Annons:
Etikettlagar
Läst 2322 ggr
[Highonbluetomorrows]
10/27/12, 3:15 PM

Är detta lagligt? (långt)

Min sambo bytte elbolag, via en telefonförsäljare. Han blev försäkrad av försäljaren att det inte skulle leda till några extra kostnader för oss att byta (vi frågade specifikt om detta), och att företaget skulle sköta allt. De sa också hela tiden att vi skulle "överföra elavtalet", i stället för det mer korrekta ordet avsluta det förra och få ett nytt hos deras företag. Under samtalet framkom det inte heller att det nya elbolaget skulle ta en månadsavgift på 50 kr, utan det fick vi se först på informationsbladet när detta anlände. Sambon frågade nämligen hur det fungerade att de kunde sälja el till "självkostnadspris" som de sa, och fick då svaret att det berodde på att de hade flera olika leverantörer eller något liknande. Ingenting om någon abonnemangssumma på 50 kr varje månad, alltså.

Vi fick ett informationsblad från företaget för tre veckor sedan. Korrekt, utom just det där att det skulle kosta en summa i månaden som vi inte informerats om. Tyvärr hade jag inte själv läst igenom detta blad utan det var sambon som tog det, och han hade inte läst igenom det ordentligt och därmed inte reagerat på denna extra kostnad. Igår fick vi dock en faktura från vårt förra elbolag där det stod att vi skulle betala 1300 kronor för att vi brutit deras avtal!

När vi ringer det nya elbolaget för att säga att vi känner oss grovt lurade (dels för att de inte informerat om den fulla kostnaden för deras tjänst, dels för att de direkt ljugit om att det inte skulle uppkomma merkostnader) så fick vi svaren att vi var för sent ute. Distansavtalslagen ger oss två veckors ångerrätt och vi får alltså skylla oss själva. De hade en ljudfil där de spelat in att vi godkänner avtalet, men ljudfilen täckte passande nog inte vad försäljaren hade sagt innan dess… De struntar i att försäljaren betett sig ohederligt, eftersom vi inte kan bevisa det.

Är inte detta ett avtalsbrott? Enligt det avtal vi har godkänt (per telefon) så var det ju enligt premissen att det inte skulle ge extra kostnader och att det inte var en abonnemangsavgift på 50 kr varje månad. Känner mig verkligen lurad. Hade vi själva avslutat avtalet med vår förra elleverantör hade de ju sagt att vi skulle fått betala 1300 kronor i avgift, och då hade vi aldrig signat upp för det nya elbolaget överhuvudtaget. Inte heller om vi vetat att det var en kostnad på 50 kr varje månad, eftersom det inte hade varit värt att byta då.

Har vi något att gå på här alls? Vad i så fall?

Om inte, hur kan detta vara lagligt?

Annons:
[Moa-]
10/27/12, 4:33 PM
#1

Ett kort svar kommer nu, eller längre möjligen senare.

Det ni avtalar i avtalet är det som ersätter det skriftliga avtalet, och ert muntliga godkännande ersätter den tidigare signaturen. Det är båda parter som ansvarar för att allt som är relevant för avtalet kommer med, ni borde begärt att det skulle nämnas att det inte fanns några övriga kostnader knutna till detta. Däremot skulle företaget ha nämnt abonnemangskostnaden i inspelningen, vilket jag är säker på att de faktiskt gjorde, men att din sambo ej noterade/tänkte på detta. (Det är ett riktigt bra erbjudande om kunden har en högre elförbrukning som ni fått (Beroende på vad som avses med självkostnad).)  Ni kan ringa företaget och begära ut ljudfilen för att höra om abonnemangskostnaden/månadskostnaden kom med, annars kan ni begära att denna stryks då det ej varit avtalat. (Som sagt tror jag i detta fall på den mänskliga faktorn och att din sambo helt enkelt missade den.)

Uppsägningskostnaden, den borde ni som konsument hållit ordning på själva. Det är inget som det nya elbolaget kan känna till, utan om ni är dåligt insatta och angivet att ni har ett tillsvidarepris eller ett löpande avtal så antar säljaren att det är fritt att sälja in. Du bryter som regel aldrig ett bundet elavtal då detta innebär att du får betala dubbelt och betala den faktiska kostnaden fulla avtalstiden ut. (Om det sista ej ändrats de senaste fem åren.) Uppsägningsavgiften är från den tidigare leverantören och som regel ej något den nya leverantören kan tala om ifall ni inte uttryckligen avtalar om detta. (En försäljare får däremot aldrig uttyckligen ljuga vid en försäljning, men tyvärr ett svårt bevisläge om ni skulle anse att vederbörande har gjort detta.)

Så troligen har ni tyvärr ett dåligt förhandlingsläge, men ring och begär ut inspelningsfilen och se vad som sägs.

Törs jag fråga vilket bolag det är som det gäller?

(Ett kort inlägg blev långt, men är ändå den korta versionen.)

Martin
10/27/12, 9:10 PM
#2

Moa har väl skrivit allt som behövs skriva, inte mycket att orda om.

Jag skulle själv ingå ett liknande avtal för ett tag sedan där det lovades saker som jag ansåg inte skulle kunna gå ihop (för företagets del). Oavsett om man har flera leverantörer kan man inte sälja hur billigt som helst. Men skulle det gå, så hade det varit ett bra avtal för mig.

Så när han började med sin bit där jag skulle säga "ja" på lämpliga ställen och mitt namn och personnummer på ett par andra ställen så bröt jag in vid ett lämpligt ställe att "och då tillkommer inga andra kostnader än era, och om du kan säga vilka de kostnaderna är igen så skall jag bekräfta det så vi är överens".

Han avbröt inspelningen och sade att så kunde jag inte göra, då höll inte avtalet deras mall. Så började vi om igen. Och jag gjorde likadant. Och han undrade vad jag höll på med. Och jag svarade att jag ville ha med på inspelningen att det inte tillkom andra kostnader.

Och - det kunde han inte gå med på med hänvisning till att "våra avtal skall se ut på ett visst sätt, jag har inte mandat att det sägs annat än det som står i våra mallar".

Sedär - då blev det inget avtal. Och han var ganska irriterad över att jag upptagit hans tid, "du sade ju att du ville ha abonnemanget".

"Ja, på det villkor du sade - men det kan du tydligen inte upprepa i avtalet…"

Detta gällde tv-kanaler och inte el. Men principen är densamma.

Dessutom, är jag ganska säker på att de i avtalet upplyst om de där 14 dagarnas distansvillkor för det är de skyldiga att uppge och min erfarenhet är att de inte brukar slarva med den biten. Så tyvärr, faller det nog på er.

Men lycka till, man vet aldrig.

mvh Martin

[Highonbluetomorrows]
10/27/12, 11:32 PM
#3

Känns bara så tråkigt att veta att de har lurat oss, men att det utåt sett ser ut som att de har följt lagarna (de har ju klippet där vi accepterar avtalet och vi fick faktiskt ett korrekt papper på det egentliga avtalet - dock var ju detta avtal inte det vi sa ja till.. oren accept?). VI spelade ju inte in samtalet så vi kan inte bevisa att de faktiskt ljög om villkoren i det avtal vi accepterade. Förjvävligt att så pass ohederliga företag finns. Elbolaget i Sverige, skäms på er.

Blir att bita i det sura äpplet. Ska nog anmäla till KO bara för formalitetens skull.

Jag ville inte byta elavtal och sa till sambon att han fick sköta allt gällande det där om han nu tyckte att det var en bra deal.. Ja sånt ska jag inte göra igen ;)

[Moa-]
10/28/12, 9:49 AM
#4

Highonbluetomorrows; oren accept är något helt annat. En oren accept är när du får ett anbud på 50 kr och som du svar ”nej, men för 40 kr”, som exempel.

Nej, jag tror inte att de har klippt i inspelningen, det skulle vara att skjuta sig själva i foten. Och dessutom olagligt och oanvändbart i bevissyfte. I den delen som motsvarar avtalet där samtliga villkor nämns har allt lästs upp, och det är de villkoren som du faktiskt accepterar i avtalet. Du begärs acceptera och bekräfta dessa på flera ställen under inspelningen, att ni sen under denna inte är uppmärksam, det är faktiskt inte säljarens fel. Däremot får vederbörande aldrig ljuga i övrigt, och några direkta lögner tror jag ej har förekommit, däremot tolkningsmöjligheter… Som sagt, du kan fritt begära ut ljudfilen.

Vad är det du skall KO anmäla?

Att du inte ville byta elavtal och att du överlåter detta åt din sambo, är inget som spelar in på avtalets giltighet, antingen står ni båda på avtalet, eller så har du därmed givit din sambo en giltig fullmakt att sköta valet av elbolag på.

Det som är viktigt som kund är att hålla koll på sina bidningstider, inget konkurrerande bolag kan svara för eller se dessa. Tyvärr kan det gå fel om du ej är uppmärksam. Just gällande el så tror jag tyvärr att det var en ärlig försäljare och din sambo som blandade ihop begreppen eller ej hade full koll på ert avtal då alla som arbetar med det känner till kostanden för att bryta ett avtal och låter bundna kunder vara ifred bindningstiden ut.

Dock verkar företaget i fråga inte riktigt leva upp till sina fina löften om öppenhet och enkelhet, att hitta fakta och uppgift om de fasta avgifterna är allt annat än enkelt.

Bor kunden i villa/radhus är det ej heller ett särskilt förmånligt pris, utan ligger en bit över de prisledande vad jag kan se…  Så företaget i sig skulle jag ej rekommendera. Dessutom är det nytt och möjligen en följer branchpraxis, för några år sedan var det God El som stod för dessa "falska villkor".

Upp till toppen
Annons: