Annons:
Etikettmedia
Läst 1590 ggr
[Moa-]
9/8/12, 12:35 PM

Norgehistoria?

Aftonbladet är vår nya leverantör av Norgehistorier? Nu berättas om en man som kört bil i 80 år utan körkort, dessutom skall han ha arbetat som körskolelärare… Vad säger man? Finns det ett nyhetsvärde i detta? Är det sant?

Bör personen dömas ackumulerat för olovlig körning? (I verkligheten grov olovlig körning i Sverige.)

Länk till Artikeln

Annons:
Maria
9/8/12, 12:50 PM
#1

Haha, jag tyckte det var lite kul och tycker att brottet borde anses preskriberat.

Han har ju uppenbarligen inte orsakat några olyckor men det är lite oklart varför man tog hans kort.Obestämd Någon har förmodligen anmält hans framfart.  Att bli av med kortet (som inte finns) och bli av med bilen och att inte få lov att köra kanske är straff nog?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
9/8/12, 12:58 PM
#2

Preskriberat lär det väl inte kunna anses när han kört regelbundet och bör ha kört bilen till parkeringen som han fick skjuts hem ifrån. =P

Huruvida har kör bra eller dåligt anser jag inte kan användas som försvar, skall vi ha systemet med körkort så måste reglerna följas. Nja, ditt påföljdsförslag, att vara i exakt samma position som innan ansvarsutdömandet, verkar lite väl generöst…

Märklig historia dock, jag undrar fortfarande om den är sann…

Maria
9/8/12, 1:07 PM
#3

Sanningshalten tror jag nog kan stämma. Förr var man inte så noga med regler och på landet var det med all säkerhet många som slank emellan lagarna när det gällde att köra bil. Han borde vara född 1915 eftersom detta hände för 2 år sedan.

Preskiberat är det ju inte men han kan ju inte bli av med kortetFlört så det är väl böter i så fall.

Frågan är om de kanske tycker att det räcker med att beslagta hans bil.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
9/8/12, 1:23 PM
#4

I Sverige så är det inget straff att bli av med körkortet utan det är en separat fråga från den straffmässiga påföljden (dock kan hänsyn till förlusten av körkortet ibland vägas in vid beslutet av påföljd). Grov olovlig körning (som det i Sverige hade blivit rubricerat som) straffas med fängelse i upp till 6 månader. (I praktiken böter som enskilt brott.) Bilen bör anses förverkad.

Jag får alltid ett konstigt medlidande för äldre människor, lite märkligt att man efter en viss ålder börjar se på människor nästan som barn igen och saker ursäktas åt höger och vänster…

Maria
9/8/12, 1:29 PM
#5

Jag håller med om att man per automatik inte ska daltas med bara för att man har uppnått en aktningsvärd ålder men just i detta fallet (om det är ett fall) så kan jag tycka att det inte är hela världen.

Det är ju inte så att det vimlar av gamlingar som inget körkort har haft och ändå kör bil.Skrattande och har arbetat som körskolelärare, hehe.

Däremot tycker jag att det ska bli strängare översyn när det gäller gamla och körkort. Hur många kör inte bil och är påverkade av medicinering? Vid begynnande demens osv. Det är en svår fråga men viktig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
9/8/12, 2:00 PM
#6

Jo, det sista där håller jag med om fullt ut!

Var ju farmor och farfar som inte är så gamla, utan de har nu nyligen fyllt 80 år, som för ett par år sedan genomgick varsin starroperation och konstaterar "Det var inte konstigt att vi körde vilse hela tiden på vår sommarresa, vi kunde ju inte läsa skyltarna så vi missade alla avfarter!"… Det kändes inte ett dugg tryggt att veta, men sedan ansåg de ju att de helt plötsligt såg jättebra, så då körde de ännu mer en period innan de nu börjat trappa ned igen och bara farmor kör när det är bra väder, väglag och dagsljus så det känns bra i alla fall!

Däremot vår granne hemma, han behöll körkortet fram till sin död trots att han till slut var helt blind, i stort sett döv och inte kunde stå upp på grund av diverse fotproblem (diabetesrelaterat, så han stod under regelbunden uppsikt från läkare). Mycket märkligt att ingen då sänder in ett intyg på att han ej skall ha körkort…

Annons:
Maria
9/8/12, 5:40 PM
#7

Det har blivit mer och mer "tryck" på läkare numera vad jag förstått när det gäller detta med körkort.

Själv tog min läkare upp frågan med mycket tvekan och undrade hur det gick att köra bil.

Ganska dåligt svarade jag och han såg svettig ut men väldigt lättad när jag talade om att jag inget körkort hade.Flört Jag skulle förmodligen inte kunna köra med min yrsel och snurriga synfält längre. Jag kan i allafall inte cykla eller köra moped.

En annan viktig fråga inom psykiatrin är också att det är läkarens plikt att kolla om en potentiellt oberäknelig patient har vapenlicens. Också en viktig fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OttoIsTheShit
9/9/12, 2:37 PM
#8

tänkte bara nämna det att han inte var körskolelärare utan det var hans son :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Maria
9/9/12, 2:59 PM
#9

#8 Aha, han kanske gav sin pappa privatlektionerFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OttoIsTheShit
9/9/12, 3:41 PM
#10

haha ja precis ;P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Moa-]
9/9/12, 3:57 PM
#11

Aftonbladet har uppdaterat artikeln, från början stod det att det var den aktuella föraren som arbetat extra, men det var ju tur att det ej stämde då! =P

Martin
9/9/12, 9:40 PM
#12

Bilen bör ses som förverkad ja, men det är ingen verklighet i dagens Sverige vid grov olovlig körning. Tyvärr. Då hade vi kanske kunnat få bukt på det.

mvh Martin

[Moa-]
9/9/12, 10:34 PM
#13

Hade det prövats i domstol med den omfattningen tror jag att sannolikheten för förverkande skulle anses relativt stor. Sedan hur Norges lagar på området ser ut kan jag ej svara på…

Annons:
Martin
9/9/12, 10:57 PM
#14

Jo, i den omfattningen absolut!

Jag uppfattade det stycket där du skrev det om som generellt vad som gällde i Sverige, inte kopplat till just det här ärendet.

Jag tycker att man oftare skall förverka bilarna och äger man själv inte bilen (vilket inte är helt ovanligt att en sk bilmålvakt gör, äger alltså) så tycker jag också att det borde vara lättare att förverka bilen trots att det inte är ägaren som kört.

mvh Martin

[Moa-]
9/9/12, 11:13 PM
#15

Okej, nej, i denna tråd så har jag utgått ifrån den aktuella norrmannen och detta specifika fall.

Gällande förverkande av andra personers egendom är jag dock mer skeptisk och anser att det skall vara mycket hårda beviskrav på att det är en målvakt det är fråga om innan förverkande kan bli aktuellt. Står en make/maka/sambo som ägare skall förverkande som regel ej vara tillåtet.

Martin
9/9/12, 11:15 PM
#16

#15 Då är vi av delade meningar. Om ena parten i ett äktenskap/förhållande inte har körkort och ändå kör bil (så får vi anta att det sker med partnerns goda minne) så bör partnen dömas för tillåtande av olovlig/grov olovlig och bilen tas. (undantaget såklart om det kan anses rimligt att parnern inte visste om att den körkortslöse använde bilen)

Praxis nu är väl att det räcker inte med en gång, det måste bevisas att gärningsmannen är brukare (att det inte är ett engångsanvändande) av bilen. Då kan den förverkas och det anser jag vara fullt rimligt.

mvh Martin

[Moa-]
9/9/12, 11:20 PM
#17

Tillåtande anser jag skall vara tydligt bevisat, att parten står som ägare på bilen är ej nog. En partner kan ha tagit nycklar som alltid hänger på samma krok utan att fråga ägaren om lov, detta skall bevisas ej har skett för att straffansvar för tillåtande skall vara aktuellt.

Martin
9/9/12, 11:22 PM
#18

Japp, jag skrev ju som du kanske såg "med partnerns goda minne". Går det inte att bevisa så är det ju så.

Dock skulle i mitt förhållande den ena av oss inte regelbundet kunna ta bilen utan att den andra märkte det. Men det är ju bara hur vi har det här hemma, jag förstår att inte alla har koll på vilka bilar deras partners kör eller inte kör…

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: