Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1566 ggr
Freke
6/22/12, 12:31 PM

Moraliskfråga nr 6

Vilket brott anser ni som allvarligast?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Honestyisdead
6/22/12, 12:38 PM
#1

Svårt val det där. Valde rattonykterhet eftersom det kan sluta med döden.

ingann
6/22/12, 2:49 PM
#2

Jag valde nr 1 då hemmet ska vara den plats man ska vara trygg på.

Även där kan det sluta med döden.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
6/22/12, 4:38 PM
#3

Jag anser att allt beror på förutsättningar och omständigheter…

En grov misshandel kan ge permanenta skador samtidigt som ringa misshandel kan handla om en örfil på krogen, vilket är en enorm skillnad, så allt beror på under vilka förutsättningar ett brott utförs enligt mig…

Honestyisdead
6/22/12, 4:57 PM
#4

#3 Sant

[sakring]
6/24/12, 11:49 PM
#5

Valda annat då jag anser att alla uppräknade brott, med undantag av 4, är allvarliga då de är riktade mot personer, även rattfylla.

Freke
6/25/12, 11:17 AM
#6

#5 Är inte även 4:an riktat mot person? Om du skulle bli bestulen, är det inte personligt? Även om det inte är ett fysiskt..

Om du blir av med något som är för dig av affektionsvärde, så är det ganska personligt..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[sakring]
6/25/12, 11:24 AM
#7

# 6 Inte personligt av den karaktären att jag personligen blir drabbad om du förstår vad jag menar, men förmodligen så gör du inte det.

Freke
6/25/12, 12:01 PM
#8

#7 Vem äger tolkningen av vad man skriver? Den som skriver eller den som läser?

Jag förstår mycket väl vad du skriver och menar, men en örfil är även misshandel och en stöld av ett diamathalsband värde x-tusen är en stöld även det.

rodnaden efter en örfil går ner på tre dagar medans en förlust av x-tusen kronor kan sitta i bra mycket längre..

Om du förstår hur jag menar…
Man kanske inte, har försökt förklara så gott det går, mer kan jag nog inte göra eftersom det är en tolkning, sen hur du tolkar kan jag inte påverka

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
6/25/12, 12:07 PM
#9

Det som jag blir förvånad över att av de som röstat än så länge..

Inte fler anser att en rattonykterhet/fylla är allvarligare än vad det är?

Personligen så anser jag att rattonykterhet är bland det värsta som finns, då man utsätter så många andra för fara än bara sig själv.
Kan kanske vara färgad till en viss del då jag har ett antal bekanta som blivit ihjälkörda eller påkörda av rattfyllon.

Medans en misshandel leder till en viss kroppskada, blåmärken, fast sällan med dödlig utgång eller bestående men.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Honestyisdead
6/25/12, 12:08 PM
#10

#9 Även jag är förvånad!

[Moa-]
6/25/12, 12:25 PM
#11

Freke; det beror på om samtliga brott skall anses vara av normalgraden… I sådan fall lär rånet hamna högt upp i listan, en "vanligt" rattfylla har ej resulterat i dödsfall, då hade den troligen klassats som grov i kombination med vållande till annans död…

Så jag återkommer konstant till att det beror på de individuella omständigheterna kring brottet…

[sakring]
6/25/12, 6:20 PM
#12

# 8 Jodå jag förstår precis vad du menar. Jag blev rånad då jag  satt ensam i en bil utomlands. Jag blev av med handväska och handbagage. Det innehöll förutom min plånbok med kort även X antal US$ och mina vardagssmycken bl.a min mors vigselring.

Dessutom så innehöll handbaget två mobiltelefoner och kamera med optik och videokamera. Allting ganska nyinköpt. Hade det varit någon annan så hade man blivit misstänkt för försäkringsbedrägeri.

Själv blev jag inte fysikst skadad men väl psykiskt och om jag hade fått välja så hade de hellre fått göra ett inbrott i mitt hem och sno samma saker då jag inte var där.

Jag är också förvånad över att rattfylleri inte ses allvarligare då  det är ett brott som utsätter många för stor fara även vid låga promillen.

Dipsie'n'Poo
6/25/12, 7:47 PM
#13

Fail. Läste fel, läste vanligast ist för allvarligast.. :/

Så valde helt fel.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Annons:
ingann
6/25/12, 8:21 PM
#14

Jag ser ju alla 3 översta alternativen som allvarliga då det kan bli skador på människor. De 2 högst upp heter Våldsbrott vilket direkt anger skador på person/personer medan alt 3 heter rattonykterhet/rattfylla . Hade det stått rattonykterhet med personskador så hade det säkert blivit fler klick på det.

En rattonykterhet ger inte kroppsskador i alla fall medan våldsbrott alltid ger skador.

Att jag valde nr 1 beror på att det sker i hemmet där man SKA vara trygg. Så fort jag går utanför dörren är jag medveten om att det kan hända något eftersom det finns gott om idioter som inte bryr sig om andra men i mitt hem räknar jag med att vara säker. Betydligt säkrare än ute iaf.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: