Annons:
Etikettanhörig
Läst 2186 ggr
Bejbymoose
7/31/12, 7:34 PM

få reda på register?

Min pappa har ett kriminellt förflutet, kan jag som dotter få ut dommar/straff han fått? isåfall, hur?

Annons:
[Moa-]
7/31/12, 7:35 PM
#1

Ja, domar är offentliga handlingar. Vänd dig till din lokala tingsrätt och begär ut domarna.

Korrigering/förtydligande: domarna är offentliga, däremot kan fullständigt brottsregister endast begäras ut gällande dig själv, då måste med andra ord ha viss information på förhand för att kunna begära ut domarna.

Bejbymoose
7/31/12, 7:37 PM
#2

och då ska man bara ge ut personnummer eller?
Beställer man dem på nätet eller ringer?

[Moa-]
7/31/12, 7:45 PM
#3

Vet du vilken domstol som det gäller så ring dit och begär ut domarna. Jag har aldrig gjort detta själv så törs ej svara säkert på hur mycket information de behöver för att kunna ge ut domen.

Bejbymoose
7/31/12, 7:52 PM
#4

okej, får hoppas att det finns någon annan här som vet :)

[Moa-]
7/31/12, 7:52 PM
#5

Här är en länk till ett formulär för att begära ut allmänna handlingar från Linköpings Tingsrätt. Mer information underlättar, men det är ej krav på att du skall ha samtliga uppgifter, däremot tar de ut ersättning för arbetstiden vid omfattande undersökningar…

Bejbymoose
7/31/12, 7:58 PM
#6

Tack så mycket, nu hittade jag rätt i allt virrvarr av länkar och konstiga ord :P

Annons:
[Moa-]
7/31/12, 7:59 PM
#7

Vad bra, lycka till! =)

Tänkt dock på att du måste vända dig till rätt domstolskrets om det ej ligger väldigt långt tillbaka i tiden…

Bejbymoose
7/31/12, 8:01 PM
#8

ska nog läsa sig. men vad menas med domar/besut med/utan bilaga.

Vad innehåller "bilagan", är det bara massa krimskrams och konstiga termer och ord, eller står det om själva brottet?

[Moa-]
7/31/12, 8:09 PM
#9

Bilagor kan vara olika saker, är det en dom från hovrätten så kan tingsrättens dom ligga som bilaga, annars kan det vara bevishandlingar så som kontrakt eller annat, även instruktioner om hur man överklagar brukar ligga i en bilaga till domen.

Upp till toppen
Annons: