Annons:
Etikettövrigt
Läst 2078 ggr
flisan708
2012-08-06 23:07

Vardagssäkerhet

Tänkte tipsa er om detta företag, jag tycker de är bra. Finns säkert fler. www.mysafety.se/om-mysafety

Annons:
[Moa-]
2012-08-07 09:11
#1

Det är en bra service för dem som behöver det, dock är den extremt dyr enligt mig. Om du har ett rimligt antal kort är det ej ett jättestort arbete att ringa runt till dessa företag själv.

Upphittade nycklar skall enligt lag lämnas in till polisen. (Så tillvida du ej har en liknande tjänst, då är det även okej att "posta" nycklarna.)

flisan708
2012-08-07 11:04
#2

Sanningen är den att jag har deras tjänster för att det känns bra å tryggt. Visst kostar det en slant men det går att förhandla ner priserna om man ringer dem eller när det är dax att förnya. Alla känner vi ju olika för vad som är bra å dåligt. Inte sant?!

[Moa-]
2012-08-07 11:23
#3

Absolut, de som vet att de är slarviga eller utsätter sig för stora risker kan ha nytta av tjänsterna, men skall du nyttja samtliga tjänster så är du snabbt uppe i kostnader över 1000 kr per år. För mig är detta en lika onödig kostnad som tilläggsförsäkringarna på hemelektronik, den det mesta som täcks av dessa försäkringar täcks även av hemförsäkringen.

Som sagt ovan kan det vara en bra tjänst för dem som behöver dem som lever särskilt utsatt och utsätter sig för frekventa risker/vet med sig att de lätt tappar bort saker, men för de flesta anser jag att det är en onödig extrakostnad. Jag har aldrig tappat något av det som skyddas och skulle med andra ord enkelt täcka ev. självrisk med insparade årsavgifter. Även min bror som frekvent tappar bort körkort/kontokort har spärrat och fått dessa ersatta utan kostnad och skulle med andra ord ej heller vinna något på tjänsterna.

Som sagt handlar det om privata preferenser vad du anser att arbetsbesparingen är värd för dig personligen.

flisan708
2012-08-07 11:45
#4

#3 Jag först säga att jag är knappast den slarviga typen, mer åt det andra hållet- för ordentlig. Sen utsätter jag knappast mig för risker heller men som jag skrev tidigare, jag köper en trygghet. Att kostnaden skulle ligga runt 1000 kr per år, kan jag i mitt fall inte hålla med om men det beror väl på vilka tjänster man vill ha. Jag kan väl säg att det kostar max 500 kr per år och då räknar jag med den kostnaden som är långvarig. Annars max ca 400 kr per år, vilket jag tycker är rimligt. Personligen tycker jag det är värt pengarna, men alla är vi olika. Sen kan man som jag skrev tidigare förhandla om priserna om man väljer längre än ett år taget, då blir det billigare.

Tilläggsförsäkringar på hemelektronik håller jag med dig är fullständigt onödiga. Tycker det är kul att vi tycker olika och att vi har olika tankar kring detta.

[Moa-]
2012-08-07 12:51
#5

Ja, det är alltid bra att det finns alternativ så att människor som vill nyttja dem har det valet. =)

[sakring]
2012-08-10 01:16
#6

Personligen så är jag mycket skeptisk till dessa företag som vill sälja sådan säkerhet. Jag har själv blivit rånad utomlands men de lyckades inte kunna använda mina kort trots att jag har 4 stycken samt bensinkort. Jag ringde hem och fick uppgifter om vart jag skule ringa och spärrade korten.

De tog min två mobiler också och de använde dem då de var påslagna men så snart jag spärrat dem så kunde de inte använda dem mer. Pengarna som de ringt för fick jag tillbaka av operatörena.

Annons:
[Moa-]
2012-08-10 08:49
#7

sakring; det vad bra gjort av telefonoperatörerna måste jag säga! =)

Korten bör ju egentligen inte vara en stor risk om alla handlare sköter sina åtaganden som de skall, för att nyttja dessa krävs nämligen koden eller legitimation/signatur.

Imasy
2012-08-13 00:47
#8

Jag har inte orkar glutta igenom företagets hemsida, men jag reagerade på en sak som stog där:

Vi hjälper dig också i samband med skimming av kreditkort och förenklar för dig efter stöld, brand, vattenskada eller inbrott.

Vad kan de erbjuda som man inte får hjälp med via hem/villa-försäkringen? Hur hjälper de mig om jag blir av med dator, telefon, kamera etc?

[Moa-]
2012-08-13 10:04
#9

Imasy; de har en spärrlinje dit du kan koppla samtliga dina konto- och kreditkort så att du slipper ringa till varje enskilt företag, samt en bricka till nycklarna så att de om du tappar dem kan få dem hempostade… Jag anser som sagt var ej att det är värt kostnaderna för något som du förhoppningsvis aldrig använder, men är du en slarvig person eller har en riskfylld livsstil så kan det vara en bra tjänst.

[sakring]
2012-08-13 10:08
#10

Tappar jag min nyckel så byter jag lås.

[Moa-]
2012-08-13 10:13
#11

sakring; bor du i en stor bostadsrättförening har du inte alltid den möjligheten, nyckeln släpper in dig i alla gemensamma lokaler och liknande, att byta samtliga lås är då förenat med kostnader på många hundratusen kronor… Dock skall samtliga upphittade nycklar lämnas till polisen enligt lag och finnas där för återlämnande. Så huruvida tjänsten är nödvändig eller ej är en subjektiv bedömning.

[sakring]
2012-08-13 10:25
#12

Moa- Jag skrev nyckel.  Detta innebär att jag inte har mer än en nyckel på varje "knippa". Nu bor jag i egen villa och det är har hänt 2 gånger att jag blivit av med nyckeln. En gång självförvållat och en gång blev jag rånad. Jag vet inte om förrövaren kände till var jag bor men om denne tar sig in i mitt hus med en nyckel så gäller inte hemförsäkringen.

Imasy
2012-08-13 11:22
#13

#9

Jo, men jag förstår ändå inte poängen? Är detta som någon form av försäkring?

Om min bostad får en vattenläcka eller brinner upp så tex bankkortet blir förstört ringer jag ju till banken och får ett nytt, förstår inte varför jag ska blanda in en tredje part i det hela?

En sak jag brukar göra är att "tömma" mitt lönekonto, och sedan föra över pengar när jag ska iväg och göra något. På så vis kan jag aldrig bli av med mer pengar än ett par hundringar om mitt kontokort skulle bli stulet etc.

Annons:
[Moa-]
2012-08-13 12:37
#14

Imasy; med den typen av "försäkringsavtal" kan du ta större risker och behöver ej rationalisera och tänka på säkerheten så som du gör idag. Jag anser som sagt ej att det är värt pengarna, men har du telefonfobi eller liknade så kan jag se att det är en vettig tjänst om de ej har hjälpsamma anhöriga.

Till viss del tror jag att deras försäkringar även är "självriskseliminerande" så att du själv slipper bekosta självrisken på din hemförsäkring. (Törs ej lova detta, men har ett svagt minne av detta.)

De har flera olika tjänster, del försäkringar, dels olika skydd och det hjälptjänster som "underlättar" för dig om det händer något. Totalt kan du köpa tjänster för många tusen kronor per år hos dem, så det beror på vad du är ute efter…

[Moa-]
2012-08-13 12:42
#15

sakring; ja, mitt svar var riktat just till om du tappat en nyckel, att byta samtliga lås i ett stort bostadskomplex är ej en rimlig kostnad, du kan möjligen byta till lägenheten, dock blir ej föreningen glad åt att en nyckel är på villovägar oavsett… (Bor du i villa är detta en möjliglösning för dig personligen, vill endast påpeka att det tyvärr ej är möjligt för samtliga.)

Om du ger bort eller lånar ut en nyckel så gäller ej hemförsäkringen, om den är borttappad/stulen har jag dock aldrig hört om att det skall sätta försäkringen ur spel? Jag vet att på landet är det bättre att "glömma låsa" när sotaren kommer än att gömma en nyckel ute åt honom då försäkringen gäller i första fallet men ej i det andra om sotaren mot förmodan skulle vara kleptoman… =P

Imasy
2012-08-13 13:13
#16

#14

Ja då är jag nog för försiktigt och har en alltför tråkigt livsstil och har inte så mycket vardagsedge i mitt liv att jag ser någon användning för denna tjänst.

[Moa-]
2012-08-13 13:42
#17

Imasy; jag kan inte heller se mig ha någon nytta av den utan tackar konsekvent nej till extraförsäkringar och känner mig trygg med att kunna kontakta de kortutgivare som jag har för att spärra korten. Nycklarna vet jag ej varför jag skulle tappa och hoppas att en vänlig själ då lämnar dem till polisen i den tragiska situationen.

Dock kan jag se att det är den bra tjänst om du har väldigt många kort med högra kreditrisker, är ute och reser mycket i andra länder där det kan vara svårt att få tag på nummer och telefonkontakt med alla bolag och liknande. Dock anser jag att prissättningen är allt annat än rimlig, men utbud och efterfrågan, så länge människor köper tjänsten till det priser kommer kostnaden att ligga på den nivån…

Imasy
2012-08-13 13:50
#18

#17

Jadu, jag har inga kredit-kort, jag reser aldrig (beror väl på vad man räknar som "resa" iof) och skulle jag tappa nycklarna till huset åker det bara in ett nytt lås i dörrn för säkerhetsskull.

Så nej, detta är nog inget för mig tror jag :)

[Moa-]
2012-08-13 13:56
#19

Ha ha, nej, tur dock att vi har fri marknad så vi helt enkelt kan välja att inte köpa tjänsterna. =)

[sakring]
2012-08-13 17:23
#20

Moa- Varför skule jag ha andra nycklar än den till min lägenhet med mig? På porten var det kodlås och till förrådet fick vi själv skaffa nyckel.

Jag gör som Imasy. Jag har aldrig mer än vad jag behöver på kortet utan har underkonton som jag kan fylla på från. Dessutom ska jag erkänna att det känns inte särkilt bra för mig att lämna ut mina kortuppgifter till andra.

Annons:
[Moa-]
2012-08-13 18:40
#21

sakring; de flesta ytterportar går att öppna med lägenhetsnyckeln, jag kommer in både där, i förrådsutrymmen, tvättstuga och diverse "bonusrum" med min lägenhetsnyckel. På liknande sätt är det i alla hyreshus/bostadsrätter jag känner till, men det finns säkert variationer.

Skulle jag tappa den nyckeln skulle jag troligen tappa hela nyckelknippan med bilnyckel, postfacksnyckel, cykelnycklar, "taggen" (avläsare vi har istället för kodlås) och eventuell nyckel till arbetet (där jag är nu har vi dock kort istället för nyckel).

Det där med att flytta pengar får jag dock erkänna mig dålig på, har först nyligen flyttat över X antal tusen till ett sparkonto, men har fortfarande långt mer än jag faktiskt behöver på kontokortet. Dock anser jag att det är jobbigt att hålla koll på exakt belopp och tycker att det är skönt att det alltid finns pengar på kortet… Särskilt då jag ej nyttjar telefonbanken och anser att banken direkt i mobilen inte känns säkert i dagsläget.

[sakring]
2012-08-13 18:56
#22

Moa- Jag har inte banken i telefonen men  väl i datorn. Jag har inte alla mina pengar tillgängliga på kortet utan på ett underkonto. Dvs jag har ett lönekonto där jag har autogireringar och som jag använder för att betala räknings som jag inte har autogiro på exemlevis veterinärvård. Kortet har jag endast till det jag handlar. Sedan har jag ett sparkonto som jag kan ta ut pengar på ifall jag skulle behöva, därutöver så har jag låst sparande.

Nu har jag 4 banker och det är endast en som jag har som huvudubank men principen är densamma. Jag har bara det jag behöver på kortet resten finns på ett underkonto.

Vi hade tvättstugan i samma hus som vi bodde i och det var en särkild nyckel till denna som jag inte hade på någon knippa. Då vi har 3 bilar så kan jag inte springa omkring med 3 nycklar på knippan extra utan jag tar den nyckeln som jag ska ha.

[Moa-]
2012-08-13 19:00
#23

Oj! Är det inte rörigt att hålla ordning på fyra banker? (Samtidigt kommer jag på att jag faktiskt har tre, dock är det hos en det mesta är samlat, de andra två är funktionskort som nyttjas vid särskilda behov (resor etc.).)

Gällande bilnyckel har ni ingen uppdelning på bilarna att du har "din" bil som du använder som regel? Det brukar väl vara det vanligaste och du då har den nyckeln och sedan ligger reservnyckeln allmänt tillgänglig för de övriga…

[sakring]
2012-08-13 20:49
#24

Nej Moa- det är inte det minsta krångligt. Jag har Handelsbanken, Länsförsäkringar bank. ICA-banken och COOP bank. Korten på ICA och COOP använder jag var gång jag handlar där. Alla koder finns i mitt huvud. Dock ska jag medge att jag får ha en kod nedskriven när jag ska logga in här på datorn för att då det är 6 siffror men jag kan de 4 förstaSkrattande

Utöver detta så har jag 3 bensinkort med kod som jag kommer ihåg utan att ha sagt vad jag ska ha själv. Det är ungefär som alla inloggningsuppgifter och bank-id som man har. Jag har inget av detta nedskrivet. Koderna till korten finns dock i vapenskåpet.

En av bilarna är en sommarbil. De båda andra tar vi den som behöver just den bilen för tillfället. Det beror på vad vi ska göra.

[Moa-]
2012-08-13 21:53
#25

Okej, hmm… En bonusfråga, varför har ni tre bensinkort? Jag anser att det räcker gott med ett. =P

[sakring]
2012-08-13 22:07
#26

Beror på var man vill tanka? Sätter in pengar i förskott och får lite ränta på dem också.

[Moa-]
2012-08-13 22:24
#27

Om du ändå sätter in pengarna på förhand varför inte nyttja ett vanligt kontokort/kreditkort då?

Annons:
[sakring]
2012-08-13 22:34
#28

För att där får jag ingen ränta och för att bensinkorten också är bankkort så jag kan använda dem på andra ställen än macken. Dessutom får jag rabatt på bensinen jag köper. Just nu så får jag 18 öres extra rabatt när jag tankar på Shell.

[Moa-]
2012-08-13 22:38
#29

Okej, då är jag med på hur du använder dem! =)

Upp till toppen
Annons: