Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1252 ggr
[sakring]
2012-08-15 22:20

Stekpannemål?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article15264598.ab

Efter det som hände i Lindome så var det inte meningen att sådana här fall skulle kunna inträffa. Och när det gälller polismorden i Malexander så fälldes alla 3.

Annons:
Freke
2012-08-16 01:16
#1

Lindome blev ju ett prejudicerande fall vilket möjlig gjorde att alla inblandade kunde fällas för delaktighet, vilket prakticerades i malexander målet.

P A en av de i lindome känner jag sedan tidigare, i unga år.
Trodde väl aldrig att han skulle kunna göra något sådant men men ack så man kan misstolka någon.

Finna flera sådana i bekantskapen, folk som begått grova brott, något som man inte trodde att dom kunde eller var av den insällningen?!
Men det är väl så med blandmissbrukare, man vet inte vad som får dom att skeva och brista..

sorgligt, för både P A och PG var trevliga som små…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2012-08-16 01:58
#2

Freke; prejudikatet i Lindolmefallet(1990) blev att bägge friades och ingen dömdes till ansvar… I Malexandermorden (1999) däremot tog det hela en ny vänding där samtliga fälldes till ansvar. Krögarmålet i Solna (1997) visar på Lindolmemordens praxis, där ingen fälldes för mord i högre instans…

Freke
2012-08-16 11:32
#3

Jo båda blev friade… det vet jag men det var det som la grunden till att inblandade kan dömmas för delaktighet när man inte kan bevisa vem av de inblandade som gjort handlingen..

Vilket inte gjordes innan, där av så blev Peter och hans polare friade… i Lindome fallet, men han sitter nu ändå, för grovt narkotika, misshandel, vapeninnehav och mordförsök.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2012-08-16 11:39
#4

Du menar att en lagändring uppkommit? Det är inget jag känner till, utan du kan endast dömas för dina egna handlingar.

Skillnaden i Malexandermorden var att de handlade i uppenbart samförstånd, de begick rånet gemensamt och flydde gemensamt. Samtliga sköt mot polisen (vad jag har förstått?), även om de inte erkänner detta.

Skillnaden är att samförståndet kan bevisas, vilket de ej kan göra i Lindolmemålet.

Upp till toppen
Annons: