Annons:
Etikettmedia
Läst 1176 ggr
Freke
2/4/13, 7:00 PM

Vettigaste hon sagt!

Men det blir likväl fel..

I stort håller jag med Beatrice Ask, men jag anser att hon ändå är ute och cyklar, då man bör kunna samtycka till saker även om de är utanför det normala, för normaliteten i sig själv är relativ, speciellt imom sexualitet..

http://www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-andra-svensk-valdstaktslag/

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Moa-]
2/5/13, 8:22 AM
#1

Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar, är det med koppling till den tidigare diskussionen (BDSM-varianter) som du syftar?

Jag är nöjd med att regeln om samtycke ej togs med, vidare anser jag att ren passivitet ensamt ej bör kunna leda till att brott styrks. "Särskilt utsatt situation" väntar jag på praxis gällande för att se hur det tolkas i verkligheten.

Artikeln i sig är inte helt tydlig, så ser fram emot att läsa lagförslaget senare.

Freke
2/5/13, 2:44 PM
#2

Ja det har med koppling till BDSM som jag syftar på..

Och det ska bli intressant att se hela förslaget, ren passivitet bör inte kunna leda till att brott styrks, men det som allt annat bör finnas med i utredning.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2/5/13, 7:02 PM
#3

Dock är det en svår fråga hur man skall utforma en sådan lag. Att allt inte går att samtycka anser jag är sunt, regeln om begränsat samtycke finns av en anledning och det måste enligt mig respekteras.

Sedan är det som sagt svårt att komma med några säkra kommenterar till en tidningsartikel innan man läst det konkreta förslaget med motiveringar och tydligare gränsdragningar.

[Moa-]
2/5/13, 7:24 PM
#4

Här kommer en länk till den aktuella lagrådsremissen. Jag har dock ej haft tid att läsa den ännu.

Dock reagerar jag på tidigt förslag på ikraftträdande, 1/7 2013.

Upp till toppen
Annons: