Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2631 ggr
Björnidet
5/25/12, 2:38 PM

LÅT INTE JOKKMOKK BLI ETT NYTT BJÄSTA

Saxat ur krönika av Åsa Petersen i Norrbottens kuriren den 25 maj 2012

Kommer ni ihåg Bjästafallet? 14-åriga Linnea vådtogs på en skoltoalett. Gärningsmannen,en 15-årig skolkamrat, dömdes i både tingsrätt och hovrätt för våldtäckt mot barn.

Då började den andra våldtäckten. Tusentals personer gick med i en facebookgrupp som bedyrade pojkens oskuld. Linnea utsattes för en veritabel storm av ryktesspridning, hot och sexduella trakasserier. Till slut tvingades hon flytta från orten medan pojken bodde kvar, betraktad som en hjälte i bygden.

Fallet avslöjades i uppdrga granskning 2010. hela landet kokade till stöd för den vådtagna flickan. ja, till stöd för alla våldtagna flickor som tvingats utstå en andra våldtäckt när samhället lägger skulden på dem.

Man kan undra om vi någonting har lärt. Nu är Norrbotten på väg att få sitt eget Bjästafall.

Jokkmokks marknad 2011. En Norska kille våldtar två Svenska tjejer, som inte känner varandra, under samma kväll. Till en av våldtäckterna bjuder killen in en kompis att vara med.

Killarna nekar till brott men döms i både tingsrätt och hovrätt. Hovrätten skärper till och med fängelsestraffen. Killarna begär resning i högsta domstolen, som väljer att inte ta upp ärendet.

CASE CLOSED? INTE DÅ.

En facebooksgrupp startas till stöd för en av de våldtäcktsdömda killarna. Där skrivs bland annat att en av tjerna bara anmälde för att få pengar till en utlandsresa. Flera offentliga personer i Norge och Sverige går med i gruppen.Myndighetsanställda,kommunpolitiker och journalister. En av dem är Sylvia Blind, ordförande i Jokkmokks Sameförening. Innan hon lämnar Facebooksgruppen hinner hon uttala sig till Sveriges Radio. Just nu känner jag att jag kan ge dem mitt stöd, tills motsatsen är bevisad så att säga.

HUR KAN MOTSATSEN BEVISAS PÅ ETT BÄTTRE SÄTT ÄN FÄLLANDE DOMAR OCH EN NEKAD RESNINGSANSÖKAN? Är det misstänkliggöranden och ryktesspridning på Facebook som ska utgöra den Svenska rättsskipningen?

Min fråga vart är den Svenska rättsskipningen på väg, skall facebook vara det forum som skall bestämma hur domstolarna skall dömma?

Är dt inte dags att sajtinnehavaren utövar större kontroll på vad som skrivs där eller är det fritt fram att bära sig åt som svin på facebook mot de stackars flickor som råkat illa ut för bockar på två ben.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
5/25/12, 2:42 PM
#1

Jag tror att facebookgruppen blev nedstängd. Helt sjukt är det oavsett, när okända människor går med i stödgrupper för våldtäktsmän trots att de säkert inte ens läst igenom domslutet utan bara tagit del av de detaljer som skriks ut som "felaktiga".

De åtalade hade ju klagat på jäv och översättningssvårigheter i rätten, MEN båda anklagelserna las ner för att det inte alls var jäv och inget fel på tolken. Så sorgligt, tjejer är rädda för att anmäla våldtäkter som det är redan. Det där borde nästan anses som en kränkning.

Björnidet
5/25/12, 2:48 PM
#2

Möjligen är facebooksgruppen för bjästafallet stängd men däremot tror jag att det som hänt i Jokkmokk 2011 är i full gång på facebook. Jag kan ha fel men enligt Åsa Petersen på kuriren skall den vara igång trots att jag inte hittar den, jag är inte så bevandrad i facebookssidan så det kan vara därför.

Björnidet
5/25/12, 3:00 PM
#3

Hupps.

I andra stycket ser jag att du nämnt om språksvårigheter och jäv, i all hast såg jag inte det förränn nu. Det kan vara som du säger ändå.

Visst är det sjukt att folk tar ställning för något de inte vet ett dugg om, att flickor är lättklädda eller som Åsa skrev att de har korta kjolar och befinner sig i ett rum med bara sängar skall inte vara till flickans nackdel. Hon skrev också att bara för att ett rum är inrett med sängar är det ju inte fritt framn för att ha sex med flickan utan hennes uttryckliga medgivande. Att flickan blir utsatt för rättens granskande ögon är väl i sig inte fel men det får vara inom rimliga gränser och där har klädslen ingen betydelse, flicka äger sin kropp och nekar hon då skall aktiviteten avbrytas omedelbart.

Facebook anser jag vara ett forum som kan ställa till mycken otrevlighet i sådana här fall vilket sajten egentligen inte är mening till. Man skall vara lika vänlig på nätet som annars

indra-bus
5/25/12, 3:27 PM
#4

Jag snubblade in här nu…

O här får du mitt fulla medhåll Björnidet ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Björnidet
5/25/12, 9:37 PM
#5

Tack för det indra-bus, det knäppa är ju att det inte är bara ungdommar som håller på med trakasserier på nätet och då främst facebook vilket är enormt synd. Vi ser ju i den krönika jag saxat in att fullvuxna människor gör samma sak.

En kommunalpolitiker!!!! skall dom inte snacka politik och hålla sig från att trakassera andra på nätet. Visste man vem det var skulle han behöva hängas ut med namn och allt. Den politikern verkar strunta i vad rättsväsendet beslutar och ger för påföljder för enligt dennes syn så är rättsväsendtes beslut felaktigt????OPASSANDE.

[sakring]
5/28/12, 10:13 PM
#6

Du har även mitt fulla stöd Björnidet.

Annons:
Björnidet
5/29/12, 1:25 PM
#7

Tack för det sakring.

Visst är det tråkigt att folk bär sig åt på detta sätt, de tänker inte allas på de som drabbats av våldtäckterna, de som det är mest synd om.

indra-bus
5/29/12, 2:24 PM
#8

# Ja hela deras liv blir ett lidande.. Min dotters kompis som nu är 17år.

Blev utsatt för detta vidriga för ca 2 årsen. Då hon inte vågade/orkade anmäla. Men nu har hon gjort de. Jag o min dotter ställer självklart upp som vitnen. Vi har ju inte sett händelsen..

Men vi skall vitna o berätta de hon berättat för oss.

Fast de kommer att bli svårt så långt efteråt med inga derekta bevis. O denna kille är inte någon trevlig typ. Så blir han inte dömd så vågar hon inte bo kvar i stan. Man får nog inte svära här Men FY FAN….

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Björnidet
6/15/12, 7:30 PM
#9

indra-bus

Ett tag sedan jag läste på tråden men visst håller jag med om att det är fan så vidrigt. Bockar ska ju bara få vistas i hägn liksom getter och sånt.Om den som ställer till med detta förstog hur illa han gör en tös skulle det kanske bli färre våldtäckter, han förstör ju för flickan för lång tid framöver och de flesta tvingas uppsöka psyket som resultat. Man blir så för---ad att man inte hittar ord att uttrycka sig med.Den du skriver om kan få det svårt att få honom dömd då det gåtrt så lång tid vilket är synd, tänk om hon gått till doktorn på en gång och sagt som det var i stället för att förhala de 2 år som gått, då hade chansen blivit större att få vederbörande dömd.Jag hoppas att hon får den hjälp hon så väl behöver sådana här gånger.

Upp till toppen
Annons: