Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 4071 ggr
Anonym
Anonym
2013-02-10 15:33

Misstänker barnmisshandel - vad ska jag göra?

Jag är orolig över att min granne slår sina barn eller utsätter dem för annat lidande. Har vid flera tillfällen hört hur barnen gråter, och att mamman då börjar skrika som en galning. Barnen blir genast helt tysta, men mamman fortsätter skrika och man hör dunkningar i skåp eller väggar. Ibland har jag mött dem i trappen, och mamman har då sagt till barnen att de inte får följa med in i lägenheten om de inte håller käften. Detta är när hon tror hon är ensam i trappen, märker hon att någon annan är i trappen så är hon jättetrevlig och gullig med barnen.
Jag skulle vilja göra en anmälan för att vara på säkra sidan ifall det är så att barnen blir utsatta för något, men jag vet inte hur man gör. Vill även vara anonym, vilket jag inte heller vet hur man genomför.

Annons:
[Moa-]
2013-02-10 15:41
#1

Det första steget är att anmäla misstanken om att barnen far illa till socialtjänsten. Det finns som regel en speciell telefonlinje för anmälningar, ring till din kommuns växel och be dem koppla dig. Vid din anmälan kan du vara anonym, dock enklare med följdfrågor och liknade om du väljer att inte vara det.

Polisanmälan gör socialtjänsten efter utredning om de finner grund för det, på den beskrivning då gör ovan känns det inte som det i dagsläget finns grund för en polisanmälan, utan att du i första hand bör kontakta socialtjänsten.

Anonym
Anonym
2013-02-10 16:13
#2

Tack så mycket för det snabba svaret! Ringer socialtjänsten imorgon.

[Moa-]
2013-02-10 18:45
#3

Det låter bra! Skönt att det ännu finns hopp om mänskligheten och människor som även bryr sig om andra! =)

Martin
2013-02-11 07:39
#4

Jag tycker att nästa gång du hör detta (misstänker pågående misshandel) så ringer du 112 och berättar vad du hör, och att det inte är första gången.

Det är bra att ringa Socialtjänsten också som Moa skrev, men är det misstanke om pågående brott så är det alltid bäst att ringa 112 och det kan ju faktiskt om det vill sig illa handla om liv och död. Och oavsett blir eventuella utredningsåtgärder oftast bättre gjorda i anslutning till brottet än om man skall försöka reda ut det i efterhand.

mvh Martin

Martin
2013-02-11 07:40
#5

Och du har rätt att vara anonym när du ringer 112, men det är bra om du faktiskt vill ställa upp och vittna (det kan inte göras anonymt) om det visar sig att det har hänt något.

mvh Martin

[Moa-]
2013-02-11 09:02
#6

Absolut, om du misstänker pågående misshandel så skall du självfallet anmäla, det håller jag helt med Martin om. Dock har jag svårt att se att de omständigheter du har idag leder någon vart med en polisanmälan utan att socialtjänsten kan göra en mer grundlig undersökning på de grunderna än vad polisen har möjlighet till, det är även socialtjänsten som i första hand avgör om ett omhändertagande av barnen krävs.

Så sammanfattningsvis, ring polisen vid pågående övergrepp, eller givetvis om du direkt ser ett faktiskt straffbart övergrepp, annars är socialtjänsten en bättre första instans.

Annons:
Upp till toppen
Annons: