Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 3310 ggr
[Moa-]
9/24/12, 1:56 PM

Thomas Quick frias för två mord

Thomas Quick/Sture Bergwall frias för ytterligare två mord (åtalen läggs ned), det är morden på de två norska kvinnorna Trine Jensen och Gry Storvik som Thomas Quick ej längre anses ansvarig för. Fem av de åtta mord som Quick tidigare ansetts skyldig för är han nu friad från.

  • Är detta vår största rättsskandal någonsin?
  • Är han skyldig till något av morden?
  • Vilka är de riktiga mördarna?

Aftonbladet

DN

Annons:
Freke
9/24/12, 3:45 PM
#1
  • **Är detta vår största rättsskandal någonsin?
    **
    Troligen
  • **Är han skyldig till något av morden?
    **
    Nåt av dom är han nog skyldig till, då han har lite för många rätt när man läser hans förhör? Eller så chansar han väldigt bra…
  • Vilka är de riktiga mördarna?

Det är en ruggit bra fråga? Undrar om vi någonsin kommer att få svar på det? Personligen tror jag inte att polisen kommer att lyckas lösa det förrän någon kliver fram och erkänner det självmant

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
9/24/12, 5:29 PM
#2

Många säger dock att han inför förhör och vallning blivit delgiven information både från polisen och psykvården… Både gällande de ovanstående morden och de övriga.

Nej, det blir ofta fel när en utredare snöar in för tidigt på ett visst spår, oavsett om det gäller mordutredningar eller något helt annat, både inom och utom polisväsendet…

Gronstedt
9/25/12, 12:55 PM
#3

#1: Han lär ju ha fått plugga förundersökningarna före förhören … i alla fall om man ska tro Råstam.

aspiecb
10/26/12, 11:49 PM
#4

Gällande psykiska sjukdomar ( och diagnoser ) tycker jag vården har stort ansvar, bristande vård=mer brottslingar i västa fall ( om finns tendens till det och risk är påfallande stor ) , det förfaller i den psykosociala kedjan kanske hos brottslingen. Har hört att t.ex Allvarlig psykiskt störning ( som psykos är ) leder sällan till fängelse om en brottsling har sån?

Vi med diagnoser har ofta kontakt med vården, de ska se till att vi mår bra, och vi får uppdaterade samtal och/lr medicin lr både och, typ så kan jag tänka.

Man behöver nog se på barndom/uppväxt och social gemenskap mycket tidigt, för att hindra utveckling som kan leda till att en person blir brottsling.Sätts mer resurser in där, så hindras nog flera till att bli brottslingar.

Mvh

Christer

Intehärutandär
3/15/13, 4:45 PM
#5

Jag är från Säter och har träffat på honom på hans permissar och har sedan han rymde på mitten av 90-talet varit helt övertygad om att han är oskyldig till alla dessa brott. Då var jag ca 15 år. 

Mordförsök har han därimot begått på en skolkamrat (universitet om jag inte minns galet) Det blev ingen dom alls av det. 

Att han är koko tvivlar jag inte ett dugg på. 

Säters fasta psykavdelningar är en historia för sig. Jobbar både bra folk där och fullkomliga idioter i toppen. Det är lite si och så med SÄVIK också, som är ett hem för män som blivit dömda för våldsbrott m.m.

vallhund
3/23/13, 4:34 AM
#6

Det har nu gått ganska många år sedan han fick någon diagnos, dessa diagnoser finns väl inte ens idag. Han har inte fått träffa någon läkare på över två år o Säter vägrar honom ny utredning/diagnostisering samt vägrar låta honom överföras till annan Rättspsykiatrisk klinik.

De sk erkännandena är gjorda under pågående benzomissbruk, med Säters goda minne, dvs de var de som drogade ner honom. Alla var så kåta på att få en Svensk massmördare så han sa väl i princip vad som helst, han angav en hel drös med medbrottslingar som aldrig blev hörda, de var väl lika trovärdigt som om han hade angivit kungen eller Erlander som medbrottslingar.

Hela historien stinker, många hundar begravna där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
8/2/13, 1:18 PM
#7

Sture Bergwall är nu friad för åtta av de åtta mord som han ursprungligen dömts för. Hur detta varit möjligt är ett mysterium som jag inte vet hur det skall besvars. Ja, polisen vill gärna klara upp brott, men på bekostnad av all rättsäkerhet, domstolen har vidare accepterat denna argumentation och bristande förundersökning. Som sagt, märkligt!

Det värsta enligt mig är att de verkliga mördarna inte eftersökts. (Sture skulle troligen sitta på samma plats oavsett dessa felaktiga domar, även om de givetvis stärkt hans sjukdomsbild.)

Maria
8/2/13, 1:22 PM
#8

Hela denna soppan är både märklig, tragisk och har förmodligen gjort att de riktiga förövarna sluppit undan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
8/2/13, 1:56 PM
#9

Det är beklämmande, vem det nu var som uttalade sig om att frikännandet inte betydde att han var oskyldig (Justitiekanslern? Lite för trött för att minnas exakt).

Att ansvariga läkare på Säter lyckats hindra honom att få sin vård prövad av domstol med hänvisning till att han inte samarbetar är enligt mig en rättsskandal. Likaså att de kunnat förvägra honom att undersökas/intervjuas av oberoende rättspsykiatriker.

Mitt gebit är iofs inte RPV, jag sysslar med "vanlig" tung psykiatri. Varav en del patienter både kommer o går till RPV då o då.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
8/2/13, 3:53 PM
#10

vallhund; dock är jag relativt nöjd med att Sture sitter där han sitter, det känns inte som om han är stabil och frisk nog att röra sig ute i samhället, friska människor tar inte på sig ansvaret för mord efter mord utan att fundera över rimligheten i detta. Däremot så tror jag även att det kan vara svårt att bli frisk utan att samverka med samhället så det resulterar lätt i moment 22…

Det mesta i Stures fall är ju en rättsskandal, det är svårt att skilja fiktion från verklighet i detta fall.

vallhund
8/2/13, 4:12 PM
#11

#10 Erkännanden som görs av människor som är kraftigt påverkade av psykofarmaka + narkotikaklassade läkemedel torde ha samma bevisvärde som erkännanden under psykoser eller tortyr.

"Säter" är i detta fallet inte samhället, det har gått alldeles för mycket prestige i detta för dem. Han har inte fått träffa någon av deras psykiatriker på flera år. Alla uppgifter till rätten bygger på flera års gamla journalanteckningar.

Du tror väl inte på allvar att han skulle släppas vind för våg? Inte ens en fullt frisk människa utan psykiska problem samt överkonsumtion av neuroleptika o narkotikaklassade lugnande medel skulle klara det.

Däremot kan man slussas ut stegvis till andra typer av vård/boende, helt fri lär han aldrig bli.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
8/2/13, 7:41 PM
#12

Det är så många turer i detta så egentligen vill jag inte uttala mig för det är svårt att veta vad som har hänt. Och inte hänt. Som någon skrev, svårt att avgöra vad som är fiktion och inte.

Vidare tycker jag det skall bli intressant att dels se hur man utformar mål och syfte med den undersökning som skall göras, och vem som skall göra den.

Vidare skulle jag vilja påstå att det rakt igenom såklart är en rättsskandal och den blir inte mindre av att de inblandade inte verkar vara så sugna på att ta ansvar. Häromdagen var det någon polis som uttalade sig om en åklagare och innan dess var det någon (läkarna?) som uttalade sig om poliserna/förhörsledarna.

Som sagt, det finns kilometervis att läsa för att kunna uttala sig på ett korrekt sätt känns det som. Så jag nöjer mig nog med att konstatera att det är sjukt att detta är/har varit möjligt i samhället och i rättsväsendet.

Jag vet inte hur det varit i dessa utredningarna om de varit åklagarledda eller polisledda och det spelar egentligen inte så stor roll, för någonstans skall man ju ändå samarbeta känns det som. Att försöka lägga skulden på varandra nu i efterhand känns ganska meningslös. Att lyckas reda ut vem som först gick på den här niten är nog ungefär lika enkel som att fälla någon enskild av de 8 (?) mördarna. Man kan ju lugnt säga att de har ett visst försprång…

Hade man då tagit de här mördarna om inte han tagit på sig brotten? Jag är inte alls säker på det, men chansen till det hade ju ökat kraftigt känns det som. Nu vet jag inte heller riktigt vad det är för tidsspann från mord till erkännande/att han kom in som misstänkt i utredningarna. Det spelar såklart också in på hur stor sannolikheten hade varit att ta de riktiga mördarna istället. Jag har för mig att det i vissa fall varit 10-20 år efter morden som han erkänt de, och då tror jag inte hans erkännande spelar in på om man löst mordet eller inte.

mvh Martin

Martin
8/2/13, 7:53 PM
#13

Tillägg: Har för mig att något mord han erkänt (men jag är inte säker på att det är ett av de han fällts för) numera är preskiberat. Det borde tyda på att det redan vid erkännandet var ett gammalt mord, och så gamla mord löses generellt sätt inte.

"Cold-case" gruppen har förvisso det senaste året haft en del framgångar med gamla mord, så man skall aldrig säga aldrig.

mvh Martin

Annons:
vallhund
8/2/13, 7:56 PM
#14

Amen Martin!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
8/2/13, 11:36 PM
#15

Martin; han erkände både preskriberade mord och "mord" där offren senare återfanns vid liv, det är dock inte dessa mord som han dömts för utan dessa ligger utanför de åtta om jag minns rätt…

Vem som gjort rätt och fel är väl i stort sett omöjligt att säga, precis som du skriver, däremot är det ganska nära att konstatera att få saker verkar ha gått korrekt till.

Martin
8/3/13, 8:31 AM
#16

#15 Ja, det är väl ett 20-30 tal mord han har erkänt så han är ju egentligen dömd för en liten del av vad han har erkänt (även om även det var för mycket).

Ja, något har gått allvarligt fel. Jag hoppas att den undersökning som nu skall göras får en vettig sammansättning av personer som gör den samt ett bra mål och syfte. Det måste gå att dra lärdomar av detta. Och det får inte hända igen.

mvh Martin

[Moa-]
8/3/13, 10:21 AM
#17

Sekunderar fullt ut!

vallhund
8/3/13, 10:27 AM
#18

En till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
8/3/13, 1:48 PM
#20

Dock låter det rimligt, dock hoppas jag att en fristående undersökning utförs långsamt och djupgående. Att han inte begått morden betyder inte att han är frisk och han är dömd för grova våldsbrott, något som inte är att förglömma. Det är inte en oskyldig man som hamnat i denna situation, och drogad eller ej så har han medverkat till sin egen situation. Och som vi alla vet, "egen berusning"  är ej en befrielsegrund i svensk lag, eftersom han uppenbarligen kan välja att nyttja medicinering eller ej så är det en tveksam bedömning där enligt mig.

Annons:
vallhund
8/3/13, 5:26 PM
#21

Det är knappast någon som tror att han är en duvunge. De grova våldsbrott han begått ligger väldigt långt tbx i tiden o han har avtjänat straff för dem om jag minns rätt.

När man är tvångsintagen oavsett om det är på rättspsyk eller vårdas enligt LPT så kan man inte vägra medicinering, tar man inte tabletterna så injiceras man med motsvarande medicin om personalen/ansvarig läkare anser det nödvändigt/önskvärt.

Intar man bensodiazepiner regelbundet, frivilligt eller inte så blir man beroende, hur fort beror på doser samt personens personlighet. Pumpas man dessutom full med neuroleptika som allvarligt förvränger ens verklighetsuppfattning så finns det inte så mycket fri vilja att tala om öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
8/3/13, 6:11 PM
#22

vallhund; det är samma påföljd som han avtjänar för tillfället, samtliga mord han erkänt har han erkänt under tiden han suttit på Säter om jag minns rätt…

Märkligt att han då nekar till medicineringen i dagsläget? 

Bruk/missbruk av narkotika/alkohol är inte heller det en befrielsegrund, oavsett om du anser att det är av fri vilja eller ej. 

Det var 16 år mellan hans båda brott, båda extremt grova, vilket gör att jag tvekar till att han helt plötsligt blivit frisk och kan ta ansvar för samtliga sina handlingar. Tidigt missbruk, tragisk barndom  och en personlighet som om det hans tvillingsyster säger stämmer passar in på psykopater, har inte gett de bästa förutsättningarna, men tyvärr är det så det verkar se ut, rättvist eller ej. När han högg ned en man så stod han redan under vård, och behandlades vidare även efter detta brott, trots detta begick han ett synnerligen grovt rån 16 år senare…

Sluten psykiatrisk vård är inte ett straff som man avtjänar och släpps fri efter, utan det handlar om att personen skall anses frisk och kan då släppas ut, något som inte alltid blir aktuellt, det finns ingen maximal vårdtid utan sker löpande omprövningar.

Martin
8/3/13, 9:56 PM
#23

Intressant att denna diskussionen kom upp, kanske kan jag lära mig något jag inte lyckats få någon annan att förklara för mig. Skall man vara lite försiktig med att vara kategorisk gällande det allmänt ansedda nedsättande ordet "ziegenare" respektive romer? Jag har i min enfald använt romer som begrepp och trott att man med romer syftade på "resandekulturen" och att de som ser ner på den använder begreppen tattare eller ziegenare.

Jag har blivit anmäld för att ha använt begreppet romer vilket av dem jag ansåg med begreppet uppfattades otroligt stötande (och om de då läser här så skall jag förtydliga att jag framöver när jag pratar om just den gruppen kommer kalla dem för ziegenare om jag måste använda ett begrepp för dem som grupp). De hade inga problem med att bli kallade för ziegenare berättade de för mig, men att kalla dem för romer var en av de grövsta kränkningarna de varit med om. En av de som var mest upprörd och var på väg att bli handgriplig innan jag hann be om ursäkt frågade om jag skulle kalla en alban för serb eller tvärtom, för han ansåg att det var att jämställa rätt av med vad jag gjort. Han försökte sig på en historiebeskrivning och förklara skillnaden men jag måste erkänna att jag kan ursprungen för olika folkslag/kulturer alldeles för dåligt för att hänga med i hans svängar (samt att pedagogik under stor upprördhet inte var hans starka sida).

I samband med anmälan googlade jag en hel del och hittade en del bra länkar, hittade inte riktigt samma nu men det finns fler som menar att de inte anser sig passa i det "fack" ("romer") som svenska staten gett dem. "Vi resande är inte romer" (och läser man i kommentarerna till det blogginlägget så är där någon som verkar anse att hon är ute och reser)

Jag säger inte vad som är rätt eller fel (och jag använder, när jag måste, fortfarande begreppet romer med risk för att det blir fel), men man kan ju ha det i åtanke. Kanske kan någon här mer än mig och kan enklare förklara vad och om det är skillnad. Det kanske helt enkelt är så att resandefolk inte är detsamma som romer (det finns ju en hel hög med romska grupper), och att det var där det blev fel. Tyvärr (höll jag på att säga) så lades anmälan ner så det utreddes aldrig huruvida jag gjort fel eller inte. Eller snarare, förundersökningsledaren ansåg inte att jag begått ett brott och därmed inte gjort fel. Jag är ju böjd att hålla med honom men det kunde varit intressant att få reda på.

Överlag skulle det vara intressant med en tolkning av vilka begrepp för olika nationaliteter som skall anses vara nedsättande, för i många fall anser jag att anser man att ett visst uttryck är nedsättande om en nationalitet så har man själv rätt mycket fördomar om nationaliteten.

"Vi resande är inte romer"

mvh Martin

vallhund
8/4/13, 12:49 AM
#24

#22 Jag har aldrig påstått att bruk/missbruk av kemiska substanser ursäktar brottsligt beteende.

Möjligt att jag har fel angående att han sonat tidigare brott, minns faktiskt inte, var ett tag sedan jag läste om det.

Varken vård enligt RPV eller LPT är straff, inget utav dem är tidsbegränsade i egentlig mening eftersom de kan förlängas i det oändliga om förvaltningsdomstol godkänner det.

Varken du eller jag kan ställa psykiatriska diagnoser eller diagnostisera/fastställa personlighetsstörningar utifrån skriven text, speciellt inte om beskrivaren är emotionellt närstående individen i fråga. Är vi något sånär utbildade i ämnet kan vi göra kvalificerade gissningar, inget mer. Undantaget journaler som skrivits av psykiatriker/psykologer med rätt kompetens utifrån tester/intervjuer o vi själva har kompetens att bedöma dessa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
8/4/13, 9:39 AM
#25

vallhund; du skrev att det inte var eget val, vilket jag tolkade som att du ansåg att det var ursäktande. 

Som sagt, samtliga mord erkändes under tiden han satt på Säter, och han är kvarblivit där sedan han fälldes för bland annat grovt rån. 

Rättspsykkiatrisk vård är inte ett straff, det har vi endast två i svensk lag, böter och fängelse, däremot är det en påföljd som du döms till. Ett straff behöver inte heller vara tidsbegränsat, detta är inte rekvisit för att det skall vara ett straff, livstidsfängelse är ej tidsbestämt och är lika väl ett straff. 

Nej, ingen kan ställa diagnoser, däremot så låter det åt det hållet, vilket redan i sig är skrämmande enligt mig…  Sedan kan givetvis systern i sin tur förskjuta sin egen personlighet eller dylikt, men att denna man genom tiderna haft stora problem kan vi nog alla hålla överens om.

Martin
8/4/13, 11:17 AM
#26

Redan innan det grova rånet hade ju Quick (eller Bergwall som han hette då) begått ett grovt våldsbrott i form av att hugga ner en man med kniv. Han stod dock under vård och åtalades aldrig (åtalsunderlåtelse).

Utöver det har han begått ett antal sexualbrott och i något eller flera av dem också varit våldsam, bland annat tagit struptag så att personen svimmade. Det tror jag i och för sig inte att det är någon som invänder mot heller, att Quick/Bergwall är en person som kan bli och har varit våldsam.

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 11:24 AM
#27

Martin; Bergwall heter han igen, bytte tillbaka 2002. =P

Hans dråpförsök nämnde jag lite i förbigående i inlägg 22, men det är alltid bra att förstärka. =)

Sexualbrotten verkar ju dock vara tvetydiga, eller i alla fall sjukdomsrubriceringen kring dem, då dessa har utgått och ej anses som sjukdomar idag, (frånsett de pedofilistiska inslagen givetvis). Utan som i stor utsträckning valfria sexuella läggningar. (Ofredandet hade givetvis kvarstått, jag är inte helt säker på vad som faktiskt hände.)

Annons:
Martin
8/4/13, 11:37 AM
#28

#27 Japp, jag vet. Men det är nog inte många som vet att han hette det innan också. 

Sjukdomsrubriceringen är jag för dålig på, vet inte vad som krävs för att klassas som de olika sakerna och kanske har de också utgått som du säger. Det spelar förvisso inte så stor roll i förhållande till vad som skett.

Jag har inte läst några förundersökningar eller domar så jag vet inte heller vad som skett, men i DN så står det som sexuellt antastat unga pojkar och i samma artikel står det både "våldfört" och "under våldtäkten". Därmed inte sagt att det är vad han har gjort, tidningsuppgifter är ju vad de är.

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 11:52 AM
#29

Dock om de beskriver det som våldtäkt så lär det vara relativt grova övergrepp som skett, annars var de inte fullt lika självklart med tanke på att homosexualitet i sig (i konsensuella vuxna förhållanden) ansågs vara en sjukdom/störning fram till år 1979 i Sverige… Detta inledande brott är något som sällan nämns gällande  diskussionen om Bergwall/Quicks farlighet. 

Sammanfattningsvis känns hans tillfrisknande riskabelt, med tanke på hans långtida störningar som regelbundet återkommit och resulterat i grova våldsbrott (dit jag räknar både att strypa ungdomar/barn, knivhugga "bekanta" och hugga med knivar i barnsängar). Att han under hela tiden mottagit vård utan att tillfriskna gör det svårare att tro att han plötsligt skulle vara frisk och redo att möta omvärlden.

Martin
8/4/13, 11:56 AM
#30

Som sagt, den biten vad gäller tillfrisknande överlåter jag gärna åt någon annan att bedöma. Jag är helt enkelt inte kapabel till att göra en en sådan bedömning, däremot kan jag ha en åsikt och uppfattning om hur det verkar.

Och låt oss säga så här; Jag skulle inte vilja ha honom till granne eller boende i mitt närområde. Men det vill jag å andra sidan inte ha några vålds- eller sexualbrottslingar som, så det är ju inget personligt. :)

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 12:07 PM
#31

Nej, en bedömning bör experter på området göra, däremot är jag tveksam till säkerheten och stabiliteten i ett dylikt tillfrisknande, samt risken för eventuella återfall.

Vissa våldsbrottslingar även grova sådan skulle jag inte ha några större problem med att ha som grannar efter avtjänade straff. Däremot psykiskt sjuka människor som begår oprovocerade överfall skulle kännas betydligt mer otryggt…

Gronstedt
8/7/13, 3:23 PM
#32

Har han alltså inte ådömts vård som påföljd för de mord han dömts för? För om han dömts till vård som påföljd för dessa mord, så är ju påföljden, lika lite som ett straff, giltig när brottet inte längre finns.

Däremot kanske det befinns att han behöver vårdas ändå, för att han är sjuk eller som påföljd för andra brott, men det är i så fall en annan fråga.

[Moa-]
8/7/13, 3:36 PM
#33

Grondstedt; han dömdes till sluten rättpsykriatisk vård, samma påföljd som han redan avtjänade/vårdades under för tidigare brott, samma påföljd ger alltså då ingen ny effekt, utan vården pågår till han anses frisk. Som du läser ovan har han de facto begått grova våldsbrott, även om han ej begått den mängd mord han åtals för så bör inte detta påverka utfallet av hans vård, möjligen till en längre vårdtid då enligt mig.

Gronstedt
8/7/13, 3:48 PM
#34

#33: Om sluten rättspsykiatrisk vår utdömts även för andra brott, så är det ju rimligt att vården fortsätter, om så bedöms nödvändigt vid de regelbundna utvärderingar som jag förutsätter görs.

Fast att vara fnoskig nog att erkänna mord tycker jag knappast är grund för rättspsykiatrisk vård, förstås.

Annons:
[Moa-]
8/7/13, 3:58 PM
#35

Gronstedt; utvärderingarna skall ske regelbundet oavsett om nya brott tillkommer eller ej. Att erkänna diverse mord, många man rimligen ej haft möjlighet att begå, och mord där "offren" ej är döda tyder enligt mig på psykisk ohälsa.

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
8/7/13, 4:21 PM
#37

#35: Ja, men all psykisk ohälsa bör inte medföra sluten rättspsykiatrisk vård.

[Moa-]
8/7/13, 4:46 PM
#38

Gronstedt; nej, men bör kunna leda till att man inte friskförklaras utan fortsätter med påbörjad vård.

Gronstedt
8/7/13, 5:15 PM
#39

#38: Det håller jag verkligen inte med om, i synnerhet som det är ett beteende som den dömde inte längre uppvisar.

[Moa-]
8/7/13, 5:25 PM
#40

Så människor med stora psykiska problem skall enligt dig friskförklaras?

Nej, om någon återhämtat sig och inte längre uppvisar beteendet så är det en sak, men att erkänna mord som man inte begått eller haft möjlighet att begå påvisar enligt mig större sjukdom, men mindre.

[Mustangcab]
8/7/13, 11:06 PM
#41

Sture Bergwall är inte den person som han var när han dömdes till sluten psykriatiks vård. Han var på väg att skrivas ut när han började erkänna alla dessa mord. Det är också så att han har haft missbruksproblem och det var  samband med dessa som han begick de handlingar som han ursprungligen dömdes för. Numera är han drogfri.

Hurvida han behöver mera vård ska jag låta vara osagt men det bör nog inte ske på Säter i alla fall.

Annons:
Gronstedt
8/8/13, 7:48 AM
#42

#40: Människor ska inte hållas för sluten rättspsykiatrisk vård för en smärre excentricitet som de inte längre uppvisar. Den här omtalade personen kanske har andra problem, som gör att det är rätt att låta honom bli kvar på Säter, eller på annan vårdinstans, men att han för länge sedan under helt andra omständigheter erkände mord han inte begått är inte ett skäl att låta den rättspsykiatriska vården fortsätta.

[Moa-]
8/8/13, 8:08 AM
#43

Mustangcab; det gick många år mellan hans två bekräftade våldsbrott. Vilket gör att hans problematik inte en kortvarig, hans dråpförsök begicks under tiden hans stod under vård. Han erkände frivillig under vården som du då ansåg att han var redo att släppas ut från, en mängd mord i olika omgångar, detta ser inte du som problematiskt?

Varför skall vården inte ske på det ställe i Sverige som vi har som är anpassat för vård av våldsbrottslingar?

Gronstedt; nej, men att han inte begått morden gör honom inte frisk, det är det som jag argumenterar för…

[Mustangcab]
8/8/13, 12:14 PM
#44

# 43 Ja han erkände men kunde inte fällas då han redan var intagen för psykriatisk vård. Att han inte ska vårdas på Säter beror på att det är där som han fått hjälp med att minnas allting han inte har  gjort. Och frågan är om han är våldbenägen fortfarande när han inte missbrukar. Det finns flera ställen här i landet som han kan flyttas till.

Så är frågan varför de släppte ut honom så att han kunde begå ett dråpförsök?

[Moa-]
8/8/13, 12:36 PM
#45

Mustangcab; han fälldes och dömdes till fortsatt vård vad jag har kunnat se.

Öppenvård och utslussningsförsök, du vill ju släppa ut honom nu när har bevisligen begått upprepade brott, de arbetade mot det målet tidigare, men det tycker du är fel? Det känns som en väldigt svajig argumentation där…

[Mustangcab]
8/8/13, 10:50 PM
#46

Ursäkta men nu tror jag du missförstår mig. Jag anser att han är oskyldig till de mord han ha erkänt och blivit dömd för. Däremot har jag aldrig sagt att han är Guds bästa barn och om han behöver mera vård så är Säter inte det rätta stället.

Om man är intagen med att en domstol ska döma hurvida man ska friges eller  inte så kan man inte fällas till ytterligare vård om jag förstått det hela rätt. Man sitter där man sitter. Oavsett vad man döms  för.

[Moa-]
8/9/13, 7:58 AM
#47

Jag förstår inte hur du kan säga så säkert att Säter är fel?

Du skrev "Så är frågan varför de släppte ut honom så att han kunde begå ett dråpförsök?" samtidigt som du nu argumenterar för att han skall släppas, hur går detta ihop?

Du döms ju till fortsatt vård, du döms inte till en viss mängd vård, utan fortsatt vård. Att detta inte påverkar det praktiska är en annan fråga, men det står i ett domslut vad jag förstått.

vallhund
8/10/13, 5:38 AM
#48

Säter är fel ställe eftersom de vägrar att låta honom undersökas av andra rättspsykiatriska experter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mustangcab]
8/10/13, 11:05 PM
#49

# 47 Som vallhund säger. Säter är inte  rätt ställe av den anledningen. De har missbrukat sin makt.

Frågan är ockå varför Säter kunde släppa honom på permis och sen sätta honom i sen låta honom sitta där han sitter. En verklig missbedömning. Men jag har aldrig sagt att han ska släppas fri. Det får någon psykiatriker bedöma inte jag men han ska flyttas från Säter. Men om han nu inte begått dessa mord så är väl sannolikheten stor att han kommer att göra det.

[Moa-]
8/22/13, 11:08 AM
#50

"Rättsliga rådet anser inte att det går att på nytt bedöma Bergwalls risk för återfall i brott. Det kan göras först när han vårdas under öppen psykiatrisk vård, enligt yttrandet.

Rådets slutsats blir då att ”det alltjämt föreligger risk för återfall” och att vården bör fortsätta, enligt det yttrande som har lämnats in till domstolen.

Det står också att ”strävan bör vara att vården utformas så att det i förlängningen blir möjligt att ansöka om öppen rättspsykiatrisk vård”. Rådet anser det ”angeläget” att vården utformas på ett sådant sätt så att det går att bedöma risken." TT/DN

Jag undrar om det är korrekta citat i denna artikel eller hur man får ihop ovanstående? Det jag kan tolka det till är att Bergwall får finna sig i att stå under vård under ytterligare 6 månader. Personligen finner jag detta helt och fullt rimligt. Dock får vi givetvis invänta domstolens beslut.

Upp till toppen
Annons: