backar vi upp varandra och hjälps åt, vi är kanske inte sams varje dag. Långt ifrån. Men, när det väl gäller, då kommer ingen i mellan. 

Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite, polis/jurist/ditt försäkringsbolag. Var inte rädd för att ställa "dumma frågor", för de finns inte. Fråga på! 

Som äldre och mer vuxen kommer du att klara dig förbannat bra, för du har då gått igenom något stort.. Glöm inte det. Det är inte bara nederlag ;) 

Skulle detta bli på det viset att "J" inget betalar, kontakta alla fordringsägare direkt. Ha alltid en dialog med dom, innan det kan bli tal om inkasso/kronofogde. De är oftast hjälpsamma till uppgörelser och man kan ansöka om nedsättning av betalning om man ej har ekonomi till det. Exempelvis ekonomiskt bistånd.  

Moa: Vad som ska sägas? Det avgör inte du, utan Yolle själv när den dagen är på plats. Som jag skrev tidigare, man kan alltid RÅDGÖRA med jurist/polis.

Annons:
[Moa-]
3/3/13, 5:05 PM
#70

IdaIlsk; polisen hanterar brott i första hand, inte juridisk rådgivning… Som sagt, ring gärna vem du vill, men vad är det du anser egentligen är fel? Du anser ju att någon skall ringa polisen, vad är det du tycker att personen faktiskt skall säga?

[IdaIlsk]
3/3/13, 5:18 PM
#71

Herregud kvinna, jag har själv frågat polisen om råd många gånger! Det hjälper gärna till med vad lagen säger och rent handfasta råd om hur man bör/kan gå till väga. Jag har även samtalat med jurist vid flertalet tillfällen likaså, om hur och vad jag bör/kan göra.

Vi har förmodligen olika erfarenheter av polis och jurist.

Vad jag anser ska frågas, är inte heller relevant. Det som är relevant, är vad Yolle själv kan tänkas vilja fråga. Ge dig nu.

[Moa-]
3/3/13, 5:33 PM
#72

IdaIlsk; ja, jag lämnar denna diskussion med dig nu, att helt säkert uppmana till att anmäla men inte kunna säga för vad är enligt mig långsökt.

Juridisk rådgivning kan absolut vara positivt, däremot kostar riktiga jurister även pengar vilket TS till stor del saknar. Skall några pengar läggas på detta skulle jag rekommendera att de lägg på ett fastställande av skulden och begäran av Kronofogdens tjänster.

Yolle
3/3/13, 5:40 PM
#73

IdaIlsk
Hur föreslår du att jag gör? Någon speciell jag bör kontakta. Det blir så mycket information att behandla så hjärnan mer eller mindre stänger av. Räknangarna kommer nog i slutet av månaden, och ska förmodligen betalas då oxå. Så det bästa är ju att kontakta någon som kan hjälpa mig redan nu. Frågan är ju bara vem… Är inte så förtjust i att prata i telefon så mejl är det ultimata.

Jag vill ju sett till att ha allt "täckt" när den 25e kommer om han inte skulle betala. Gör han det vore ju allt frid och fröjd, men som du säger så är ju risken överhängande att han inte gör det. Och om han inte gör det vill jag ha löst allt.

Men om han inte skulle betala kan jag väl anmäla för kontraktsbrott? För ett muntligt avtal väger väl lika tungt som ett skriftligt? Bara att det är svårare att bevisa.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[IdaIlsk]
3/3/13, 7:21 PM
#74

Jag skulle börja med att kontakta mitt försäkringsbolag, hemförsäkringen, för att se om det finns en juridisk hjälp att få där. Är du med i facket? Där kan finnas juridisk hjälp att få. 

Jag skulle även kontakta polisen, de har ett kontaktformulär via deras hemsida: http://www.polisen.se/Kontakta-oss/Polismyndigheter/

får du inte svar inom rimlig tid, kommande vecka till exempel, så måste du ringa även om du inte gillar det. Se till att vara förberedd med alla uppgifter och även frågor nedskrivna. Säg att du vill komma och träffa en polis för att prata om detta, förklara att du eventuellt vill göra en anmälan, men vet inte om du har tillräckligt med bevis för en anmälan. Får du en tid, så se till att han med dig allt

Sen skulle jag kolla runt efter annan juridisk hjälp, via internet, google, hitta.se etc där du bor. Det finns som sagt juridisk hjälp online, kostnadsfri: http://www.juristpunkten.se/?gclid=CLDe5PyT4bUCFe54cAodADMAuQ

även denna: http://www.juristjouren.se/

Hoppas det är hjälp på vägen, hör av dig om du vill ha mer tips. Min mejl: missbaberuth@live.se 

Och som sagt, inga frågor är för dumma :)

Yolle
3/4/13, 3:36 PM
#75

Oj, vad mycket…
I min hemförsäkring ingår rättsskydd. Så skulle det bli en tvist så slipper jag betala den.

Min lokala polisstation hade inget formulär att fylla i. Men lyckligtvis så har jag sportlov så jag åker in på onsdag. Skulle åkt redan imorgon om det inte vore för att jag har en utbildning jag ska gå på. Men onsdag morgon åker jag in och pratar med någon där. Har ju varje sms vi skickat till varandra, alla mejl och kontraktet vi skrev. Jag har bra erfarenhet av polisen så jag är inte nervös.

Tack för erat stöd

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/4/13, 4:58 PM
#76

Yolle; har du kollat villkoren på det skyddet? Ofta är du en självrisk på 20 % och ett maxtak på ca: 100 000 - 200 000 kr som kan ersättas. Många försäkringsbolag täcker inte heller ersättning för så kallade "småmål" där tvisten rör under ett halv basbelopp.  Så ett tips är att noggrannt läsa villkoren för rättsskyddet, detta då det i regel är mycket som undantas och inte täcks av detta.

Vad är det för formulär som du skall fylla i på polisstationen?

Hoppas att det läser sig utan extra krångel.

Annons:
Yolle
3/4/13, 5:28 PM
#77

Jag hittade inget om vilka belopp det gäller. Har folksam, mellan. Får ta en närmare titt sedan. Det va ett kontaktformulär där man skulle fylla i så skulle de ringa upp en:/ men min polisstation har öppet dygnet runt så jag åker bara dit.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/4/13, 5:51 PM
#78

Jag utgår ifrån att du har hyresrätt och då har du ett maxtak på 200 000 kr gällande rättsskydd. Gällande rättsskydd är som ovan sagt självrisken 20 %, dock lägst 1500 kr.

Okej, men du vill endast ha råd från dem, så det är därför du söker kontakt med dem? (Tänkte om det fanns något särskilt formulär som du kollade på.)

Yolle
3/4/13, 6:01 PM
#79

Vet inte hur mycket det kan kosta med advokat. Senast jag va inblandad så fick jag en gratis. (hade blivit mordhotad). Men det är ju bättre än att eventuellt låta det gå till kronofogden och ha skulder där. Om det nu skulle gå så långt, det vet vi ju inte än. Aa vill veta vilka rättigheter jag har om han inte skulle betala. Och jag antar att de sparar att jag varit hos dem och bett om råd, kanske skulle hjälpa mig vid en eventuell anmälan. Just nu gör jag som du sa och ger honom chansen att betala iaf. Även om han vägrar att svara på när jag skrivit till honom.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/4/13, 6:09 PM
#80

Yolle; jag skulle fundera flera gånger om innan jag startad en rättstvist om jag vore du, för som sagt, strikt juridiskt har du inte ett bra fall, framför allt inte när allt är så osäkert och inte ens du själv är helt säker på vad ni faktiskt avtalat. Jag skulle inte känna mig trygg på utgången i ett rättsfall, möjligen att du skulle kunna få avtalet till viss del jämkat genom Avtalslagens 31§. Skulle din vän istället argumentera att det var en gåva utan krav på återbetalning finns risken att även det skulle hålla då egentliga avtal inte ser ut att föreligga.

Jag är ledsen men jag vet inte hur rådfrågan av polisen skulle stödja en anmälan, och jag har fortfarande inte en aning om vad det är som du/ni eventuellt tänkt anmäla? Det gäller att hålla isär straffrättsliga konflikter och civilrättsliga tvister.

Martin
3/4/13, 8:07 PM
#81

Att advokaten var gratis om du blivit mordhotad har ju att göra med att du är målsägare i ett brottmål och advokaten då kallas målsägarbiträde (ganska säker på att det är detta du hade). Som Moa säger får man hålla isär olika sorters mål.

Skulle du gå upp i rätten gällande avtalet mellan er så är det ett tvistemål och då brukar man få betala själv, eventuellt kan som sagt en hemförsäkring hjälpa.

mvh Martin

Yolle
3/4/13, 10:20 PM
#82

#81 Jo, jag berättade att det är den enda erfarenhet jag har är efter det. Och skulle det verkligen bli tvistemål? Jag menar, han har ju erkänt att skulden finns? Alltså, jag kan inte så mkt alls om detta.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/4/13, 10:23 PM
#83

Yolle; det är en civilrättslig tvist. Brottsmål rör rena brott, vilket inte förekommit i ert fall vad jag kan se. Du har vetat om förutsättningarna och själv valt att teckna avtalet.

Om han erkänner skulden så kommer det inte att bli en domstolsfråga alls, finns inget att utreda.

Annons:
[Moa-]
3/19/13, 7:16 PM
#84

Yolle; hur har det gått för er?

Yolle
3/19/13, 7:55 PM
#85

Jag va hos polisen och pratade för att reda ut. Han sa precis som ni, att det är civilrättsligt, men hjälpte mig att ta fram hela personnummret och adressen tills hans mamma. Eftersom J sagt att han har amerikansk medborgarskap så kollade han upp om det finns något mer där. Något amerikanskt medborgarskap finns inte.

Har försökt få tag på J, utan resultat. Men han har läst vad jag skrivit. Jag har sagt att senast den 26 vill jag se pengarna på mitt konto. Har han inte satt in pengarna senast då så spärrar jag mobilen, kontaktar webhallen/klarna och telenor och går sedan till kronofogden.

Polisen sa att det kan bli lite problem i och med att vårat skriftliga och muntliga avtal säger lite olika om vem som ska betala. Men J har sagt att han ska betala, vilket jag ju har bevis för. Skulle han helt plötsligt säga att det är en gåva så borde kronofogden förstå att när man har en inkomst på 9000kr/månaden så ger man itne bort något som ska betalas med totalt 1200kr/månaden. 24 månader för mobilen och 36 för datorn.

Så just nu står allt rätt stilla. Har fått ett rejält skov efter allt detta och mitt skolarbete har tyvärr blivit lidande, är bipolär nämligen. Men mitt psyke hjälper mig inte att få mina pengar så jag försöker göra roliga saker istället för att tänka på det

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/19/13, 8:05 PM
#86

Yolle; jag vidhåller min rekommendation att inte spärra, vilket gör att du med stor sannolikhet förlorar dina rättigheter även civilrättsligt. 

Vad har vederbörandes föräldrar med det hela att göra?

"Skulle han helt plötsligt säga att det är en gåva så borde kronofogden förstå att när man har en inkomst på 9000kr/månaden så ger man itne bort något som ska betalas med totalt 1200kr/månaden. 24 månader för mobilen och 36 för datorn." Tyvärr (eller tack och lov) fungerar det inte så. Du som vuxen medborgare har din fria rätt att teckna hur dåliga avtal du vill, de är fullt giltiga oavsett din inkomst. Kronofogden lägger inte in någon tolkning i det hela, och är skulden tvistig så är det tingsrätten som avgör vem som har rätt, inte Kronofogen. I tingsrätten är det du som påstår något som bär bevisbördan. Det är detta jag hela tiden syftat till när jag försökt vara realistisk, du måste ha detta i åtanke. Den förlorande parten i domstolsförhandlingar bär rättegångskostnaden och andra partens juristkostnad, vilket du måste ha i åtanke.

Tråkigt att du inte mår bra! Men om du orkar försök håll i studierna (att bråka med CSN utöver allt är inte önskvärt). Jag hoppas verkligen att detta löser för dig!

Yolle
3/19/13, 8:23 PM
#87

Det är polisen som rekommenderade mig att göra det OM pengarna inte kommer in, för då har han brutit sin del av avtalet. Enligt polisen påverkar det inte att jag fixat sakerna åt honom, eftersom det är jag som står på avtalen. Så länge det är jag och inte han som står på avtalen så är det jag som äger dem och har rätt att spärra. Men det kommer bara på tal OM han inte betalar. Gör han det så gör jag det såklart inte.

Förstår vad du menar. Men jag tror ju att det trots allt är människor, och skulle han plötsligt säga att det var en gåva står ju ord mot ord så måste de tänka. Och med tanke på att jag inte köper saker jag inte behöver (kan jag nog inte bevisa direkt) så vore det väldigt konstigt av mig att helt plötsligt börja ge bort saker för flera tusentals kronor. Men som jag ser det har han ju erkänt att det finns en skuld, eftersom han sagt att han ska betala.

Nä, har som tur är lättare regler då jag går på folkhögskola, så slipper det där med att jag måste klara ett viss antal poäng varje termin. Det enda jag behöver göra är att skicka in en rapport varje vecka för att räknas som närvarande. Är en distansutbildning nämligen.
Det är rätt svårt att orka med uppgifterna för tillfället, men jag har en väldigt öppen dialog med skolan och även om de inte vet varför, så vet de att jag inte mår så bra för tillfället.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/19/13, 8:55 PM
#88

Yolle; som du själv sagt så är det inte polisen som avgör detta, utan det är en civilrättslig tvist. Jag skulle i sådana fall om jag var du ringa kommunens konsumentvägledare, eller om ni har ett medborgarkontor eller liknande med juridisk rådgivning och be dessa om råd. Polisen kan (i de flesta fall) sina frågor, grundläggande straffrätt och vad som är straffrättsligt lagligt eller ej, däremot så saknas generell juridik i utbildningen, de saknar med andra ord adekvat kunskap på området. Grundutbildningen till polis är 2 år (4 terminer + aspirantterminen) och då är det mycket som skall hinnas med, civilrätt står inte på schemat vad jag kan se, här kan du läsa om polisutbildningen.

"Enligt polisen påverkar det inte att jag fixat sakerna åt honom, eftersom det är jag som står på avtalen. Så länge det är jag och inte han som står på avtalen så är det jag som äger dem och har rätt att spärra." Stämmer inte juridiskt.

Ja, inlägg på Facebook är dock inte skrivna i sten och han kan exempelvis påtala onykterhet vilket gör erkännandet ogiltigt. (En "ursäkt" civilrättsligt, men ej straffrättsligt). Jag menar endast att du måste tänka och fundera då du trots allt ytterligare höjer insatsen, även om samtidigt en möjlighet att du får rätt öppnas. Samtidigt även om du "vinner" i tingsrätten så kan din motpart dels överklaga, dels om det är så att han saknar utmätbara medel så gör det ingen skillnad att du har rätt om det ej finns något att ta av. Så återigen innan du tar ett vidare steg så bör du fundera noga över konsekvenserna och begära rådgivning från en jurist.

Okej, tur att det var enklare regler i alla fall då, så slipper du risken för ytterligare krångel därifrån, CSN är annars inte lätta att "diskutera" med. =)

Yolle
3/19/13, 9:20 PM
#89

Ringer imorgon, tror vi har någon i kommunen (eller kan man ringa kronofogden direkt? för att be om råd), annars finns ju stora staden inom räckhåll oxå. Men det är ju en vecka kvar som har har på sig som jag har sagt. Betalar han inte till dess har jag inte alls råd då jag denna månaden varit tvungen att köpa möbler till lägenheten. fast det hade ju varit kärvt även utan att jag hade varit tungen att köpa det.

Är dessutom rädd för att jag blir tvungen att gå och knacka på dörren hos soc till sommaren då jag ännu inte hittat ett jobb, då blir det helt omöjligt att betala bara för att slippa få en prick i registret.

Nä, hört mardrömmar om hurdana de kan vara. "Det spelar ingen roll att du va för deprimerad för att åka till en läkare och få ett sjukintyg, vi hade behövt få ett ändå"

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/19/13, 10:26 PM
#90

Kronofogden kan du ringa, men de ger inga juridiska råd generellt utan sysslar med indrivningsverksamhet främst. Däremot tillvägagångssättet och vilka risker som följer med att driva ärenden kan Kronofogden svara på. 

Vi hoppas verkligen att han betalar, dock är det bra att du vet hur du skall hantera det oavsett vad som händer!

Ja, samtidigt så kan jag se att de behöver intyg på att människor är sjuka för att kunna ge ersättning för detta, det är inget jag finner allt för långsökt, men där har vi kanske olika erfarenheter och därför ser det olika. Jag tänker mer när olika handläggare säger olika saker och de själva erkänner att de gjort fel, men deras låsta system inte tillåter dem att ändra beslut.

Annons:
Martin
3/19/13, 10:31 PM
#91

Frågan är ju vem på polisen du pratar med yolle. Som Moa skriver så är utbildningen 2,5 år och civilrätt går att läsa om man gör det valet (vissa delar är valbara).

Men det finns ju även välutbildade jurister med lägst jur kand som utbildning, och de brukar ha rätt bra koll på olika saker, även civilrättsligt.

Och vissa på polisen är inte ens poliser, eller jurister, utan civilanställda med någon annan utbildning.

Jag hävdar (och det verkar vara samma som polisen rekommenderar om jag förstår dig rätt, men det är lite invecklat beskrivet mellan varven) att såfort han inte gör rätt för sig enligt ert avtal och inte betalar som han skall, så hade jag sett till att han inte kan använda telefon osv genom att du spärrar det. Du står på avtalen med telebolag osv och utifrån vad du skrivit så har jag förstått det som att han skall betala dig för detta, och gör han då inte det så anser jag att han bryter avtalet först.

Sen hade jag nog inte stämt honom civilrättsligt, för det kan bli dyrt. Men det är en annan femma - det jag hade gjort är att sett till att han inte kan använda det du betalar för, om han inte gör rätt för sig.

mvh Martin

Martin
3/19/13, 10:33 PM
#92

Tillägg: Dock vill jag nog påstå att det är svårt för någon här i tråden att ge ett bra tips, det verkar finnas både skriftliga och muntliga delar i avtalet och jag tror inte allt är fullständigt redogjort här i detalj och utan det så går det såklart inte att ge bra tips.

mvh Martin

[Moa-]
3/19/13, 10:50 PM
#93

Martin; det går att välja in civilrättsliga kurser? Det har inte jag sett, men vad bra! =) Det jag tänker framför allt är att det är mycket som skall hinnas med inom ramen för utbildningen, både praktiskt och teoretiskt med befogenhetsmässiga diskussioner.

"Riktig" jurist är du inte med en juridisk kandidat enligt mig, utan då fordras fullt juristprogram på 4,5 år, eller möjligen en examen som affärsjurist (som även den har sina begränsningar). Däremot kan det givetvis finnas goda grundläggande kunskaper även med kortare eller mer generella utbildningar.  

Sedan vill jag återigen varna för att två fel ger inte ett rätt, utan det ökar risker att avtal jämkas och "skrivs av".

Absolut kan ingen i tråden säkert säga hur något kommer bli, det sekunderar jag till fullo, däremot i just detta fall kan jag med stor säkerhet säga att inte heller en yrkesarbetande jurist kan ge ett säkert utfall, utan det är många osäkra parametrar och frågor som skall redas ut.

Yolle
3/19/13, 10:57 PM
#94

#90 Då gör jag som så att jag kontaktar både kronofogden och en jurist. Det är ju så att jag är så orolig över vad som händer om han inte betalar. Och gör han det är det ju toppen, gör han inte vill jag veta hur jag ska gå tillväga för att slippa hamna i en skuldfälla.

Glömde nämna att de jag känner som råkat ut för exakt det har fått intyg senare. Ibland blir deras regler lite för stela och handläggarna kan inget göra fast de tror en.

#91 Japp, du uppfattade det rätt. Att om han inte följer avtalet så ska jag spärra mobilen, som ju är den som gör att han har tillgång till internet. Så utan den så har han ingen större nytta av mobilen.

Ber om ursäkt för att det blir lite rörigt mellan varven, men det är rörigt i skallen på mig, plus att jag tänker på ett annat sätt så även om jag tkr att jag är tydlig så blir det ändå fel i de flesta andras ögon :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/19/13, 11:08 PM
#95

Yolle & Martin; vem vinner något på att spärra nyttjandet av något? Jag ser verkligen inte den delen, det måste vara något jag missat, eller är den ren hämnd och ett sätt att ge upp?

Yolle; toppen att du tar hjälp och ser om någon kan reda ut det hela! =)

Yolle
3/20/13, 12:12 AM
#96

Det handlar om att han isf har brutit avtalet oss emellan och har då ingen rätt att använda dem. Eftersom jag inte kan ta dem från honom och låsa in dem så är det enda jag kan göra. Det är inget jag egentligen vill göra, men bryter han avtalet så gör han.

Måste ju, är ju en rejäl knipa jag hamnat i annars. Och jag är verkligen glad över den hjälp jag fått här :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/20/13, 12:29 AM
#97

Yolle; men vad är syftet? Vart ligger din vinst i att spärra nyttjandet på abonnemanget? (Utöver för ev. extra tjänster givetvis.)

Ja, hoppas verkligen att det ordnar sig på ett bra sätt för dig!

Annons:
Martin
3/20/13, 11:44 AM
#98

Moa- Alla utbildningarna ser inte likadana ut utan skiljer sig lite, och de valbara kurserna (som är obligatoriska) är varierande men jag vet att det funnits (och kanske finns fortfarande) fördjupning i civilrätten. Grundläggande civilrätt ingår i grundutbildningen liksom en massa annan juridik utöver straffrätten. Så jag vet inte om jag håller med om att grundläggande juridik saknas. Möjligen saknas fördjupning på alla områden.

Straffrätten är väl kanske det mest omfattande man läser men då poliser mer eller mindre dagligen har att göra med annan juridik också (inte minst förvaltningsrätten) så ingår det såklart också som en ganska stor bit utan att man blir specialist in i minsta detalj på det.

Utbildningen är ju en uppdragsutbildning där skolorna får vissa ramar men sätter lite egen prägel på det. Växjö och Umeå är mer akademiska (i form av att vissa kurser läses ihop med andra utbildningar )än Stockholm t.ex. där det bara går polisstudenter (om det inte ändrats men det tror jag inte det har). Distansutbildningen är sedan ett kapitel för sig.

Ett exempel på hur det kan se ut har du här, Växjös. Den grundläggande civilrätten ligger i termin 2, fördjupningskursen verkar inte finnas längre.

mvh Martin

[Moa-]
3/20/13, 12:16 PM
#99

Martin; nu vet jag inte riktigt hur du har hoppat och vilket inlägg du svarar på i ditt översta stycke? Jag skrev att det var bra att det fanns.

Sedan vad som är grundläggande kan vi ju diskutera med tanke på omfattningen på utbildningen och alla delar förutom ren juridik som skall in på den begränsade tiden. Sedan kan givetvis även poliser vidareutbilda sig. Jämför med en ren jurist som läst 4,5 år rent teoretiskt, denne jurist saknar fördjupade kunskaper inom många områden, vilket är fullt normalt. Däremot att säga att någon som läst under halva tiden och dessutom haft en stor del praktisk utbildning och andra delar i utbildningen kommer inte upp i en jämförbar teoretisk kunskapsnivå, det är helt naturligt. Däremot lär sig poliser under sin utbildning många saker som saknas i en juridikutbildning, en jurist lär sig inte första hjälpen eller trafik- och förarutbildning som exempel.

Att dessa yrken och kompetenser skiljer sig är enligt mig inget konstigt utan relativt självskrivet.   

(Sedan är jag ledsen, men civilrätt på 4,5 "p" är obefintligt, det bör motsvara mindre än en månads studier. (Hemsidan verkar ouppdaterad och ger dubbel information, svårt att utläsa vad som är aktuellt och faktiskt gäller, de blandar de gamla poängen och "nya" högskolepoängen. Läser man "utbildningsplanen" så saknas åter civilrätten helt och terminerna grundar sig på 20 p.))

(Polisens egen sammanfattning av utbildningen:

"Termin 1: Polisens uppdrag och roll I Grundkurs i straffrätt Kriminologi och brottsförebyggande arbete

Termin 2: Brottsutredande uppdraget I Brottsutredande uppdraget II

Termin 3: Trafik - ungdomar Psykisk ohälsa, missbruk och social utsatthet

Termin 4: Brottsutredande uppdraget III, brott i nära relation Brottsutredande uppdraget IV, rasism, diskriminering och hatbrott Polisens uppdrag och roll, II" Citat)

[Moa-]
3/20/13, 12:38 PM
#100

I Umeå läses en kurs i juridik 1, vilket innefattar en blandning av juridiska kunskaper, däribland civilrätt, dock ej uteslutande civilrätt.

Martin
3/21/13, 10:57 AM
#101

Polisutbildningen ger ju inte högskolepoäng så det är ju en del i att det är svårt att jämföra poäng.

Sen håller jag med dig, och det har jag aldrig sagt annat än heller att jurister skall kunna juridiken bättre än poliser och lärare kan nog pedagogiken bättre än lokförare. Alla yrken har sina nyckelkompetenser och det är ju bra. Annars hade det nog blivit konstigt.

Jag tycker det är bättre att man läser något än inget alls, givetvis finns det en gräns på hur mycket man måste läsa för att det skall vara värt något. Men eftersom att poliser skulle jag tro mer eller mindre dagligen i allra högsta grad sysslar med civilrättsliga ärenden (eller att förklara att ett ärende är civilrättsligt och att polisen inte kan hjälpa till) så tycker jag det är bra att det finns grundläggande.

Ett problem är som sagt i mitt tycke att det inte finns en nationell utbildning utan 4 stycken olika även om ramarna är samma.

Jag tycker att man skall göra om hela utbildningen (och där är vi nog överens om jag inte minns fel), och jag tycker att det på sätt och vis skulle vara bra om den inte låg som uppdragsutbildning för högskoleverket för då är det svårare att avskilja olämpliga elever sålänge de klarar utbildningen. Att man dessutom för ett par år sedan (eller om det var ett par tre år sedan) sänkte kraven tycker jag är mycket märkligt, men - det är ju inte jag som bestämmer vad vi skall ha för poliser i det här landet och det finns säkert många som tycker det är bra :)

mvh Martin

Martin
3/21/13, 11:03 AM
#102

_Martin; nu vet jag inte riktigt hur du har hoppat och vilket inlägg du svarar på i ditt översta stycke? Jag skrev att det var bra att det fanns.
_

Jag var kanske otydlig, ville förtydliga att det finns flera utbildningar och att de inte ser likadana ut och att det därför kan skilja sig, det man t.ex kan välja som valbart på ena stället kan man kanske inte välja som valbart på andra stället samt att någon skola har valbara kurser efter vilka lärare man har just den terminen. Alltså att omfattningen (eller bristen på omfattning om man så vill) på civilrätt säkert skiljer sig på de olika skolorna även om grunden säkert är samma.

Alltså ett förtydligande på mitt eget inlägg att det fanns valbara kurser i civilrätt (och att det nog inte finns överallt).

mvh Martin

[Moa-]
3/21/13, 12:26 PM
#103

Okej, men det måste väl ändå vara samma grund på alla utbildningar när den presenteras på polisens hemsida?

På samma sätt som en juristutbildning alltid har samma grund, precis som en civilekonomutbildning, eller en utbildning till sjuksköterska, vissa grunder finns på alla utbildningar, sedan går det att göra anpassade val för att skräddarsy sin egen kompetens. Däremot skall alla sjuksköterskor kunna vissa grundläggande saker, på samma sätt som en jurist eller någon annan.

Gällande ditt andra inlägg så var den kommentaren för det kändes som om du det kändes som om du fortsatte argumentera mot något som jag trodde vi var överens om. (Eller jag köpte ditt svar, då jag saknade egen kunskap på området. =P)

Sedan går det att läsa fristående kurser på valfritt universitet där det finns ett extremt brett utbud av civilrättsliga kurser. Vilket är en god rekommendation till de som har ett intresse av det. Eller om man vill läsa något annat, en märklig tillgång egentligen att kostnadsfritt kunna läsa i stort sett vad man vill.

Ja, gällande att polisutbildningen bör göras om är vi helt och hållet överens. Sedan om vi är helt överens om hur vet jag inte, men personligen skulle jag gärna se en förlängning av utbildningen, en fördubbling skulle inte anses långsökt eller orimligt (fyra år + en termins aspiranttjänst). Däremot vill jag inte ha ett strikt "kompetensurval" utan anser att personlighet och externa omständigheter bör vägas in. (Sedan är jag anti-feminist och anser att kvinnor skall ha samma fysiska krav som män, antingen krävs en viss nivå, eller så gör det inte det.(Detta gäller även andra "nyckelfunktioner" så som räddningstjänst och ambulans, jämställdheten kan inte utsätta människor för ökade risker.))

Martin
3/21/13, 11:54 PM
#104

Numera är det ju samma fyskrav för alla, så det är ju bra. Sen vet jag inte om det var bra att de sänktes, liksom är jag tveksam till att man tog bort svenskprovet även om jag tycker att det kunde gjorts om istället för att tas bort.

1 termins aspirant tycker jag är rent för lite. Jag skulle vilja ha en utbildning där man kan välja inriktning efter en viss tid. 2-2,5 år som grund och därefter kanske 1 år som "specialisering" eller inriktning låter bra.

Sen är det ju fel att man som civilanställd och med viss utbildning (t.ex. beteendevetenskap eller juridik) och går polisutbildningen (för att få mer rättigheter, och skyldigheter samt mer kunskap) får en lägre lön bara för att man då är polis och inte anställd på akademisk grund. Men det är ju inte en utbildningsfråga i grunden utan en annan problematik som nog är för omfattande för att lösa på ett forum :D

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
3/22/13, 12:36 AM
#105

Okej, jag hade missat att det förändrades samtidigt.

Språktest kan jag tycka är något överdrivet när det krävs Svenska B för att vara behörig, varför det då skall till ett externt test för att fastställa detta kan jag inte riktigt se. 

Jag saknar snarare åldersgränser och högskoleprovet, som trots allt är allmänbildande (gärna med ett lägsta tillåtna resultat (1.0 som förslag)).

Lägg på ytterligare en termin aspiranttjänst, dock utvecklas du alltid under hela din yrkesverksamma tid (förhoppningsvis), vilket enligt mig till viss del begränsar behovet av detta då det ligger efter slutförd utbildning.

Gällande slutet så beror det på hur man ser det, då får du nog införa en annan tjänst för att få ihop ekvationen. Har du en utbildning till jurist har du läst i 4,5 år, vilket bör resultera i en viss lön, har du studerat till polis har du läst i 2 år (plus aspirattjänst) så bör detta resultera i en viss lön vilket innebär att detta är normen för en polistjänst. Att någon frivilligt valt att läsa extra kompetens som i grunden ej fordras för ett yrke kan ge en viss höjning av lönen, men det bör finnas gränser för när det ej längre är meriterande för lönen. (Som att ha läst 200 % utöver "grundutbildningen".) Har du utbildat dig till jurist och vill ha ersättning för denna utbildning så bör du med andra ord arbeta som just jurist.

Martin
3/22/13, 12:54 AM
#106

Krav på högskoleprov har funnits (vet inte om det fortfarande finns). Tror dock inte det fanns något krav på visst resultat men som på alla andra utbildningar blir det ju utslagsgivande och oftast krävs en högre nivå än genomsnittet.

Ålderskravet sänktes för något år sedan från 20 till 18 år.

Polisen anställde för ett antal år sedan "specialister", några var socionomutbildade, några beteendevetere, någon var jurist och en del var analytiker.

Jag känner en av av de som var beteendevetare, vet inte exakt vad han gått men runt 240 högskolepoäng psykologi och betendevetenskap och han hade en del grundläggande juridik också. Jobbade som utredare men kunde inte verka fullt ut eftersom han inte hade polismans behörighet. Valde därför att gå polisutbildningen. Därefter anställdes han som polisman och gjorde samma jobb (men fick även göra annat, hade mer befogenheter och förvisso skyldigheter) och fick polismans lön. Poliser har samma lön oavsett vad de gör (befattnings och tjänsteåldersbaserat) och det börjar väl komma individuell lön nu men oftast på chefssidan. En 40-årig nyutbildad polis med x antal års arbetslivserfarenhet och eventuella andra utbildningar får alltså samma lön som en 22-årig nyutbildad polis utan annan arbetslivserfarenhet eller andra utbildningar. Rent teoretiskt kan ju 40-åringen ha en jur kand och en pysologutb (som väl är runt 5 år?) och ha arbetat vardera 5 år inom de yrkena (ja, kanske inte riktigt för 2 år har ju gått till polisutbildningen men du förstår hur jag menar) och den bakgrunden syns inte i lönen.

Det spelar alltså ingen roll att du förkovrar dig på din fritid, det är inget du kan begära lön för även om det spelar roll för ditt yrke.

Och givetvis, någonstans går det ju inte att få samma lön som t.ex. en chefsåklagre eller chefsjurist om man inte jobbar som det. Det säger sig själv. Men att man får en lönesänkning för att man går en utbildning och sedan gör samma jobb känns ju konstigt…

Aspiranttjänsten är en del av utbildningen, det är inget man gör under anställning.

mvh Martin

[Moa-]
3/22/13, 1:30 AM
#107

Nej, det kravet togs bort samtidigt som svenskprovet (och fystestet blev jämställt).

Enligt LOA skall det vara individuell lönesättning på saklig grund (skicklighet och förtjänst), hur kan det då endast vara befattningsbaserat? 

Jag vidhåller att om du har 4 -5 års utbildning inom ett område skall du arbeta inom det om du vill ha ut din "studiepremie".  "Därefter anställdes han som polisman och gjorde samma jobb…" krävs en jurist kan detta nyttjas som konsult, eller som nämnt ovan någon form av kombinationstjänst. Redan idag samverkar jurister och poliser, varför den det plötsligt skall fordras i samma tjänst kan jag inte riktigt se? (Särskilt om detta inte är en tjänst som eftersökts, utan sker på arbetstagarens initiativ.) 

"En 40-årig nyutbildad polis med x antal års arbetslivserfarenhet och eventuella andra utbildningar får alltså samma lön som en 22-årig nyutbildad polis utan annan arbetslivserfarenhet eller andra utbildningar. Rent teoretiskt kan ju 40-åringen ha en jur kand och en pysologutb (som väl är runt 5 år?) och ha arbetat vardera 5 år inom de yrkena (ja, kanske inte riktigt för 2 år har ju gått till polisutbildningen men du förstår hur jag menar) och den bakgrunden syns inte i lönen." Ja, psykologutbildningen är i grunden 5 år. Däremot så ser jag inte varför en psykolog skall utbilda sig till polis istället för att arbeta som psykolog? Jag anser inte att full utbildningspremie skall ges för detta. Det fordras en polisutbildning för att bli polis, allt annat är då frivilligt. (Möjligen med undantag för den delen som anses meriterande, men då är det fortfarande ett val för att höja sin konkurrensnivå.)

Om jag skulle ta ett yrke som ej fordrar universitetsutbildning så kan jag ej kräva att min lön skall anpassas efter min utbildning, det är ett val jag själv har gjort. Vill jag ha ersättning för den tid jag lagt på studier så får jag välja ett yrke som är anpassat efter min kompetens. 

"Aspiranttjänsten är en del av utbildningen, det är inget man gör under anställning." Nej, men den görs efter de teoretiska studierna och är avlönad, så det är ingen enorm skillnad mot lärarnas system där de tjänstgör ett år med handledare innan de får ut legitimationen som exempel.

"Efter godkända studier får du en polisexamen. Sedan är det dags för en termins avlönad aspirantutbildning på en av landets polismyndigheter innan du är behörig att söka anställning som polis." polisen.se

Martin
3/24/13, 12:13 PM
#108

Hur det kan vara befattningsaserat är en bra fråga. För att polisförbundet är en dålig förhandlingspart kanske, vad vet jag :)

Individuella löner kommer som sagt endast efter ett antal år och ofta på befattningspositioner. Det är såklart olika i landet hur det fungerar men så är det generellt och framförallt tror jag ingen polismyndighet tillämpar individuella löner de första åren.

Jag har inte skrivit någonstans att han borde ha högre lön, han borde dock fått behålla sin lön och inte få en lönesänkning, kan man tycka. Förvisso anställd som polis och jobbade som utredare på samma avdelning som där han tidigare hade anställning som civilanställd utredare.

Exemplet med de andra utbildningarna var inte att den äldre skulle ha psykologlön utan att han kanske skulle haft lite mer i sin individuella lön (som inte existerar) för normalt sett brukar arbetslivserfarenhet och utbildningar göra skillnad i lön, även om lönen inte fullt ut sätts till de utbildningar man gått.

mvh Martin

[Moa-]
3/24/13, 12:32 PM
#109

Martin; om någon arbetat som väktare eller ordningsvakt under ett flertal år exempelvis, räknas inte detta då som meriterande och speglas i lönen vid anställning? På samma sätt de anställda som väljer att vidareutbilda sig och ta på sig extra ansvarsområden bör inte detta premieras?

Nej, jag tycker inte riktigt det, varför behöll han då i sådana fall ej sin tidigare tjänst. Jag vet inte riktigt hur det hela med myndighetsutövningen ser ut, är befogenheten knuten till tjänsten eller utbildningen? (Inser samtidigt som jag skriver att det givetvis är knutet till tjänsten, så möjligen om de skulle infört en särskild position i det specifika fallet?)

Sedan att kvalifikationer skall speglas i en individuell lön är vi helt överens om, däremot beror det på tjänst och vilka kvalifikationer, drar du det långt så kan samtliga tidigare utbildningar då anses kompetenshöjande, vilket jag ej sekunderar fullt ut. Krävs det ej för tjänsten så är det en begränsad kompensation för denna utbildning som kan anses aktuell enligt mig. Däremot skulle en psykolog kunna få en särskild tjänst som utredare kring känsliga brott mot barn exempelvis och då talar vi om något helt annat enligt mig, men sett till generell tjänst.

Martin
3/24/13, 1:44 PM
#110

#109 Bör inte detta premieras?

Jo, om du frågar mig :) Men nyanställda har samma lön i hela Sverige och det helt oavsett bakgrund eller tidigare sysselsättning. Och individuell lön är något facket jobbat för och det har väl börjat komma de senaste åren, men som sagt såvitt jag vet enbart för de med visst antal tjänsteår och/eller chefsbefattningar på olika nivåer. Tidigare jobb som väktare eller ordningsvakt, eller något annat avspeglas inte. Med tiden kan eventuell extra ansvarsområden premieras, men det är inget som har varit så historiskt även om jag vet att facket jobbar för det. Man har dessutom tagit bort ersättningen i en del myndigheter för de som är ansvariga för aspiranterna och lägger in det som "krav" för att kunna bli befordrad istället. Ett systemfel i mitt tycke då jag anser att det är bättre att någon som är lämpad och motiverad får betalt för det ansvaret istället för att alla som vill klättra och bli befordrade måste vara beredda att ta hand om en aspirant oavsett lämplighet eller intresse.

mvh Martin

Martin
3/24/13, 1:50 PM
#111

#109 Huruvida det är knutet till tjänsten eller myndighetsutövningen så står det mycket om "polisman" i lagtexten, och det gäller då inte civilanställda utredare. Vissa myndighetsjurister vet jag menar på att en civilutredare kan delge en misstänkt misstanke om brott i ett förhör, medan andra myndigheter och deras jurister menar att det måste vara en polisman och att civilutredare således inte kan hålla förhör med misstänkta om de inte har en polisman med sig vid förhöret som delger misstanken.

Min kompis ville kunna verka fullt ut som utredare och inte begränsas av vad han inte fick som civilutredare och han var medveten om att han skulle få en lönesänkning redan när han gjorde valet, men han menade att det fick det vara värt. Han har ju dessutom andra karriärsmöjligheter framöver som polis än om han varit kvar som civilanställd.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
3/24/13, 2:01 PM
#112

Låter som ett märkligt system som jag faktiskt ifrågasätter lagligheten i, det är emot grunden som gäller vid anställning enligt LOA. Finns väl säkert något undantag eller motivering, eventuellt att de endast bedömer erfarenheter direkt kopplade till polisyrket som relevant skicklighet.

Att se erfarenhet av aspiranter som en grund för befordring kan jag se som positivt, det blir ju ett visst personalansvar genom detta, samt att de som tar på sig detta då i större utsträckning gör det av "korrekta" skäl istället för att se det som en inkomstökning. (Ser att vi ser typ 1 och typ 2 fel olika här =P.)

Sedan är frågan hur mycket tidigare väktartjänst/OV-tjänst t.ex. bidrar till yrkeskunskap när aspiranttjänsten skall ge relevanta erfarenheter inför kommande tjänst?

Martin
3/24/13, 2:09 PM
#113

Väktartjänst/OV-tjänst bidrar nog inte speciellt mycket egentligen.

Problemet är ju att man kan vara handledare till en aspirant utan att lägga ett enda pass ihop med aspiranten, man utser instruktörer (som är gratis numera, innan fick de också en liten ersättning). Mycket som är invecklat och svårt att förklara på några rader.

Efter 6 års tjänst kan man söka om att bli polisinspektör (man kan bli det innan också, om man får en viss tjänst som innebär att man får den graden). I vissa myndigheter har man haft det systemet länge, i andra har man automatiskt blivivt inspektör utan att behöva söka. Lönen för den som inte valt att söka har varit i stort sett samma för den som valde att söka, då lönen generellt är anställningstidsavgörande (eller vad man skall kalla det; hur länge man varit anställd) inom polisen även om facket jobbar för att det skall bli mer individuellt och prestationsbaserat.

Jag tycker att det är bättre att de som vill vara ansvariga går den utbildningen som krävs, och får betalt för det, istället för att den som vill jobba med arbetsledning och kanske är väl lämpad för det söker tjänst som inspektör och "måste" ta hand om en aspriant som denne inte är intresserad av att ha hand om. Det är klart att det sparar ju mycket pengar åt myndigheten att inte behöva betala ut ersättningar för ansvaret men frågan är om det i grunden blir bra. I många myndigheter finns det dessutom inte speciellt många med mer än 6 års tjänst kvar i yttre tjänst bortsett från chefer, och absolut inte så det räcker till alla aspiranter. Då får ändå någon som inte är inspektör vara handledare gratis.

Men detta kan man nog älta väldigt mycket och det fungerar som sagt väldigt olika på olika håll i landet. I vissa polismyndigheter jobbar en färdig polis aldrig ensam tillsammans med en aspirant då aspiranten inte ses som en resurs och inte förväntas kunna agera fullt ut då denna är under utbildning fortfarande, medan man i andra polismyndigheter pga personalbrist ser aspiranten som en resurs…

mvh Martin

Yolle
3/24/13, 4:13 PM
#114

Fick idag en räkning (den hade skickats till mina föräldrar eftersom jag fortfarande är skriven där) den va från wywallet. Min första tanke va att det va reklam, eftersom jag vägrar att skaffa wywallet. sedan ser jag ordet faktura med tjocka bokstäver. Kollar snabbt, det är facebook, badoo, glasscheckar… Saker jag inte lägger pengar på. J har med andra ord skaffat det i mitt namn. Vad ska jag göra? Fakturan är på nästan 1000kr och han har skaffat det utan att jag vetat om det…

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/24/13, 4:48 PM
#115

Yolle; wywallet är en tjänst som är nära kopplat till mobilavtalet och ett av få sätt att köpa saker genom mobilen idag. Hur detta bedöms rent juridiskt blir därför svårt att säga. Detta är dock något jag skulle rekommendera att du spärrar omedelbart då det går att handla i stort sett vad som helst på detta. Att teckna och nyttja detta utan ditt tillstånd skulle däremot kunna vara brottsligt och jag skulle rekommendera att du ringer polisen på 114 14 och hör vad de säger om det hela. Försök även att få kontakt med J och se vad han säger om det hela.

Yolle
3/24/13, 4:57 PM
#116

Jag har försökt få kontakt med honom, utan resultat såklart. Den första saken han köpte via wywallet köpte han när han fortfarande va hos mig (16 fabruari). Varför pratade han inte med mig om det redan då undrar jag, tyvärr kan ingen annan än han svara på det :/

Ringer polisen direkt när jag kommer hem (är fortfarande hos min familj). Ska jag nämna allt det andra eller bara säga att "en kille har skaffat detta i mitt namn och nu har jag fått en faktura"?

Hur gör jag för att spärra? Kan jag få skulden struken eftersom det inte jag va som köpte grejerna? Eller går till kronofogden så han får betala?

Usch, detta va inte bra för min ångest :/

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/24/13, 5:07 PM
#117

Martin; ja, människor som önskar att ha den befattning som de innehar är givetvis önskvärt. 

Sedan bör systemet se likadant ut över hela landet och ej ha regionala skillnader, där är vi helt och hållet överens. 

Saknas det däremot kompetent personal som vill vägleda aspiranter så fordrar ju systemet att någon utpekas utan frivillighet.

Martin
3/24/13, 9:02 PM
#118

Här kan du läsa om WyWallet.

Jag hade spärrat tjänsten omgående (och jag hävdar vilket jag hävdat hela tiden, om du tror att han inte skall göra rätt för sig hade jag spärrat sakerna som han har fått av dig, de där du står som avtalsägare). Så om inte förr så hade jag spärrat telefonabonnemanget nu, för det finns fler sätt att göra det dyrt (lite beroende på vad det är för abonnemang). Spärrat hade jag gjort genom att ringa dem och berätta vad som har hänt.

Förmodligen måste du göra en polisanmälan för att ens ha en chans att slippa betala fakturan.

Jag hade ringt till kronofogden och berättat vad som har hänt. Jag har för mig att man kan "deponera" pengar hos dem, dvs istället för att betala fakturan så sätter du in samma belopp till dem under tvisten och då slipper du betalningsanmärkningar (och de har säkrat pengar att betala fakturan för om du inte slipper). Men det kan de hjälpa dig med. För att de skall kunna hjälpa dig med med pengar från han som har gjort detta måste det finnas en dom i botten, eller annat bevis som visar att ni har ett avtal där det inte varit ok för honom att teckna dessa tjänster.

Jag har inte själv WyWallet men förmodligen intygar man någonstans där att man är den personen som står på telefonabonnemanget och om han har gjort det så låter det som någon form av urkundsförfalskning/missbruk av urkund. Även bedrägeri skulle kunna bli aktuellt.

mvh Martin

Annons:
Yolle
3/24/13, 11:41 PM
#119

För det med wywallet har jag polisanmält, ringer dem imorgon och spärrar tjänsten och förklarar vad som hänt och förhoppningsvis slipper betala. Polisen gav mig ärendenumret så jag kan ge det till dem om de vill veta att det är polisanmält. Polisen sa att det kan vara svårt att bevisa att jag inte köpt grejerna själv, men han har köpt glasscheckar, och jag är mjölkproteinallergisk så det är ganska tydligt att det inte är jag. Han har trots allt tills på tisdag att betala grejerna, jag måste ge honom chansen att betala. Blir väl att gå till kronofogden med de andra avtalen (efter att jag spärrat mobilen). Och kontakta företagen för det oxå. Tyvärr kan jag ju inte få en polisanmälan på det då det är civilrättsligt :-/ kronofogden hjälper mig väl med allt när jag går till dem? Har inte haft orken (sliter som sagt på psyket) att kontakta en jurist.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/24/13, 11:45 PM
#120

Har precis satt mig ner och skrivit en sammanställning till honom vad han är skyldig mig. Så han får överblick om han skulle få för sig att betala

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/24/13, 11:52 PM
#121

Yolle; "Polisen sa att det kan vara svårt att bevisa att jag inte köpt grejerna själv, men han har köpt glasscheckar, och jag är mjölkproteinallergisk så det är ganska tydligt att det inte är jag." Det är ju dock inte något bevis på att du inte köpt glass till någon annan eller ätit isglass? Det är inget som kommer bära någon vikt i en juridisk prövning vad jag kan se.

Att du inte har tillgång till telefonen som nyttjats skulle däremot tala till din förmån, men då skall du visa att det är telefonen som nyttjas för de aktuella köpen och att du ej har tillgång till att nyttja denna, vilket kan vara svårt. 

Blir väl att gå till kronofogden med de andra avtalen (efter att jag spärrat mobilen). Och kontakta företagen för det oxå. Tyvärr kan jag ju inte få en polisanmälan på det då det är civilrättsligt :-/ kronofogden hjälper mig väl med allt när jag går till dem? Även fordran från Wywallet är civilrättslig, däremot kan det ligga ett brott bakom uppkomsten. Kronofogden talar om hur du går tillväga, men delar av processen får du sköta själv och det är du som får bekosta tjänsterna både från Kronofogden och eventuella domstolsprövningar (så tillvida du ej får rätt i domstol, då andre parten får bära kostnaderna, på samma sätt som du svarar för din motparts kostnader om du förlorar målet i domstol).

[Moa-]
3/24/13, 11:55 PM
#122

Jag förstärker återigen att du bär betalningsansvaret mot företagen och det är du och endast du som kommer att drabbas om dessa betalningar ej sköts korrekt. Tyvärr är det så, så du tänker på att betala in i tid.

Yolle
3/25/13, 12:26 AM
#123

Jag har inga pengar att betala dem med… Med avbetalning handlar det om 1400 i månaden. Har bara 9000 i månaden. Och snart är sommaren här, det innebär soc… Om jag inte helt plötsligt skulle erbjudas ett sommarjobb. Så kontakta kronofogden om alla avtalen och fakturorna då? Om han håller vad han lovat så ska det komma in ca 13000 på mitt konto senast tisdag (han sa att datorn skulle betalas vid samma tillfälle). Ärligt tror jag inte att jag kommer få se dem. Just nu ser jag bara att jag kommer få tiotusentals kronor i skuld, att stora delar av min framtid är förstörd pga att jag ville vara snäll och hjälpa en vän. Det är så synd, jag va äntligen påväg åt rätt håll i livet, kände att livet va något för mig. Sedan hände den här skiten och allt rasar samman :-/

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/25/13, 12:40 AM
#124

Ja, men om du har 9000 kr, vart tar de vägen? Att betala fakturor som annars ger betalningsanmärkningar bör prioriteras om det ej finns andra behov som är mycket påträngande.

"Om jag inte helt plötsligt skulle erbjudas ett sommarjobb." Söker du aktivt sommarjobb? (Kan vara så att jag missförstår din formulering, men det krävs arbete för att få ett arbete, det är inget man "erbjuds".)

Ja, det är en tråkig situation helt klart, däremot de löften och ekonomiska lösningar du talar om nu var inget som ni hade avtalat när ni tecknade de grundläggande avtalen, hur var tanken att klara det ekonomiskt då?

Det är inte en omöjlig situation att ta sig ur, även om den är allt annat än önskvärd. Sök extraarbete, prioritera fordringar som redan föreligger och betala av det hela så fort som möjligt, utan att låta fakturorna gå till inkasso, som endast leder till höjda kostnader. Var det Klarna som ägde fordringen på datorn? De brukar ha låga "lägst att betala" belopp, däremot tickar sedan relativt kraftig ränta, men att betala in det beloppet hindrar i alla fall att skulden går vidare till inkasso.

Yolle
3/25/13, 1:42 AM
#125

Jag har egna räkningar. Hyran är på 3000. Och en gång i månaden åker jag till min skola, resan dit kostar ca 1000. Boendet är ca 800. Sedan bussresor hemma för ca 500-600 kr månaden. Mat såklart, även om jag ska försöka få ner den. Hemförsäkring 100. Mat och sand till katten, försäkring såklart. Försök till sparande. Möbler eftersom soc tabbade sig, så de betalar inte som planen va, utan jag har fått köpa möbler för runt en tusing i månaden, om man slår ut det på tre månader. Sedan studentlitteratur.. Kondomer så man slipper en ännu dyrare utgift. Mediciner för nästan 300kr månaden… Sedan har jag börjat festa, handlar om typ en hundring i månaden. För mig är det viktigt att komma ut och träffa folk, detta eftersom jag isolerade mig totalt förra året och måste "tränas" att fungera med folk igen. Kläder köper jag inga, inte heller skor. Självklart söker jag sommarjobb, och extrajobb. Jag säger erbjuds eftersom jag gick arbetslös i två år innan jag tröttnade och började plugga istället. Bara denna månaden har jag sökt 70 jobb. Och inga som helst kontakter har jag. Det va avtalat att han skulle betala av datorn vid ett och samma tillfälle. Trodde jag nämnt det tidigare, men det är vad han sagt och det va så det skulle skötas. Förstår inte hur jag ska ha råd att betala av. Denna månaden va fakturan hos Telenor på 1008, eftersom han köpt glasscheckar där oxå. Så denna månaden är både dator och mobil 1400. Räknar man sen in det från wywallet tickar det på ännu mer. Japp, det va klarna. Ska jag betala denna månaden? Alltså, efter att jag ringt kronofogden? Det är sjuka summor. Är det pengar jag isf kan få igen dem vid ett senare tillfälle. Går det till inkasso och kronofogden så kmr det förfölja mig i flera år. Och jag har inte råd att betala för att han är en svinapa. För mig raserar detta mitt liv totalt.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
Yolle
3/25/13, 1:57 AM
#126

Detta är inget jag vill göra. Men fick höra av en kompis att om man säljer sig så får man 2000kr per ligg. En kille i månaden och det ekonomiska vore löst. Jag vill inte och skulle förmodligen inte palla det psykiskt heller. Och är inget jag kmr göra. Skriver bara av mig för att ni ska förstå hur förstört mitt liv känns just nu. Rakbladet åkte fram förut, mitt lår är som ett enda stort sår. Hjälpte inte så jag köpte ett paket cigg. Va tvungen att kanalisera min ångest. Röker inte i vanliga fall. Men nu blev ångesten så stor. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till just nu :'(

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/25/13, 11:37 AM
#127

Har polisanmält det med wywallet. Ringde payex som sköter faktureringen, de har skjutit upp betalningsdatumet och jag ska bestrida fakturan, de ska då få en kopia på polisanmälan när den kommer. Pratat med de på wywallet och de har spärrat tjänsten, killen har gjort ytterligare ett köp efter att fakturan skickades ut. Får se vad som händer med det köpet.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/25/13, 11:57 AM
#128

Om du studerar och endast har studiebidrag och inga andra inkomster kan du söka bostadsbidrag, vilket kan ge upp till 1050 kr/mån.

De fasta kostnaderna du räknade upp blev med mat för 1500 kr totalt 6700 kr. vilket skulle ge 2300 kr kvar. (Skydd och festande, ja, du får väl prioritera vad din framtid är värd?(Sedan vet jag inte hur man kan festa för en hundralapp? Inträdet ensamt brukar vara högre, men det är en parentes.))

Varför skulle socialen betala dina möbler? Det kan jag inte se rimligheten i, du har ju CSN som många andra…

Hur söker du arbeten? Om du försöker anpassa ansökan till varje annons, vad söker de och hur kan du uppnå detta? Vilka av dina erfarenheter kan du nyttja för att klara detta? Tydliga motiveringar som beläggs med erfarenheter och exempel. Detta är att föredra framför att skicka många ansökningar. Många gånger är det även bra att lämna ansökan i person, att skriva ut ett CV och personligt brev anpassat exempelvis till matbutiker eller klädbutiker och lämna in. 

Hade jag varit dig med din ekonomi hade jag betalat hela Telenor och lägst möjliga beloppet på Klarna fakturan (det brukar ofta vara under 100 kr).

Att förstöra sig själv eller sin kropp är inget som hjälper, utan skapar endast nya problem. Mår du så pass dåligt psykiskt så bör du söka hjälp för dessa problem (alternativt nyttja de kontakter du redan har). Att endast förstöra och skada sig själv blir snabbt moment 22, du skadar dig för att du mår dåligt, sedan mår du dåligt för att du skadar dig och så vidare. Hur svårt det än är så är det mer konstruktivt att ta tag i saker istället, och det bidrar till en lösning, istället för att förstärka ett problem. Försök hitta lösningarna istället för problemen, har du svårt att få "riktiga" arbeten så erbjud dig att gå med hundar eller vara barnvakt? (Under förutsättning att du klarar det.) Och återigen, begär hjälp, ditt mående kan du hjälpa dig med, och ditt sätt att hantera situationen, men tyvärr inte situationen som sådan.

Yolle
3/25/13, 12:25 PM
#129

Jag är ännu inte skriven på min bostadsadress eftersom soc tabbade sig. de skulle köpt möbler och låtit mig ta över lägenheten redan i december. nu boendesekreterare som hackat på mig har lett till att allt blev fördröjt. Så istället för att de skulle köpt möbler för mig för evegheter sen så har jag fått göra det själv. Har inget emot det så, känns vuxet. Men problemet är att jag inte fått skriva mig, vilket resulterat i att jag inte kunnat få bostadsbidrag.

Vad det gäller festandet så köper jag på systemet, eller bjuds på plats. bussresan är nog det dyra faktist, den biten är 40-80 kr. Ska se om det går att fixa med cykeln istället, blir det ännu billigare.

Vad det gäller mat är jag mästare på att skämma bort mig själv (tyvärr) och köper gärna dyrare mat, som veganmat från seitanfoods och liknande. De har at man måste beställa för en minimum summa, och dyr frakt. Vilket är så urbota dumt, ligger nog över 2000 i mat om man räknar lite snabbt.

Sedan har jag ju itne räknat med hygienartiklar, smink, aloe vera för mina utslag. Smink är jag rätt duktig på att hushålla med som tur är. puder, rouge och mascara brukar räcka för mig.

Jag går nästan enbart till ställen med mitt cv i hand. Mejlar alla företag på platsbanken. Då skickar jag in mitt cv och personliga brev. I mejlet skriver jag om mig och varför just jag skulle passa till tjänsten, i det personliga brevet är det mer kort fakta om vad jag sysslat med på fritiden och vad jag ser att jag fått för egenskaper av det. En kompis kanske kan fixa in mig på beijer, lyckas det vore jag gladast i världen. Tyvärr vill ingen ha mig som barnvakt, hundvakt, klippa gräs, skotta snö osv. Vet inte ens varför. Ska göra ett nytt försök och sätta upp en lapp i den lokala matbutiken. Igen.

Jag ska ringa telenor och klarna imorgon och se vad de säger. Klarna har att jag ska betala för minst 400 varje månad. Och J hade köpt en massa extra tjänster till mobilen (alla dessa glasscheckar) så den hamnade på 1008 denna månaden, ska när jag ringer dem imorgon spärra mobilen helt. Har jag sat ett datum till honom att allt ska vara betalt senast då så kan jag inte spärra innan det tyvärr. Sedan vet vi inte hur det blir med wywallet/payex, om de godtar att jag bestrider eller om de säger "nej, hon måste betala".

Och vad det gäller måendet, jag har mått ännu sämre (och bättre), och ingen hjälp i världen fungerar. De medicinerna vi testar nu är vårat sista hopp till en fungerande vardag för mig

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/25/13, 1:02 PM
#130

Att inte ha förstahandskontraktet skall inte spela in på möjligheten att folkbokföra dig på en adress. Du betalar hyran och det avtalet ger dig rätt till bostadsbidrag.

Mat är viktigt och du bör inte skära mer än rimligt i de posten. Bra kosthållning är grunden för att man skall kunna må bra och hantera uppkomna situationer. 

Jag skulle inte rekommendera att göra som du gör med att skriva en motivering direkt i mailet, många gånger skriver HR-personal ut ansökan för att gå igenom dem senare, motiveringen i mailet kommer då inte med. Utan det du nu skriver i mailet bör du istället skriva i det personliga brevet, vilket är vad det är till för. Generell information om dig och din familj är företag inte intresserade av om det inte är direkt kopplat till tjänsten och motiverar varför du skulle vara lämplig.

Ja, ring företagen och se vilka möjligheter du har, se om du kan delbetala, men från Telenor lär en motsvarande faktura komma även nästa månad, vilket inte förbättrar situationen, utan du lär behöva betala den i sin helhet. Varför ringer du imorgon och inte idag undrar jag dock?

Inställningen att inget hjälper och inget går underlättar inte, även om jag inser och förstår att det kan vara tufft, men du måste arbeta med dig själv  också och inte förlita dig på andra. Ingen annan kan hjälpa dig om inte du gör ditt yttersta för dig själv. Lätt att säga, svårt att göra, ja, jag vet, dock sant.

Yolle
3/25/13, 2:47 PM
#131

Det är soc regler. Jag får gööra allt som alla andra som hyr av hyresvärden, utom att skriva mig. Har pratat med försäkringskassan, men eftersom jg inte lever under hot eller så måste jag vara skriven för att få bostadsbidrag.

Nä, och jag vill ju ändå känna att jag inte lever dåligt liksom. Är allergisk mot mjölk och de färdiga produkterna är dyra. Soygurt kostar runt 40kr/litern. Kan jag lära mig att göra egen soygurt blir priset bara några kronor per liter. Ska se om receptet jag har funkar på hemmagjord sojamjölk, de som skrev receptet har ännu inte lyckats och köper därför hem sojamjölk till det ändamålet, vilket ändå blir billigare. Köper jag sojamjölken skulle priset bli runt 15kr/litern, vilket är betydligt billigare. Sedan ska jag sluta köpa havregrädde, och istället göra min egen havredryck som ersättning, får inte den där gräddiga konsistensen då, men det blir billigare iaf :)

Fick höra det av min kontakt på arbetsförmedlingen att det vore det bästa att göra som jag har gjort, eftersom de snabbt skulle se om jag verkade intressant. Men sedan, hur många jobb fick jag med hjälp av dem?

Tänkte ringa imorgon eftersom det va hans sista dag att betala. Ska först ringa kronofogden på morgonen och se vad de kan göra. De på payex sa (fast det gällde ju fakturan hos dem) att om jag betalar så erkänner jag att det är jag som ska betala och därför fortsätter jag vara betalningsskyldig. Kollar kontot imorgon, tvivlar starkt på att jag då kmr ha fått mina pengar. Så ringer kronofogden först. Ser vad de säger de säger. Därefter ringer jag telenor och klarna.

Jag tog mig upp ur en svår depression förra året, så jag vet att jag kan. Men just nu vet jag inte hur detta kmr gå och det ligger tungt på mina axlar. Sedan vet jag att jag inte kan få någon hjälp från psykiatrin då jag varit i kontakt med dem sedan jag va 12, och alla samtal och mediciner har gjort det mesta värre.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/25/13, 8:27 PM
#132

Okej, det låter väldigt märkligt, men säger du så så är det väl så…

Ja, givetvis allt beror på vad man handlar, skulle man däremot köpa rent kött så kostar även det en hel del pengar. Jag är övertygad om att min vegetariska kost resulterar i en lägre kostnad än för vänner som äter kött. (Förutsätt att de äter annat än snabbmakaroner och färdiga köttbullar med ketchup.)

Ja, tyvärr är det få som jag hört som fått anställning med hjälp av arbetsförmedlingen. Dock tror jag att du nu med en sysselsättning kommer att ha lättare att få ett extraarbete än vad man har efter att ha stått som arbetslös i två års tid.

Payex är de kredithållare för Wywallet? Dock speglar ditt förhållande till dina kreditgivare inte ditt förhållande som kreditgivare för J. Det är viktigt att du tänkte på att dessa är separata avtal utan egentlig koppling. (Hur förhållandet gällande Wywallet ser ut törs jag inte uttala mig gällande.)

Det är tråkigt att den hjälp du fått ej har varit effektiv. Det är inte möjligt att du skulle ha mått ytterligare sämre utan den hjälp du faktiskt fått? Däremot är det givetvis bra att du är medveten om problemen och arbetar på dessa!

Annons:
Yolle
3/25/13, 8:56 PM
#133

Jo, jag tycker oxå att det låter märkligt. Deras anledning va "tänk om du drar iväg i två veckor och håller på med knark". hur nu de fick ihop den kombinationen. Jag håller ju inte på med droger. och festar gör jag inte hemma.

Jo, och genom att vara smart kan man ju få ner kostnaderna. Ska försöka sluta upp med att skämma bort mig med lyxig mat :P

Det tror jag oxå, med tanke på att när jag va arbetslös va nästan alla jobb jag kunde söka extrajobb.

Ja det är dem. Vet att det är skillda saker. Men va bara en tanke att det kanske skulle fungera på samma sätt.

Jag tror faktiskt att jag hade mått bättre. Mycket kan bero dock på att jag under alla dessa år har jag alltid hamnat mellan stolarna, flera gånger per år.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/25/13, 9:25 PM
#134

Ja, men du måste ju vara skriven någonstans oavsett vad du gör? Det kostar inte dem något att ha dig skriven där?

LAS kan ställa till det om en arbetslös och arbetssökande person anställs på deltid, om det är en ett behov på deltid som företagaren har. Enklare många gånger att få en heltidstjänst då. Eller att få en deltidstjänst när du redan har en sysselsättning på visstid. 

"Ja det är dem. Vet att det är skillda saker. Men va bara en tanke att det kanske skulle fungera på samma sätt." Vad syftade du på här?

Hoppas att du mår bättre snart i alla fall! =)

Martin
3/25/13, 9:35 PM
#135

Vilken rätt man har att skriva sig på en viss adress i de fall socialtjänsten står för boendet har väl om jag inte missminner mig en del med att göra vilken typ av lägenhet det är, alltså enligt vilket lagrum man fått bostaden.

Jag kan lagen om folkbokföring rent för dåligt - tror bara jag tittat i den för många år sedan när jag hyrde i andra hand - men det är väl så att om man antas bo på ett ställe mer än 6 månader skall man folkbokföras där och om man inte kan folkbokföras på en viss adress så skall man folkbokföras i den församlingen. Ta det med en nypa salt, men det kanske kan hjälpa i letandet efter de rätta kontakterna.

Vet inte heller hur gammal du är? Socialtjänsten har ju som policy att ungdomar förväntas bo hemma tills de klarar sig själv så de brukar inte hjälpa till med varken pengar till boende eller boende om det inte är speciella skäl.

mvh Martin

Yolle
3/25/13, 10:22 PM
#136

Jag är skriven hos mina föräldrar, detta trots att jag bott hemifrån i 23månader. första månaderna bodde jag på ett ungdomsboende, men därifrån fluttade jag december 2011. Så jag har bott på samma adress i över ett år. Det ställer till det att jag inte är skriven här, inte bara för det med bostadsbidraget utan även för att mina föräldrar inte alltid kan komma förbi med brev och räkningar (de jobbar fyrskift båda två) så det har hänt mer än en gång att räkningar fått betalas försent.
Är 21, så flyttade när jag va 19. detta eftersom det va en månad kvar tills jag skulle bli utkastad hemifrån. Mina föräldrar skulle kasta ut mig så fort jag tog studenten. Att jag tog med socialtjänsten hade inte bara med det att göra, utan jag hade panik eftersom mina föräldrar under sommaren 2010 vägrade köpa mat till mig, det va något jag fick bekosta själv. inget sommarjobb på det va ju en katastrofal kombination.

Ärligt vet jag inte hur jag tänkte. Har minne som en guldfisk vissa gånger :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Martin
3/25/13, 10:58 PM
#137

Men sålänge du har en fast adress går det ju bra att få post till den även om man inte är skriven där. Det brukar alltid gå att ändra adressen hos de som skickar ut räkningar osv även om man inte är skriven där. De har ju lite ett eget intresse av att skicka posten dit du är och inte bara dit du är skriven.

mvh Martin

[Moa-]
3/25/13, 11:25 PM
#138

Ja, det går även att nyttja adressändring och skicka posten till valfri adress. 

"Särskild postadress

Särskild postadress kan du endast anmäla hos vår Kundtjänst, 020-97 98 99 vardagar 08-19. Om du ringer från mobil eller utlandet, 0771-97 98 99.

Vad är särskild postadress? Särskild postadress anmäler du om du under minst 6 månader vill ha din post till annan adress än bostadsadressen. Att anmäla särskild postadress kostar ingenting. Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till bostadsadressen i folkbokföringsregistret. Den medför inte att din folkbokföring ändras. Det är den särskilda postadressen som vidarebefordras till myndigheter och företag som hämtar sin information från folkbokföringen. Har du frågor eller vill anmäla särskild postadress kontaktar du vår Kundtjänst.

Särskild postadress är alltså avsedd för dig som under minst 6 månader t ex veckopendlar och bor på en annan adress än där du är folkbokförd. Komplettera denna anmälan med eftersändning (mot en avgift),  så får du post adresserad till din folkbokföringsadress eftersänd till din veckoadress.

Tillfällig eftersändning eller särskild postadress? Vid kortare vistelser under 6 månader på en annan adress rekommenderar vi att du beställer tillfällig eftersändning." Adressandring.se

martdat
3/26/13, 6:46 AM
#139

vi får väl se om din kompis betalar under dagen, men har din vän blåst dig så sitt inte enbart o tyck synd om dig själv. begränsa skadan. spärra alla abonemang och betala. varesig du vill elr inte. din sk vän lär inte må dåligt för att DU hamnar på fogden. och gå till skattemyndigheten och skriv dig på den adress du bor. du behöver inte ha socialen i släptåg för det. och ska du bestrida fakturan på my wallet så gör det skriftligt. att ha skriftligt på allt är a och o o om du ska gå vidare civilrättsligt med detta.

att dra in på mat o festande för att slippa fogden är värt det i det långa loppet.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Yolle
3/26/13, 10:37 AM
#140

Såg idag att han läst sammanställningen på Facebook. Förhoppningsvis kommer pengarna in idag. Tveksamt dock. Efter tolv börjar det att ringa runt om pengarna inte kommit in. Först kronofogden, sedan Telenor och klarna. Väljer kronofogden först eftersom de kan hjälpa mig mer exakt för situationen jag hamnat i. #139 grejen är att det står i mitt kontrakt att jag blir vräkt om jag skriver mig på adressen. Det är inte värt det.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/26/13, 12:15 PM
#141

Kollade precis mitt saldo. Inte en krona hade kommit in. Just nu känner jag att jag inte är i skick att ringa. Väntar en stund, så jag kan återhämta mig lite

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/26/13, 12:21 PM
#142

Detta kan vara svårt för er att svara på, men tror ni det finns en chans att om jag fastnar med att betala skiten, att typ det från telenor, att om jag spärrar mobilen, slipper betala för abbonemang och bara själva mobilen?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/26/13, 12:31 PM
#143

Jag förstår inte riktigt frågan.

Har du tecknat ett avtal på XX månader så är du förbunden att betala de fasta avgifterna under bindningstiden. Genom att spärra och avsluta abonnemanget riskerar du att istället få betala allt i en klumpsumma. Det du sparar på det hela är risken för rörliga kostnader.

Yolle
3/26/13, 1:13 PM
#144

Tänkte att eftersom abbonemanget inte kommer användas om man på det sättet slippa. Kanske prata med dem på telenor och se vad de har för lösningar. Ska sätta mig och betala mina räkningar nu, hoppas jag har pengar över att betala om kronofogden inte kan hjälpa mig

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/26/13, 1:26 PM
#145

har efter att betalat mina räkningar 3344kr kvar. Jag kan nog klara av att betala skiten om det inte skulle gå att lösa.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/26/13, 1:27 PM
#146

Dina fakturor kommer du att vara tvungen att betala, det är inget som kronofogden kan påverka. (Möjligen att Wywallet innebär något annat.)

Nej, bindningstid innebär just bindningstid att ni förbinder er mot varandra under denna tid, du förbinder dig att betala och de kan ej höja priset under tiden.

Annons:
Yolle
3/26/13, 1:32 PM
#147

Men de skulle kunna hjälpa mig att få igen pengarn ajg lägger ut eller? ska ringa dem nu. Tagit tillräckligt med mod till mig

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/26/13, 1:36 PM
#148

Jag har en nyckelharpa hemma, försökt sälja den på blocket. Kan jag lämna in den på en pantbank för att bli av med den? hur fungerar det? Jag har några instrument hemm, men den är värd mest pengar och inget jag använder ändå. Gitarrerna har jag ett känslomässigt band till, likaså fiolen, så de kmr jag aldrig sälja.

Har märkesskor hemma, ska försöka sälja dem på tradera tänkte jag. Det är det enda jag har hemma som är värt några pengar. Förutom kläder, böcker och filmer. Men det är saker jag använder.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/26/13, 1:36 PM
#149

De kan efter ett klargörande (antingen genom ett erkännande av skulden eller ett domstolsbeslut) av att J faktiskt har en skuld till dig hjälpa dig driva in denna, förutsatt att J har medel som går att driva in. Har J inga medel finns inga pengar att hämta.

Yolle
3/26/13, 1:52 PM
#150

Han har pengar, i norge… där har han även bil o dyl. hur det ser ut här i svergie har jag ingen aning om hur det är

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
3/26/13, 1:57 PM
#151

Norge är svårare att svara på, exakt hur det fungerar törs jag inte svara på, de är inte med i EU med det finns omfattande samarbetsavtal. Däremot är din fordran inte att anse som prioriterad så svårt att svara på. (Objektivt sett.)

Men om han har pengar i Norge och du kände till detta, varför betalade du åt honom?

Lycka till i alla fall och hoppas att de får några bra svar! =)

Yolle
3/26/13, 2:03 PM
#152

För att han inte kunde komma åt dem. Lurad inser jag nu. men jag är ju itne insatt så det va ju ingen svårighet direkt

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Yolle
3/26/13, 3:22 PM
#153

Då har jag pratat med kronofogden. Till dem ska jag skicka in papper för att kunna få tillbaka mina pengar.

Telenor har spärrat simkortet så det kan han itne använda iaf. För att spärra mobile krävdes det en polisanmälan, vilket ju inte går eftersom det är civilrättsligt.

Ska strax åka in till stan och se om pantbanken kan ta emot min nyckelharpa. Lagt ut ett par av skorna för försäljning.

Tyvärr har jag inte orkat plugga idag pga detta, så imorgon tar jag tag i de arbeten som måste in denna veckan, resten gör jag under påsklovet.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
3/26/13, 10:29 PM
#154

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

Hur jobbigt det än är, tänk på att det inte hjälper att låta studierna lida. Så försök håll igång dem så länge som möjligt!

Jag åker iväg över helgen nu, så kommer troligen inte vara online. Men hoppas att det ordnar sig och uppdatera i tråden så kommer förhoppningsvis de andra att finnas tillhands någon gång däremellan. =)

Yolle
3/26/13, 10:58 PM
#155

Han messade mig precis. Han säger att han inte tänker betala eftersom jag spärrat mobilen. Jag säger att jag tar bort spärren så fort han lägger in pengarna. Så fort jag hade kollat mitt saldo i dag (efter 12 såklart) så messade jag honom och frågade honom varför han inte satt in några pengar på mitt konto. Jag gav honom därefter några timmar att svara innan jag spärrade. Jag säger till honom nu att jag inte tar bort spärren innan han betalat, att han får låna någons dator och internet för att betala innan jag tar bort spärren.

Han påstår att jag brutit avtalet genom att spärra. Men jag hade ju satt ett sista datum för honom att  betala. Han säger att sista datumet på räkningen är då han ska betala. Men jag satte ett sista datum i väldigt god tid, som han kunde sagt att det inte passade.

Om han inte betalar så kontaktar jag kronofogden, men det har jag inte sagt till honom. Jag är rädd att han inte kmr betala om jag låser upp mobilen, det är därför jag står på mig. Försöker vara stark och inte vika mig. Jag har ju trots allt försökt vara snäll och medla med honom. Vilket jag även sagt till honom.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

vallhund
3/30/13, 5:12 PM
#156

Allvarligt, tycker du att soc/skattebetalarna skall bekosta dina extrema matpreferenser?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
4/1/13, 10:01 AM
#157

Yolle; du har inte rätt att sätta vilka gränser du vill på betalning när detta ej avtalats från början. Som jag sagt flera gånger i denna tråd så begår du avtalsbrott när du spärrar abbonemanget från användande, detta är jag övertygad om att de flesta domstolar skulle finna. Sedan hur avtalet skulle jämkas är svårt att säga, som sagt från början så har du som du själv inser gjort ett misstag som tecknade detta avtal, och hade du begärt hjälp dessförinnan så hade du idag haft en bättre postion. (Dock som sagt, saknas medel för gäldenären att betala med så finns det inget att göra, det är en risk alla borgenärer tar när de tecknar avtal utan säkerhet.)

Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig, men som sagt så måste du vara realistisk i din inställning och dina handlingar. Har du sökt kontakt med kommunen om de har någon juridisk rådgivning mot allmänheten? De skall ha en skuldrådgivare, men de hjälper i första hand andra parten i ett skuldförhållande, men se om du kan få kontakt och hjälp från dem. Och som sagt, slarva inte med att betala fakturorna, för på det så är det du och endast du som drabbas av.

vallhund; vart i denna tråd har du läst? Yolle lever idag på studielån och diskussionen om soc rörde möbler som de tidigare åttagit sig att betala.

Yolle
4/1/13, 5:23 PM
#158

Vi har aldrig sagt hur räkningarna ska betalas, bara att han ska betala dem, med andra ord att han står för pengarna. Jag sa till honom i god tid om att jag ville ha pengarna på mitt konto. Eftersom han har sett det så kan han inte skylla ifrån sig, det är något han vetat om i näsan en månads tid nu.

När han sa att det itne va vad vi kom överrens om så sa jag att jag omöjligt kan skicka räkningarna till honom, utan att jag isf får sitta bredvid honom när han betalar. Förklarade noggrant at det är underförstått att jag sköter betalningarn så han kan skicka mig till inkasso genom att inte betala. Det är ju exakt samma sak om han sätter in pengarna på mitt konto, bara det att jag knappast skickar mig själv till inkasso.

Har pratat med kronofogden om detta. De sa att jag får skicka allt till dem när han inte betalar.

De flesta säger atteftersom han inte betalat så skulle jag spärra. Vilket jag finner vettigt. Det är så med allting, om man inte betalar så har man inte rätt att använda något.

Jag har sett att han varit på facebook och velat, så han kan inte skylla på att han inte har något internet. Jag va väldigt tydlig med att jag skulle ta bort spärren så fort han satte in pengarna på mitt konto.

Har nu betalat räkningarna. Det sved rejält i plånboken, men jag förstår att det blir värre om jag inte gör det. Lite synd nu med att jag ska till gbg horse show i slutet av månaden (har planerat sedan i höstas). Men jag får försöka hushålla med pengarna sålänge. Och går mitt matexperiment bra så kanske jag har lite pengar över från det jag kan använda. Även om det kanske bara handlar om att jag får 700kr så är det betydligt mer än vad jag brukade ha som liten när jag va där, på den tiden då 300kr var ett ofattbart stor summa

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
4/1/13, 6:07 PM
#159

Sedan är det enligt mig skillnad på när männsikor tycker utifrån sina egna känslor och när en juridisk tolkning läggs in i det, ert fall är långt ifrån glasklart och troligen kommer den med bäst argumentation att vinna vid en domstolsprövning.

Civilrättsliga avtal är konsensualavtal, så att du ensidigt sätter upp villkor gör ej att dessa villkor är juridiskt gällande.

"Det är så med allting, om man inte betalar så har man inte rätt att använda något." Det stämmer ju inte fullt ut, gåvor är till exempel något du har full nyttjanderätt på utan betalningsansvaret, samma sak med arv. Det första är något som J skulle kunna argumentera för i en domstol eftersom giltiga skriftliga avtal saknas.  

Att Kronofogden säger att du skall skicka in papper är ej samma sak som att de säger att du har rätt i sakfrågan. Var det exakt detta de sa?

Hoppas som sagt att det löser sig!

martdat
4/1/13, 7:25 PM
#160

har ni inte sgat från början att han ska sätta in pengar till dig så trodde han med all säkerhet att han ska betala själv,

jag har hafft en borgenär en gång på ett lån och jag fick räkningarna och betalade själv.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Yolle
4/1/13, 8:56 PM
#161

Moa Fast om det skulle gå till domstol har jag ju konversationer på både sms och fb. Så skulle han säga att det är en gåva så skulle han bara ljuga. Argumentera är jag duktig på, men vill helst slippa göra det. Kommer inte ihåg vad de sa exakt, men det va ungefär vad de sa, något om en blankett och att jag skulle betala allt tills han började betala

Martdat fast jag sa ju till i god tid, han läste och måste förstått. Hade god tid på sig att säga att han själv ville betala grejerna. Sedan kanske det är kulturella skillnader, i mitt område och umgängeskrets så sätter vi alltid in pengar till den som köpt grejer till en. Om det inte är med någon man känner väl, som familj eller liknande. Men så nära är inte han och jag. Och som sagt, jag sa till i god tid för att han skulle förstå hur jag menade.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
4/1/13, 9:47 PM
#162

Yolle; som sagt har de ett begränsat bevisvärde. Han har en dator som alltid står på med inloggat konto och ni i början bodde i samma lägenhet, annars någon annan vän som lånat dessa. Sedan verkar inte heller dessa konversationer varit några direkta avtalsvillkor som godkänts från två håll.

Som sagt så är vad du ensidigt säger inte ett giltigt avtal, däremot har du som borgenär i ett avtal utan avtalade villkor om återbetalning vissa rättigheter till detta. Däremot har J som sagt vissa möjligheter att bestrida att det överhuvudtaget föreligger ett skuldförhållande. (Som ett svar på vad du skrev till Martdat.) Att J skall/bör betala till dig bör inte ställa till några problem, däremot att du spärrat abonnemanget, detta kan ses som leveransvägran om ert förhållande ses som ett kreditköp och kan därmed häva avtalet och du får ensam betala hela avtalen under resterande bindningstid.

Yolle
4/1/13, 10:22 PM
#163

fast hur kan det bli leveransvägran när han inte betalat på utsatt tid? och som sagt, har ju sagt att jag låser upp så fort han betalat. vilket han ju fortfarande inte har gjort, trots tillgång till dator/smartphone. Jag misstänker att han inte tänker betala, och aldrig tänkt göra det. Men blev förbannad över att jag spärrade.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
4/1/13, 10:34 PM
#164

Yolle; sen betalning (som du återigen inte har full rätt att sätta tiden helt fritt gällande om ni ej avtalat detta (lite beroende på hur avtalet är utformat)) ger ej en direkt grund att vägra leverans. (Däremot finns i vissa fall denna möjlighet, däremot är det ingen absolut rätt. I detta fall skulle jag anser att det är tveksamt, tyvärr.)

Yolle
4/1/13, 10:58 PM
#165

skillnaden mellan när räkningarna skulle vara betalda och datumet jag satte handlade om 2 dagar. och det handlade om att jag skulle få in pengarna innan räkningarna skulle vara betalda. betalar en dag innan för att vara säker på att pengarna kommer in. vissa företag har ju det att pengarna ska vara inne på deras konto senast ett visst datum. Och för att hålla det enkelt betalar jag någon dag innan.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
4/1/13, 11:00 PM
#166

Yolle; dock inte sagt att ert skuldförhållande var beroende av datumen på fakturorna då detta från början ej var tydligt avtalat. Ditt skuldförhållande till dina borgenärer är helt skilt från J;s eventuella skuldförhållande till dig.

Däremot om hur du betalar dina fakturor och att det ofta är "pengarna oss tillhanda" är helt korrekt! =)

Martin
4/2/13, 12:49 AM
#167

Jag hävdar fortfarande att det är väldigt svårt att veta vad som gäller då jag ingen mer än Yolle och J verkar ha sett de exakta avtalen. Jag tycker det vacklar mycket från inlägg till inlägg vad som är bestämt.

Så pass luddigt som det är skrivit här så tror jag det är svårt att någon skulle få rätt fullt ut, utan det skulle nog bli någon sorts kompromiss.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
4/2/13, 9:20 AM
#168

Martin; det anges som ett citat i inlägg nummer 0, enligt Yolle har inget mera nedtecknats. 

Dock så skall civilrättsligt den som påstår något bevisa just detta, vilket jag inte vet hur långt det inledande avtalet räcker till, visar J på att han har en annan uppfattning så kan det tyvärr bli svårt att få rätt. Allt beror på hur det utvecklar sig och om en domstol skulle väga in meddelanden på Facebook, enda gången J skriftligt erkänt ett skuldförhållande, vilket J enkelt skulle kunna neka till genom att hävda att andra har fri tillgång till en dator med ett inloggat Facebookkonto.

Att Yolles utsago förändras/utvecklas skulle vara negativt vid en domstolsprövning, och minska Yolles chanser att få rätt och framstå som trovärdig, dock hoppas jag att vid en domstolsprövning att en klarare ståndpunkt skulle väljas och stödjas med gällande rätt och praxis.

Exakt hur det skulle dömas/jämkas/bedömas i en domstol är i stort sett omöjligt, det är inte säkert om det bedöms som gåva/skuldebrev/kreditköp svårt att svara säkert på något utan att veta vilken lag som skall tillämpas. 

Yolle; det ovanstående måste du som stämmande vid en civilrättslig prövning själv yrka på tillämpliga lagar och paragrafer som stödjer din utsago och önskan om bedömning. Detta lär du behöva anlita en jurist för vilket kostar pengar, något du bör kalkylera med om J skulle bestrida det rena skuldförhållandet. Återigen så hoppas jag verkligen att det ordnar sig för dig oavsett, dock är det bra om du är förberedd på samtliga eventualiteter.

martdat
4/2/13, 10:56 AM
#169

har du ringt mer och försökt att komma överens med denne J?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Martin
4/2/13, 11:30 AM
#170

Moa- Jo, det skriftliga verkar bara vara det. Jag är dock inte helt säker på det, för det har tillkommit mer info efterhand i tråden. Det finns ju även en muntlig del i avtalet. Såklart mycket svårare att bevisa, men det är väl inte omöjligt att det finns diskussioner via mail/sms/andra forum (verkar så enligt en del inlägg) som skulle kunna styrka delar av det muntliga.

Som sagt, i min värld verkar det vara en soppa. Det verkar inte finnas något datum för när J skall ha betalat/satt över pengar till Yolle och jag kan inte avtalsrätten så bra att jag kan säga hur det är. Dock bör det ju rimligen vara så att om han skall betala efterhand så skall räkningarna betalas i tid. Det borde vara en inte helt orimlig tolkning och om han inte gjort det så tycker jag att han brutit avtalet. Men jag kan som sagt avtalsrätt för dåligt för att säga hur det är - det är bara mitt eget tyckande och det är ju värt ungefär 0 och inget, nada och nichts :)

mvh Martin

[Moa-]
4/2/13, 11:42 AM
#171

Marin; dock är det svårt att belägga att det som diskuterats på forum, andra medier faktiskt är mellan de inblandade parterna. Det skulle vara relativt enkelt och svårt att förkasta att någon annan kan ha varit på andra sidan av konversationen. 

När en fordring förfaller beror på vilket avtalsförhållande som gäller, är det ett enkelt skuldebrev så är det Yolle som har rätt att begära betalning av skulden, men då skall det ske på korrekt sätt, däremot bedöms det hela som ett enkelt skuldebrev så saknar Yolle helt rätten att stänga av abonnemanget och detta skulle kunna ställa till det. Är det en kreditköp så gäller ytterligare andra regler, J skulle även kunna argumentera för att det är en gåva, vilket helt gör att Yolles fordring förfaller. Som sagt ovan är även Yolles insikt i J;s dåliga ekonomi en försvårande omständighet och det skulle gå att argumentera att Yolle därmed borde inse att J såg det hela som en gåva då J på nästan ett år inte haft medel att återbetala 2000 kr, kunna betala egen mat eller hyra, och att Yolle därmed borde ha insett att J inte har medel att betala de inköpta produkter/tjänsterna med. Tyvärr så är det så att jag ser många faktorer som det är enklare att argumentera för J;s sak genom snarare än Yolles, sedan vad som är moraliskt korrekt är inte alltid det som speglas rent juridiskt och när även bevis skall in i det hela. 

"Dock bör det ju rimligen vara så att om han skall betala efterhand så skall räkningarna betalas i tid." Rent juridiskt så finns det ingen direkt koppling gällande de olika avtalsförhållandena. J;s eventuella gäldenärsställning gentemot Yolle saknar med andra ord koppling till Yolles definitiva gäldenärsställning gentemot sina kreditgivare.

Martin
4/5/13, 8:08 PM
#172

#171 Visst är det så, att det är inget som säger vem som skrivit det ena eller det andra vad gäller olika media. Ibland räknas det som bevis och ibland gör det inte det, det beror såklart på en mängd olika faktorer och det är omöjligt att utan att veta vad det är för forum eller vad som är skrivit hur det kommer att bedömas här (och ja, även om man visste är det i mitt tycke omöjligt då det ofta är väldigt olika bedömningar).

Jag var nog inte tydlig nog… jag skrev "rimligen". Jag vet att det ena inte hänger ihop med det andra, och jag skrev också att jag kan avtalsrätt för dåligt för att säga vad som är praxis osv. Jag sammanfattade det i sista stycket (#170); …det är bara mitt eget tyckande och det är ju värt ungefär 0 och inget, nada och nichts :)

Men bra att du påpekar och förtydligar det om nu någon missade det.

Mycket resonemang är ju också om att J skall kräva Yolle på ersättning vilket jag inte sett verkar vara fallet någonstans, visst kan det bli en följd om det blir ett krav från ena hållet att det blir ett motkrav från andra.

Jag vet i alla fall hur jag hade gjort, och den ståndpunkten står jag för. Ja, om jag nu hamnat i den här sitsen - i förstaläget hade jag dock inte kunnat göra det för jag har andra värderingar om vad jag ställer upp på och inte ställer upp på.

mvh Martin

[Moa-]
4/6/13, 12:52 AM
#173

Vissa saker anser jag är viktiga att förstå och ha med i baktanken, ber om ursäkt om det ibland drabbar dina inlägg Martin, det är på intet sätt menat som ett angrepp mot dig, utan handlar ofta helt enkelt om att förstärka vissa saker genom debatten. 

Skulle J bestrida det hela så ser Yolles chanser objektivt sett mer tveksamma ut desto mer det hela övervägs. 

Huruvida man hamnar i en situation eller inte är svårt att säga, men jag tror att det är relativt få som utan att ha god ekonomi skulle sluta dylika avtal. Jag hade hjälpt nära vänner om jag kunde, troligen hade vi skrivit något avtal om återbetalning, däremot har vi inom min närmaste vänskapskrets en stor tillit, vi lånar varandras bankkort, lånar ut pengar, betalar på resor i omgångar etc. Däremot vet vi då vart vi har varandra och att personen i fråga kommer att ha ekonomisk möjlighet att återbetala. Detta är dock inget som hjälper i dagsläget. Även ett skriftligt tydligt avtal hade förbättrat utsikten, även detta är dock svårt att korrigera i efterhand om inte bägge parter är villiga till detta. 

Yolle; vad har du om J nekar till skuldförhållandet för avsikt att argumentera att det föreligger för avtal (och därmed vilket lagstöd för detta)?

Yolle
4/11/13, 12:19 PM
#174

Det handlar mer om att jag är duktig på att argumentera. Runt detta med lagar kan jag inte mkt alls. Men jag kan ju bevisa att jag bara har 9040 i månaden, visa på vilka utgifter jag själv har, att det skulle vara nästintill omöjligt för mig att ge bort saker med ett värde på ca 30 000. Särskilt inte nu till sommaren då jag kmr ha strax under 6800 i månaden. Då ger man inte bort. Det kan ju vem som helst inse att man inte ger bort saker då.

Fast tyvärr är han en jävel på att ljuga… det va ju det som fick mig att gå med på det, han satt och ljög mig rätt upp i ansiktet och sa att om han inte betalade skulle jag kunna anmäla honom för bedrägeri. Det va min livlina, men en falsk sådan. Har inte nämnt det tidigare eftersom att han sa det inte påverkar någonting.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
4/11/13, 12:29 PM
#175

Yolle; dock handlar inte juridik och avtal om att argumentera generellt, utan det är de gällande lagarna som är utgångspunkten. Inte vad som kan anses som rimligt, utan vad som faktiskt avtalats, som sagt ovan, det är inte olagligt att teckna dumma avtal eller att ge stora gåvor. 

Du har tidigare i tråden sagt att han inte ljög, utan att han tjatade och du frivilligt tecknade avtalen. Något vi frågat flera gånger. Samt det faktum att du hade insyn i hans bristande ekonomi. Det är framför allt dessa två punkter som ställer till det hela ur min synvinkel.

Har du skickat in begäran till Kronofogden? Eller haft mer kontakt med J? Har du fått kontakt med företaget som sålt extratjänsterna, vad säger dem?

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig, det är ingen rolig sits som du hamnat i! Lider utan tvekan med dig.

Yolle
4/11/13, 3:42 PM
#176

Det va framförallt att han tjatade. Så det va det jag valde att lägga fram. Men ljugit har han ju gjort om både det ena och det andra.

Nej, inte ännu. Är för tillfället sjukt deprimerad och orkar inte ens ta mig upp ur sängen om dagarna. Men payex har fått allt med polisanmälan och varför jag bestrider fakturan. väntar på svar då de "behandlar mitt ärende".

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
4/11/13, 3:46 PM
#177

Yolle; ja, det är som sagt tyvärr inga ansvarsfrihetsgrunder om det ej var saker direkt kopplade till tecknandet av avtalen som han ljög om.

Hoppas att det ordnar till sig och att du får stabilitet i livet igen! Så håller vi tummarna att Payex överför betalningsansvaret på tecknaren.

Yolle
4/16/13, 2:19 PM
#178

Ja, får försöka få rätsida på livet igen. Insett att jag kanske kmr bli fastmed att betala allt åt honom. Så vågar inte köpa något onödigt längre, inte innan jag betalat hans grejer iaf. det är värre att hamna hon kfm än att inte kunna köpa just den där saken just nu

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

martdat
4/16/13, 5:09 PM
#179

har ni pratat med varandra…?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
4/16/13, 5:47 PM
#180

Yolle; låter bra, tråkigt att det blir så, men toppen att du tar tag i det!

Yolle
4/16/13, 9:15 PM
#181

#179 Nej, han svarar inte så jag ser inte att det är någon idé at ens försöka. Försökte ju lösa allt innan det gick såhär långt. Tog bra bit över en månad innan han svarade, och det för att jag spärrade mobilen. så nä, ingen idé att försöka. Kan inte ödsla mer tid på honom

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
5/13/13, 1:44 PM
#182

Hur har det gått för dig, har du fått någon struktur på saker och ting?

Lemonad
6/4/13, 12:43 AM
#183

För mig som inte har så bra koll på juridik…
Hur kommer det sig att han får behålla dator och mobil om det är hon som står som ägare på dom?
Är det kontraktet som gör att hon inte kan ta tillbaka dator + mobil? (hon verkar ju måsta betala allt själv ändå?)
Låt säga att hon skulle ta tillbaka dator och mobil. Hur kan han då bevisa att det är just den mobilen och den datorn som han skulle ha enligt avtalet och inte några andra?

[Moa-]
6/4/13, 9:41 AM
#184

Lemonad; läs gärna i tråden så ser du hur det kan bli så, i Sverige är inte äganderätten knuten till registreringen.

Har du några frågor sedan så är du varmt välkommen med dem  så skall jag eller någon annan svara så gott vi kan, men just nu frågar du efter hela den ovanstående  diskussionen. =)

Lemonad
6/4/13, 10:00 AM
#185

Jag läste men förstod inte helt och hållet.
Att jag frågar är för att jag har en bekant som hade en bil på avbetalning. Den stod dock på mannen och när de skilldes så väntade han nästan tills bilen var betald och sen kom han och krävde tillbaka den och hon kunde inget göra.
Är det skillnad på bil och dator?

[Moa-]
6/4/13, 10:14 AM
#186

Lemonad; frågan är vem som köpte och ägde, snarare än vem som betalade.

Jag kan köpa saker till någon annan i mitt namn, det gör inte att jag blir ägare, utan syftet är ju att jag köpte dem till någon annan. Inte heller kan jag betala på någon annans sak och endast därigenom uppnå äganderätten.

Tänk på hur gåvor och även gåvoutfästelser fungerar och blir juridiskt bindande, ägande rätten hör ej direkt samman med betalningen.

Martin
6/4/13, 12:06 PM
#187

Och för att svara på hela inlägget i #183 så verkar det inte vara specificerat med serienummer/imei-nummer vilken telefon och dator det är. Det framgår säkert av räkningen vilken dator och telefon som avses, men rent hypotetiskt skulle det kunna bli en tvist om det är just de två eller om hon haft de två sedan tidigare och han fått två andra.

Skulle det bli en tvist och det inte är dokumenterat med serienummer osv så är det som i alla andra tvister, ord mot ord och det är aldrig lätt att sia om utgången då.

Står bilen registrerad på mannen så är det han som är ägare till bilen. Det kvittar vem som betalt bilen. Däremot borde hon (beroende på när bilen införskaffades och/eller om man har skrivit något speciellt om vem som äger bilen utöver vem den är registrerad på) fått tillgodräkna sig halva värdet av bilen vid bodelningen (även om han som har den registrerad på sig skulle haft förtur till att få bilen på sin lott).

Hur kom det sig att hon betalade för bilen medan den var registrerad på han även efter att de skiljt sig?

Överlag kan ju en sådan sak ställa till det lite. Om hon använt bilen men han haft den registrerad på sig så hamnar ju t.ex. parkeringsböter osv på han även om hon parkerar fel. Normalt är det inget problem men i Malmö och en del andra städer har folk "sk bilmålvakter" satt sådant i system; man registrerar sig på en massa bilar som man sedan hyr ut svart och de som hyr dem behöver inte bekymra sig om försäkringar, p-böter eller annat). De som hyr ut bilarna samlar på sig en massa skulder men har i regel inget som är utmätningsbart så det spelar ingen större roll för dem.

Nya lagförslag gällande bilmålvakter väntas i sommar/höst.

mvh Martin

[Moa-]
6/4/13, 2:58 PM
#188

Martin; nej, det stämmer inte ( i sådana fall har det skett en drastisk ändring det senaste året som jag missar). Ägandeskap av bil är ej något som faller på registreringen, det kan nyttjas som bevis, men det är ej en absolut sanning. 

Det är ett fåtal fall där registreringen avgör ägandeskapet; lagfarter, skepp och luftfartyg, till viss mån även bostadsrätter. Det kan finnas något ytterligare fall, men i övrigt så är det andra principer som väger tyngre för att avgöra ägandefrågan, bland annat kvitton, avsikter och framförallt tradition.

Däremot gällande målvakter för parkeringsböter och dylikt håller jag helt och fullt med dig.

Annons:
Martin
6/5/13, 12:37 AM
#189

#188 Undrar lite om vilket av mitt inlägg som du säger är fel, att ett par som är gifta inte skall dela på bilen eller att ägendeskapet skulle styras av registreringen?

Där är jag inte beredd att hålla med dig (men skall inte ta gift på att jag har rätt heller då jag inte har någon lagparagraf eller annat lagrum att hänvisa till). Men jag vill påstå att det är som nedan: Visst kan man upprätta handlingar om vem som äger saker men jag är inte böjd att hålla med om att kvitton gäller som bevis för vem som äger något. Handlingarna för vem som står registrerad på en bil hos transportstyrelsen vill jag om jag inte missminner mig också handla om ägarbyte ( texten alltså), och ägarbyte är också det som transportstyrelsen pratar om. Det offentliga registret över fordon, vardagligt kallat bilregistret, kallas ju "Fordons- och ägaruppgifter" hos Transportstyrelsen.

Den som står registrerad på en bil är alltså registrerad ägare. Du kan inte vara registrerad förare eller brukare eller betalare eller något annat. Jag tror jag har missförstått dig?

Ett problem med såkallade "bilmålvaktsbilar" är också att de även om de tas i beslag oftast ändå återgår till den som är registrerad ägare, just för att den som kört bilen (inte helt sällan heller utan körkort osv) inte står som registrerad ägare och det enligt lagen skall mycket till för att beslagta och förverka något från en person om en annan äger det.

Såklart kan man upprätta handlingar om att man äger något gemensamt eftersom att bara en person kan vara registrerad som ägare till ett fordon. Men även om man inte gör det vill jag påstå att en bil som står registrerad på en person i ett äktenskap skall anses som gemensam om ingen särskild handling som säger annat är upprättad. Jag har flera bekanta som har skiljt sig och där bilen har räknats av i bodelningen, även om den bara varit registrerad på en av dem.

mvh Martin

[Moa-]
6/5/13, 10:04 AM
#190

Martin; att ägandeskapet inte styrs av registreringen.

Jag har snabbkollat lite igår och de regler jag kan har inte ändrats, det finns inget som säger att registrering är lika med äganderätten. 

"Den som står registrerad på en bil är alltså registrerad ägare. Du kan inte vara registrerad förare eller brukare eller betalare eller något annat. Jag tror jag har missförstått dig? " Så långt är vi överens, men registrerad ägare är ej alltid faktisk ägare.

Här har du ett utlägg från Kronofogdemyndigheten om äganderätt av bilar:

"När utmätning sker med stöd av enbart 4:17 UB ska utredningen ange något ytterligare skäl utöver ägarregistreringen som styrker gäldenärens äganderätt som komplement till ägarregistreringen. Om endast ägarregistrering är känd kan provisorisk åtgärd användas i avvaktan på ytterligare utredning."

"Lydelsen av 4 kap 17 § UB - sammantagen med uttalanden i förarbeten, prejudikat och doktrin - innebär att ägarregistreringen för fordon inte ensam är tillräcklig grund för att det ska vara möjligt att utmäta ett fordon med stöd av denna bestämmelse. En provisorisk åtgärd enligt 6 kap 12 § UB kan dock vidtas med enbart ägarregistreringen som stöd. Exempel på omständigheter, som tillsammans med ägarregistrering är tillräckligt för att utmätning enligt 4 kap 17 § UB ska kunna ske, är sådana som rör gäldenärens förvärv - t ex uppgifter om fordonet inhämtade från gäldenären själv eller från annan utomstående/säljare. Det kan även vara omständigheter som ger stöd för att gäldenären mer kontinuerligt disponerar fordonet - t ex fordonets uppställning intill gäldenärens bostad, att gäldenärens firma är tryckt på fordonet eller uppgift från någon trovärdig person att gäldenären brukar använda fordonet."
 Bägge citaten är från Kronofogdemyndigheten

Vidare bör du fundera över återtagandeförbehåll, hade registreringen ensam varit bevis på ägandeskap hade detta ej varit möjligt. Så köper du idag en bil så räcker det inte med att personen är registrerad som ägare utan du skall även kontakta tidigare ägare i registret för att se att bilen hela vägen är fullbetald. Detta har aktualiserats ett flertal gånger sedan godtrosförvärv har avskaffats.

Ditt fjärde stycke gör att vi verkar se omvänt på problemet med målvakter, att den som bör vara betalningsskyldige som skulle riskera att få fordonet utmätt för skulder bland annat, men att fordonet sällan befinner sig hos den som står på registreringen? 

Vid giftermål är allt som inte är enskild egendom en del av bodelningen vid skilsmässa, viket gör att ägandeskapet dem emellan inte spelar någon roll. Däremot spelar ägandeskapet roll vid utmätning exempelvis då var part inom ett äktenskap ansvarar endast för sina egna skulder. Vid samboskap är dock bilar och ägandeskapet ett större problem då bilar ej ingår i bohaget som sambolagen föreskriver en delning av.

Martin
6/6/13, 7:51 PM
#191

Jag har inte sagt att registreringen ensam utgör äganderätten. Men det är en äganderegistrering och det är ett problem vid ett flertal tillfällen, det är väl därför Kronofogden vill ha mer än bara det (t.ex. vem som använder den) när de skall ta bilar.

Och jag missförstod nog dig. Jag var kanske otydlig men när jag skriver nedanstående menade jag att även om han är ägare så borde hon fått tillgodoräkna sig halva bilen i bodelningen (och med bättre rätt även fått förtur till den trots att han är ägare) - och följdfrågan var varför hon fortsatte betala på bilen efter bodelningen om de inte gjort dealen att hon fick den:

_Står bilen registrerad på mannen så är det han som är ägare till bilen. Det kvittar vem som betalt bilen. Däremot borde hon (beroende på när bilen införskaffades och/eller om man har skrivit något speciellt om vem som äger bilen utöver vem den är registrerad på) fått tillgodräkna sig halva värdet av bilen vid bodelningen (även om han som har den registrerad på sig skulle haft förtur till att få bilen på sin lott).
_

Återtagandeförebehåll var ett begrepp som jag visste innebörden av men inte kände till ordet (har kanske hör det någon gång men fallit i glömska). Vet dock inte om det är aktuellt i denna diskussionen, eller varför jag skall fundera på det?

I mitt fjärde stycke var jag inte i första hand inne på skulder även om kronofogden ibland beslagtar bilar från person A som konstateras vara brukare och har en skuld även om bilen står registrerad på ägare B. Istället syftade jag främst på de som utan körkortsbehörighet ofta kör bilar, de kan då beslagtas enligt TBL7§ men det är sällan beslagen består om den registrerade ägaren gör anspråk på dem. Och jag är inte säker på att jag förstår din formulering eller vad du är av för avsikt, men jag menar att brukar man en bil frekvent och detta är dokumenterat skall man kunna ta den bilen i beslag och förverka den vid upprepad brottslighet enligt TBL. I vissa fall anser jag att man skall kunna utmäta en bil som en person med skulder frekvent använder även om den är registrerad på annan ägare men det måste omgärdas med ett antal saker som skall vara uppfyllda så jag tror det är svårt att få till det praktiskt (även om jag vet att ett sådant lagförslag kommer i höst - det skall bli intressant att se hur man resonerar där).

mvh Martin

Martin
6/7/13, 7:34 AM
#192

Glöm mitt inlägg/fråga om återtaganderätten. Jag som var trött :o)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: