Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2529 ggr
K.atten
2012-09-24 17:47

Sol- och vårad!

För tre år sedan blev jag grymt sol och vårad av mitt ex. Han gick under jorden efter att ha lånat mitt namn, startat ett stort åkeri, Drevvikens Åkeri. Kört åkeriet med anställda, fastighet till åkeriet, ja allt, i botten och sen flyttade han till sin nya kvinna uppe i Tierp. Att han har en ny kvinna är inga problem, vi var över sen länge. Men att han inte tog sitt ansvar och betalade sina skulder, utan lämnade mig och mina barn så vi fick sälja vårt hus (jag blev änka efter barnens pappa två år innan den nya bedrägeri-mannen kom i vårt liv.)

Kan någon berätta för mig hur jag ska gå till väga och få mitt ex till en rättegång där han får stå till svars och betala tillbaka alla miljoner jag har fått betala, och fortfarande betalar!!??

Förtvivlad mamma!!

Annons:
[Moa-]
2012-09-24 17:53
#1

Det beror på mängder av saker.

Är det du eller han som står på firman? Har du gått med på ett borgenstagande? Har han förfalskat ditt namn eller har du accepterat och själv skrivit under? Har han skrivit under med ditt tillstånd?

Alltså:

  • Vem har skrivit under?
  • Med vems namn?
  • Vad kände du till? Och vad har du godkänt?
  • Vilket avtal hade ni två sinsemellan?
  • Varför skrevs företaget i ditt namn och ej i hans? I vilken form (Aktiebolag, enskild firma, handelsbolag etc.) drevs företaget?
Maria
2012-09-24 17:55
#2

Vad menar du med att ha "lånat ditt namn"? Har han förfalskat din namnteckning eller?

Jättetråkig situation.

Tveksamt om du ska lämna ut vad firman heter dock.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

K.atten
2012-09-30 10:51
#3

# 1. Jag skrev under på allt med mitt namn. Jag litade ju på min pojkvän, senare min bästa vän som jag trodde.

Han hade haft ett företag innan vi träffades och sa skattemyndigheten gjort fel och orsakat så han inte kunde starta företag igen. Enskild firma. Och då ville jag vara snäll och lånade ut mitt namn.

Tyvärr, inget avtal mellan oss. Tveksam om det hade hjälpt. Han har ju skrivit sig i Grekland nu!!?? Fast han finns i Tierp.

K.atten
2012-09-30 10:54
#4

# 2. Att låna ut sitt namn till sin pojkvän, gör vi kvinnor ofta för att vi är så snälla och godtrogna. Då låter man sin pojkvän, sambo eller make starta ett företag i sitt namn men det är han som har hela idén och planerna om och med företaget.

Att lämna ut namnet på det företaget är inga problem. Det finns ju inte längre, så??

[Moa-]
2012-09-30 11:16
#5

K.atten; avtal hade gjort att du kunnat kräva honom på kostnaderna, spelar ingen roll om han bor/finns/är skriven i Grekland. Allt inom EU är numera enklare.

Hade ni ett muntligt avtal på att han skulle ta ansvar för och driva firman samt bära risken?

När du själv frivilligt skrivit under är det ej fråga om urkundsförfalskning eller liknande. Bedrägeri kan vara möjligt beroende på vad som är sagt, för att det skall vara tal om ett bedrägeri krävs att mannen de facto vilselett dig i ditt handlande.

Företaget du skriver om i första inlägget var registrerat som ett aktiebolag, vad var en enskild firma?

Har ni inte sagt något om att han skall bära det ekonomiska ansvaret och risken, och du frivilligt skrivit under samtliga papper, då är det nog så att det är du som får stå för dina underskrifter och effekterna därav…

På vilket sätt menar du att han har lurat dig? Vart är det felet har uppstått?

Åsa S
2012-10-04 15:25
#6

Man ska ALDRIG skriva under borgen, att gå i borgen leder ofta till sorgen brukar man ju säga. Enda gången man kanske kan gå med på att göra sånt är ifall det är en mycket nära släkting ex. ens barn och man vet att denna person hela livet kunna sköta om sin ekonomi och troligtvis kommer fortsätta med det.

Att man är bästa kompis, sambo el. dyl. räcker inte för att man ska ta såna risker det måste man förstå och man gör ju själv ett val när man skriver under. Det är ju ett juridiskt bindande löfte att man står för skulderna ifall den andre inte kan betala. Det är ju så det är att bli vuxen man måste stå för det man gjort och leva med de val man gjort, att en person har behandlat en moraliskt fel är dock inget som ger nån rätt att häva ett lagligt avtal.

Annons:
[Moa-]
2012-10-04 15:33
#7

Åsa S; man skall aldrig säga aldrig, däremot skall du veta vad du ger dig in i när du skriver under ett borgensåtagande.

I detta fall är det inte heller tal om ett borgensförhållande, utan TS har skrivit under samtliga papper med eget namn och stått för samtliga risker utan direkt sidoavtal med "sambon" om att han skall bära/dela riskerna.

När du går in som borgensman och betalar en fordran, får du i din tur motsvarande fordran på gäldenären som borgenären tidigare haft, vilket ej är fallet här.

Upp till toppen
Annons: