Annons:
Etikettlagar
Läst 3004 ggr
Ketang
2012-10-03 19:34

Hänga ut ett företag?

Vi har en diskussion inne på hundar iFokus ang att hänga ut en veterinär med namn. Detta är inte lagligt, men får man hänga ut ett företag utan att kunna straffas för förtal eller liknande?

Annons:
[Moa-]
2012-10-03 19:39
#1

Företag får sakligt kritiseras. Åtal kring förtal gäller endast fysiska personer.

Däremot gäller förtal identifierbarhet, ej namngivning, så att tala om den blonde veterinären på mottagning XX är troligen även det olagligt, om syftet är att skapa missaktning kring personen i fråga.

Ketang
2012-10-03 20:03
#2

Okej! Ska vidarebefordra detta. Tack!

[Moa-]
2012-10-03 21:51
#3

Lycka till! =)

[Moa-]
2012-10-03 21:54
#4

Tillägg är att det är en hemsk upplevelse, men bloggarens beteende är hur förkastligt som helst! Hon har på ett osakligt sätt försökt påverka allmänhetens inställning, lämnat flera omdömen som hon låtsas kommer från olika personer, spammar omdömessidor, troligen röstar flera gånger… Detta gör att mitt förtroende för vederbörande sjunker enormt.

Ketang
2012-10-03 22:33
#5

Va!? Lämnat flera omdömen? Var? Det känns ju rätt oseriöst.

[Moa-]
2012-10-03 22:38
#6

Ja, googla den uthängdes namn så kommer mycket osakligt upp, upprepade blogginlägg, flera forum som hänvisar till och citerar dessa inlägg samt många omdömen skrivna idag på olika "rekommendationssidor", det senaste inlägget före idag var för över ett år sedan, sen kom 5 - 10 stycken inlägg med samma tema i samma osakliga ton idag… Vederbörande har legat in och fått stor spridning på det hela, tyvärr.

Tragisk händelse som säkert har vissa sanningar i sig, men en väldigt subjektiv bild av en tragisk händelse som återberättas med en direkt vedergällningsagenda.

Annons:
Ketang
2012-10-04 08:23
#7

#6 Oj, hm, trisst att hon ska sänka sig så. Men hon kanske inte är så gammal, impulsiv? Tråkigt är det ju i alla fall för man tappar ju lite förtroende för en sån och håller hon på länge kommer ingen lyssna på henne tillslut :-/ Även om detta skulle vara sant.

En fundering till, vid inspektioner på företag har ju allmänheten rätt att begära ut papper på det. Är det samma med anmälningar? Är det offentliga handlingar?

[Moa-]
2012-10-04 08:56
#8

Vad är det för anmälningar som du tänker på? Polisanmälningar är som huvudregel sekretessbelagda, pågående utredningar (inom myndigheter/kommun) burkar ej vara att anse som allmän handling förens den är färdigställd, så det brukar vara att gränsdragningsfall sådant.

Ketang
2012-10-04 08:57
#9

Jag tänker på anmälningar till veterinära ansvarsnämnden i första hand. För att se om just denna veterinären hon hänger ut har fler anmälningar på sig och vad dom i så fall har kommit fram till.

[Moa-]
2012-10-04 09:13
#10

"Handlingarna i ett ärende är allmänna och oftast också offentliga." Står det på hemsidan för Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård vilken jag antar att det är du syftar på? I regel skall de då anses offentliga.

Dock låter det som ett märkligt tillvägagångssätt som nämnden arbetar efter, utan eget utredningsansvar, med andra ord på samma sätt som en stor del av civilrätten fungerar… Det borde som regel alltså vara svårt för en "vanlig" person att få rätt mot en påläst veterinär.

Ketang
2012-10-04 09:19
#11

Tack snälla Moa för hjälpen! Jag kan inte alls sånt där så jag vet inte ens hur civilrätten fungerar. Men jag hoppas ju att denna veterinären åker dit stenhårt om det är så att han faktiskt gjort fel.

[Moa-]
2012-10-04 09:26
#12

Ingen fara! Hoppas att det hela är ett missförstånd/överdrift, tyvärr tror jag det, veterinärer som arbetat i många år brukar både vara kunniga och djurvänliga… Misstag hade jag kunnat tro på, dock ej att en veterinär medvetet bryter nacken av en hund i stort sett…

Civilrätten innebär att de två parterna i rätten själva får stå för utredandet, rätten lägger sig inte i, även om de vet att ena parten kan framlägga eller yrka på en regel som gör att ena parten vinner, missar parten detta påtalar ej rätten detta, enda undantaget är vårdnadstvister där rätten har ett utredningsansvar. Gällande offentligrättsliga frågor och straffrätten har samhället ett omfattande utredningsansvar. (En liten kort skola i civilrätt vs. offentligrätt, =P)

Ketang
2012-10-04 09:28
#13

Tack! Skrattande

Annons:
[Moa-]
2012-10-04 09:36
#14

Det är endast att återkomma om du undrar något annat, kul att kunna vara behjälpligt. Självfallet är du även varmt välkommen i de andra diskussionerna på sajten. =)

joheck
2012-10-04 13:52
#15

Intressant!

Vart går gränsen för vad man får göra? Får man tillexempel varna bekanta eller är det också förtal?

[Moa-]
2012-10-04 14:29
#16

joheck; du får ej sprida information som syftar till att skapa missaktning kring personen ifråga. Att varna nära bekanta brukar med andra ord vara helt okej, då detta ej är spridning till allmänheten, utan ditt uppsåt bör vara att skydda dina nära, det beror dock på hur det görs och i vilken version. Så som det aktuella fallet är utformat tror jag ej att det hade varit lagligt ej heller med en lägre nivå på spridandet. Det är dock en subjektiv prövning som domstolen måste ta hänsyn till.

Skulle du exempelvis bo i en liten by och ha gemensamma bekanta med ditt offer för förtal är det i regel ett brott tidigare än om du på ett sakligt sätt varnar personer i din umgängeskrets som aktivt skulle behöva söka upp vederbörande för att få kontakt med honom, men som sagt säkra gränsdragningar är i regel svåra att göra.

Upp till toppen
Annons: