Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 6830 ggr
napron
2012-08-09 18:05

Utnyttjad för uppehållstillstånd

Jag startar en tråd i detta ämne då jag tror att det finns ett stort behov. När man blir utnyttjad för uppehållstillstånd medför detta oftast stort lidande för den utsatta personen. Psykisk misshandel, våldtäkt och ekonomiskt lidande är oftast ingredienser i en sådan relation.

Runt om i Europa och även i USA och Canada finns forum som tar upp företeelsen, men i Sverige finns det inte många forum som behandlar ämnet. Myndigheter jag talat med verkar inte känna till detta fenomen, och det finns inte mycket information att tillgå på svenska. På ett fåtal reseforum har jag funnit berättelser om liknande situationer.

Jag lever själv mitt upp i detta kaos just nu och hoppas att kunna samla erfarenheter och sprida information i detta ämne genom denna tråd. Alla som har tankar kring detta eller egna erfarenheter är välkomna.

Annons:
[Moa-]
2012-08-09 18:18
#1

Jag förstår inte vad du menar med vem som utnyttjar vem?

Det är inte sällan som det är ett dubbelsidigt utnyttjande…

Denna kommentar har tagits bort.
[Moa-]
2012-08-09 18:45
#3

Det är enligt reglerna ej tillåtet att göra reklam utan sajtvärdens (eller medarbetares) tillstånd. Det är ej heller tillåtet att skapa mer än en användare.

Vad är avsikten och hur har du tänkte utvecklingen med detta?

napron
2012-08-09 19:09
#4

Moa, det finns många varianter av utnyttjande. Det jag ville ta upp här är när utländska män utnyttjar kvinnor för uppehållstillstånd. Jag syftar  på en situation där kvinnan är ovetande om att hon blir utnyttjad. Det finns lite information att tillgå om detta och jag vill både disskutera ämnet samt finnas för andra som befinner sig i samma situation. Då jag vet att det många gånger leder till att den utnyttjade utsätts för brott, tycker jag att ämnet passar bra under "brott i fokus"

[Moa-]
2012-08-09 19:17
#5

Motsatsen då? När svenska män lurar hit unga thailändskor med löfte om uppehållstillstånd?

Eller när kvinnor enligt dokumentären i våras åkte ned till Afrika (Ghana) för att hitta partner som var yngre än hälften av deras ålder? Vad männen i detta fall var ute efter måste vara klart för alla, knappast kan dessa övervikta kvinnor över 55 år tro att det är kärlek vid första ögonkastet och även vad kvinnorna var ute efter var tydligt. Enligt mig en avancerad form av prostitution.

Jag ser ej kopplingen mellan våldtäkter och uppehållstillstånd. Detta med uppehållstillstånd nyttjas även av båda sidorna i relationen.

Beznessalert
2012-08-09 19:25
#6

Sak samma gäller här men är känt av myndigheterna. Eva Erisson, landshövding i Värmland presenterade en utredningmed lagförslag till regeringen för bara en månad sedan. Förslaget gäller att se över 2-årsregeln så att dessa utsatta kvinnor vågar tala om sin situation. Idag vågar ingen tala om hur de blir behandlade med rädsla av att bli utvisade. Vad det beträffar "Besness" så är förekomsten inte känd och dessa män för hjälp av den lagstiftning vi har på samma sätt som de svenska män som på olika sätt misshandlar sina utlandsfödda hustrur utnyttjag lagen för sitt ändamål.

Annons:
[Moa-]
2012-08-09 19:31
#7

Nej, den delen stämmer inte våldtäkt straffas idag med fängelse och anses vara ett brott som är godkänt tillräckligt för att dra in uppehållstillstånd.

Varför länkar du ens till en tom hemsida?

Lagen om uppehållstillstånd gör vad jag känner till ingen skillnad mellan könen. Har du några konkreta exempel på detta?

Beznessalert
2012-08-09 19:57
#8

Vart vill du komma - håll dig till tåden!

[Moa-]
2012-08-09 20:01
#9

Det är till tråden, och vill du ha den kvar så besvarar du frågorna.

Maria
2012-08-09 21:55
#10

Är det en användare som pratar med sig själv här i tråden eller missuppfattar jag?

Det är ett problem men inte enkelsidigt utan precis som Moa skriver så utnyttjas både män och kvinnor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
2012-08-10 01:07
#11

Jag tror att T.S avser poliska flyktingar som inte anses vara flyktingr och därför skaffar sig en svensk fru och eventuellt ett svenskt barn för att få stanna.

En god vän till mig gifte sig med en utländsk medborgare för att denne skulle få stanna men såg till att ha äktenskapsförord. Dessvärre så gick det inte heller då han utvisades.

Dessa svenska män som åker till sydostasien för att skaffa sig en fru är inte så bra. Men jag känner faktikst ett par som är lyckliga och som har två vuxna barn och där hon studerat på högskola här i Sverige och numera arbetar inom sitt yrke på heltid. Det är person som jag beundrar mycket.

Maria
2012-08-10 06:47
#12

#11 Jo, jag tror också TS avser detta men problemet finns ju åt andra hållet också. Oavsett om det handlar om män eller kvinnor.

Att det sedan finns en massa undantag gör ju ändå inte problemen mindre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-10 08:43
#13

Bumbleboo; ja, det är en person (+ jag då).

sakring; jag ser det som sagt ofta som ett dubbelsidigt utnyttjande där båda parter får ut sin del.

Sedan finns det precis så som du säger fall där det faktiskt handlar om kärlek och förhållandena håller. Jag hade nära kontakt med en asylsökande kvinna som under tiden som asylsökande (flera år lång process) både hann bli kär och gifta sig under tiden. Detta förhållande har nu hållit i många år och de har även hunnit skaffa barn, så det går ej att döma ut alla för att vissa försöker utnyttja systemet…   (Säger inte att du gjort det, utan ett självständigt påpekande.)

Annons:
napron
2012-08-10 10:15
#14

Syftet med denna tråd var inte att disskutera alla varianter av utnyttjande, utan specifikt svenska kvinnor som utnyttjas för uppehållstillstånd!

Det finns flera forum, artiklar och information att tillgå när det gäller män som utnyttjats, utländska kvinnor som utnyttjats och ömsesidigt utnyttjande, men väldigt lite information och få forum som tar upp just svenska kvinnor som utnyttjats.

Menar att man borde kunna disskutera just detta utan att behöva ta upp de andra varianterna. Jag tror att de flesta vet att det ena inte behöver utesluta det andra, men det var inte detta som skulle disskuteras i denna tråd.

De som vill behandla hela ämnet med alla de olika varianter som kan tänkas finnas bör starta en tråd om detta.

[Moa-]
2012-08-10 10:27
#15

napron; enligt mig är det ingen skillnad på frågorna, utan det handlar om människor som utnyttjar varandra, ofta i egensyfte. Oavsett om du är man eller kvinna på vilken plats i förhållandet.

Du har fortfarande inte besvarat frågorna ovan, dessa önskar jag fortfarande svar. Kan du ej besvara dem så bör du fundera på ditt ställningstagande. Detta kommer aldrig att bli en sajt för godtycklig propaganda, framläggs något som fakta så skall du kunna belägga påståendet med källor.

Jag är trött på människor som skall göra kvinnan till ett ständigt offer, så länge detta fortsätter kommer vi aldrig att nå jämställdhet. I ett land som Sverige fattar kvinnor egna beslut på samma sätt om män. (Ja, det finns undantag i andra länder.)

[Moa-]
2012-08-10 10:30
#16

Ett inlägg ovan ligger dolt då det innehöll länkar och reklam med tvivelaktigt innehålls som ej på förhand var godkänt av sajtvärd/medarbetare.

napron
2012-08-10 10:56
#17

Suck, jag ger upp. Jag har försökt förklara syftet med tråden för dig på det tydligaste sätt jag kan, men det verkar inte som du är intresserad av svar, utan snarare framföra dina personliga åsikter i ämnet. Tanken med tråden var att samla de som har erfarenheter av detta och information. Istället har jag lagt kraft på att få dig att förstå syftet. Jag ser inte någon mening med att fortsätta tråden i detta forum då syftet inte kan nås sålänge du motarbetar detta. Jag kommer inte att skriva fler inlägg här utan väljer att starta någon annan stans där ämnet kan disskuteras seriöst.

[Moa-]
2012-08-10 11:22
#18

napron; är inte en seriös diskussion den som ser två sidor av ett problem? Den som kan belägga med fakta och källor det som läggs fram som just fakta?

Vilka menar du skall få skriva i tråden? Endast de som blivit våldtagna av någon som nyttjar dem för att få uppehållstillstånd få skriva?

Du får som sagt var gärna skriva i tråden, men något rasistiskt tillhåll för en ensidig monolog kommer detta aldrig att bli.

[sakring]
2012-08-10 13:33
#19

Moa- Min kompis som gifte sig med en asylsökande var enbart för att denne skulle få uppehållstillstånd, inget annat. de hade ingen  relation i övrigt.

Den som jag sa har vuxna barn, där var han i Thailand och importerade en fru. Bara ett förtydligande.

[Moa-]
2012-08-10 18:05
#20

sakring; dock verkar båda har varit på fri vilja från samtliga parter?

Annons:
[sakring]
2012-08-10 18:52
#21

Moa- Ja något annat har jag aldrig påstått.

[Moa-]
2012-08-10 19:24
#22

Ja, jag bara dubbelförtydligar… =P

IPT
2013-06-07 21:12
#23

Jag gifte mig med en "italienare" ( senegales som har bott i Italien i 17 år) , vi är jämnåriga. I början så hade han två "adoptiv barn" som har visat sig vara hans egna. Vi skulle bo i Sverige ( för mitt jobbs skull), han skulle flytta hit och innan dess sälja alla sina tillgångar ( som inte var hans, förstås) det skulle då räcka till under den tiden, då han inte har något job…flyttade hit med en liten resväska! Från dagen han hade fått UT ändrades allt….han kräver pengar ca 5000 kr i månaden för sina barn och familjen i Senegal… plus vänner…Kan bar säga att min inkomst ligger på ca 15.300 kr efter skatt. Dagligen blir jag kallad för "poor shit" och hotat till döds! Han vägrar lämna min lägenhet; använder fritt mitt bankomatkort; hotar att slå ihjäl mina husdjur; och säger vad som kommer att hända om jag gör "det minsta" . Så har jag levt i ett par veckor nu! Han tar ifrån mig min mobil; dator; läser min post…och förolämpar mig på alla möjliga sätt, han skickade med posten min TV; och dator + kläder till familjen i Senegal….han kallarmig "White people" eller säger att icke muslimer är som djur för honom ( påstått sig vara kristen innan vi gifte oss), notabene hans son ( biologista son) heter XX (Korrigerat av Sajtvärd, saknar helt relevans.) …Det kallar jag för att vara utnyttjad…hoppas att jag överlever det här!!!

[Moa-]
2013-06-08 09:41
#24

IPT; varför lämnar du inte? Och vidare, spelar det någon roll om det är biologiska eller adopitvbarn? Dessa har samma juridiska rättigheter och är båda lika mycket barn.

Barnens namn ser jag inte på något sätt som relevant i sammanhanget.

Däremot är det en mycket beklaglig situation som jag anser att du bör försöka ta dig ur.

Bakvänt
2013-06-19 08:38
#25

IPT; Herregud ! Snälla, vänd dig till ett kvinnohus på din ort och berätta din version som du berättade här, och be om deras hjälp att komma dig ut ur det här… NU !!!…..

martdat
2013-07-01 08:58
#26

23 ut med aset ögonblickligen!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: